Alero - Kolina takaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Buick-T, 13.4.2018.

  1. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Nyt olisi hyvät neuvot kalliit. Herääkö kenelläkään ideoita?

    Takaa kuuluu epätasaisilla pinnoilla ajaessa kolinaa, hyvin nopeatempoista. Samoin esim. pihasta tielle rotvallilta alas ajaessa kuuluu kolahdus. Lisäksi kun vasemman takapyörän yläpuolelta kiskoo rengasta renkaat maassa, tuntuu hiemanväljää ja kuuluu jostain "napsumista". Alla ei näy/tunnu liikettä tukivarsissa tai puslissa samaan aikaan. Ajo tuntuu epävakaalta, ainakin joissain tilanteissa.

    Ripustuksia on nyt väännetty rengasraudalla, meisselillä, 4 metrin rautaputkella ja ollut korjaamolla nosturilla. Väljää ei löydy...

    Vaihdettu nyt iskarin yläpää (oli rikki) ja pyörännapa.

    Voiko viallinen iskunvaimennin aiheuttaa kyseisiä oireita? Vai onko kuitenkin vakaajantanko? Lähinnä mietityttää tuo sivuttainen liike molempien kohdalla, sillä iskarikaan ei vuoda.

    Olen alle vuodessa remontoinut autoa yli 2000€ eikä vieläkään tule kuntoon. Olisi kiva siis selvittää vika ennen seuraavia hankintoja. Kohta ostan tikkuja ja bensaa, ihan vain mielenrauhan säilyttämiseksi... :D
     
  2. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Jos kerran tukivarsien puslat ja iskarin yläpäät on kunnossa, kolina tulee aika varmasti väljistä vakaajan runkokumeista. Toki kannattaa varmistaa myös, että tunkki ja varapyörä on takaluukun pohjalla kunnolla kiinni ;)

    Tietämättä huoltohistoriaa tarkemmin veikkaisin epävakauden johtuvan virheellisestä (taka-) aurauksesta...
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Voi.
     
  4. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Iskarit, kaikki puslat, sekä pallonivelet aiheuttaa kolinaa. Myös sen vakaajan puslat. Palloniveliä katsoessa ne pitää sit saaha "neutraaliks" eli tunkkia kaveriks. Eli ettei jouset paina niitä väkisin jolloin välystä ei niin helpolla huomaa.
     
  5. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Lähinnä tuo selkeästi tuntuva välys on se, mikä tuossa huolestuttaa. Ei selkeeää "klonksumista" asennosta toiseen, mutta selvästi huomaa että jokin antaa periksi ~5mm? Ja nimenomaan pystysuunnassa.

    Takanahan on vain kaksi poikittaista tukivartta (puslat molemmissa päissä) ja yksi pitkittäinen. Palloniveliä ei taka-akselilta löydy. Lisäksi tietysti iskarin yläpää. Mutta se on tosiaan vaihdettu, ja oire on kyllä hyvin samanlainen kun toisella puolella, mikä aiheutuikin kuluneesta yläpäästä.

    Kuumastuttaa silti voiko kulunut iskari aiheuttaa esimerkiksi varren ja putken välillä tällaista välystä, ilman vuotamista? Tai voiko kuluneet vakaajan kumit aiheuttaa tällaista, koska oire ilmenee vain taka-vasemmassa kulmassa.
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Iskarin yläpään kiinnitys? Väärin kasattu esim.
     
  7. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Yläpäässä ei tosin näy tai tunnu minkäänlaista liikettä vaikka autoa kuinka heiluttelisi (kun yläpää oli väljä, sen tunsi sormilla kun kaveri heilutteli rengasta/autoa). Tosin kaikkihan on mahdollista. Ja toisaalta yläpäässä ei ole kuin pari rikkaa ja itse kumi, eikä sitä oikein väärin pysty kasaamaan. Pultit ja mutterit on myös käyty läpi, samoin kuin iskarin mutteri ja kaikki on tiukalla.

    Täytyy varmaan purkaa tolppa pois jossain vaiheessa, ja käydä vielä kaikki puslat läpi kertaalleen... Ja samalla katsoa vielä tuon vakaajan tilanne, vaikka oudolta tuntuu, että aiheuttaisi sivuttaisvälystä renkaaseen.
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    No kumpaako se nyt on? Sivu vai pysty?
     
  9. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Oho, nyt meni jo puurot ja vellit sekaisin itseltäkin. Eli tarkennan tän nyt vielä kerran näin esimerkin kanssa. Renkaan yläreunasta kun ottaa kiinni, saa vedettyä hieman ulospäin.

    Sori, tän siitä saa kun töiden lomassa yrittää keskittyä mihinkään muuhun...
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    No kyllähän toi pitäs saada ihan näkyviin, mistä se antaa periksi.
    Liikkuuko iskarin yläpää sivuttain? Taittuuko iskarin varsi? Onko iskarin pultit kiinni napapalikassa kunnolla?

    Siinäkö on kaks alavartta ja reaktiotanko?
    [​IMG]
    Jos ei yläpäästä näy väljää, niin alatukivarsien puslat sitten. Kallistuksenvakaaja ja reaktiotanko ei osallistu hommaan, jos sivuväljää tuntuu.
     
  11. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Juuri tuollainenhan se rakenne on. Huomenna pääsen vähän paremmin tutkimaan autoa, mutta nyt (taas kerran) kävin työmaan pihassa hytyttelemässä autoa ja rullailin iskarin suojakumin pois tieltä (sen mitä maantasalla pystyi jousen välistä). Olin kyllä tuntevinani selkeää välystä iskunvaimentajan sylinterin ja varren välillä. Huomenna selviää paremmin, mutta ilmeisesti menee iskarit vaihtoon?
     

Kerro tästä muillekin!