Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. valpas

    valpas Gearhead

    En tuommosella systeemillä tarvi korkeeta sokkelia.
    Perustus pysyy kuivana.
    Eikä räystäiden tarvi olla erityisen pitkät.
    Nyt on lunta "pikkusen" enempi seinän vierellä. Päädyt on vapaina lumesta.
    [​IMG]
    Onnistuhan tämä kuvan laittokin taas......
     
  2. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Puu on puuta vaikka olisi useammasta palikasta liimattu. Sahatavara palaa nopeasti kun se on ohutta, liimapuulla saa tehtyä riittävän järeän rakenteen missä on huomioitu tarvittava palonkestoaika. Tuossa sivulla 2 on taulukko erilaisten puumateriaalien palamisnopuksista:

    https://www.puuinfo.fi/sites/defaul...een-palomitoitus/puurakenteenpalomitoitus.pdf
     
    valpas tykkää tästä.
  3. valpas

    valpas Gearhead

    Auringonpaisteella pellin takana on noin 40-50 astetta lämpöä.
    Tiedän sen siittä, kun LTO-kone ottaa ilmansa tuolta pellintakaa (tuo ylin putken pätkä).
    Korvausilma on talvella kuivaa (vähän vettä sisältävää) pakkasilmaa alhaalta, ja ylhäältä.
    Ilpun kylmä poistoilma ei palaa takasin sen ilmanottoon (Vanerikaulus, ja nyt alkuun pressunpala). Sensijaan ilpun katolla olevaputki tuo LTO-koneen poiston Ilpulle.
    -20 asteen pakkasellakin sisälle tuli +20asteista, ja ilppu sai +15 asteista ilmanottoonsa.
    Ilppu ei jäädy, kun vuorasin peltipohjan Armafleksillä.
    Lattialämmityksen laitan syksyllä aurinkokeräimillä (höyrystin putkia on saatu kasaan jo 40kpl, niillä saa jo veden kiehumaan äkkiä). Putket on jo valussa.

    [​IMG]
     
    Morbidelli tykkää tästä.
  4. Holley

    Holley Gearhead

    Asiat on silloin keskimäärin hyvin, kun kiinteistövero on erilliselle autotallille isompi, kuin itse talolle.
     
    fudge85 ja valpas tykkäävät tästä.
  5. cellu

    cellu Gearhead

    Tänään tuli kiinteistövero laput, tallissa isompi vero kuin talossa, yhteensä 976€ syrjäseudulla
     
  6. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Tuossa mainitussa autokatoksessa teräksien kuormasta iso osa on niiden oman painon kannattelua. Katoksessa ne ei myöskään pääse kuumenemaan niin paljoa, kuin suljetussa tilassa. Tavallisen rakenneteräksen lujuus romahtaa aika nopeasti, kun ollaan ohitettu puun palolämpötila. Eipä tämä kuitenkaan ole sellainen asia, joka harrastetallin rakentajaa paljon liikuttaa...
     
    valpas tykkää tästä.
  7. 528

    528 Gearhead

    Puu palaa paljon huonommin teräksen seassa kuin teräs. Kun oikein jättisuurilla polttoleikkausvehkeillä leikataan niin teräs vaan valahtaa sulaksi, mutta puu siellä välissä vaan kitkuaa.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    teorialla ei hirveemmi mitään tee jollei se vastaa käytäntöä. Et jollain tasolla sen teorian on pakko pitää paikkaansa.

    Veikkaisin että tossa ajatuksena se että se liimapuu pitää tulipalossa ominaisuutensa paremmin mitä vaikka teräs jollon saadaan lisää aikaa saada ihmiset turvaan. Ehkä? Tossa vaiheessa sillä ei ainakaa enää ole mitään väliä onko joku vetelä teräsrunko pystyssä vai puut täysi palanert kun sitä tuhkakasaa siivotaa pois.
     
    valpas tykkää tästä.
  9. TiedäHäntä

    TiedäHäntä 3rd gear

    Kellään tietoa, kuinka syvälle autotallin vesikiertoisen lattialämmityksen putket pitää roilottaa, että lattia kestää jatkossa auton tunkkaukset?. Itse tunkkailen normi henkilöautoa hallitunkilla, mutta kun tallissa kuitenkin on kohtuullisen hyvin korkeutta, niin kai se ois syytä mitoittaa kestämään myös maasturin tai pakun nostot pullotunkilla. Mihinkään nostureihin ei tässä ole tarvetta varautua.

    Googlettemalla päättelin, että putket olis ilmeisesti 20 mm, ja asennusväli 300 mm. Kynnykset sallii noin pari sentin korotuksen tasoitusvaluvaiheessa.
     
  10. Reivn

    Reivn 1st gear

    Pullotunkki on varmasti se huonoin nostoväline tallissa koska koko päällä oleva paino kohdistuu siihen lattiaan helvetin pienelle alalle. Mitä ite oon tätä ketjua lukenu niin autojen nostoa varten on vuosien mittaan suositeltu semmosta 12-15cm valua ja jos tulee isoja pistemäisiä kuormia niin sille kohtaa tartuntalätkä, tms. metallilaatta valuun sisälle, tai tietysti jos mahdollista niin kyseiselle kohdalle tuplaverkotus/paksumpi valu.

    Jos et meinaa uutta kerrosta valaa koko lattian päälle vaan kairaat putket olemassa olevan lattian sisään tasotellen sitten kairaukset entiseen tasoon ni ite tekisin urat verkkoon saakka ja laittasin putket sinne sen tasolle kiinni, luultavasti siis yli 5cm syvyyteen riippuen minkä paksunen laatta siihen on aikanaan tehty? Jos betonissa ei riitä vahvuus ottamaan vastaan sitä kuormaa niin putket verkkoon kiinnittämällä se mahdollinen pistemäinen kuorma ei rasita niin paljon sitä lämmitysputkea kun on se teräsverkko siinä heti vieressä ottamassa rasitusta vastaan...
     
  11. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Teräsverkot voi olla hyvinkin vaihtelevalla korkeudella valussa. Vesikiertoisen lattialämmityksen jos haluaa, teräsverkko lattialle, putket siihen kiinni ja ropakkoa päälle. Kynnystä nostetaan. Jos haluaa pelkän vesikierto lämmityksen, ni sit patterit seinille tai lämminilma tohotin.
     
  12. TiedäHäntä

    TiedäHäntä 3rd gear

    Lattiassa on teräsverkko noin 6 cm syvyydessä. Eli jos varman päälle vetäisi, siis ettei tule katkoneeksi sitä verkkoa mistään, niin ajattelisin et jotain 4,5 cm syvä railo sitten varmaan. Ja mittasin kynnyksen uudelleen, sen puolesta sietäisi hyvin korottaa 3 cm.

    Eli 4,5 cm syvä railo, siihen 20 mm muoviputki, 2,5 cm railojen täyttöä nykyisen lattian tasoon, ja sitten vielä 3 cm uutta betonia kauttaaltaan koko lattiaan. Eli muoviputken päällä olisi sitten kaikkiaan noin 5,5 senttiä betonia. Uskaltaisiko luottaa että riittää normi tunkkailuun? Minusta itsestä tuntuu suht reilulta mitoitukselta jopa.
     
  13. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Kannatan Morbidellin ehdotusta.

    Verkon sijainti vaihtelee, ei sitä kovin tarkasti saa asettumaan. Valuporukka pomppii verkon päällä ja mahdollisesti muistaessaan/ehtiessään nostelevat sitä ettei jää ihan alimmaiseksi jollei ole käytetty riittävästi kannakkeita. Todennäköisesti jossain kohdassa verkko on melkein pinnassa. Laatan kestävyyden kannalta olisi parasta tehdä mahdollisimman matalat railot. Uusi pintavalu ei tartu niin lujasti, että voisi ajatella uuden ja vanhan valun yhtenäiseksi. Kolmen sentin kerros on muutenkin aika ohut betonista tehtäväksi. Tasoite olisi parempi, mutta ei kellään liene varaa investoida 3 sentin kerrokseen?
     
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Jos mulla ei olis putkia laitettu jo valuvaiheessa lattiaan, niin en kyllä alkais roilottamaankaan. Kun laskee montako metriä tarvii tehdä........ Ja miten ne päätymutkat tekee. Putkessa on minimisäteet aika isot. Jos tulee ohut pintakerros, niin se on tosi kovilla, ettei irtoo alkuperäsestä? Melkeen piikkaisin vanhan betonin pois, ja valaisin uuden lattian Mastertop pinnalla?
    Kyllä sen hallin muutenkin lämpöseks saa, ei se lattialämmitys oo ainoo vaihtoehto.
     
  15. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Ei ole hyvä ratkaisu 3 sentin valu, eikä roilotuskaan. Roilojen teossa hirvee työ ja pöly. Lisäksi putket tulisi saada kiinni roiloonsa muuten nousee jostain lattiapintaan.:D Ohut valu ei kestä, pitäis olla ainakin 7-10 cm vanhan päällä, että kestää jo kolistella murtumatta.
     
    valpas tykkää tästä.
  16. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Lienee sähkövastukset ainoa "fiksu" lattialämpö joka vielä onnistuu inhimillisellä työmäärällä toteuttaa vanhaan lattiaan? o_O

    Tässä yksi syy miksi itelle vedän valuun suoraan lattialämpöputket ni ei tuu jälestäpäin tämmöttis ongelmia :confused:
     
    palontie tykkää tästä.
  17. -kk-

    -kk- Gearhead

    Kerrompa tarinan yhden autotallin ajoluiskan valusta...

    Toissa syksynä valoin luiskan, mutta kun meni valaminen marraskuun eka päiville muitten kiireitten takia....
    Pakkasta valupäivänä jotain 10 - 15C...
    Lämmitetyllä vedellä turattiin sorat peittojen alta ja sementit myllyyn.
    Valu meni ihan ok (pätkä autotelttaa tallin oviaukon kohdalla säänsuojana ja kaksi 300W halogeenia antamassa "henkistä" lämpöä) pakkasesta huolimatta (entisessä elämässä tehty näitä hommia talvellakin) ja pinnankin sai liipattua.
    Sitten muovi päälle, vuokraamosta haettu routamatto (sähköllä lämpiävä) päälle, kerros villaa routamaton päälle ja kaikki pressun alle piiloon.
    Viikon oli routamatto sähköä syömässä valun päällä, oli koko ajan pakkasta 10 - 20C ja lunta satoi 15 - 25cm...
    Sitten kun auoin paketin, kasvoi sarvi ohtaan...
    Routamatosta oli tullut semmoinen "kalanruoto - kuvio" valun pintaan:odrealmad::odrealmad::odrealmad:.
    Valusta nouseva vesi ja vastuskaapeli oli tehnyt taidetta..................................................
    Viime keväänä hioin luiskan pinnan ja vedin kaikkien ohjeitten mukaan tasoitteen.
    https://www.casco.eu/fi/casco-floor-expert/?pc=613&p=4321
    Nyt on sitten syksyn ja talven aikana päässyt ilmeisesti kosteus väliin, tasoite ainakin luiskan reunoilta "kopona" ja lohkeilee:poff::poff::poff:....
    Ensi keväänä hakkaan tuon tasoitteen pois ja kokeilen tätä:

    Tai sitten dynamiittiä:odeek::odeek::odeek:...

    En muuten enää tee "talvivaluja" ainakaan itelle...
    Sitä toista tarinaa edellisen talon ajalta en kerro........
     
    Muokattu: 21.3.2018
  18. cdi

    cdi Double Gearhead

    Oon tuon valppaan kanssa samaa mieltä työnä helvetinmoinen ainakin kun en ymmärrä mitä etua tässä haetaan. no ekä mun ei tarvikkaan.

    No itse murhe pullotunkki/betonilattia. Sanotaan nyt että huonoimmassa tapauksessa jos kuvitellaan että p-tunkin persus 10x10 cm ja vedetään hatusta että että käytetty betoni on k-20 niin sillä lattisassa on vastetta 8x10 cm eli 80 neliöcm että ulkomuistista sanottuna siihen kestäis laittaa 16 tn kuorma Laatan paksuus ja pohjan kantavuus on sitten huonontavia tekijöitä..........eli mitä pirua siellä nostellaan.
     
  19. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Henkilöautoja kestää tunkkailla millä vaan betonilattialla, sehän melkein onnistuu tiivillä hiekkapihallakin.
     
  20. T&S

    T&S Gearhead

    Mietippä uudelleen, kun olet ensin koneen kanssa ajanut 100m kahta viivaa lattiaan ja sitten konttaat piikkauskoneen kanssa 100m roiloa auki ja puhdistat ne betoninpalaset sieltä urasta.
    Nostan hattua jos jaksat.
     
    Jussi289 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!