Peltisarjat -63 Valianttiin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja timppa, 26.9.2004.

  1. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Vaihtokelposia on kaikki A-bodysarjat vuoteen '66 asri. syy miks luetteloissa mainitaan 64-66 on se, että sitä ennen niihin ei ollut tehtaalta kasia tarjolla. Kun toi konehuone on ahdas, niin on tärkeetä, että kone on just oikeella paikalla, varaudu, että sitä voi joutuu säätämään. Noi sarjat josta puhuit lienee Hookerin 5208:t? Ne on ihan mukavat satsit ja vaatii tosiaan vaan pienet reiät sisälokkareihin, kollektorit on auton alla "normaali paikassa" ja sarjat jää suht ylös maasta, mikä on hyvä juttu. Ainoo omituisuus niissä on vaan 2.5" kollektori johon melkeenpä täytyy jatkolaippa putkille tehdä ite. Kaupasta ei sellasia taida saada. Noi sarjathan on palapeli mallia, putkien liitäntäkohdassa kantsii kyättää tavallista high temp RTV:tä; se yllättäen toimii.
     
  2. timppa

    timppa Gearhead

    selitäs high temp RTV nuijalle 8) sitä pakoputkien asennustököttiäkö meinaat?
     
  3. hansa

    hansa 1st gear

    kuumankesto silikonia. Masterilla n.340c astetta kestävää
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, RTV on "room temperature vulcanizing" tai jotain sinne päin, eli huonelämmössä vulkanisoituva. Vaikka toi lämmönkesto onkin suht matala, niin se kestää pakosarjoissa (jopa laipoissa) ihan hyvin, ja noissa liukuliitoksissa se estää myös kiinniruostumista vuotojen lisäksi.
     
  5. timppa

    timppa Gearhead

    Herätellääs keskustelu uudestaan eli, jos lipsutaan linjasta ja käytetäänkin Fenderwell sarjoja, mitä hyötyjä / haittoja verrattuna alakautta meneviin?

    haitat:
    Ahtaus lokareissa, mahdollisesti pieni maavara jossain kohdassa.
    Mutta kärsiiko kusilaitulokarit tai konepellin maalipinta lämmöstä?

    hyöty:
    hinta / helponpi tehdä, mahdollista käyttää isompaa putkea?
     
  6. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    a-body peltisarjat

    En ihan kaikkea tarkkaan lukenut, mutta tuli mieleen mainita, että valmiit sarjat sopivat vain mikäli kone on oikealla kohdalla. Usein itse tehdyillä korvilla voi olla liikaa kuskin puolella tai väärällä korkeudella.
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei oo ainakaan meillä maalit kärsineet fenderwelleillä vaikka sarjat on suht liki kutatperkkaa.

    Lisätääns noita "ominaisuuksia", haittoihin lisänä se, että rakenne heikkenee kun joutuu sisälokarit reiittää jos ei jotain korvaavaa tee.

    Ja hyötyjä; paremmin poissa tieltä, helpompi käsiks pääsy tulppiin ja tulpanjohdot paremmin turvassa (disainista riippuen). Irrotus ja kiinnitys onnistuu helposti. Ei tartte paljoo lämmityslaitetta käytellä.

    Noi maavara ja muut jutut kannattaa huomioida jo auton rakennusvaiheessa, ite oon tehnyt jo siinä vaiheessa tilaa fenderwelleille jolloin sekä maavara, että etäisyys renkaasta/kääntösäde saadaan asaillisemmaksi.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onhan nuissa fenderwelli-sarjoissa etuna usein myös parempi virtauskapasiteetti, kun primäärin lähtö sojottaa kannesta suht pitkään yläviistoon eikä jyrkästi alas kuten "normaali" sarjoilla. Toisaalta sillä loppupään muotoilullakin pystyy torpeedoimaan alkupään hyödyt...
     
  9. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Tein myös omat itte. Tosin, en saanut mittoja kuskinpuolella lähellekkään tasan, apumiehenpuoli on aika equal length. Kollektorit n. 3", pituutta ei saanut kuin 20 cm vääntötangoista johtuen. Sitten menee nääs niin läheltä starttia, että kannattaa startti eristää termo-techillä.
    Aihioina oli hookersin alakautta menevät ja pussillinen mopo-sportin käyriä.
    Kannattaa myöskin harkita termo-techiä koko matkalle, jotta saa konetilan lämmöt alas, ja nopeamman kaasunpoiston.
     
  10. Carmo

    Carmo Gearhead

    Mikähän mahtaa olla noiden useaan otteeseen mainostettujen moposportin u-käyrien taivutussäde (putken keskilinjaa pitkin, esim. 1 5/8" putkella)? Ja miten pitkälti niissä on sitä suoraa osuutta? Alkoi kovasti kiinnostamaan, sillä oman koneen pakokaasuille taitaa tarvita äkkimutkia enemmän kuin suoraa pätkää.
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mitään kauheen jyrkkiä ne ei ole, säde vois olla sellanen 15 senttiä. Riippuu vähän koosta ja moposportin toimittajasta millasia ne on, niitä on ollut U-putkea sekä suunnilleen pelkkä mutkaosuus lyhyillä jaloilla. Jenkkien pakosarajvalmistaja tarjoaa paljon tiukempaa mutkaa, mm. Hookerilla niitä on monia eri säteisiä tarjolla. Hinnat on tosin irtokäyrillä aivan toista luokkaa. Mutta kantsii soittaa moposporttiin ja kysyä, sillä se selviää.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Keravan mies jos haluut tulla vakoilee fenderwellejä A-bodyssa niin tossa on pihalla sellaiset autossa kiinni ja lähellä Talmassa p.0405052061
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei kellään sattuis olee kuvaa tai jossain netissä noista Hookerin 5208HKR Vois vakoilla miltä näyttävät :) Sopivat ilmeisesti jarrutehostajan kanssa?
     
  14. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

  15. timppa

    timppa Gearhead

    Mitenhän Patriotin Tight Tuckit (h8205) törmääkö raidetankoon tai K-palkkiin tai mahtuukohan ylipäätään lokasuojien väliin? (kollektorejahan pystyisi käyrillä puljaamaan sopivimmaksi tai käännettyä lokasuojan sisälle...)

    Vai onko mahdollista käyttää paremmin virtaavia valusarjoja kuin nuo 273/ 318 käppyrät
     
  16. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tuskin sinne sopii mitkään keskeltä ulos pyrkivät peltisarjat, kun ei ne taho sopia muihinkaan mopsin henkilökoppiin. 340:n sarjoja oon nähnyt noissa, ehkä koneen asentoa on joutunut muuttamaan ja/tai rattiputken kuorta modifioimaan. Samoin oon nähnyt jopa 360:n center dump sarjat tollasessa; heti sarjan jälkeen siinä tosin oli 90 asteinen mutka taaksepäin.
     
  17. timppa

    timppa Gearhead

    Viime kevään laisku... siis ajanpuutteen takia jäi peltisatsit tekemättä ja nyt voisi koettaa uudestaan, kun auto on muutenkin viittä vaille atomeina.

    Onko etulokareiden takaosassa oleva helmakotelon ja apurungon välinen peltilirppa jäykiste vaiko roiskesuoja? Tuon kun leikkaisi pois niin saisi lisää maavaraa...
    Mistä kohdasta fenderwellmiehet on yleensä heittäneet putket takaisin apurunkojen väliin? Ilmeisesti melko läheltä taka-akselia että maavara säilyy? Vai pietäisikö tehdä kylkiputket?

    Miltä valmistajilta löytyisi valmiit fenderwellit?
     
  18. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Mun mielestä se pellinkäikäle on vahvike.
    Mulla oli vedetty putket eturunkoaisojen yli keskelle.

    Hooker valmistaa Fenderwell-sarjoja.
     

Kerro tästä muillekin!