Slant Six jakopää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Kahvipoika95, 14.4.2018.

  1. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Huomenta
    Joo eli olisi jakopääremppa menossa slantissa ja en odottanut näkeväni dampperin ja kampuran hammaspyörän välissä olevaa paperista noin millin paksua ''tiivistettä''.

    Mikähän merkitys moisella?
    Voiko kasata ilman kyseistä tiivistettä..en kasaa vanhalla koska puolet kovettuneena ja hapertuneena tippui pois.
    Metritavarasta uusi??

    Dampperin asennukseen paras olisi vetää sisään oikealla pultilla ja leveällä aluslevyllä mutta onko kukaan varovasti saanu onnistuneesti asennettua paikoilleen lyömällä?
    Kampuran pään kiillotus,dampperi sisäkehän kiillostus,kunnon puhdistus,VAROVASTI lämpöä dampperi sisäkehään ja kunnolla voitelua, olisiko toivoa?

    Mikä tiivistemassa olisi paras jakopäänkopan tiivistykseen, käytän vanhaa ö-pohjan tiivistettä,paperitiiviste ja stefa uusia.

    Jakopäähän ei varmaan ole ikinä minun tapauksessa koskettu,alkuperäinen nokka-akselin ratas jossa ulkokehä jotain muovia? chryslerin tähtilogo rattaassa:odbiggrin:

    Niin ja mikä oli suurin sallittu päittäisvälys tolle moottorille?
     
  2. MJF

    MJF Double Gearhead

    Olisko sieltä joutunu hukkaan tuo oil slinger?

    [​IMG]
    En kyllä lähtisi lyömällä laittamaan. Hakee pulttikaupasta pitkän 3/4" unf pultin, siihen mutteri ja paksu prikka. Pyörittää pultin kierteen pohjaan ja mutterilla painaa damperin paikalleen.
     
  3. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Eipä oo tollasta slingerii ja kuten kerroin vaikuttas olevan koskematon jakopää.

    Onko tuo kaikissa 225 moottoreissa?

    Kuvassa tuplarulla jakopää,merkitystä?

    Pitääkö siinä dampperi ja hammaspyörän välissä olla nyt mitää:eek:


    Joo kävin muutamassa liikkeessä kyselemässä kyseistä pulttia mutta ei löytynyt ja jos löytyi niin oli aivan liian lyhyt.
    Pitänneekö netistä tilailla..

    Houkuttelis saaha viikoloppuna käyntii.:)
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei ole mun moottorissakaan tommosta slingeriä. Dampperin pultiksi sopii sama mikä pikku- ja isolohkoon. Kun sitä pulttia ei vakiona ollut, niin kierteet on tod näk ruosteessa ja joutuu tapilla siivoamaan ennen pultin asennusta.
     
  5. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Olikos siulla paperimassa tiiviste siinä dampperi ja hammaspyörän välissä,laitoitko kasaan ilman?
    Mikä on tiivisteen tarkoitus?
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei ole ollut sellaistakaan. Kaitpa se slinger ohjaa öljyä pois stefalta muttei tuo ole vuotanut. Dampperihan menee rattaaseen asti kiinni jos ei siihen väliin mitään laita. Ehkä se sun löytämä pahvi oli slingerin virkaa hoitamassa? Muuten jakopään rattaissa tuntuu olevan eroja. Jotkut tulevat prässitiukkuuteen ja tarvitsevat hieman apuja asettuakseen perille asti. Viimeisin setti minkä hankin solahti paikalleen ilman voimaa ja olisi varmasti hölskynyt kiilaa vasten jos ei olisi ollut sitä jo keskusteltua dampperin pulttia.

    No se mun viimeksi hankkimani setti oli muuten epäonninen myös. 100 kilsaa ja tuhannen murusina koko juttu. Eikä tunnu löytyvän syytä miksi se sen teki. Mikään ei ollut "jumissa".
     
  7. elky

    elky Gearhead

    Minä laitoin damperin paikalleen sillä lailla, että ensin putsasin kierteen ja damperin reiän. Sitten laitoin vähän öljyä väliin ja löin kumivasaralla ja lankun pätkällä damperia kevyesti sisään. Tämä sen takia, että pulttikaupasta haetussa pitkässä pultissa on vain osakierre. 3/4 UNF kierretanko olisi ollut kalliimpi hankinta.

    Sitten vasta pultti paikalleen ja mutterilla damperi pohjaan.

    [​IMG]
     
    Kahvipoika95 tykkää tästä.
  8. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Nyt pakko kysyä..mikä jakopääpaketti oli mikä meni murusiks?
    Ite tilailin us-partsilta setin mutta nyt ei tuu millää mielee mikä oli setin tekijä.

    Ja niinhä se menee rattaaseen asti,kai sinne vois näpertää jonku ''välipalan''.

    Ja itellä harmikseni huomasin että on tämä prässitiukkuuteen tuleva setti..

    Kyllä se pitää viikolla ettiä kyseinen 3/4 unf pultti ja mutteritki tartteis..pitää tehdä asennustyökalun tolle kampuran hammaspyörälle.

    Vai onnistuuko lämmittämällä ja lyömällä sopivalla palalla joka menee rattaan sisäkehälle mutta kampuran yli?
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ihan perusjakopääsetti. Jos katselet rockautosta, jossa on montaa mallia tarjolla, niin semmoinen, jossa nokka-axelin rattaan kohdistustapin kohta on tehty jyrsittynä urana eikä porattuna reikänä kuten muissa. Ylempi ratas meni ihan silpuksi keskireikään asti ja alempaan tuli keripukki kun pysähtynyt ketju pyyhki sitä. Nostelen koneen alakerran alkuviikosta, mutta minkä oon purkanut esille, niin edelleen olen siinä käsityksessä että meni omia aikojaan. Nokka oli ehjä kuten myös öljypumpun tienoo. Slanttini on elvytettävissä. Venttiileitä, keinuvipuja, työntötankoja, tiivistesarja, uusi jakopää ja pikkuisen asennusintoa ja -kaljaa toki tarvitaan.

    Mututuntumalla sanoisin että oon dampperilla ja kumivasaralla vienyt j-pään alarattaita perille jos ne ei ole ihan hirveän tiukkoja olleet.
     
  10. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    No ei ny helvetti sentää,kyseinen malli itellä:D..mutta sehän on alkuperäisessäki sellane lovi eikä reikä.
    Laitan kyllä ton..en rupea toista sarjaa ostamaan..hajoaa jos hajoaa sit se on sen päivän ongelma.

    Ootko varma ettei ollut asennusvirhe..jotenkin jääny nokan hammaspyörä vinoon ja sen takia hajonnut?
     
  11. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Jooo no kasassa on ja paaaljo nätimmin käy slantti ny,ei ennää ketju kalkata koppaa vasten:)
    Tein kampuran hammaspyörän kummallekki puolelle ''tiivisteet''..samalla tapaa miten alkujaan oli.
    Huomasin rattaan sisemmällä puolella myös kyseisen pahvirinkulan kun olin asentanut uuden rattaan pohjaan asti,rauhallisemmin mielin ajelee kun on laitettu miten alkujaan ollut.

    Hieman kalvaa slant sicknesin tarina tosta jakopääsetistä..montaa kertaa varmistin ennen kopan asennusta et kaikki linjassa,kunnolla kiinni ja muuten OK,toivotaan että kestää kesän kruisailut.

    Harvinainen kipu anaalissa laittaa tota jakopäänkoppaa takaisin,käyttäessä vanhaa ö-pohjan tiivistettä..näyttäis onneks pitävän öölit sisällä.
     

Kerro tästä muillekin!