Olkatappi liian tiukka, mitä sitten?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja tähtinenjoni, 21.4.2018.

  1. tähtinenjoni

    tähtinenjoni Gearhead

    Saa nähdä saanko vian jalostettua myös muualle:p
     
  2. Juuri eilen illalla panin nippuun uusimman fordini etupään. Sen verran tiukaksi pitää jättää olkatapit säätörotsilla että tapit pitää deadblow hammerilla takoa paikoilleen. Pitää olla tiukka ku perkele.

    +10v sitten koneistamo teki ihanan mukavan lipevästi asennettavat olkatappisovitukset.
    20 000km ajetun kesän jälkeen tuhannen väljänä molemmat puolet ja tapitkin saaneet siipeensä. Silloin päätin ostaa itselle säätörotsit ja on pysynyt sen jälkeen olkatapit tiukkana, eikä niitä tarvi toista kertaa tehdä.

    Punainen tappivaseliini asennuksessa ja sen jälkeenkin 2 x kesässä. Petrocanada tms.

    Aulis


    Vai venttiilihiomatahnaa...... hahaaa. käviskö pepsodent, farecla, Vim......
     
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuossa tais kuitenkin olla kysymys helan ja tapin välisestä sovituksesta. Jos aulis-setä tosiaan tarkoitti sitä, niin voi olla ohjaus vähän jäykän puoleinen.
     
    Muokattu: 22.4.2018
  4. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Kyllä se vaan tappi tarttee lekasovitetiukka olla, on muuten just noin että on kohta tuhannen välijä.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Poikkeustapauskin tunnetaan. Mun Fiatin olkatappi juuttui omia aikojaan tasan täysin kääntymättömäksi. Oli pienessä ralliratissa vääntämistä kun vain kuskin puolen fillari kääntyi ja vissiin paikat antoivat yleisesti periksi jotta vain yksi pyörä pystyi sen tekemään.
     
  6. 401

    401 2nd gear

    Lie jo paska ajaa semmosella vehkeellä mihin olkatapit on lekalla hakattu paikalleen ei ymmärrä ei..vaan eipä sitä ymmärräkkään ku vasta sitten ku ei oo muita teräpaloja käytettävänä kun kumisia niin se voi äkkiä rueta tuntumaan et sen on pakko käydä.
     
  7. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Eikö Aulis ole laakerikauppias. Jos liukulaakerisovite lyödään lekalla paikallee, nitota...
     
    belair54, vernando de hoto ja Filth tykkäävät tästä.
  8. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Poikkeus vahvistaa säännön. :)
     
  9. Nyt on koomikko linjoilla tai sitten tosimies, kun luin tuon vastauksen.

    Olen nyt 20 - 30 pariin spindlejä mitä myynyt muille asentanut puslat ja rotsannut ne eikä ole kukaan valittanut. Tosin jos pitää olla semmoinen että menee kuin mersun ohjaus,...on valinnut väärän harrastuksen.

    Niin ja olen yli 100 000km päästellyt tuolla harmaallakin, eikä ole väljyyttä. mutta jos oisin "KALUnnut" ne väljäksi jo uutena paskana ois olleet jo sata kertaa, niin kova rasitus sille tapille vain tulee.

    Mutta en ala kiistelemään, kun täällä tiedetään paremmin. Ja tuolle jollekin 401 nimimerkille: ei nämä ole paskoja ajaa, tai kaikki mikä tulee Amerikasta on paskaa paitsi kusi, mutta sehän me tiedetään jo ennakkoon. Rättirenkaat, jäykät akselit, poikittaiset jouset, jäykät spindlet, paska akka, vittumainen työ..... tuossa on kaikki itsemurhan ainekset.


    Aulis
    Kalu , ala sääki myymään laakereita. Lyhyet työpäivät, lunkit hommat ja ei tarvi kuin lekalla hakata. Niin,, ja kohtuullinen palkka jos se nyt jotain kiinnostaa kun tämähän on kutsumusammatti.

    Tänne saa tulla kääntelemään juuri rakenteilla olevan 1932 roadsterin spindlejä ennen kuin saan auton valmiiksi ja lasken alas sen. Sitten sitä ei nostella, vaan sillä ajetaan.
    Jos tulee selvinpäin ja päiväsaikaan niin muistaa sitten myöhemminkin kuinka mahtavasti liikkuu rekyylittömällä vasaralla paikoilleen naputetut olkakamat. Ja voi sitten vaikka kertoa niille tovereillekin että "olipa mahtavat olka-akselit, alkoi oikein jopo keulimaan kun niitä kääntelin..."
     
    Muokattu: 23.4.2018
    Nikuzai, jarona, lpr ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. urho3

    urho3 Gearhead

    Aulis on kyllä huumori miehiä,siitä pointsit.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  11. 401

    401 2nd gear

    Sillonhan ne on parhaita.aloittaja voi käydä hakemas apua sieltä.
     
  12. xp

    xp Gearhead

    Ei tunnu moni uskovan, mutta näin on käynyt kokeneellekin koneistajalle: tehdään lupsakasti kokoonpantavat ensin, ja sitten pian uusiksi kun on väljät taas.
     
  13. tähtinenjoni

    tähtinenjoni Gearhead

    No nyt se on kasattu. On sitten liian tiukka tai jopa väljä, se selviää ensi viikolla.
     
  14. urho3

    urho3 Gearhead

    Jos satkun välyksellä tekee niin ei kai se nyt heti oo väljä eikä luulis ahdistavan.
     
  15. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Onhan se vähän silleen, että jos olka-akselin tappi on sopivan tiukka kun erikseen kokeilee ja yhdessä menee jäykäksi. Tuota kun lähtee kalvamaan sopivaksi, niin johonkin kohtaan jää ylimääräistä väljää. Ymmärtääkseni ei pitäisi olka-akselin tapin mahtua reikäänsä kun lähdetään kalvamaan, siten saa varmasti linjattua ja välykset minimiin. Edellyttää tietysti, että olka-akselin tappilinja ja kalvain on suoria...
     
    Muokattu: 24.4.2018
    jarona ja wiwwe tykkäävät tästä.
  16. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

  17. tähtinenjoni

    tähtinenjoni Gearhead

    Testilenkki ajettu. Ohjaus ei tunnu jäykemmältä kuin ennen. Palauttaakin normaalisti. Eiköhän se tästä.
     
    DX tykkää tästä.
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tossa kun tuntu jollain olevan epäselvää hionnan mekaniikassa, niin löysin taas yhden näpeen esimerkin. Cadissa takaiskareiden anturijohto kumisuojineen osuu valettuun tukivarteen, johdossa ei mitään kulumaa, mutta tukivarressa 4mm kuoppa johdon kohdalla. Ja molemmin puolin.
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Meinasin ohittaa nää sun höpinät huokauksella, mutta kun tässä on ihan asiaa pelissä, niin en viittikään.
    Vaikka oisit kuin koneistaja, niin se ei ole tae älystä. Ei toki poissulkevakaan. Mutta älä rupee hulluja asioita neuvomaan kelleen. Kysyn nyt muutaman kysymyksen sulta:
    Jos pehmeän ja kovan metallin väliseen tiukkaan väliin tungetaan hiovia partikkeleita, niin
    -Kumpiko materiaaleista hioutuu?
    -Kumman on tarkoitus tässä tapauksessa hioutua?
    -Mihin ne partikkelit siinä ahtaassa välissä asettuu?
    -Lähteekö ne siitä paikastaan pesemällä pois?
     
  20. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    En malta olla hiljaa, mut nyt oon. Myöskin koneistajana, tai varmaankin pelkkänä vihreen napin painajana, pemaripappa puhuu lastuavasta työstösta. Ruuvvatkaapa siihe veitsiterään, tai otsajyrsimeen kuminpalaset....
     

Kerro tästä muillekin!