turbon valinta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja cuda69, 3.3.2018.

  1. cuda69

    cuda69 Gearhead

    ois tulossa fiude jossa 2litranen 5 sylinterinen turbokone (220hv) ja suunnitelmissa ois 350-450hv,orkkispakosarja riittää noin 500hv,onko guruilla kokemusta mikä ois ns sopiva turbo tuohon,käykö joku kiinankampe vai?koneen max kierrokset 7-8 tuh
     
  2. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Turbon siivet joku 56 imu/54 pako varmaan ois aika sopiva... (antais vähän kokoonpanosta riippuen kuitenkin alle 500)

    Joku tommonen vaikuttais aika passelille.
    http://www.ahtoja.com/product/418/garrett-gt3071r
    tai
    http://www.ahtoja.com/product/300/garrett-gtx3071r

    Mitä pienempi pakopesä on sitä alemmalta ahdot lähtee, mutta toisaalta taas jos on liian piein niin ei enään sitten nosta kierroksia ja tukkeaa ns ahtimen yläkierroksilla. Mutta toisaalta suhteellisestia aika pieni moottori verattuna johonkin 3-litraiseen.

    Garretti on aika priimaa. Holsetit vaan työkoneisiin.
    Precision turbo vois olla yksi harkittava valmistaja?
     
  3. J.J.

    J.J. Gearhead

    Samanlaisia fiudeja ollut isäukolla ja niiden kanssa puljattu.

    Holsetin hy35 juonittiin yhteen vitosturboon amw:n Martikaisen kanssa.
    Idea oli että vetäisi kuin vapari ja siihen myös päästiin. Hukkaportin ja putkiston hengittävä toiminta oli ahtimen toiminnassa pääosassa, periaatteessa tuon pieni pakopesä oli tukkeessa kokoajan mutta siihen se hyvä toiminta perustuikin.

    Olikohan 480hv alle kahden kilon ahdoilla. Hyvä käytöksinen laite. Seuraavana oli meininki laittaa hx40super ja muutama satahevosta lisää, valitettavasti projekti jäi kesken isäukon sairastumisen vuoksi.

    Holsetteja osataan Suomessa modata todella pro luokan ahtimiksi, toki hyviä malleja löytyy suoraan listoiltakin.

    Mutta tuohon sinun tavoitteeseen on helppo päästä esimerkiksi vaikka perus garretin hukkaportillisella ahtimella. 2870/3071/3076 kokoluokilla onnistuisi tuo 350hv tai 400 ja 450hv+. Sattuisi suoraan siihen vakio pakosarjaankin, muistaakseni se oli t25 laipalla.

    "Discopotulla" tuommoinen kone oli kanssa, olisiko siinä ollut luokkaa 350hv? Ei jaksa enää muistaa. Se oli vissiin ihan bolt on setti silloin, kone mekaanisesti vielä täysin vakio ja pakosarja vakio.

    Mulla taitaa olla vielä pakosarjan laippoja jne ryönää tuohon koneeseen ellei ole mennyt romukuormaan vahingossa. Jos innostut tekemään uuden pakosarjan vaikka tuollaiselle holsetille joka on kyllä paljon parempi ahdin kun nuo pikku garretit.

    Ja tietysti hyvin pelaa ne kiinaturbotkin tuon perässä ei siinä. Itse laittaisin kyllä ennemmin vaikka käytetyn ehjäksi todetun merkkiturbon, voisi tulla vähemmän murheita.
     
    Muokattu: 4.3.2018
  4. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Holseteissa on yleensä yli 5kg ylimääräistä tavaraa turbon rungossa. Kun käyt sorvauttamassa ja muutat noi perus holsetit korkeapaine ahtimiksi niin maksaa sekin jotain. Tuohon 300-400 hepan alueelle löytyy garretilla valmiikki hukkaportteja, jolloin ei tarvi hitsata mitään.

    Garretin ahtimia löytyy henkilöautoista, tosin syy miksi virittäjät eivät osta garrettana on se että ne maksaa enemmän ja kyllähän se holsettikin viritys käytössä kestää jonkun 10tkm..... vaikka siipi olisi sopimaton kyseiseen käyttöön.

    Melkein soittaisin Risto Virtalalla ja kysyisin mikä olisi sinun tapauksessa paras ahdin tuohon sovellukseen ja lompakolle.

    Onkohan tää edellä ollut kirjoittaja se sama, jonka Fiatti oli virittäjissäkin. Se mikä on aina rikki?
     
  5. urho3

    urho3 Gearhead

    Yli 5kg?
     
    Rannis tykkää tästä.
  6. MKultala

    MKultala 3rd gear

    Mitä tarkoitat tuolla Holsetin muuttamisella korkeapaineahtimeksi?
     
  7. J.J.

    J.J. Gearhead

    Se on ihan eri heppu kuka murtoluku fiiatilla oli virittäjissä. Taustajoukoissa kyllä sama mr Martikainen mikä oli mukana isäukon coupen takapiruna myöskin. Martikainen oli myös omalla NSX Hondallallaan yhdesssä jaksossa.

    Jaa mullahan on muuten nyt tuossa yhdessä omassa autossa just tuo garretin 3071 .84 pakosella. Työntää semmoset 450hv 1.6bar ahdoilla kaksilitraisessa koneessa, enempää turha haaveilla painetta lisätä, tuotto on jo melkolailla tapissa.

    Hyvä ahdin kyläpyörittelyyn mutta mihinkään pitkään vetoon se ei sovi, ihan tukossa ja pakolämmöt karkaa. Hx40 superi tuohonkin koneeseen sattuisi hyvin mutta menisi voimansiirto uusiksi lisääntyneiden numeroiden takia, niin olkoon nyt tuolla taas hetken ennenkuin jotain hajoaa.

    Ja kyllä esim tuo Holset hy35 on aika siro kokoinen ja koko ahdin taitaa painaa just sen reilut viisi kiloa.
     
  8. MKultala

    MKultala 3rd gear

    Fiatin koneesta en mitään ymmärrä, mutta kai tuossa turboa valittaessa olisi hyvä tietää vähän muutakin koneen setupista. Nokat? Overlap? Mitä kansi virtaa?
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Turhia kysymyksiä, lisää ahtopainetta jos jokin noista ahdistaa. Enemmin pitäs kysyä mitä männät, kampura,kkanget ja lohko kestää :D :D :D
    Edellisessä työpaikassa kun puhuttiiin ahtopaineista, niin psv asentajat vaan totes että söpöä jotkut 2bar ahdot, itävaunuissa 4-5bar ahdot :D Tosin niissä oli muutakin hiitekkiä, kuten neulalaakerit alakerrassa yms.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    MKultalan kans samaa mieltä, mahdollisimman tarkat speksit koneesta auttaa arvioimaan ahtimen valintaa. Ja monesti joku jo aikasemmin kys. tapausta enempi ahdistanut, niinkuin J.J. sanoi, niitä kokemuksia kannattaa käyttää.
    Sekin jo auttaa arvioimaan kun tietää että millä paineella toi nykyinen rapia parisataa heppaa irtoaa?
    Mun mielestä joku HX35 super vois olla ihan hyvä tuohon, ja varmaan joku noista Garreteistakin passais? Sinänsä sen tarkemmin vaatimuksista tietämättä, tuohon tehoon pääsee monellakin erilaisella ahtimella.
    Turbon merkki ratkee sit siinä kohtaa kun päättää miltä turbopajalta ahtimensa ostaa:rolleyes:


    Fuselage, missä vaunussa 4-5bar ahtoa?
     
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Sitä en tiedä, muutamissa itävaunuissa oli aika miehekkäät turbon äänet.
    Ainut turbo-itävaunu minkä itse olen nähnyt ja spekseistä tiedä oli T-72 Wärstilän diesel 12l V8. 2bar ahdoilla vain 1500hp, 6 bar ahdoilla 2800hp. Loota tietokoneella ohjelmoitava 16v eteen ja 8v taakse... 1 km pätkällä kiihty 100km/h. Ja taakse kiihty nopeammin 0-30kmh kuin eteenpäin. Laskettu max 140km/h T-72 vaunulle, kuulema 110kmh jälkeen alusta rupee hajoamaan :D
    Koko laite kuulosti härskille, enemmän jollekin Tractor Pulling vehkeele kuin T-72 vaunulle.
     
  12. Keme

    Keme Gearhead

    No, ny o taas melkosta höpöhöpöä tai muuten vaan trollausta.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  13. 401

    401 2nd gear

    Lompakolle sopivaa jos etsii niin ei kannata virtalalle soittaa.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  14. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Miten sen nyt ottaa, mulle sanottiin kahdesta turbo firmasta että osta uusi ahdin ja naurovat räkäsesti, kun sanoin että ei oo erillistä hukkaporttia ja pyysin että laakeroisivat keraamiselle laakerille. Haistatin paskat ja löin luurin korvaan. Virtalalla soitin niin sano, että joo onnistuu tuo tänne niin muutetaan keraamisilla laakereilla pelaavaksi ahtimeksi ja niihän siinä tuli sitten tehtyä. Muutenkin tasapainotti ja tarkasti ahtimen ja antoi 2 vuoden takuun vielä hintalappu oli jotain 400€.

    Niin ja nää mistä naurettiin mulle oli Turbohuolto Riikonen ja Proturbo lappeenranta. Sieltä tarjottiin uutta turboa jollain 1500€ hinnalla ja käskettiin hitsaamaan erillinenhukkaportti. Ei oo pahemmin sille erilliselle tilaa... (Niin se 1500€ ei sisältänyt pakopesää eikä hukkaporttia)

    Virtala antoi vielä, että tollainen ahdin on kuulemma ihan samalainen kuin mitä käyttävät noissa Rallicross autoissa tää on mun ahdin on T3/T4 Hybrid Garret 59 imu ja 57 pako siivillä. Kuulemma pitäis antaa hyvin hengittäväsäs koneessa 450-600 heppaa 1.5-2.2 bar ahtopaine alueella. Pelaa korkeammallakin alueella mutta paras hyötysuhde on tuossa alueella.

    Pakopesä tosin olisi voinu olla tuossa sen 59 myös niin ei tuli niin herkästi ongelmaa että tunkkeaa, mutta pienemmän pakopesän ansiosta herää jo tuossa 2500rpm+ alueella. Olen ollut tosi tyytyväinen.

    Erhomäki muistaakseni sorvas sen Holsetista 6kg tavaraa ja sanoi, että olisi voinu ottaa lisääkin kuulemma ihan älyttömän paksua valua. Niin viimekesä oli vähän uumoilua, että tarvivat isomman turbon kun se jää pieneksi olikos se nykyinen HX60. Kysyin että mihin meinaatte vaihtaa ehdotin Garrettia niin sieltä tuli naurahdus ja sanoivat, että olisikin rahaa sellaiseen Garrettiin.... noh tollaisten Garrettien hintalaput on kyllä aika rasvaisia tyyliin 3000-4000€ (kuulalaakeroidut)


    Sitten on tuossa Kouvolassa yksi Bmw hemmo 3.0l koneella sillä oli holsetti olikos se HX55 jostain sisusta niin siitä oli myös sorvattu 4.2 kg pois kun oli ylimääräistä kamaa. Olisi tarvinnut tehdä lisätuen turbolle niin paljon painoi...

    Kuulemma HX55 antoi tuossa kombinaatiossa jonkun 550 heppaa, jollain 1.2 bar ahdoilla. Kuulemma ei nosta yli 1.5 bar ahtoja kun menee tukkoon tuo HX55. (Diesel moottoriin tarkoitettu) Kuulemma vaan oli ollut halpa.
     
    Muokattu: 5.3.2018
  15. urho3

    urho3 Gearhead

    Ihan mielenkiintoinen asia miten sorvataan 5kg ahtimesta pois edellyttäen et sillä vielä jotain tekee.
     
  16. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Hx35 or Hx40 But, the weigh about 30 lbs alone. 13kg Hmmm??? Eiks tossa oo aika reilusti eroa jos Garrett

    My Borg-Warner S258 with a Garrett T3 .82 a/r turbine housing weighs 19 lbs, (8,6kg) Erotus taitaa olla juurkin 5kg.

    Niin puhumattakaan Holset HX60 joka huomattavasti isompi kuin mikään Hx40... tai 35.

    Marssit lähimpään Sisu liikkeeseen ja pyydät sieltä hommosen Holset HX55 ja punnitseppas se.

    "I had the hx35 for a few minutes on my car. That turbo was seriously large. Heavy too. My Garrett was nearly half the weight and really small by comparison.
    My needs are not the same as yours though.
    And sound....I never hear the Garrett until the engine is off. Then it spins for over a minute after shut down."
     
  17. urho3

    urho3 Gearhead

    Niin kyllä Tiedän et painaa mut miten sitä sorvataan pois. Itsekkin olen yhden turbon teetättänyt ristolla ja yhden korjuutin. Voin kehua kyllä et toimii ihan helvetin hyvin.
     
  18. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Jos oot koneistaja niin onnistuu iltatöinä jos hyvät vehkeet..

    Tuolla joku puhuu samasta hommasta.
    http://www.yellowbullet.com/forum/showthread.php?t=239405

    20lbs saatu kevennettyä = 9kg...


    Niin mitä tulee asiaan ei ole omia kokemuksia eikä kavereilla ole, mutta millasia noi Precision Turbot on? Taitaa olla suht. kysyttyä tavaraa noissa kiihdytysporuhkoissa. Vissiin tässä leveily ja uhoamis ohjemassa, siis Street Outlawissa niiden mainoksia näkee aika usein...
     
  19. J.J.

    J.J. Gearhead

    Juu totta että nuo ns työkoneisiin alunperin tarkoitetut Holsetit on järeää tekoa, ja toki syystäkin.

    Tuo hx50/55 kokoluokan ahdin painaa rapiat 20kg. Perus Hx35 painaa alle kymmenen kiloa.

    Mutta saa tosiaan sitä hiteckkiä Holsetiltakin. Ei tartte mitään dumpperin ahdinta saada väkisin pelaamaan bensakoneen perässä ellei nyt välttämättä halua "säästää" tai sitten ei vaan löydy muuten tarpeeksi isoa ahdinta omaan tarpeeseen. Eikös Koivumäen Suprassa ole joku hx80 kokoluokan ahdin?

    Noissa jenkkiturboissa voi tulla probleemia siinävaiheessa kun tarvii tehdä huoltoa tms. Kaverilla meni ahdin remonttiin kun pakosarjasta lähti nööli liikkeelle ja imupuolen (kyllä, imupuolen) siivet paskaksi. Oli ahtimella pitkä turnee kun kävi ameriikan puolella huollossa. Että kannattaa ainakin ottaa selville miten täälläpäässä onnistuu huolto.
     
    Muokattu: 5.3.2018
  20. urho3

    urho3 Gearhead

    Joo joku työstökeskus vois olla parempi siihen hommaan.
     

Kerro tästä muillekin!