Startti pyörittää hitaasti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Pepenavares, 3.5.2018.

  1. Pepenavares

    Pepenavares 3rd gear

    Auto on 1954 Lincoln Capri, V8 317 cid, 6 V + maadutus. Ongelma on, että startilla pyörittää konetta n. 40 rpm, kun se normaalisti pitäisi pyörittää 100-130 rpm. Käsikirjan mukaan suoraan startin miinusnavalta mitattuna jännitteen pitäisi olla vähintään 5,3 V, mutta näyttää n. 4,9 V. Toisaalta samoihin lukemiin putoaa jännite startatessa suoraan akun navoiltakin mitattuna, niin ettei jännite matkallakaan häviä. Kaksi uutta Optiman akkua rinnan, akkukaapelit uusittu kaikki, koneen- ja akun maadutukset ok. Kolme eri starttirelettä kokeiltu. Startti kävi alan liikkeessä tarkastuksessa ja sai lausunnon, ettei pitäisi olla mitään vikaa. Uskoako siihen sitten vai ei. Käsikirjan mukaan hitaasti pyörittävässä tilanteessa on joko startimoottorissa vika tai kone on jäykkä. Vaihdoin ATF öljyt koneeseen ja pyörittelin pari viikkoa silloin tällön startilla. Lopputulos sama. Nyt loppuu konstit. Olisiko paremmin asioista perilläolevilla antaa vinkkiä. Sähköliikkeen vinkki oli kokeilla uudella starttimoottrilla. Aika hyvä vitsi.
     
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Yleisluontoisena neuvona, olen itse tälläsessä tilanteessa kokeillut laittaa apuvirtakaapelit akusta starttiin, saa eliminoitua kaikki johdotuksesta ja maadotuksista aiheutuvat häviöt. Jos ei vieläkään pyöritä niin toinen akku kokeiluun. Jos ei vieläkään niin startti on auttamatta väsynyt. Oikosessa tai jotain.
    Mittareitakin mulla on ainakin viisi, ei kannata yhteen luottaa sokeesti.
    Kaikki on mahdollista.
     
    Pepenavares ja Rotten tykkäävät tästä.
  3. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Ei oo kokemusta Linkolnin starteista mutta noi GM starttien puslat kun kuluu niin ankkuri alkaa hinkkaamaan kenttään ja pyörintä hidastuu dramaattisesti. Ytupään puslat yleensä väleitä.
    Älä sitten vaan aja noilla ATF öljyillä. voi tulla tuho kun se on ihan eri öljyä kuin mitä moottorissa pitää olla!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
     
  4. buick71

    buick71 2nd gear

    Vähän samantapaista ongelmaa minulla Buickissa oli.Vaihdoin startille helat ja hiilet,ongelma jatkui.Loppujen lopuksi miinuskaapeli oli koneenpuolelta liittimestä löystynyt.
     
  5. f34

    f34 Double Gearhead

    Tää on nyt vaan heittona, mutta voiko startin magneettikenttä olla hiipunut.
     
    Pepenavares tykkää tästä.
  6. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    6 volttisessa pitää olla paksut kaapelit startille ja maihin et pyörii kunnolla.
     
    Pepenavares tykkää tästä.
  7. f34

    f34 Double Gearhead

    Juu, poikkileikkauspinta-ala tuplat normi 12v vehkeisiin verratuna. Isommat virrat pitää mahtua läpi.
     
    Pepenavares tykkää tästä.
  8. urho3

    urho3 Gearhead

    Oikeestaan kai pitäis olla nelinkertainen jos tehohäviön kannalta laskee.
     
    Pepenavares tykkää tästä.
  9. f34

    f34 Double Gearhead

    Karkeasti yksinkertastaen samoilla startin wateilla tarttee tupla ampeerit.
    Mutta toki ohmien vaikutus tuossa ratkaisee.
     
  10. lpr

    lpr 2nd gear

    Kannattaa huoltaa startti ja solenoidi, jos piuhat VARMASTI on kunnossa. Saattaa olla vaan vuosikymmenten aikana kertyny likaa ja rasvat niin kovettunu, ettei jaksa pyöriä kunnolla. Mulla ainakin 6 volttisen harmaan Fergusonin starttiongelmat ratkes pelkällä putsauksella ja uusilla rasvoilla. Solenoidin navat sisältä saattaa olla myös niin palaneet pinnalta, ettei ampeeria mene tarpeeksi läpi. Hionta auttaa, jos navoissa on vielä tavaraa jäljellä hioa.
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tuon ikäsessä magneettikenttä tehdään siinä samalla livenä. Hiipuvat kestomagneetit ovat vielä kaukana tulevaisuudessa.
    Tos on minusta kaks tarkistuksen paikkaa. Ne johdot, ja sit se korjaamon "pitäs olla kunnossa". Kuten tossa jo sanottiinkin, kuusvolttisessa virrankulun esteettömyys on vielä nuukempaa, eikä sellasen tutkiminen startin sisältäkään ole ihan vilkasulla selvä. Kuten myös ne helat, saattaa kuormitettuna jo laahata.
     
    Pepenavares tykkää tästä.
  12. lpr

    lpr 2nd gear

    Onks tuo semmonen pötköstartti, missä solenoidi on jossain erillään? Solenoidilta pitää tulla myös hyvät piuhat startille. Ja varmistaa, et solenoidista menee virta läpi.
     
    Pepenavares tykkää tästä.
  13. f34

    f34 Double Gearhead

    Pihtivirtamittarilla pluskaapelista starttivirran mittaus voisi kertoa jotain?
    Jos startissa sisäistä vastusta, niin voi haukata virtaa esim tuplasti enemmän?
    Tai kun antaa paksuilla apukaapeleilla täydestä akusta suoraan startin napaan virran, niin selviää onko startissa vai kytkennöissä.
    Jos nyt kone yleensä käy ja kukkuu, niin ei kai se niin jäykkä ole, että startti ei jaksaisi pyörittää, vai onko esim. kansia laskettu, että on valtavat puristukset?
    Onko startti shimmattu suhteessä vauhtipyörän hammaskehään, jos liian lähellä, niin aiheuttaa jäykkyyttä.
     
    Muokattu: 4.5.2018
    Pepenavares tykkää tästä.
  14. f34

    f34 Double Gearhead

    Muutama vuosi sitten mun Ford 1934 6v startti pyöritti vaivalloisesti ja laitoin paksumpaa kaapelia ja ostin kalliin optiman akun, (joka tosin pelaa vieläkin).
    Mutta lopulta syyksi paljastui, että yksi neljästä startin hiilestä takerteli ja ei ottanut kunnolla kollektoriin kiinni. Kun herkistelin hiilet, niin johan taas pyöritti normisti.
    Jos startin hiilipäässä on avattava peltipanta, niin sen alla hiilet näkyy ja liikumisen voi tarkastaa.
    Kerran oli syynä päävirtakatkaisin, jonka kytkentä pinnat olivat hapettuneet. Startti pyöritti laiskasti ja päävirtakatkaisin kuumeni kunnolla.
     
    Muokattu: 4.5.2018
    Pepenavares tykkää tästä.
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Suoritapa laskutoimitus uudelleen ajatuksen kanssa.
     
  16. f34

    f34 Double Gearhead

    Hyvä pointti...käytin vähän huonoa termiä. Tässä mennään rakennusinssin sähköfysiikan opeilla ja se ei ole paljon se.
    Tarkoitin, että esim. mekaanista kitkaa, mutta en kyllä ole varma haukkako sekään virtaa enemmän?
    Mutta pointti kuitenkin se, että pihtimittaria voi käyttää apuna startin kunnon tarkastamisessa.
     
    Pepenavares tykkää tästä.
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ilman sitä moottoria, kyllä. Mutta siinä samalla moottoria pyörittäessä se hakeutuu kyllä aikalailla "pystymis"kohtaan. Vähemmän vaan jää sille koneelle, jos on muuta kitkaa.
    Ja ne helat, jos alkaa käämirautojen kontaktia esiintyä, niin virta nousee kyllä tappiin ilman juurikaan tehtyä hyötypyöritystä.
    Se "sisäinen vastus" voi olla todella suurentunut, vaikka huonon liitoksen takia. Ja se pienentää virtaa, plus sitäkautta tehoa. Huono hiilijousikin tai hiili lisää sitä vastusta.
     
    Camino'79 ja Pepenavares tykkäävät tästä.
  18. f34

    f34 Double Gearhead

    Juurikin noin.
     
    Camino'79 ja Pepenavares tykkäävät tästä.
  19. urho3

    urho3 Gearhead

    Mun mittausten perusteella ne huonot liitokset nostaa sitä virtaa verrattuna kunnolliset kaapelit ja liitokset kun on startti pyörii huomattavasti kevyemmin ja antaa sen tehonsa pienemmällä virralla koska ei tule jännite häviötä.
     
    Pepenavares tykkää tästä.
  20. Pepenavares

    Pepenavares 3rd gear

    Uudet akkukaapelit laitoin kyllä järeimmät mitä kaupasta löytyi, siis alkuperäisiä paksummat, niin että ne eivät lie ongelma. Solenoidi on erillään ja siitä startille menevä kaapelikin on uusittu. Tuo firma, joka tutki startin, tekee vallan starttien ja latureitten korjauksia, joten vähän ihmetyttää tuo analyysi. Voisiko olla niin, että penkissä näyttää toimivan ok, mutta sitten kuorman kanssa ei jaksa vääntää?
     

Kerro tästä muillekin!