Moottoriöljytopicci

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MotorFreak, 10.9.2010.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu. En tiedä vaan miks sinne pitäs 20w50 enää nykyisellä hinnastolla ja valikoimalla laittaa vaikka kuinka ois kesäauto ja öljy olis ok.
     
    xarper tykkää tästä.
  2. grantorino

    grantorino Gearhead

    Kyllä se 20w50 vaan tuntuu luotettavammalta vanhoissa V8 lotkoissa kuin nykyajan litkuöljyt jotka on tarkoitettu pienivälyksellisiin nykyajoneuvoihin.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuo on just se vanha ajattelutapa. Toki jos joku 60v vanha aukasematon mylly suoraan jenkeistä mutta...


    80-luvun lopulla jo tais 5w30 ym suosituksia tulla ja samaa tekniikkaa ne sen ajan kasit/kutoset on.

    20w50 vastineeksi ei tarvi toista ääripäätä valita. 10w40 aika jepa moneen myös esim.
     
    xarper tykkää tästä.
  4. fenix

    fenix 3rd gear

    Useimmiten niillä kesäautoilla ajetaan myös keväällä ja syksyllä, milloin aamut on viileitä.
    Just tommoseen 80-luvun lopun sbc:een laitoin muutama kesä sitten Valvoline vr1 10w60, kun rata-ajoja. Valmistajan suositus 5/10w30 ja aikaisempi ohuempi öljy oli kuumassa moottorissa 25psi, mikä sekin olisi vielä ihan ok. 10w60 paineet oli kesän ajan 50-60psi, mutta syyskuisena aamuna karkasi öljynpainemittari yli asteikon 75-80psi. Siis lhan liikaa jo tyhjäkäynnilläkin ja siinä alkoi jo jännittää minkä tiivisteen läpi öljy etsii tiensä ulos. 10w40 ei ole tehnyt samaa vaikka kylmäpään viskositeetti on sama.
     
    Muokattu: 9.4.2018
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    10w-30 ja taisi jopa joku 5w-20 tai vastaava joku olla yhtenä suosituksena joillekkin lämpöasteilla noihin 60- luvun autoihin mitä oon käyttänyt, 307 ollu kai koko tuotantonsa ajan suositus synteettinen 5w-30.

    Mut suomen kesäolosuhteet on nii brutaaleja että täällä täytyy olla 20W-50 tatinat....
     
    Muokattu: 9.4.2018
    Karpov tykkää tästä.
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Jaa?

    Mikä kellekkin on nykystä, ei noita ohuita 10w-30 löryjä juu kannata kai mihinkään painevoitelemattomaan koneeseen pistää tai ilmajäähdytettyihin.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    20W-50 H-D öljyjen jämät on passelit kesä-slanttiin. Venttiilikoneisto on jotenkin äänettömämpi eikä kaipaa kovin usein säätelyitä. Rauhallisemmin kiertävään laittaisin ohuempaa.
     
  8. unknown

    unknown 3rd gear

    Ohuempaa?
    Kumpi on ohuempaa:
    Synteettinen 05W-50?
    Mineraali 20W-50?
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Hep! Mulla on veneen sbc 350 koneessa ollut aina SAE30 öljyt.
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mullonollu koko talven sae30 liemet

    Silloin kovilla pakkasilla öljvalo meinasi olla sammumatta, kun 30 pakkasesta käyntiin ale 2h lohkotuksella laitoin
    Mutta päivästä emäntää tallille viedessä 25 pakkasesta kylmästä käyntiin njet problem


    Ja on laadukasta venäläistä öljyä jo uutena ruskeaa ja liukasta tuntuu sormiin olevan

    Bensaan sekoittuvuudesta en osaa sanoa



    Mut heippisjoo mitä ihmeen eroa on 2t öljyllä ja normaalilla öljyllä 2t;tä ei voi normi koneeseen kait? laittaa
    Vaan miksei se käy tosin päin
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    2t öljy on tosi niljakasta että se tarttuu sinne sylinterin seinämiin kun kone sammutetaan. 4t öljy ei tollasta näljää ole ja kun autonkin sylkän avaa ja vertaa mopon sylkkään se auton sylkkä on sisäpinnaltaan vaan rasvanen, mopon sylkkä niljakas.

    Sen lisäksi 4t öljyllä on kaikki tukossa kun se ei ole tehty poltettavaksi. Mut toimii se jotenkin ja koneet ei ainaka heti leivo kiinni mutta mitään järkeä siinä ei ole.
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Vanhan venäläinen konsti oli käyttää dieselmoottori öljyä 2t öljyn sijaan vaan mistä nykyään löytää dieselmoottori öljyä
    Se kuulemma liukenee bensaan kuten 2t öljy eikä erotu viikonlopunkaan seisonnassa
    Kun taas normaalit moottori öljyt ei liukene ne vaan ohenee ja erottuu jopa tunneissa jos lakkaa sekoittamasta
    Ite tosin en ole 10w-40 öljyä saanut ees kunnolla sekoittumaankaan bensaan, en tosin jaksanu kokeilla kuin kerran
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Saattaa myös tossa sekottumisessa olla ongelmaa.

    Mut herää silti kysymys, kun 2t öljy taitaa olla halvempaa mitä joku nelitahtikoneöljy, että miksi?
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Pitäs varmaan toistaa testi varmuuden vuoksi, mutta kertaalleen olen sekotellut lasipurkkiin bensat ja öljyt. Toinen 2-t öljyllä ja toinen moottoriöljyllä. Kahdessa viikossa ei purkeissa ollu mitään erottumisia tai kerrostumia näkyvissä.
    Tää lähti aikanaan liikkeelle siitä, kun yks tuttu vuosia hommia tehny metsuri kysy, et mihin sä tota kakstahtiöljyy tarviit...
     
    Ana67 tykkää tästä.
  15. Ana67

    Ana67 Gearhead

    TÄH? Onko Delvacin myynti lopetettu? Tai Power Plussan? Mikähän aprillipila se oli uudessa Tokmanninläpyskässä kun Diamond Diesel oli tarjouksessa?

    Mineraaliöljy sekottuu bensaan aivan hyvin, yhä joittenkin kiinan?, 2-T vehkeiden manuaalissa on että SAE 30 öljy käy 2-Tn sijaan.
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Njaa että delvacci tai muut mineraalit ois niitä sekoittuvia


    Ottaen huomioon et se mun lausuma perustuu 80 lukuun ja neuvostoliittoon, siellä ei välttämättä kauheesti ole ollut delvakkeja tai muitakaan
    Kirjoitin pikkasen huonosti jäi 2t;n puuttuessa pois


    Mut tarkemmin kun tutkii etikettejä, niin mineraali saattaakin etikettiä/teknistätiedotetta tutkiessa selvitä et se on suurimmaksi osaksi mineraalia ja 49% kemikaaleja
     
  17. J.J.

    J.J. Gearhead

    Muokattu: 18.5.2018
  18. Kyllä on mahdottoman ylivertaista tuo yksi öljy. Manoil pesisi mennen tullen, mutta äijä taitaa olla jo muissa atmosfääreissä keittelemässä öljykeitoksia.

    Jos olisi ikiliikkuja tekeillä tai haaveissa, ehdottomasti ostaisin tätä ihmeöljyä. Siihen asti pitää mehtälän jussilta tilata aina satsi pennzoilin 20W50 patarasvaa.
     
  19. saresks

    saresks Gearhead

    Hyvä linkki, kiitos!

    Motonetissä oli(tai on vielä) vähemmällä menekillä olevat Redlinet puoleen hintaan. Tuli ostettua 50/50 seos race 10w30 ja diesel 15w40, ei tartte laahurinokkaa varten erikseen lisäainepurkista mitäää..
     
  20. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    En epäile,etteikö olisi hyvää öljyä.Itse kun aikoinaan moottoreita rääkkäsin,kävi semmoinen juttu,ei ollut mitään kulumista vaan laakerimetallin väsymistä,pieniä hiutaleita irtosi laakerimetallin
    uloimmasta kerroksesta ja sitten sellaisia pistemäisiä jälkiä tuli
    laakereihin.Glyco tai Clevite"trimetal" oli.Pitäis olla hyviä!Laakerimetallin väsymiseenkään ei hyväkään öljy auta,sillä mielestäni tässäkin tapauksessa öljykalvo oli hyvin säilynyt,sillä varsinaista kulumista ei ollut.No joo,sitten mää laitoin useimmin dieseleissä käytettyjä"sputter" laakereita,Mersun koko oli sopiva sattumalta,on niitä monessa muussakin,Audi ,Volkkari,Bemari, Pösö mm.Ei mitään jälkiä!On hyviä mutta kalliita!Noh,virityskäytössä hinnalla niin merkitystä,kestävyydellä ennemmin!
     

Kerro tästä muillekin!