Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    https://www.tt-thermo.fi/tuotteet.html?id=0/14

    Mä laitoin nyt tollasen tilaukseen. Otin suosiolla järeimmän mallin.

    Alkaa olemaan liian rajua nykiä näillä pakkasilla autoa käymään. Eberin ajattelin myöa kunnostaa, jos on järkevää.

    Mulla vaan saattaa tässä töiden puolesta auto keretä jäähtymään monta kertaa päivässä kun pitää jotain lähteä hakemaan yms. niin aattelin että olkoon pakkasilla sitten jatkuvasti johdon päässä.

    Saa nähdä sitten kuinka pitkään tuo jaksaa raksuttaa.
     
  2. Parhis

    Parhis 1st gear

    Tervehdys.

    Alkaisi olla Cummins-Ramin osto ajankohtainen ja ajattelin kartoittaa myös mahdollista tarjontaa tätäkautta..

    Elikkäs hakusessa gen 2-3 diesel 2500 neliveto.

    Mikäli tunnet tarvetta luopua omastasi, laita vaikka yksityisviestiä.
     
  3. Vemani

    Vemani 1st gear

    Itte laitoin tohon omaani 1500w defa pistokkeella ja ylläpitolaturin. 2-4h näillä -25 keleillä niin pyörähtää kuin kesällä käyntiin. Töissä kello lähtee 30min tulosta lämmittää ja on sen 8-9h päällä :odrealmad::rotfl: heti tulee haaleaa kun käynnistää. Tuo lämmitin jäi edellisestä Volvosta joten siksi nuin "pieni". Töpseli mallia en kelpuuttanu autoon. Raktorissa meillä sellainen löytyy teholtaan tuo 2850w. Tunti Roikassa niin kone jo +40 asteinen. nuita isojakin taisi jostain saada defan pistokkeella,ehkä
     
  4. Ranee

    Ranee Gearhead

    Tuon ikäisestä on puristuspaineiden mittaaminenkin vähän hankalaa. Ja tässä tapauksessa varmaan tarpeetontakin. On erittäin todennäköistä että siellä on joku mekaaninen vika niin kannen irroitus on aikalailla välttämätöntä.

    Itsellä mielessä kaksi mahdollista vikaa.
    Männänrenkaat palasina tai joku suutin rikki ja mäntään sulanut reikä.
    Jos sylinterin seinämät ja kansi ehjiä niin ei mitään ihmeellisiä vikoja, vähän uutta hilua sisään ja kovaa ajoa taas.

    Ja jos vähänkään osaa ruuvvata ja löytyy lämmin talli ja kaveri jeesaamaan niin kyllä tuommoisen moottorin viikonloppun aikana käyttää auki.
     
  5. kompassi

    kompassi 1st gear

    Voisit laittaa nää faktat suurempaankin jakoon,kun kuitenkin 99,9prossaa kisakone mekatsuista jotenkin turhaan asettelee niitä renkaita..
     
  6. sisu

    sisu Gearhead

    Laita video mistä näkee miten se huohottaa.
     
  7. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Mutta eri syystä, lämmön siirtoon. Ohivuoto on ihan saman suuruista, oli ne raot missä vaan, mutta mäntä ei sula niin herkästi, kun ne raot johtaa lämmön eri kohtiin... Kasaan minäkin koneet niin ettei raot osu samaan kohtaan, koska jos pystysuuntainen lämpö osuu männässä samaan kohtaan, se sulaa helpommin (mulla on hyllyssä mallimäntä, joka on sulanut männänrenkaiden uran kohdalta). Lueppas moottori-oppia kirjallisuudesta, kirjoista ei pulaa ole...
     
    Saetkae tykkää tästä.
  8. M_S

    M_S 1st gear

    Eiköhän tämä kaveri ole mahtanut kirjansa aika tarkkaan lukea....
     
    Karppaj tykkää tästä.
  9. exxcevy

    exxcevy 3rd gear

    Juu kyl mää kans luulen et make tietää asiansa ja on vähän "äkäsemmis" liemis keitetty......
     
  10. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Jeeeeee

    Kuka on kovin rasvaspede

    Selviää ensi jaksossa!
     
    Vemani tykkää tästä.
  11. Vemani

    Vemani 1st gear

    Jatkakaa. Avaan ekan kaljan:poff::poff:
     
    Cumminski tykkää tästä.
  12. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Jaha ja täällä senkun kinastellaan :D

    Käyttöautossa kaksivuotias akku, merkkiä Varta. Nyt alkaa antamaan hyytymisen merkkejä. Paikallinen akkukuningas sano että tää kestää "paremmin/pidempään" kuin halpamit.. edellinen akku oli motonetin snjra.. sjeni.. snajderi joku ja kesti yllätys yllätys: kaksi vuotta. Kelit on olleet aikalailla samat eikä kilometreissäkään juuri muutoksia oo tullut.

    Voi ittu mitä kuluttajien nesteytystä.. :confused::D akut ei siis kestä enää kahta vuotta pidempään?.. kai se maar se optima olis kukkaroystävällisempi..
     
    Muokattu: 3.3.2018
  13. Vemani

    Vemani 1st gear

    Itte kans miettiny millon ongelmat akkujen suhteen alkaa. Ovat aika iäkkään näköiset ja tunti webastolla niin ei enää kaikkein terävin startti. Joka päivä kylläkin työpaikalla pidän ylläpito laturia roikassa. Varastossa ois yks 75amp optima joten jos akkuja pitää ostaa haen toisen samanlaisen. Kaksi perus agm akkua maksaa saman kuin iso optima joten järkevämpi kai ostaa yksi keltainen oikeasti hyvä:odroll: webasto jostain syystä lakkasi pelaamasta. Webasto kun tuntuu olevan että puolen tankin jälkeen ei enää soppaa saa kunnolla ja useana aamuna sammunut kesken tai ei lähde ollenkaan tulille. No nyt sit ei lähde ollenkaan eikä edes releet naksu kun käynnistää. Pitää ettiä maajohto ja puhistaa liitos sekä ottaa sulakkeet yöksi pois. Jos ei auta niin piuhan päähän
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ostin tammikuussa Banner merkkiset ramiin. Joskus on kai olleet testipärjääjiä jossain testeissä. Tais olla molemmat yhteensä 302€ kotipihaan kiikutettuna. Kirkolta olis saanu samat kauppareissulla mutta kalliimmalla ja ne olis pitäny raahata kotijo. Edelliset näemmä energie merkkiset kesti 4 vuotta vaikka on tuotemerkkinä minusta nevahöörd. Hyväkin akku jos se seisoo liikkeen varastossa pitkään ni ei kestä käyttöä kauan.
     
  15. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Imuputki liian lyhyt, ei mee ihan pohjaan asti?

    Joo kai kunnon akuista joutuu nykyään maksamaan, mutta itellä on tullut fiilis ettei nykyakkuja saisi seisottaa päivää pidempään. Joskus viikonloppukin tuntuu olevan liika pitkä ja parahin puhti loppuu sen parin vuoden käytön jälkeen. Eikä itsellä oo liioin ajokilometreistä tai ajasta kiinni etteikö latautuis. Ettäkö sitte saadaan akkuja myyntiin.. kuullut sellastakin että porakoneiden akkuihin tehdään joku kikka kakkonen että tietty määrä latauksia ja kaput. Porakoneakkujen hinnat kun on nykyään melko suolaisia :confused:
     
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minulla eberi ei taho käynnistyä jos tankki on alle 1/4. Oon peruuttanu niin että nokka on enämpi alaspäin ni imee viä ja menny sit ku pääsee tankkaamaan.
     
  17. Yamato

    Yamato 1st gear

    Minäkään en päästä talvella tankkia alle puolen. Ei lähde eberi tulille jos on tankki alle puolillaan.
    Pitäisi käyttää tankki irti ja tutkia mikä siinä on vikana mutta etoo koko homma jo valmiiksi, kun melko varmasti sieltä kopisee kaikki polttoaineputket lattialle kasaksi ruostetta. Korjaa sitten, kun särkyy.. Ehkä.
     
  18. Vemani

    Vemani 1st gear

    Ihmetyttää vaan tuo mykistyminen kun nyt tankki täynnä ei enää sano mitään.webasto kai ei pitäs mennä vikuriin vaikka kymmenen kertaa yrittäs käyntiin. Volvon ardicci kolme kertaa ja pajalle nollaamaan...
     
  19. Ranee

    Ranee Gearhead

    Kyllä se webastokin osaa itsensä lukita ja sulakesadetanssilla sen saa tuurilla nollattua.
    Tarkan mallin kertomalla saa aina parhaat vinkit.
    90 mallien kanssa itse eniten pelannut.
     
  20. Saetkae

    Saetkae 3rd gear

    Akkumurheiden takana on usein käyttäjäerhe. :eek: Kun asentaa uuden akun autoon, se pitää ladata täyteen, mieluiten "yön yli". Tuoreessa akussa on noin 75% latausta ja saadakseen sen täyteen se pitäisi olla latingissa noin 18h (75Ah). Se viimeinen 25% menee yllättävän hitaasti vaikka olisi kuinka kykenevä laturi autossa. Jos ei lataa, se jää aina vajaaksi ja vuoden päästä siinä on kapasiteettia enää 50-60%. Kahdessa vuodessa kuollut...
    Sitten tulee syksy, talvi ja kevät. Ajetaan milloin kauppareissuja milloin työmatkoja penkinlämmitin, puhallin, valot, soittimet päällä ja akku on kokoajan vajaa vaikka laturi työntää 136A. Itse kierrätän kaikkien härveleiden kesken akkulaturia noin 2kk välein oli vehkeet sitten liikkeessä tai ei.
    Näinollen härveleiden akut kestävät yllättävän hyvin.
    Kawa 650, akku 7 vuotias.
    Kaivinkone, akut 9 vuotta. (lähti 2 viikkoa sitten käyntiin -18°C lämmittämättä)
    Fiesta, akku ainakin 10 vuotta.
    Aggregaatti 6 vuotta.
    Minin akku vasta 3v ja Coronetin 2v.
    Ramiin vaihdoin siniset Optimat 2015 edellisten Interstatien tilalle jotka ilmeisesti olivat orkkis akut. Saas nähdä ovatko vielä käytössä 2035, kun kerran lupaavat tuplan käyttöiän.:)

    Minulla ei ole yhtään akkua kuollut missään vehkeessä sen jälkeen kun parikymppisenä ostin ensimmäisen Matti akkulaturin (joka on vielä tallella ja toimii :p ) ja rupesin sitä erään vanhemman herrasmiesmekaanikon ohjeesta käyttämään. Jos ei oteta lukuun niitä akkuja mitkä olen räjäyttänyt tiputtamalla lenkin napojen väliin ja toisen joka kuoli myös pamauksella kun hitsasin kaivurin tassuihin uutta plååtua...

    Edit Siis tarkoitan ettei ole kuollut ennenaikaisesti, eli kestävät vähintään sen 6-8vuotta...
     
    Joonnaz, Rannis ja exxcevy tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!