VENE/SKIBOAT Tietääkö kukaan missä "törky" kekäläi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja BRC1, 4.1.2005.

  1. Geebe

    Geebe Gearhead

    Oliko tällä Jimmyllä joskus aikojen alussa 80-luvulla isokoppanen valkoinen -65 avo-Oldssi ? Näin veneaiheessa pysyäksemme.
     
  2. JavelinAMX-71

    JavelinAMX-71 1st gear

    Ei liity mitenkään ski boatiin, mutta rahan polttoon veneilyssä kylläkin. Ajoin kauan sit kymmenisen kesää vanhalla ja komialla Cris Craft 33 Sports Sedanilla, jossa oli kax akselivetoista Crysyn 360 250 hp kipale. Alus painoi täyteen bunkrattuna noin 10 tonnia, huiput peräti 23 solmua, marssivauhti siinä 17 solmua, jolloin bensaa paloi noin 90-100 litraa tunnissa, eli matka ei siis taittunut Panchangan tai jonkun ski boatin vauhdilla. Se oli kulutusta se... Mutta kyyti oli leppoisaa, tilat kolmessa kerroksessa ja kaikki mukavuudet löytyi, kunnon mökki se oli. Oi niitä(kin) aikoja...
     
  3. Batman

    Batman Gearhead

    No eihän toi oo ku jotain 300l/100km... Kallistako? Elämä on.

    Ja kysymys tämmösiä veneitä ajaneille: Paljonkos suunnilleen tollanen joku 20-25 jalkanen 454 tai 350 vene vei silloin hyvinä aikoina? Oon vähän tommosia kattellu, ja hinnat on ruvennu olemaan jo melkeen saavutettavia...
     
  4. hagle

    hagle Gearhead

    No tommonen pikkulohkonen (260hp merc)21 jalkainen vei matkavauhdilla tollaset 25 litraa tunnissa. Itseasiassa 175hp V6
    vei vain hitusen verran vähemmän, jotain 20 litraa. Mutta litraa per meripeninkulma taloudellisuus on kokolailla sama.
     
  5. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Ja kiva olisi tietää niitä tosi elämän kuluja-eli voihan sellaisella 20-24 jalkasella ajella hieman hiljempaakin ? Tietenkin plaanissa. Kyntäminen kait vie kakkua yhtä paljon?
     
  6. C72

    C72 1st gear

    Mulla ei oo tietoa muusta kuin Baja 240?, jossa oli 454 merkkari. Tuollasta rauhallista kyytiä (25-35 solmua) päästeltäessä vei kuuden sällin kuormalla vajaat 40l tunnissa. huonommassa kelissä ja reilummalla kaasulla aika paljon enemmän.. Tankki päivässä ei oo mikään saavutus:)

    Noi veneet (jos puhutaan -80/-90 lukujen taitteesta olevista yksilöistä)oli mun mielestä halvempia muutama vuosi sitten, oonko väärässä?
     
  7. Batman

    Batman Gearhead

    Joo, mäkin oon kattellu, että hinnat olis tosiaan jopa noussu. En nyt mitään tutkimusta oo tehny, mut jonkinverran seuraillu.
    Yks juttu mikä tollasissa on kiinnittäny huomioo, on että ne on usein tosi kauan myynnissä, ja sillon saattaa olla neuvotteluvaraa...
     
  8. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Oot ihan oikeessa .Eksoottiset supermöhköt kaupattu aikoja sitten ulkomaille ja nyt jäljellä olevat yhden koneen veneet tosiaan kallistuneet. Jotain tietenkin kertoo että tänne on tuotu myytäväksi(ja siis jopa ajossa) 357 formuloita taas ja ihan uusi 2 x 496 koneinen formula muskeli! Eli tosiaan täytyy olla lompuuki kunnossa joka sillä ajelee ihan oikeesti.
     
  9. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    No nehän on kaikki myyty Saksaan ja jenkkeihin ja RUOTSIIN, mihin ne kaikki muutkin naapurin primeroita myöten viedään...
     
  10. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ja Venäjälle.....
     
  11. Laaseri

    Laaseri 1st gear

    Jenkkiauto harrastajat arvostelevat / pohtivat jenkkiveneen kulutuksia... Ei se vene koko ajan käy. Enemmän palaa esim. vanhalla vetellä kesässä; Käyttötunteja todennäköisesti on enemmän kuitenkin autolla.
     
  12. MudMax

    MudMax Gearhead

    Osa taitaa vieläkin olla maksamatta :lol: : Valtionvelan korko tänä vuonna 2447 000 000 euroa :eek: , vauvasta vaariin 480 euroa per lärvi .
    Oli ne aikoja , kun puliukoillekin tyrkytettiin kulutusluottoja .
     
  13. yfreak57

    yfreak57 Gearhead

    Hei hulinaa!!! Ja 17 jalkanen '88 SeaRay 100-heppasella kaxtahtiulkonelos-mörköllä vie tunnissa n. 22 litraa ajat sítten plaanissa eli et! Elämää... elämää...ja vertailukohtia...
     
  14. hagle

    hagle Gearhead

    Hei hulinaa!!! Ja 17 jalkanen '88 SeaRay 100-heppasella kaxtahtiulkonelos-mörköllä vie tunnissa n. 22 litraa ajat sítten plaanissa eli et! Elämää... elämää...ja vertailukohtia...

    Just ton takia mä vaihdoin 2-t 70hp Jonstonin 90hp 4-t Hondaan vuosi sitten. Tuli matkanopeutta 3 solmua lisää ja kulutusta 6 litraa tunnissa vähemmän. Ja sitkeyttä kuormalla paaaaaaljon lisää.
     
  15. Viimekesänä pääsin 26 forcella ja mercruiserin 235(chevyn 305) tuonne 25/l tunnissa 28solmun nopeudella ,mutta nyt vaihtui vene pienempään ja nopeampaan ,joten epäilempä ettei bensalasku ainakaan pienene..... :mad: :mad:

    Mutta kun ei oikein aika tunnu nytkään riittävän mökkireissuihin niin ei voi mitään meriläismallista puksuttajakaan ostaa ,toisaalta näkis ehkä saaristakin jotain yksityiskohtia ja kerkeis lukemaan karttaakin :rotfl: :rotfl:
     
  16. GN 87

    GN 87 1st gear

    Kelpaako tänne tollasen diesel veneen kulutus vertailukohdaks? Itse ajoin 2003 kesän duunikseni tollasta Sea Rayn 630 Super Sun Sportia. Laitteessa oli 2 x MTU:n tuplaturbo V12, reilut 1000 hp kappale ja reilun kolmentuhannen litran vetoisilla tankeilla ajettiin noin 8 tuntia... Kiva, ettei tarvinnut ite maksella, mutta pahaa teki kyllä kattoa sitä tankkailun riemua!

    Moni 80-90 luvun taitteen reilu 30 jalkainen yhtään viilattu 2x454 Scarab tai Stinger kyllä polttaa kevyesti 300 litraa tunnissa jos yhtään antaa koneiden laulaa. Se onkin sit jo bensaa ja jos yhtään kesässä ajelee, niin sata tuntia tulee kevyesti kasaan. Jos välillä ajelee nätimmin, niin voi päästä keskikulutuksissa pariin sataan litraan tunnissa. Pelkällä varovaisella ajolla palaa kuitenkin yli sata litraa tunnissa. Jos se bensa nyt maksaa esim 1,20 / litra, niin tunnin ajaminen maksaa noilla kulutuksilla noin 240 Euroa. Sata timmaa kesässä taas tekee noin 24000 euroa.

    Jos joku polttaa vanhalla Vetellä kesässä ton verran, niin nostan kyllä hattua!! Jos yhtään veneilyä harrastaa, niin tietää, että toi sata tuntia kaudessa tulee helposti kasaan. Jos haluaa nauttia veneistä ja myös käyttää niitä ja tuntuu, ettei lompakko kestä moista gason polttoa, kannattaa noista veneistä pysyä kaukana. Onneks noita vaihtoehtoja on kuitenkin tarjolla. En siis väitä, etteikö noi pelit olis hauskoja, mutta nykybensan hinnoilla alkaa kyllä olla aika rajua leikkiä vaikka oliskin nippu kunnossa.
     
  17. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    Skiboat

    Äkyllä on skipaatin tyylinen vekotin trailereineen myytävänä 09-5712330 arkisin päivällä
     
  18. Hd-hippi

    Hd-hippi Gearhead

    Mitä näitä miettimään. Vie minkä vie. Eihän kukaan täällä EIHÄN??? Itke jenkkiauton kulutuksesta????
    Onko sillä jotain väliä mitä HARRASTUSLAITE KULUTTAA kun ei sillä työkseen tarvii ajaa.
    Jos ei oo varaa ajaa jenkkiveneellä niin vittuakos sitä täällä itkemään?
    -
    Itseäni ei henk.koht. kiiinnosta veneet yhtään, mutta isukki on ostamassa jotain laitetta niin sillä tää on jossain määrin ajankohtainen.
     
  19. Batman

    Batman Gearhead

    Ei toi mun kysymys ainakaan ollu tarkoitettu mikskään itkemiseks. Kiinnostaa vaan kun oon tähän asti ajanu vaan perämoottoreilla. Kulutus ei tosiaan oo tommosissa veneissä tärkeimpiä asioita, mut kyllä se jotain merkkaa viekö amme 300 vai 30 litraa tunnissa. Kun oon ajatellu että vois joskus ajaaki, eikä vaan kelluu kaivarissa...
     
  20. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Re: Skiboat

    Vieläkö sillä on se kullanvärinen häksätin? Oli se kieltämättä hieno...
     

Kerro tästä muillekin!