Chevrolet sähköt/lisämittarit.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Jukkaw, 5.3.2018.

  1. Jukkaw

    Jukkaw 1st gear

    Pitäis saada muutama lisämittari kytkettyä 72 vuoden chevrolettiin ja kun tämä sähköpuoli ei ole mikään vahvin juttu, niin mistä noille mittareille kannattaa ottaa virta?

    Auto on tällä hetkellä osittain purettuna, että osa sähköistä roikkuu vähän siellä sun täällä, eikä akkua ole kytketty, eli ei oikein voi mittailla mitään, mut nyt olis hyvä vetää piuhat ennakkoon kun kojelauta pois. Mulla jäis tossa tupakansytytin turhaksi ja ajattelin jos ottaisi sen virran siitä, vai tuleeko tupakansytyttimeen ns. jatkuva virta? Siihen tulee nyt kaksi piuhaa oranssi piuha sytyttimen pohjaan ja musta sivuun(maa?) Joten ottaisi vain tuosta oranssista piuhasta uudet vedot mittareille? Muita hyviä ideoita?
     
  2. hantta

    hantta Double Gearhead

    Muistaakseni tuonikäisessä on sytyttimessä aina virta, joten virtalukolta, tai sulakerasiasta virta navasta, jossa ainoastaan virta päällä jännite.
     
  3. Jukkaw

    Jukkaw 1st gear

    Joo tuli taas tutkittua internetin ihmeellistä maailmaa ja tossahan taitaa olla sulakerasiassa valmiit paikat kaikille lisälaite härpäkkeille, joten siitä varmaan sitten vain vetämään piuhoja.

    Tämmöisen selityksen löysin noille sulakerasian nastoille:

    LPS = Lamps, as in dash instrumentation back lighting. When you turn the headlights on, this lug is hot, but dims with the dash lights as well. This is for adding something that has a night-time backlight. Protected by the stubby dash lights fuse.

    ACC = Accessory. Hot in all key positions EXCEPT for cranking. Protected by the radio fuse.

    IGN= Ignition. Hot in all key positions EXCEPT Accessory (turning the key back). Protected by the turn signal fuse.

    Ja sitten on vielä BAT= eli ilmeisesti suoraan akulta tuleva.

    Mutta vähän menee itellä ohi, että kumpaan nuo mittarit kannattaa kytkeä tuohon ACC vai IGN? Valaistus mittareille tulee kuitenkin tuolta LPS nastasta.

    Tossa vielä linkki mistä näkee millainen rasia.
    https://www.google.fi/search?q=chev...QsAQIJw&biw=1188&bih=601#imgrc=TOLVcDsQoL0DPM:
     
  4. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Mittarin valaistus LPS nastaan ja ite mittarin + IGN nastaan jos ei oo erikseen johtoa valaistukselle mittarissa niin sit vaan tosta IGN nastaan..
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Itse olen ottanut mittarivalojen virran samoin virtalukon kautta, eli mittarit heräävät ja saavat valonsa samasta linjasta. En tunne asiaa, mutta voisiko olla mahdollista saada lisämittareihin valojen himmennys valokatkaisijan kautta?
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    LPS = Lamps, as in dash instrumentation back lighting. When you turn the headlights on, this lug is hot, but dims with the dash lights as well. This is for adding something that has a night-time backlight. Protected by the stubby dash lights fuse.

    Tuossahan se sanotaan...Mittariston valot, virta on päällä LPS nastassa ajovalojen ollessa päällä, mutta se himmenee koelaudan muiden valojen kanssa.
    Tarkoittettu käytettäväksi kun halutaan lisätä jotain jossa on taustavalot pimeällä...kuten juuri mittarivalot.

    Valot mittareille tuosta LPS-nastasta, jolloin ne toimivat alkuperäisen himmentimen mukana...sulakkeenakin toimii mittarivalojen sulake.

    Virta mittareille IGN-nastasta.

     
    hantta tykkää tästä.
  7. Jukkaw

    Jukkaw 1st gear

    Kiitokset jeeseistä. Tämähän vaikuttaakin huomattavasti helpommalta kuin ennakkoon ajatteli. Niin siis aina siihen asti kun tulee se seuraava ongelma. :D
     
    hantta ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  8. Jukkaw

    Jukkaw 1st gear

    Jatketaas vähän taas kyselyä. Mulla on Autometerin mittarit ja kiekkamittarin asennus ohjeissa lukee, että maa "Good Engine Ground" tai voi ilmetä ongelmia. Pitääkö mittari silloin maadoittaa suoraan koneeseen, eikä esim. auton runkoon?
     
  9. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Kori riittää jos kone sekä kori on maadoitettu omilla kaapelilla akusta.
    Pääasia on että vanhat ja uudet maadoitukset on kunnossa.
     

Kerro tästä muillekin!