Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    En minäkään noista pienistä tiedä mutta 90 st ainakin voi yrittää käynnistää 3 kertaa. sen jälkeen se paukahtaa lukkoon ja lukon saa auki sillä että laittaa kellosta weban päälle ( vaikka se ei mitään teekkään ) ja sitten katkasee siltä virtasyötön eli vaikka sitten koko auton miinus irti hetkeksi ja kiinni ja voila. taas on uusia käynnistyksiä jäljellä. Virallisestihan se kai pitäs thermo testillä nollata mutta kukapa sitä aina jaksaa piuhan päähän juosta jossei nyt satu kotana olemaan...=)
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jos taas on eberi niin käyttöohjeet löytyy eberspaecher-finland.com sivulta. Sikäli niitä ei ole tullut auton mukana tai ovat just muualla kuin käyttäjä ja auto. Ainakin easystart R+ malliin kuten minulla. Siellä on ohjeet lähettimen aktivointiin tai vaikka lähettimen opettaminen vastaanottimelle. Jos on kaapeli irti ni tarvii tehä ja luulen että tänkin sekoillessa auttaa irrotus ja ed. mainitut toimenpiteet.
     
  3. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Varmasti. Mutta kukaan ei koskaan ala lataamaan uutta akkua kun kaupasta oot hakenut, saatika autossa olevaa. Ei suuri massa ainakaan. Ite näen sen kyllä järkevänä varsinkin jos hakee sitä pitkää ikää ja autossa käyttää kaikkia mahdollisia sähköhärpäkkeitä ja työmatkat ym on lyhyitä (alle 15min näkisin). Mutta ei kukaan normitöissä käyvä ala latailemaan uutta akkua ensitöikseen, jos ei nyt sitten akkumyyjä tajua ohjeistaa. Mitä ei sitäkään oo koskaan oman autoiluelämäni aikana tapahtunut.

    Sikäli on itsellä ollut kymmenen vuotta sitten aika hyvä tuuri edellisen auton kanssa, kingcabbi jossa yksi laturin diodisilta palanut. Muistaisin että vartan akut, siis 2kpl. Menivät sillä laturilla ja akuilla n. 5 vuotta, kunnes loppu tuli. Sillon en edes tiennyt laturiviasta, se kun latasi 13v mutta tyhjäkäynnillä kyykähti. Lisäksi se tykkäs tyhjätä akkua sammuksissa mikä tuli yllätyksenä. Että kyllä akkuteknologia on mennyt alaspäin mutta varmaan ihan syystä.. Uudet autot on harva se päivä tien päällä, syynä useimmiten akun tyhjeneminen, ylikuormitetaan liikaa pakkasilla ja muutenkin.

    Toisaalta, kuinka paljon tarttee nykyään maksaa että akku kestää edes sen 5 vuotta? Jos auto kuitenkin lataa etkä käytä pakkasilla koko laturin arsenaalia.
     
    Muokattu: 4.3.2018
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minä nyt kuitenkin lataan aina akkuja oston jälkeen. Nuitakin ramin uusia bannereita muutaman tunnin ekaks isolla sitten tiputtaen vähemmäksi virtaa. Muutaman kerran olen muutenkin ladannut laturilla vaikka vasta pari kuukautta ovat vanhat.

    No minä olenkin muutenkin muinaisjäänne minähän tinaan abikotkin kiinni ja laitan kutistesukan vaikka jotkut sille irvailee. No näyttää niitä itekseen tippuvan noita puristettuja vaikka kuinka olis liima niissä kehuttu olevan.
     
    Saetkae, Cumminski ja tappokinnas tykkäävät tästä.
  5. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Mulla taas käy yleensä että laturi ei lykkää varausta akkuun vaikka kuinka pidät tunteja kiinni. Nollaan tippuu. En tiedä sitten onko mulla se verkkolaturi muinaisjäänne :D semmonen parikymmentä vuotta vanha 4A pikkulaturi analogimittarilla mutta mielestäni paras kun lataa hitaasti. Vai liekö jo sekin sökö.. Kerran oon minäkin räjäyttänyt traktorista akun (24V) kun ei lähtenä käyntiin mokoma, buusteria kehiin, naks naks PAM! Silmät suurella katteleen kuinka kävi. Toisessa 12V akussa pelkät kuoret jäljellä, onneks vanha kone jossa akut nokalla.. naapuri myöhemmin kehu että ny lähti niiden kissalta henki kyllä, sanoin että kyllä ne tuos saa pyöriä edelleen :D:D

    Mä en luota yhteenkään apikoliittimeen. Saisivat kehittää siihenkin paremman systeemin, vaikka ruuvattavan tai jotain.
     
    exxcevy tykkää tästä.
  6. Ranee

    Ranee Gearhead

    Ctekillä latailen säännöllisen epäsäännöllisesti, talvella enempi.
    Tällä viikolla joka yö, sai pitää sisäpuhaltimen eberin kanssa isommalla.

    Johtoja en liikkuvissa koneissa tinaa kuin pakosta, tinaliitos tekee johtoon jäykän kohdan joka tärinästä pettää puristusliitosta herkemmin.
     
  7. Vemani

    Vemani 1st gear

    Tämä toimi ja taas pelit rokkaa. Täääänks:pinup: edellisessä webastollisessa ei koskaan mennyt lukkoon vaikka käynnistys epäonnistui. Ja sitä tutkiessa jostain luin ettei mene lukkoon.väärää tietoa tai eri mallit kyseessä tiedä häntä.
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Se voipi tosiaan olla että tinattu liitos tärinästä katkiaa vierestä mutta ei o itellä koskaan käyny niin. Tosin pisimpään ollu tähän asti auto vaan 8 vuotta. Amiksen opettaja sano sillon 80-luvun alussa että ei puristeta vaan tinataan niin kestää. Ja puhistetaan ensin suolahapolla. Tolleen olen tehny ku en paremmasta tiedä ja se opettaja oli kai opettanu niin kymmeniä vuosia. Nykytietämys varmaan sanoo toisin. Niitä puristettuja vaan kun irtoo koko ajan, viimeeksi viime viikolla ramista.

    Nii, ja se akku jos ei ota virtaa niin pitäs herätellä isommalla virralla ja sitten pudotella ja lopuksi pienellä virralla pitempään et tulee täyteen. Ainakin näin opetettiin autosähköverstaalla ja näin olen toiminut kymmeniä vuosia jälkeenkin päin. Voi tässäkin olla aika ajanut miehen ohi........
     
  9. Ranee

    Ranee Gearhead

    [​IMG]
    Tämmöseen liittimeen kun piuhan vetää kaksinkerroin niin kestää yleensä enemmän kuin johto itse.
    Semmosen valmiiksi muovisuojatun abicon käyttäjät ammuttiin edellisellä pajalla rapunpieleen.
     
    Saetkae ja Cumminski tykkäävät tästä.
  10. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead


    Minulle opetettiin tämä akun herättely konetekniikan tunnilla Mustialan Maatalousoppilaitoksessa muutama vuosi sitten samalla tavalla. Opettaja tosin oli vanhempaa polvea, mutta ei hänen opeilla ainakaan vielä ole metsään menty..?
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tuohan näyttäs kun tihrustaa oikein ihan sellaselta mitä ennen ainakin sanottiin avoliittimeksi. Meillä oli verstaalla pihtejä joilla sai noita ja abikoja puristaa molempia. Itellä ei ole tollasille sopivia pihtejä mutta aina on ollu mielessä että ostan. Noilla liittimillä on vanhoissa autoissa ollu iän liitetty kaikenlaisia johtoja sulakerasioihin, lamppuihin ym. Ihan kyllä yksikertaisesti johto työnnetty mutta kestävästi. Kai niillä puristimillakin eroa on kun kaikenmaailman maakaapeleita sun muita laitetaan hydraulisesti puristamalla voimavirtapuolella yms.
     
  12. Ranee

    Ranee Gearhead

    Nuita ns rullaavia pihtejä löytyy nykyjään helposti.
    Enkä ilman sopivaa liitinrunkoa nuita käytä itsekkään.
     
  13. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Joo on tolla avoliittimellä eroa muovipäällystettyyn kyllä kuin yöllä ja päivällä, varsinkin jos omistaa ne oikeanlaiset pihdit muuten siitä ei oikeen tuu mitään tai ei ainakaan kovin siistiä. Lisäksi se vaatii sen kutistesukan, sähköteippikin ajaa asian jos pakko. No köyhällä on aina väärät vehkeet ja silleen :(

    Joskus nuoruudessa kotona porukalla purettiin -70 luvun Skoodia osiksi myöhempää käyttöä varten. Olihan lujassa piuhat kun kiskottiin hampaat irvessä. Kaikki oli juurikin nuolla avoliittimillä, no käyttäähän ne toki niitä nykyäänkin. Mutta lujaan ne puree.

    Miten ootte muuten haaroitukset tehnyt sähköliitoksissa? Ite käytän niitä missä on kaksi päätä, naaras-koiras ja normi puristeliitos mutta joskus käynyt mielessä olisko siihen parempaa konstia, varsinkin jos on tarve esim kuudelle lähdölle. Konehuoneessa saa haaroitettua toki sulakeboksilla mutta kuinka muualla autossa sit?
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Yhden johdon haaroituksen teen niin että että kuorin johdon paljaaksi pieneltä alueelta ja tinaan kylkeen toisen johdon ja liitoksen peitän kutistesukalla. Joissain tapauksissa sen johdon katkaisen, kuorin, pujotan kutisteen ja sitten tinaan. Hankalaksi tekee tässä sen ettei meidän suvussa ainakaan ole kuin kakskätisiä. Nii että pinkeät erilleen pyrkivät johdot on ns. Vittumoisia tinata. Siks kai se linkosikin sen tinaklimpin silmään tässä päivänä muutamana.
     
  15. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Ymmärrän.. :D johtotinauksia tehneenä voin allekirjoittaa tuon vajaakätisyyden. Jos eivät oo missään kiinni nii voi melkeimpä sanoa että turha toivo. Piuha ei lämpee kunnolla, tina tipahtaa tai koko johdinpaketti liikuu karkuun ;) toisinaan toivois niitä kahta lisäkättä.. nykyään mulla on tapana teipata hökötys jonnekkin kiinni jos mahdollista, saa vielä irtikin. Se vaan pitää pysyä paikallaan ei siitä muuten tuu mitään, varsinkin jos on vielä paksuja piuhoja, ne lämpenee niin hitaasti. Sillä kaasukäyttöisellä tosin saa enemmän lämpöä kuin sähkökäyttöisellä.
     
  16. Jakkehh

    Jakkehh 2nd gear

    Suosittelen tilaamaan tällaisen https://www.ebay.com/itm/142562950670
    Varsin kätevä kunhan löytyy pinta mihin magneetin saa kiinni.
     
  17. BenDilde

    BenDilde 2nd gear

    Mä en tänne osaa laittaa videoita, mut öljyntäyttökorkki tanssii niin paljon siinä kannen päällä kun ottaa löysälle että melkein tippuu pois. Kampikammion huohotinletkusta tulee savua aika reippaasti. Ja meinaa se pakoputken päästäkin työntää savua, vaikka nää pitäis vissiin suht savuttomia olla?
     
  18. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Ootko seurannut katooko jäährytinneste ajan myötä? Sehän aiheuttaa vaaleeta savua vaikka olis kone lämmin jos vuotaa palotilaan. Muutoin kai näkisin että mäntä/männänrenkaat
     
  19. Ranee

    Ranee Gearhead

    Niin ja lisääntyykö öljyt moottorissa
     
  20. BenDilde

    BenDilde 2nd gear

    Jäähdytinnestettä ei hukkaa eikä kyllä öljyäkään. Koneeseen vaihdoin öljyt about 1tkm sitten eikä nekään vaikuttanu mitenkään epänormaaleilta.
     

Kerro tästä muillekin!