Tahoen peräremontti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Janneman, 22.2.2018.

  1. Janneman

    Janneman 2nd gear

  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos mittarissa on abs valo, niin sit on niinku se täysabs. Ite oon takaputkee ilmannu ensin abs yksikön lähdöstäkin. Siiten ekan ilmauksen jälkeen ajellaan niin, että absit aktivoituu, ja sit ilmataan taas. Ja uudestaan.
    Se propovena palaa keskelle, kunhan molemmat piirit on paineiset.
    Mut kato nyt sen takaputken kunto, ettei vaan olis ruostunu puhki.
     
  3. Janneman

    Janneman 2nd gear

    Ei vuoda putket. Mutta nyt se perkeles sammu se valo ja poljinki tuntuu paremmalta. En ehtiny ees ilmata uudestaan. Pitää seurata tilannetta.
     
  4. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Kiitos! Siirsin vielä ihan aavistuksen pinionia lähemmäs, kun jotenkin mielestäni näytti tuo voimapuolen kuvio siltä...

    Kun 95 Capriceen tein taakse jarrurempan, niin mielestäni jämäköityi ajan kanssa tuntuma melko paljon. En sitten tiedä, johtuiko vain kenkien muotoutumisesta rumpujen mukaan tai jostain, mutta aluksi tuntui poljin painuvan liikaa, vaikka ilmasin ja säätelin.
     
  5. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Sain tahoen taka-akselin kasaan ja panin öljyt sisälle. Nyt huomasin, että pyöritellessä kuuluu joka pinionin kierroksella sellanen metka ääni tietyssä kohdassa. Eli kai siellä on joku vika yhdessä pinionin hampaassa. :mad:

    Aattelin ensin ottaa öljyt pois ja koittaa katsoa, näkyykö pinionissa mitään selvää vikaa. Jos ei näy, niin voisi vielä koittaa säädellä. Ei sitä varmaan kannata autoon ähertää kiinni, jos ääntä ei saa häipymään. Sitten ei auttane muu kuin hommata uusi välitys. :(
     
    Muokattu: 13.4.2018
  6. tukkijulli

    tukkijulli Gearhead

    Omal kohal ku taistelin ton takapäänkans,ni amerikan joen jollai sivul oli ohje apsin ilmaukseen:Hiekkatielle jarruttelemaan...Tos oli takapään pitkä putki vaihdettu.
     
  7. Janneman

    Janneman 2nd gear

    Miltä se metka ääni kuulostaa? Oisit varmaan huomannu hammasvian jos perä on ollu palasina. Ne kartiorullalaakerin pidikkeet pitää semmosta ääntä mikä kuulostaa enempi källiltä minun mielestä ku metkalta.:odbiggrin:
     
  8. Janneman

    Janneman 2nd gear

    Joko vika selvis? Mulla äänteli ne laakerit kun kuivana pyöritti käsipelillä. Taka-akselista kuuluu mulla remontin jälkeen pieni ulina 60kmh vauhdissa ku oikeen tarkkaan kuuntelee. Kuvittelen että se ääni johtuu siitä että kosketus muuttu hieman ku shimmailin uusiksi sen.
     
  9. fenix

    fenix 3rd gear

    Tuolla kuviolla on hyvä. Itse hieroin kuviota aikani ja tämmönen tuli. [​IMG]
     
  10. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Joku muotovirhe pinionin hampaassa. Jätti myös sellaisen terävän viivan merkkausainetta lautaspyörän hampaaseen kontaktialueelle. Äänen lisäksi siinä tunteekin joskus sellaisen ihan pienen nytkähdyksen.

    Tuo oli uusi USA standard gear setti, mikä tuli mulle syksyllä auton mukana. 3.73:1, 8,5" perä. Olin melko varma, että olin onnistunut ite murjomaan sen paskaks. Tilasin pikaisesti rock-autosta uuden. Piti laittaa selvästi enemmän simmejä, että sai säätöihin. Silti ihan täsmälleen sama vika tuossakin, ehkä hiukan miedompana. Saman häiriön tekee kuvioon. Ihan sama mitkä säädöt, niin vika ilmenee. Olin erityisen varovainen, etten kolhinut pyöriä toisiaan vasten. Selvästi joku valmistusvika. Mitään selvästi havaittavaa pinionissa ei näy.

    Nyt täytyy sitten varmaan lähettää välitys takaisin ja asentaa väliaikaisesti auton alkuperäinen 3:42 välitys takaisin. Lähetin rockautolle viestiä, että näin teen, paitsi jos ilmoittavat, että ovat myyneet kyseisiä välityksiä puolen vuoden aikana ja ne ovat toimineet. On kai se mahdollista, että vika työstää itsensä pois kuormalla, mutta riski on vähän turhan iso alkaa koittaa. Ihan yhtä hyvin välitys voi raapia itsensä rikki ja sitten on metallia kaikkii muutkin osat täynnä.

    Kumma kyllä netistä en kyllä löytänyt tietoa, että kellään olisi ollut ongelmia näiden välitysten kanssa.


    Luultavasti ihan pieni ulina tietyssä vaudissa on normaalia. Capricessa mulla kuuluu vaihdetulla välityksellä 80 tietämillä pienellä kuormalla, mutta orkkisvälityksellä ääni oli isompi.
     
  11. Hai

    Hai Double Gearhead

    Olisko mahdollista, että pensselin karva on jäänyt hampaalle?
    Hammaspyörien valmistusmenetelmistä johtuen yhteen hampaaseen viivamaisen kohouman jääminen kosketuspintaan on liki mahdotonta.
     
  12. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    En usko, että on kyse sellaisesta. Tuossa kuvassa näkyy erityisen hyvin:
    [​IMG]
    https://photos.app.goo.gl/AJP3MnQN9MUhaX0z2

    Ja tuossa näkyy pinionin hammas, joka ei ole ottanut keskeltä kontaktia (musta juova harmaan kuluneen poikki). Veikkaan, että on kantanut tuosta hampaan yläreunasta, jossa on pieni lommo:
    [​IMG]
    https://photos.app.goo.gl/Un60VFKEaWOs29u52

    Hioin tuota reunan rupea. Ääni melko lailla hävisi; silloin tällöin saa joten kuten kuulumaan. Myöskään epäjatkuvuuskohtaa ei enää tunnu, kun pyörittää. Silti antaa vieläkin häröilyä kontaktijälkeen. Nyt olen aika lailla kahden vaiheilla. Laittaako vanha takaisin vai kokeilla tuota...
     
    Muokattu: 21.4.2018
  13. Janneman

    Janneman 2nd gear

    Tuo pinionin laakeri on vissiin vain säätöä varten paikallaan?
     
  14. Janneman

    Janneman 2nd gear

    Miten tälle projektille kävi?
     
  15. palontie

    palontie Double Gearhead

    Onkos tämä Tahoe nyt tuolla nettiautossa myynnissä?
     
  16. Janneman

    Janneman 2nd gear

    Ei pitäs olla jos ei rouva oo salaa laittanu
     
  17. Janneman

    Janneman 2nd gear

    Samanlainen näkyy olevan mutta uudemmalla sisustalla.
     
  18. fudge85

    fudge85 Gearhead

    hei 2000 luvun tahoe omistajat! kun kun kojelaudassa on takasumuvalon katkaisija ja relekkin naksuu mutta taakse ei syty mitään valoa ja siellä ei ole erillistä sumuvaloa? mitenkä on tämä ratkaisu tehty... pitäiskä omista valoista jokin syttyä sumu valoksi ? ens katsastukseen tämä asia pitäisi korjata niin olisin kiitollinen neuvoista että miten teillä on. kyseessä 2002 vm tahoe.. kertokkee...... en vielä jaksais alkaa vetämään uusia johtoja jos siellä on olemassa toimiva ratkaisu mutta mulla ei vain jostain syystä pelaa...
     
  19. Seejii

    Seejii Gearhead

    Minun tasauspyörästön vaihto:

    Mittasin backlashin vanhalla tasauspyörästöllä olleen 0.22mm

    44 Danan backlash ilmoitetaan 0.006”-0.010” eli 0.1524mm-0.254mm välille. Joten alueella oltiin.

    Tein säätölaakerit vanhoista poskilaakereista. Ruuvasin lautaspyörän murikkaan ja laittelin hieman shimmejä väliin laakereiden alle. sen verran jotta pääsin rakotulkilla mittaamaan välyksiä kun hampaat ovat kosketuksessa ja backlash on nolla.

    Aikani tuohuttuani vasemmalla oli shimmejä 1.3mm ja oikealla 1.2mm jolloin backlashiksi tuli 0.25mm paketti oli jo tiukka ja olisi sellaisenaankin varmaan ollut ok, mutta pienensin hieman ratasvälystä.

    Lisäsin vasemmalle shimmejä jolloin lautaspyörä liikkui pinionia kohti.

    Vasemmalla 1.4mm ja oikealla 1.2mm->backlash 0.19mm eli aika hyvin Mr. Palazzolon nyrkkisääntö pitää paikkansa kun ottaa huomioon mahdolliset mittausvirheet shimminipun paksuudessa jonka tein sen työntömitalla. ”Carrierin siirto sivusuunnassa vaikuttaa noin 75% määrällä BL:iin. Eli jos siirrät tasauspyörästöä .010, niin BL muuttuu .0075.”

    Tein tasauspyörästön vaihtoon tuollaisen saman kaltaisen työkalun kuin tuossa Hain laittamassa kuvassa, ilman sitä ei asennus olisi ehkä onnistunut tai olisi ollut hyvin hankalaa. Spicerparts ohjeen mukaan kuorta ei saisi levittää enempää kuin 0.015” (0,38mm) tarkoittaen preload shimmejä jotka lisätään viimeiseksi. Preloadia arvioin kuinka helposti murikka irtosi, kuinka helposti sen sai nostettua pois paikaltaan verrattuna aikaisemmin purkamiini periin.

    http://media.spicerparts.com/cfs/files/media/XtCh3tGhAaZjJh5Ht/5310-3.pdf?store=original

    http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/PDFs/Dana_light_axle_service_manual.pdf

    Danan light axle service specificationin mukaan preloadin voisi mitata pinionista pyöräyttämällä tässä tapauksessa 4.10 välityksellä pyöritys momentti olisi 0.68-0.9Nm lisättynä mitattuun pinionin pyöritysmomenttiin, jota en tehnyt. Kun olen erillaisia ohjeita käynyt läpi niin Ilmeisesti valmistajan, Danan ohjearvoa pitäisi pitää ehdottomana miniminä ettei pinionin puoleinen laakeri pyöri tyhjää.
    Muut ohjeet joihin törmäsin antavat melko reilun tuntuisia preload arvoja. Osassa varmaan otetaan huomioon shimmilevyjen taipuma, että puristuu varmasti akselin pyöristykseen laakerin alle.


    Viimeiseksi laitoin säätölaakereiden tilalle uudet laakerit ja laitoin tasauspyörästön kiinni. tasauspyörästö oli tiukempi menemään uusilla laakereille paikalleen kuin säätölaakereilla eli ne olivat kuluneet matalammiksi. Säätölaakereiksi kannattaa siis ostaa uudet laakerit jotka hioo sisäkooliltaan ylikokoon jos ei satu mikrometriä olemaan käytössä

    Backlashiksi tuli uusilla poskilaakereilla 0.18mm joka on minusta lähellä vanhaa välystä (0.22mm).

    Oikeastaan ainut asia joka mietityttää on poskilaakereiden esijännitys. Riittävästi on ihan varmasti, ettei vain tullut liikaa.
    Backlashin sai kuitenkin mitattua ja murikka pyöri peukalo-etusormi-keskisormiotteella lautaspyörästä.
    Asia jota kokeneemmat välityksen säätäjät täälläpäin pitivät hyvänä :D
     
    Muokattu: 9.6.2018

Kerro tästä muillekin!