440 rakentelu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 5.9.2013.

  1. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Laittasin jonnekin 20 paikkeille tyhjäkäyntiennakon.

    Perusteina alipainesäätimen puuttuminen ja nokka/puristussuhde yhdistelmä joilla dynaamiset rutut eivät ole kovin kovat.
     
  2. persus

    persus 3rd gear

    Päästiinkin asiaan joka itsellänikin on hieman kesken.kone siis 528 strokeri ja mekaanisen rullanokan mainosasteet 293 ja todelliset asteet tais olla 263 ja nostoa 0.6".puristukset on 10.75.
    Mitkä ennekot tossa ois järkevät??
    maksimi ennakot on nyt 36 ja perusennakko 18. Msd sytkä vehkeet ja jakajaa pitäs hieman modata jos haluaisi nostaa pelkkää perus ennakkoa ja pitää maksimiennakon tuossa 36 asteessa. Voisiko perusennakko olla turvallisesti vähän korkeampi?
     
    Muokattu: 22.3.2018
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Noi sun ennakot kuulostais hyvälle lähtökohdalle, mutta koneet on kuitenkin niin yksilöllisiä ettei tuohon osaa tässä muuta ehdottaa.

    Jos jostain syystä tuntuis tarpeelliselle nostaa perusennakkoa, niin ei muuta kun lisää vaan.
    Sit jos tulee kuumana käynnistysvaikeuksia niin sittenhhän sitä on jo ehkä liikaa, muuten reilusta perusennakosta ei ole haittaa, ellei samalla nosteta myös koko ennakkokäyrää liian ylös.
     
  4. persus

    persus 3rd gear

    Okei.eli perus ennakon nosto ei sinänsä aiheuta nskutusta mikäli maksimi ennakko pysyy samana?
    Tässä oli alkujaan sekä perus että maksimi ennakko vähän korkeammalla ja ku paikaltaa lähti lappu lattiassa ni tuntu vähä räjähtävämmältä lähdöltä kun nytte mutta dynossa bb motors sääti noi ennakot toho ja sano että maksimi ennakkoa ei voi ainaka laittaa enempää ja perusennakkoa ei pystyny nostamaa ilman ton msd jakajan modaamista.


     
  5. Jza

    Jza Double Gearhead

    Onko sulla peltinen jakopäänkoppa siinä sen rullakärsän kanssa? C-barge joskus mainosti että kun oli testaillut rullakärsän kanssa jotain pataa, niin se peltinen kotelo antoi niin paljon periksi että maksimitehot tuli jollain ihan järjettömällä, melkein 50 asteen maksimiennakolla. :D En muista tarkkaan, mutta itselläkin tuota ongelmaa havaittu joskus.
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos rullanokan kanssa on jätetty päittäisvälystä ja sen jälkeen vielä peltikoppakin antaa periksi, niin ennakot tosiaan voi tippua kierroksilla aika paljonkin.
    Mulla on ollu tapana laittaa cam button nojaamaan jakopään koppaan, jos se on rento peltinen, tai taputellu sitä niin ettei ole sellanen helposti notkuva.
    Ja voihan sen kopan tukea tai vahvistaa, kuten jotkut ovat tehneetkin.

    Persuksen tapauksessa kannattaa varmaan nostaa sitä perusennakkoa, isompikaan tyhjäkäyntiennakko ei aiheuta nakutusta kunhan käyrä ja täysi ennakko ei tule liian aikaisin.

    Kannattaa tosiaan kattoo miten se ennakko käyttäytyy siellä aivan yläkierroksilla.
     
  7. persus

    persus 3rd gear

    Peltinen koppa mulla tosiaan on mutta sitä joutu vähä takomaan että butyoni edes mahtu väliin ja sai sille tiivisteen paksuuden verean välystä.nyt koppa on mun mielestä niin tiukasti vesipumpun runkoa vasten että sinne ei saa edes paperia työnnettyä väliin ni oletan että se ei antais periks.
     
  8. superbird

    superbird Gearhead

    Minulla ainakin peltikoppa notkui, Jykä havaitsi sen dynossa. Sorvissa nylon tangosta tiukka lätkä joka varmuuden vuoksi liimaten kiinni. Ennakko pysynyt nyt kohdallaan.
     
  9. 66monaco

    66monaco Gearhead

    nyt sain käynnistettyä tuon oman rojektin ja seuraavia juttuja huomattu:
    jakajan kun laittoi, ennen remppaa tekemiini merkkeihin, missä ennen oli ajoitus 12 astetta, nyt oli jotai 40! perusennako siis. säädin sitten sen 12 astetteeseen, todella paljon joutui kääntämään myöhäselle, ok mutta kokonaisennakko oli 46 astetta! (2500rpm). no jakaja pöydälle ja rajoitin limppuja, nyt on siellä 39 astetta.
    alipainesäädimen kun laittaa kiinni niin rupee heti kierrosten noustessa prötää putkessa..kokeilin säätää kuusiokololla säädintä, ei vaikutusta. tuohan tosin kait vaikuttaa vaan millä kierroksilla alipaine-ennakko tulee...ilman alipainetta toimii ok. nämä ilmeisesti johtuu siittä että nokka 6 aikasemmalla?
    eli jätetään alipaine kokonaan pois vai kandeisko hakee toinen säädin?
    yksi ihmetyttää, miksi lämpimänä käynnistyminen huonontui? aina kyllä saanut sahaa jonkin aikaa kun auto seissyt kuumana esim. 10 min. mutta nyt hyvä että lähtee käyntiin...pitää pitää kaasua puolessa välissä ja sahaa joku reilu 5 sek...kokeilin perusennakonkin säätöjä 10-17 asteen väliltä, ei auttanyt tohon käynnistumiseen... kaasarin alla 1/2" "puinen" "heat insulator"...jotenkin varmaan kuitenkin liittyy sytkään?
    polttoaineen paineensäädin ja mittarikin temppuilee, kylmenpänä näyttää 5psi muttakun kone lämpenee mittari tippuu nollaan...halpa holley säädin ja mr gasket mittari, mikä aika lähellä syylaria, säädin ja mittari paketti runkopalkissa kiinni..voiko lämpö vaikuttaa mittarin toimintaan?
    säätimestä ei myöskää saa säädettyä painetta 5 psi enempää (silloin kylmänä) koneessa krominen mekaaninen "hi perf" pumppu mikä pitäis tuottaa 8 psi... oiskohan säädin tai mittari tai molemmat vaan shaissee? tarviskohan tolla pumpulla ees reguu? kaasari 600 edeli...
    aaapuuva :)
     
  10. 66monaco

    66monaco Gearhead

    rajoitin vielä ennakkoa nyt on 37'. mutta alipaineen kanssa vielä rötää, jätän toistaseks pois... kokeilin toista bg regua ja mittaria, sain hyvin säädettyä 7 psi...mutta kun kuumenee, paine pikkuhiljaa laskee, kun auton sammuttaa (kuumana) niin hetken päästä rupee vuotaa bensaa kurkkuihin kohtuu reilusti... kohoissa/säädöissä/neulaventtiilissä jotain? lukennut että paluulinja auttais toho:
    "
    When you shut off a warm engine, the heat from your engine's intake manifold is boiling the fuel in your float bowl and causing it to drip into the intake etc causing an excessively rich condition. This happens because the fuel percolation drops the float and allows more fuel from the still presurized fuel line, between the fuel pump and the needle and seat to flow more fuel into the carb to bring the float level back to normal. This continues until the pressure in the fuel line between the fuel pump and the needle and seat goes to zero. In the mean while, a significant amount of fuel has now percolated out of the carb AND the pressurized fuel line between the fuel pump and the carb (until the presure is released by the process). Quite a bit of gas ends up in the intake every time you shut off a hot motor.

    This is how you fix it:

    #1 Use two gaskets and a sheet of aluminum to isolate the carb from the intake manifold. This will likely require longer carb studs. Be sure to check for hood clearance. (this helped a lot, but did not eliminate the problem completely)

    #2 Install a fuel return line from a 3-nipple fuel filter, which is available from any autoparts store between the fuel pump and the carb, and the fuel tank. The third nipple on the 3-nipple fuel filters has a metered orifice to limit the amount of fuel it flows. I had to install a return line and a 2 fitting fuel sending unit on my 68 slant six car to complete this installation. The car had an original 5/16 fuel line, so I added a 3/8ths line as the main fuel line and used the 5/16ths line as the return. I bought a dual fitting fuel sending unit for less than $50 off ebay, ran the lines, installed the 3-nipple filter. I never had a hot start problem again."
     
  11. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Moottorin kasaaminen on nyt siinä vaiheessa, että pitäisi laittaa jakopää paikalleen. Yksinkertaisesta hommastakin saa tehtyä vaikean, kun menee mittaamaan mihin se ajoitus oikeasti asettuu :confused:. Jälleen kerran voi todeta, että tieto lisää tuskaa. Compin XE285HL on siis menossa paikalleen 10,1 puristeiseen 440 koneeseen. Suositeltu intake centerline tolle nokalle on 106 astetta. Mittasin jakopää nollamerkissä ICL lukemaksi 109 astetta ja -4 merkissä 102 astetta. Kumpihan noista vaihtoehdoista olis se vähemmän huono?
     
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    ^ Fiksumpaa se yleensä on hieman aikaselleen laittaa, eli sun tapauksessa 102 astetta.

    Voit sä sen "säätää" lähemmäs oikeetakin jos viilaat kiilauran pari kymppiä leveemmäks, ja teet vaikka välysmitasta shimmin toiselle puolelle.
     
  13. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Okei, tarkoitatko nokan vai kampiakselin rattaan uraa? Tossa Compin nokkarattaassa on pitkä ura lukitustapille niin se vois tossa tapauksessa olla helpompi viilattava? Eikö ketjun venyminen kuitenkin pikkuhiljaa siirrä ajoitusta myöhäisemmälle?
     
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Voi sen tehdä yhtä hyvin nokkarattaallekin, ja ketjun venyminen luonnollisesti hieman myöhäistää ajoitusta pitemmän päälle.
     
  15. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    OK, tein uusintamittauksen ilman viilailuja -4 asennossa , joka näytti kolmella eri mittauksella saman 103 astetta, niin päätin tyytyä siihen. Jos puhti ei riitä, niin pitää sitten odotella jakoketjun venymistä :D. Kiitos jälleen kerran vinkeistä :).
     
  16. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Pystyykö näitä aftermarket alumiini imareita porttaan max wedge kokoon, vai loppuuko seinämävahvuus keske?
     
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Taitaa melkein kaikista loppua vara.
     
  18. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Ei nyt liity pelkästään isoon parsaan, mutta missä kohtaa uuden moottorin ja laahurinokan sisäänajon jälkeen on syytä huolestua? Kone on käynyt noin 30min ensimmäisillä öljyillään ja öljypohjasta laskettu tavara oli ihan puhtaan näköistä. Filtteristä ulos valuva öljy kiiltelee jonkin verran, mutta kuuluuko se asiaan? Fenderwell malliset peltisarjat pitää sen verran meteliä konehuoneessa, että moottorin sivuäänistä ei pysty sanomaan mitään...
     
  19. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Metalli/puutanko, hylsysarjan jatko on hyvä apuväline jos metsästää omituisia ääniä. Toinen pää korvaan kiinni ja toista liikuttelee pitkin konetta, venakoppa, imusarja, pakosarjat yms.
     
  20. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    En tainnut yöllä oikein kirjoittaa selkeästi, tai en ainakaan selvästi :D. Ainoa huolestuttava oire on suodattimesta valunut kiiltelevä öljy. Kiiltelevä hile on varmasti rautaa, koska se tarttuu magneettiin. Teurastin suodattimen ja se oli muuten puhdas. Osaisko joku enemmän laahurinokkia sisäänajanut kertoa paljonko sitä hilettä kuuluu löytyä?
     

Kerro tästä muillekin!