turbon valinta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja cuda69, 3.3.2018.

  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Henkilöautoista ei taida mistään löytyä tuollaisia HX 50 -HX 80 turboja ja jos löytyy jostain niin hintalappu on Suomessa aika rasvainen.

    Tähän Fiattiin jos haluaa kevyen pitkäikäisen turbon melkein vosi tarjota Garret, Borg Warner ,Precision ja Switzer.

    Switzer on vähän vähemmän tunnettu turbo valmistaja ainakin omaan makuun, mutta Nissan GTR malleissa on ainakin Switzerin turboja käytetty aika monesti.

    Viljar Maesepp käyttää siinä omassaan "vissiin USA:ssa tehdyssä" Nissanissaa Precision turboja.
     
  2. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Precisionilta löytyy turboja laidasta laitaan, halvoista kalliisiin.
    Viljar ajo kutosen puolelle Holsetin HX55:lla.
    HX55 paino 18.52 kiloa, tais olla nelisen kiloo enempi kuin vähän pienempi hybridi Garrett.
     
  3. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    En kiellä on Holsetillakin noita "urheilullisempia malleja" niilläkin on sitten jonkun verran hintaan. Yleensä kun joku turboista tietämätön kyselemään liikkeestä, niin sieltä myyjä tarjoaa sellaista halppis painavaa holsettia josta ottaa itse katetta usemman sata euroa. Ja itse tuote on kaukana hyvästä. Noissa roadkill kopio ohjemissa ihmiset heittää just noita vanhoja holsetteja jostain dieselin perästä moottorin kupeseen sen hinnan takia, halvalla saadaan ei väliä kauan kestää kunhan saadaan hetkellisesti tehoa ulos, vaikka olisi kuinka pikkimäistä tehoa.

    Siviiliautoissa harvoin on konehuoneessa liikaa tilaa erityisti jos puhutaan italialaisista autoista. Kannattaa vähän kattoa myös ulkomittoja. Ei tarvi konepeltiin ehkä tehdä reikää...
     
  4. Keme

    Keme Gearhead

    Helvetinkö väliä sillä myyjän katteella on turbovalinnassa? Ny virta päälle! Ahdinta kannattaa kysyä Valtonen Motorsportilta, jos turbon keveys on pääasia. Hinta vaan on vähän kova, mutta ahtimessa on hiilikuitua ja titaania. On kevyt. Myöskään ei ole mitään järkeä valita jotain maailman suurinta Holsettia 450hp tehotavoitteella. Ei se väärin mitoitettu Switcheri tai Garrettikaan ole järkevä valinta.
    Sen mitä minä olen asioinut turboja ammatikseen myyvien pajojen kanssa, niin palvelu on ollut aina todella asiallista eikä siellä yritetääkkään myydä mitään HX55 Holsettia 350hp setuppiin, kun kertoo mitä tarvitsee.

    En tiedä miten paskoja ahtimia nää Holsetit muuten on, mutta tommosesta inan yli kaksi litraisesta koneesta tuli tämmönen käppyrä kun tehotavoite oli 400hp:
    [​IMG]
    Paljonko se ahtimen paino nyt sit näkyy tossa dynokäppyrässä tai autossa jonka paino on jotain 1400kg luokkaa? Sillä mahdollisella 4kg painonsäästöllä ei ole mitään merkitystä ellei rakenneta todella totista kilpalaitetta.
    2.0 koneeseen ostasin 350hp tehotavottella Evo mitsun ahtimen, koska se on vaan paras ja halvin siihen tavotteeseen. 450hp tehotavotteella ostaisin Borgin S200-halpissarjan jollain passelilla pakopesällä. Tosin, kummasti vaan HX35 Holsetillakin on rakennettu hyvin pelaavia ~400hp laitteita. Ei se moottori tiedä minkä merkkisellä ahtimella sitä ilmaa paineistetaan. Internetvirittäjiä se merkki voi ahdistaa kovinkin paljon.
     
    Jukka 63 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  5. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Evo mitsun ahtimessa on varmaan hukkakellokin valmiina jos tollanen 350 riittää se vois olla ihan asiallinen.

    Kyllä kaikilla ahtimilla saa tehoa jossain alueella, mutta kuinka laajalla alueella, millä paineella kuinka terävä piikki. Uudemmat ahtimet ovat siiviltää paljon parempia kuin vanhat perus kuormuri ahtimet.

    Niin voihan se HX35 pelata ihan hyvin jos ei se kiinnosta, että toinen ahdin herää 500 kierrosta alemmalta esim. keraamista kuulalaakerien ansiosta ja ottaa painetta paljon herkemmin.

    Sitten kun ottaa sen perus HX35 niin pääsee seuraavia viritelmiä tekemään kun tärinä ja paino rikkoo pakosarjat pahimmillaan. Aika paljon löytyy juttua Turbo Brace nimikkeellä googlesta.
    https://www.rx7club.com/attachments...1206676345-1974-13b-re-nova-turbo-brace-5.jpg
    Tosin oisko se Holset HX35 super ja Pro niissä on ominaisuuksia, joiden perusteella voisi harkitakin autoon laitettavaksi. Tai sitten Billet rungolla oleva holset, taitaa vaan hinta nousta heti +100-300€ lisää.

    Jos on 3-5kg eroa niin se tekee aika-ison rasitus-eron, jos vähänkään osaa mekaniikkaa.
     
  6. Keme

    Keme Gearhead

    Voi kiinnostaa rahapussia aika paljon se joku 1500 euron hintaero. Olis kyl hienoo rakennella rajattomalla budjetilla. Tekee sen pakosarjan vesijohtomutkista, ni ei tarvi mitään tukia HX35 kokoluokan ahtimelle.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  7. J.J.

    J.J. Gearhead

    Tosiaan tuo evo mitsun ahdin on kyllä hyvä valinta tuollaiseen kaksilitraiseen koneeseen. AMW niitä kauppaa, käytettyjä entrattuja ahtimia.
     
  8. 401

    401 2nd gear

    Ajatteleppa kui nopee se ois ollu jos ois sorvata liipassu siitä holsetista yhen kymppikilon pois.
     
    mpower ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  9. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

  10. MKultala

    MKultala 3rd gear

    Tarvii kyllä tunnustaa, että ei ole mulla kyllä ennen ollut ahtimen paino valintakriteereiden joukossa. Aina sitä oppii uutta. No, nyt oli pakko ottaa ja punnita HX40 superi #14 pesällä. 12.1 kg. Kai se on sorvaamaan lähdettävä, kun noita on vielä kaksi, niin siinähän tulee jo kymmenen kiloa takkiin. Ihan en muutenkaan tuota Holsetin morkkaamista tässä ymmärrä. Noita tavallisia HX35:a eri pakopesävariaatioilla on käytetty 1,6 - 2,0 moottoreissa todellakin erittäin hyvillä lopputuloksilla. Ja noihan nimenomaan KESTÄÄ. Nykyään varmaan tosin noiden superien ym. myötä aika ajanut hiukan ohi.
    Kyllähän noita huonoja esimerkkejä löytyy ihan millä tahansa ahtimella rakennetuista, jos halutaan hakea. Moottorissa kun pitää kaikki olla muutenkin kohdallaan, kun aletaan enemmän virittään. Helppohan sitä on tietysti ahtimen merkkiä syyttää, jos ahtimen valinta on mennyt metsään...
    Muutenkin näkisin, että overdrivella tällaisessa ketjussa olisi hiukan syvällisempää keskustelua nimenomaan ahtimen mitoitusperusteista, vänkääminen ahtimien painosta on kyllä... no joo, jätetään sanomatta.
     
    4d sedan ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  11. cuda69

    cuda69 Gearhead

    tavoitin yhen tyypin ,joka on tehnyt tuollaiseen coupeen systeemit ja dynotettu 500hv,minulla auto tulee normi ajoon ja joskus tarkotus kokeilla varttimailia,omakohtasesti en tajua turbohommista paljoakaan,kun oon enempi noita isolohkoukkeleita,mutta eiköhän keväällä olla paljon viisaampia ja köyhempiä :)
     
  12. petrib1

    petrib1 Gearhead

    Rakennettiin kaverin kans tuommonen toyotan 1.6 4age moottori hx35 superilla.Veti 3500-8000 alueella kivasti. takapyörillä 250hp. 0.9bar. Kulettaa starletin koppaa mukavasti tuolla tehollakin. Oli hauska laite ajaa. Tietysti kevyt kori niin ei Holsetin tuoma "lisäpaino" haitannut..Luulisi oikealla pakopuolella pelaavan 2 litrasessakin oikein hyvin kun kuitenkin tuottoa riittää melkein 500hp asti.
     
  13. Baxter

    Baxter 3rd gear

    Itsekin haaveilin sellaisesta turbollisesta 5 syl Coupe Fiiatista jotain 5-10v sitten. Lasten myötä jäikin vain haaveeksi. Tuli kuitenkin surffailtua eri foorumeilla ja lueskeltua niistä. Muistan kuitenkin, kun usein viritettäessä valinta oli Garrettin gt3071r, joka kohtuu helpolla autoon ilmeisesti asettui, vakio pakosarjalla siis. Ehkä vähän turhan suuri sun tehotavoitteisiin, mutta usein nälkä kasvaa syödessä. Toisaalta Pottu voi jäädä nopeasti pieneksi, jos sellaiseen päätyy.

    Jos askarrella haluaa, niin Mitsun (ei siis automerkin, vaan ahdinvalmistajan) turbot ovat kohtuu siroja ja pieniä ja heräilevät hyvin tuottoon nähden. Vaatii kuitenkin sovitusta Fiuden pakosarjaan eikä välttämättä onnistu sittenkään. Hyvä valinta, jos ei kuuhun halua päästä.

    Mitsujahan käytetään todella paljon alkuperäisissä turboautoissa ja varmaan ihan syystä.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  14. J.J.

    J.J. Gearhead

    Tuo Fiat on ihan ookoo normiajoon vaikka olisi ylikin sen 500hv. Ukon coupé tosiaan oli 480hv ja todella nöyrä käytöksinen. Samalla setupilla oli meininki ottaa isommalla ahtimella parisataa heppaa enemmänkin.

    Tuo 3071 olisi passeli jos semmoinen 400hv piisaa. Vakiona coupessa taisi olla t28 ahdin.
     
  15. MKultala

    MKultala 3rd gear

    Miten nuo kuulalaakeriturbot, miten tuon heräämisen kanssa oikeasti on, jos laitetaan vastaava ahdin normilaakereilla vs kuulalaakereilla, niin saavutetaanko oikeasti tuollaisia em. 500rpm eroja heräämisessä? Itsellä kun on ollut käsitys, että ero tulee silloin kuulalaakerin hyväksi, kun kone on jo kierrosalueella ja lyödään läpät levälleen yhtäkkiä. Ahdot lähtee kasvamaan nopeammin. Mutta miten hyrrä saadaan pyörimään yhtään alempaa, jos energiaa tuon pyörittämiseen ei ole vielä saatavilla?
     
  16. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Itse päivitin virtalalla juuri keraamisiin kuulaalaakeroihin. Ero on jotain 300 ja 500rpm välissä. Eron huomaa ahtopainemittarissa alhaalta heräävämpänä. Sehän on ihan selvää kun huomaa millainen ero laakereissa, toisesssa öljynpaine vastustaa suoraan laakeria ja toisessa laakeriin ruiskutetaan öljysumua. Normaalilla ahtimella ahtimen pyörintä loppuu oikeastaan heti kun sammuttaa auton. Kuulalaakeri autosassa omassa tapauksessa ahtimen pyöriminen loppuu vasta noin 30 sec auton sammuttamisen jälkeen. Sanoisin, että ero on noin 10-15% verrattuna ei kuulalaakerilliseen. T0ki merkitystä ei juurikaan ole jos ajetaan kokoajan ahtopaine alueella ja paine ei päääse koskaan tippumaan. Itsellä normaali ajossa ei ole koskaan ahtopainetta.





    Niin ja teoriassa keraamisen kuulalaakeri on paljon kestävämpiä. Jossain oli testi, että niitä teorissa voidaan voidella millä tahansa. Siinä näytettiin kun sulaa metallia käytettiin voitelunesteenä laakerille. Normaali laakeri hajois melko nopsaan..... ja lämpötilan kesto laakerilla on aivan eriluokkaa. Toki varamaan löytyy jotain huonojakin puolia.
     
  17. shr1

    shr1 Gearhead

    Ei voi yleistää. Mulla vähän isompi (mut kuitenkin vielä pieni...) tuupo liukulaakereilla, sammuttamisen jälkeen pyörii iloisesti vielä hetken. Voihan olla et siivetkin painaa niin paljon ettei heti stoppaa, ku ahti lie 21kg.:p Ällistyttävän kovaa ajetaan liukulaakeroiduilla ahtimilla ja kyllä niissä se herääminenkin on tärkee ominaisuus. Mut joo, on niis varmaan eroja kuitenkin.
     
  18. J.J.

    J.J. Gearhead

    Kyllä nuo omatkin vehkeet mitä on liukulaakeriturboilla olleet niin semmoiset puolisen minuuttia sammuttamisen jälkeen vielä hyrrä pyörii.

    Laakerointia enemmän vaikuttaa pyörivien osien massat tuohon heräämiseen. Billetti siivet on nykyaikaa.
     
  19. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Kuten jossain aikaisemmin sanoinkin, että jos lähdetään paikaltaan, silleen että saat ahdot kasaan ja ajat kokoajan ahtopainealueella niin kyllä se pelaakin! Mutta jos tiput vaihteen vaihdon tai jonkun muun seurauksena pois ahtopainealueelta huomaat ison eron... käytöksessä.
    Tai jos ajat normaali ajoalueella jossa ei ole ahtopaineita ja sitten päätätkin ohittaa ilman vaihteen vaihtoa ero on valtava. (Toki voihan sitä vaihtaa pienemmällekin, mutta jossain tapauksessa turhaa...)
     
  20. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Joo nykyään on ehdottomasti parempia materiaalia saatavissa, parempia siipukulmia, billetti siipiä ja billetti kompressori runkoja. V-band laippa on myös kova sana huollettavuuden osalta.
     
    J.J. tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!