Minkälainen syyläri?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja rautapää, 19.5.2018.

  1. rautapää

    rautapää 3rd gear

    Nyt ois vinkit tarpeen. Pitäs ostaa uus syyläri letukkaan ja vähän neuvoja tarviis. Eli, viilattu pikkulohko ois kyseessä ja sähköpumppu+sähköflekti(Volvo 850). Kumpis nyt on tärkeempää, isot pillit vai rivien määrä?? Oisin ite päätymässä tommoseen frostbite fb190 malliin, onkohan järkevä???
     
  2. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Malli ja vuosimallikin auttas?

    Sen kummemmin ei oo kokemusta syyläreiden valmistamisesta mutta väittäisin että mainitsemiasi ominaisuuksia tärkeämpää on kennomateriaalin valinta? Että jos sulla on hyvät päädyt itellä valmiina ni kannattanee kysästä syylärihuollosta mitä maksais jos kennottaisivat uusiks ja kunnollisella messinki?-kennolla? o_O

    Koska ainakin sisätilakennoissa tuntuu olevan huomattavasti suurempi merkitys matskulla :)

    Ja kyllähän pienempi pilli menee herkemmin tukkoon jos jäähdytysjärjestelmässä on osia joista irtoaa shaissea ;)
     
  3. rautapää

    rautapää 3rd gear

    63 belair ois kyseessä. Katoin et tuommoine mahtuis sinne ku tekis isolla lentävällä tekis tilaa. Nyt paikallaan semmone pieni perus us partsin Griffin ja saa flektii pyörittää koko ajan. Ja jos innostuu polkemaa villimmin on lämmöt heti kohollaan. Termari on vene mallin 70°C hyvin virtaava. Ja alumiini syyläri oli ajatus ku ovat helpommin saatavia mitä nettiä selailin..
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Teettäisin orggis päädyistä kolmirivisen. Yleensä mahdollista.
    E: tai siis niin monirivisen kun vaan päätyihi saa tehtyä
     
    Muokattu: 20.5.2018
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Mulla on kanssa tuo 850 Volvon sähköflekti, vakio SBM vesipumppu ja joku alunperin Chevellen syyläri, uudelleen kennotettu vaan. Puukkosahalla sai äkkiä tilaa tolle, se kun on paljon leveempi kun moparin oma syyläri, en tiedä valehtelenko pahasti nyt ulkomuistista jos sanon että se on ehkä 20cm leveempi kun se Volvon flektin oma tunneli, ja se sen oma tunneli mulla siinä on käytössä.

    Kone on jotain reilu 400hp? 340 mikä betonoitu pakkasroppujen ylälaitaan asti, yks purkki moroson betonia per puoli siis.

    Lämmöt on kun nakutettu 73C mikä termari siellä nyt vielä on, oon saanu melkein 80C kun savua muodostetaan takarenkaista mutta vaikka torin ympäri pyöri monta tuntia noilla helteillä ni ei noussu mihinkään siitä 73C.

    Väittäsin että parempi kun ne halvat alumiinisyylärit, kyllä kupari voittaa alumiinin aina.

    Moottoriöljylle laitoin betonoinnin yhteydessä jonkun Saabin öljyjäähyn, ei mikään valtava mutta pitänee öljyt sopivan lämpösinä.

    Kuva öljynjäähystä:
    [​IMG]
     
    Muokattu: 20.5.2018
    Camino'79 ja sdfsd tykkäävät tästä.
  6. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Itellä tua saa ilmatteks jos hakee oleva aspenin syyläri in just semmonen jota voi kennottaa useammalle kennolle. 3rivinen syyläri, joka on siis yksirivisellä kennolla.
     
  7. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Kandee kuitenkin viritellä se tuulitunneli siihen uuteenkin syyläriin..... :)
    Naapuri vaihtoi uuden ja isomman syylärin ja kone kävi silti kuumana, ratkaisu oli tuulitunneli... ;)
    Ja lämmöt tippui normaaleiksi... :cool:
     
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Jos sillä on 850 sähköflekti ni oletettavasti se on sen oman tunnelin kaa?
     
  9. Vellu71

    Vellu71 Gearhead

    Paha kysymys :mad:
    Pakko jotakin kirjoittaa. Vaikka mitään en ymmärrä.

    2-rivinenkin toimii hyvin
    4-rivisessä voi tulla ongelma et ekat rivit jäähtyvät mut virtaava ilma siirtää lämmön takinmaisiin riveihin.
    Hyvin virtaava termari?
    Kiertääkö vesi liian nopeasti syylärin läpi silloin vesi ei ehdi jäähtyä tarpeeksi ennen kuin se palaa takaisin koneeseen.

    Lämpö pitää myös poistua konehuoneesta. Eli syyläristä poistuva lämpö (ilma) menee konehuoneeseen. Mutta se pitää saada sieltä pois. Auton alle, konepellin takalaidasta. (Pieni rako, aukko konepellissä)
    Tuulitunneli auttaa cruisingissa

    Uusi kenno ilman muuta. Ei mitään kivettynyttä paskaa
     
    kasimo tykkää tästä.
  10. xarper

    xarper Gearhead

    Paksumpi on aina parempi mutta siinä tulee se että mikään pilipali flekti ei jaksa enää välttämättä imee läpi sellasesta, näistä on kokemusta hieman pienemmässä skaalassa itellä.
    Tosin toi Volvon flekti varmaan jäähyttäs vaikka 5 autoo.

    Voiko se vesi muka kiertää liian nopeesti siellä? Vähän kuulostaa hassulta kyllä.
    Uskaltaisin jopa väittää että paskapuhetta, ei se vesi voi kiertää liian nopeasti tommosessa suljetussa järjestelmässä.
     
  11. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Kyllä se voi kiertää liian nopsaan, siksi se termari on siellä jarruna siinä missä lämmönsäätimenäkin :)
     
    kasimo tykkää tästä.
  12. Vellu71

    Vellu71 Gearhead

    Miehän kirjoitinkin etten mitään ymmärräkkään :rolleyes:
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    En ainaka itte ole koskaan löytäny mitää mihin tuo perustuu että vesi voi kiertää liian nopeesti, veikaisin että on joku vanha legenda joka pyörii vuodesta toiseen. Saatan toki olla väärässäkin.
     
    xarper tykkää tästä.
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Sanoain että tollanen "lämmön siirtyminen" takimmaisiin riveihinkään ei voi olla mahdollista.
     
  15. Weijari

    Weijari Gearhead

    "Vesi kiertää liian nopeasti" -legenda tulee siitä, että väljässä jäähdyttimessä / termarin posistamalla vastusta ei ole välttämättä tarpeeksi. Tällöin vesi ei kierrä kunnolla koko lohkossa, vaan "oikaisee" helpoimman reitin kautta. Rallimiehet on joskus laittaneet prikkoja ylävesiletkuun korvatakseen poistetun termarin puuttuvan vastuksen.

    Fysiikan mukaan tuolla jäähdyttimellä on tietty lämmön siirtokyky joka tulee pääasiassa lämpötilaerosta. Jos nostat veden kiertonopeutta, nostat myös veden lämpötilaa, mutta samalla myös lämmönsiirtokykyä. Suurinpiirtein sama määrä lämpöä sieltä poistuu kuitenkin. Nopeammin kiertävä neste siirtää myös lämpöä nopeammin. Toki teoriassa on mahdollista saada niin kova nestekierto, että siirtoaika lämmön siirtimessä jää liian pieneksi. Näkemättä on kuitenkin vielä sellainen autoon asennettava vesipumppu, jolla tämä olisi mahdollista.
     
    sdfsd ja xarper tykkäävät tästä.
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kierto ongelmista itekkin kuullu jos termarin poistaa
     
  17. xarper

    xarper Gearhead

    Jep näinhän se on, jos ei ole vastusta siellä ni wi kierrä kaikkialla missä kuuluu se vesi, ei ne lämpöongelmat ilman termaria siitä johu että vesi muka kiirtäis liian nopeeta...
     
    sdfsd tykkää tästä.
  18. rodhot

    rodhot Gearhead

    Omassa kuvakkeen autossa oli ongelma ,kun lähti kylmällä moottorilla liikkeelle niin lämmöt nousi nopeesti 250 faarenheittiin ja sen jälkeen laski tasan 170 f . On uusi moottori,syyläri ,termari yms. Asia korjaantui kun vaihtoi high flow termarin. Johtuiko syy sitten harvasta perästä(2.41)+ ylivaihteesta ,niin jäi arvoitukseksi.
     
  19. xarper

    xarper Gearhead

    Paska termari vaan mikä ei auennu ajallaan? Eikai se muuta tarvii, ei nekään aina laatikosta välttämättä oikein toimi.
     
  20. rodhot

    rodhot Gearhead

    Kahta uutta koitettiin ja toinen varmistettiin "keittämällä" ,että termarin lämpötila oli se mitä piti.
     

Kerro tästä muillekin!