Pikakysymys McPherson jousen irroitus!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja WBBC, 17.4.2018.

  1. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Juuri vaihdan takajousia ja iskareita.
    Miten saan sen yläpuolisen napamutterin irti, ja uuden taas kiinni?
    Iskariputki pyörii mukana.

    Onko ainoa vaihtoehto kiikuttaa se rengasliikkeeseen, jotka avaa sen iskukoneella?
    Ja myös laittaa myös paikoilleen uusiin?
     
    Muokattu: 17.4.2018
  2. wilburi

    wilburi Gearhead

    Tarttet jousipuristimet millä jousilyttyyn sit voi olla että tarttet iskukoneen mut itte saanu pidettyä milloin milläkin kiinni ettei pyöri mukana ja silleen saanu ihan käsipelissä vaihdettua

    Lisäys : saahan siihen itaekkin iskua annettua kun lenkki tai kiintsikka kii ja vasaralla vauhdilla läsäyttää
    Joskus laittanu jopa siihen sisätangon ympärille kumimattoo ja siitä pitäny putkareilla kii
     
  3. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Joo, eihän sitä laippaa tietenkään saa yhtään alaspäin, vaikka puristaisi jouset kasaan.

    Täytyypä keksiä. Kyllähän mä vanhoista iskareista saan sen laipan irti, kun ei tarvitse sääliä iskareita, mutta se nyloc pultin laittaminen uusiin voi olla hankalaa ilman iskukonetta.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eikö siinä oo kuusiokololle paikkaa iskariputkessa? Jousta kyllä saa usein juu puristaa kasaan ennen ja mieluusti muutenkin.
     
  5. JTE3

    JTE3 Gearhead

    Joskus iskarin tangon päässä on kuusiokoloreikä avaimelle.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin sitä just tarkotin/ lattakyljet mihin saa lenkin. Kun jousen puristaa niin voima vähenee ja ei riko mitään kun ei jousi paikallan yritä mutteria aukoa.
     
  7. f34

    f34 Double Gearhead

    Kuusiokolo tai mutterin muoto, josta voi estää pyörimisen
     
  8. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Monestihan iskarin varren päässä on jokin rakenne, millä pystytään estämään pyöriminen.

    Jos sellaista ei kyseistä iskarista löydy, eikä pyssyä ole käytössä, (mahdollisimman ylhäältä) varresta kiinni putkipihdeilla ja väliin pahvia, kangasta tai jotain muuta pitämään huolta, ettei hampaat pure vekkiä varteen. Suurin vaarahan tuossa on saada aikaan naarmuja jotka joustossa särkevät iskarin stefat.
     
  9. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Mäntä pyörii sen verran herkästi, että pulttikoneesta ei ole apua.

    Ja ihan varmistuksena, että onhan jousi sitten puristettu löysäksi ennen pultin avaamista? Se on tappovehje tuollainen esijännityksessä oleva jousi.
     
    wilburi tykkää tästä.
  10. maddis

    maddis Gearhead

    Muutaman mäkperssonin olen 'ampunut' pulttipyssyllä auki jousi puristumatta tolpan ollessa maassa/lattialla ja jos ei naama siinä vieressä ole niin ei se mikään tappovehje ole. Kyllä se tietysti jonkin verran potkasee, mutta 'tappovehje' on turhaa pelottelua.

    Enemmän siinä jousipuristimella puristetussa jousessa on voimaa jos/kun ne Bilteman puristimet sattuu pettämään sopivalla hetkellä ja ne ei yleensä varoittele.

    Tietysti jos ei ole hajua mitä on tekemässä niin vie lähimmälle korjaamolle josta saattaa löytyä ihan oikeakin jousipuristin asiaan ja siellä avaavat mutterin.

    Ja jos niikseen tulee niin kyllä sen hengen saa lähtemään helpommallakin.
     
  11. urho3

    urho3 Gearhead

    Vuole nyloc pois ja liimaa tai vanha mutteri tuplaks.
     
  12. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Ei kaikissa joustintuissa ole kovin vahvaa esijännitystä. Tässä tapauksessa sai kiriä aika reilusti, ennenkuin alkoi mutteri yltää kierteille:
    https://1drv.ms/u/s!AiQwQq0Hz81Sg85DPYaX2E_BTTsm9Q
    Aika vihaisesti se tuosta lähtisi, jos ilman puristusta menisi availemaan.


    vs.
     
  13. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Juu, on ihan ihan oikeat puristimet, ja olen niillä amerikanauton jouset vaihtanut, varovainen saa toki olla.
     
  14. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Ongelma on siis se, että uuden mutterin ympärillä on niin vähän tilaa, ettei normilenkki mahdu koloon. Hylsy mahtuu, mutta silloin ei saa kuusiokoloavainta pitämään vastaan. Siihen on kai olemassa joku erikoishylsy?
     
  15. Rotten

    Rotten Gearhead

    On semmoisakin, mut joko välineistä ja innostuksesta riipuen, heppaat hylsyn päähän mutterin!
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  16. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Onko siis mutterin ympärillä liian vähän tilaa, vai onko liian syvällä lenkkiä varten? Mä ainakin jouduin turvautumaan omien yläpäiden kohdalla ns. taivutettuun kiintolenkkiin jossa se lenkkiosa on huomattavasti avaimen vartta syvemmällä.
     
  17. stana

    stana 3rd gear

    Putkipihdeillä vääntää hylsyä. Mulla tais viimeksi olla sopiva tulppahylsy jossa avainväli.
     
    Rotten tykkää tästä.
  18. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Juu. Uusissa iskareissa on suurempi kierre ja mutteri.
    Ei mahdu mikään lenkki. Vanhan sain juuri ja juuri purettua taivutetulla lenkillä.

    No, huomenna jatketaan.
     
  19. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Siis juuri tuollainen viritys pitäisi olla, että mutterin saa kiinni.
    Ja nimenomaan se, mistä pidetään vastaan, ei ole kuusiokolo, vaan tuollainen litteä.

    [​IMG]
     
  20. stana

    stana 3rd gear

    Biltemassa näyttää ainakin olevan. Varmaan löytyy myös motonetistä jne. Vähän toista kymppiä hintaa
     

Kerro tästä muillekin!