Ohjaus väljä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Rolleroinen, 11.3.2018.

  1. Rolleroinen

    Rolleroinen 1st gear

    Mulla vasta vähän aikaa käytössä ollut chevrolet epica 2007. Tästä autosta puuttuu siis ajonvakautus. Tuntuu kuitenkin että ratti olisi jotenkin "löysä" ja uriella ajaessa ohjaa minne sattuu. Joskus kääntäessä rattia esim oikealle tietyn kohdan ylittyessä valahtaa ratti kokonaan sinne oikealle. Renkaina kitkat. Johtuuko tämä ohjauksen liukkaus vaan tästä ajonvakautuksen puutteesta vai voisko ohjauksessa olla jotakin vikaa?
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Veikkaisin 95,9945892% todennäköisyydellä että sulla on pyöräkulmat päin honkia.

    Ei ajovakautuksen puute tee tollasta. Meneehä vanhemmatkin autot tiellä suoraan eikä vikuroi kunnossa ollessaan.
     
    Rotten, dart -66 ja 0rs0n tykkäävät tästä.
  3. lpr

    lpr 2nd gear

    Jossain nivelessä kunnolla väljää tai pyöräkulmat viuhallaan tai ohjaustehostimessa roskia. Siinä veikkaukset ja järjestys missä lähtisin vikoja ettimään.
     
    Muokattu: 12.3.2018
    Rotten tykkää tästä.
  4. xarper

    xarper Gearhead

    Kulmat säätöön kuten sanottu jo.
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Puolison Buickissa (LeSabre 1992) tuli sama vastaavalta kuulostava ilmiö yllättäen. Epäilen että ohjaustehostajan pumpun painesäätö sekoilee, liekö roskaa säätimessä.
    Tähän viittaa myös se, että kun puoliso siitä valitti, niin koeajossa kääntelin rattia laidasta laitaan parkkisella ajaessa ja sitten se vika hävisi. Tuli kyllä uudelleen parin päivän päästä.
    Laitettiin liikenteestä poistoon kun sitä ei nyt tarvi, mutta pumpun huollosta/tarvittaessa vaihdosta aloitan.
     
  6. lpr

    lpr 2nd gear

    Isäukolla aikanaan uusi Isuzu Trooper teki myös tuota ja vika oli ohjaustehostimessa. Venttiilin, en enää muista minkä venttiilin, väliin oli jäänyt koneistuslastu, mikä jumitti venttiiliä välillä. Takuuseen pistivät uuden venttiilin, vai pistivätkö koko pumpun, senverran aikaa on etten tarkkaan muista, huuhtelivat järjestelmän ja vaihtoivat öljyt.
     
  7. Rolleroinen

    Rolleroinen 1st gear

    Tuttu kävi ajamassa autolla pari kertaa ja väittää ettei aurauskulmissa voi olla vikaa koska auto menis sitten muutenkin vinoon muillakin kuin uraisilla teillä hänen mielestään vika on renkaissa. .Mutta eikö se juuri aiheuta uraherkkyyttä jos suuntaukset on pielessä?
     
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Aiheuttaa mutta niin aiheuttaa leveet renkaatkin ja matalat profiilit.
     
  9. Rolleroinen

    Rolleroinen 1st gear

    En näistä renkaista mitään ymmärrä mutta näkyy merkintä 205/50? Onko nämä sitten liian leveät?
     
  10. urho3

    urho3 Gearhead

    Käytä suuntauksessa ammattilaisella.
     
    lpr tykkää tästä.
  11. lpr

    lpr 2nd gear

    Pyörien suuntaus ja samalla väljien nivelten tarkistus. Pyöräkulmia ei saa tarkastettua koeajolla tms., vaatii aina mittalaitteet.

    Rengaskoko vaikuttaa ihan sopivalta, ehkä hivenen matalalta kuulostaa profiili, mutten tiedä mikä on alkuperäinen koko.
     
    Rotten tykkää tästä.
  12. Rolleroinen

    Rolleroinen 1st gear

    En tiedä minäkään viisainta kai käyttää suuntauksessa
     
    Rotten ja lpr tykkäävät tästä.
  13. Rolleroinen

    Rolleroinen 1st gear

    Näkeekö alkuperäistä rengaskokoa mistään?
     
  14. lpr

    lpr 2nd gear

    Rekisteriotteesta pitäis löytyä vaihtoehdot mitä kuuluu olla. Toki jos on muutoskatsastettu toisille renkaille, saattaa nekin olla muuttunu. Myös ovenpielessä, bensaluukussa tms. paikassa voi olla tarra, missä on ilmanpaineet kerrottu. Siinä on yleensä myös rengaskoko. Jos ohjekirja on vielä tallessa, ni sieltäkin löytyy. Ja varmaankin googlettamalla autotyypin, löytyy teknisiä tietoja rutkasti.
     
  15. lpr

    lpr 2nd gear

    Nopeella guugletuksella löyty, et orkkis koot on 205/60-16 ja 215/50-17.
     
    Muokattu: 16.3.2018
  16. Rolleroinen

    Rolleroinen 1st gear

    Okei eli oikean kokoiset näyttäs olevan.. Oisko tähän mahdollista laittaa kapeammat renkaat vai oisko sillä mitään vaikutusta parempaan tai huonompaan?
     
  17. xarper

    xarper Gearhead

    Ei varmaan ton kapeemmista suurta iloa oo, toi 50 on kyllä vähän matala kieltämättä, 17"?
     
  18. dart -66

    dart -66 Gearhead

    No ei 205/50Rjotain ole oikean kokoinen Epicaan, jos oikeat koot ovat 205/65R15, 205/60R16, 215/50R17, 225/45R18, 225/40R19. Epican vanteen alkuperäinen ET on 49, joten tuo vetely saattaa johtua myös väärällä ET:llä olevista vanteista (siis, jos autossa on tarvikevanteet). Suosittelisin joka tapauksessa a) välysten tarkistusta b) ohjauskulmien tarkistusta (ja c) mahdollista vanteiden mitoituksen tarkistusta). Jos näistä ei löydy vikaa, niin...
     
    lpr tykkää tästä.
  19. Rolleroinen

    Rolleroinen 1st gear

    Juu rengaskaupoissa googlettamalla ehdottaa alkuperäiseksi 205/65.. Mitä tarkoitat et:llä? Että olis vanteet väärää kokoa renkaisiin? Uskon että on alkuperäisen vanteet
     
  20. dart -66

    dart -66 Gearhead

Kerro tästä muillekin!