Minkälainen syyläri?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja rautapää, 19.5.2018.

  1. rane58

    rane58 Double Gearhead

    -Siinä ei ollut aluksi sitä tuulitunnelia, piti rakennella muista melkein sopivista osista.... :cool:
     
  2. rautapää

    rautapää 3rd gear

    No kokeilen nyt tota isoa alusyylärii ku ei ole muuta helposti tarjolla. Teen alumiinista tunnelin ja laitan kaksi niitä Volvon flektejä ku ovat kaks nopeus herkkuja ni kahellä anturilla. Keulaa on autosta avattu lisää, sisälokkarit poistettu, konepelti silvottu ja pakosarjat suojattu ni ei se konehalli enää oo nii kuuma.
     
  3. Bighouse

    Bighouse 3rd gear

    Itse sain lämmöt normaaliksi Griffinin 2-rivisellä alujäähyllä. Kahdella imevällä flektillä ja sisälokareista palat pois.
    Aiemmin oli Vanin iso jäähy, kahdella Volvon flektillä. Ei vaan riittänyt poistamaan lämpöjä.
    Pakosarjat suojasin myös.
    Tunnelia ei tarvinnut tehdä. Termari on kanssa jossain 70 asteen lähellä. (ulkoa en muista)
     
  4. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Minkälaisia lämpövoimaloita te oikein rakennatte?! :eek:

    Jos 350selle sbc:lle remmiahdettuna riittää normaalikäyttöön ja satunnaiseen kuminpolttoon 900-sarjan volvon normi syyläri/flektipaketti. Ja täällä tuntuu olevan ettei talonkokonen syylärikään riitä ellei siinä oo vähintään kolmea viskoa ja kymmentä sähköflektiä ja koria silputtu ympäriltä pois :confused:

    Ettei nyt olis sit liian laihalla seoksella ja myöhäsellä sytkällä tms. Vaikutusta noihin ongelmiin? o_O

    Edit: typoja
     
    Filth, sdfsd ja xarper tykkäävät tästä.
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Oisko joku onneton halppis sähköpumppi kyseessä tässä tapauksessa? Kyllä kun itelläkin pysyy lämmöt näillä helteillä toria ympäri rällätessä hienosti 73C vaikka betonoitu lohko ni ei enää ymmärrys riitä noihin lämpöongelmiin, kyllä ei ykskään auto voi tarvitata kahta tommosta Volvon flektiä sinne.
     
    Muokattu: 21.5.2018
    sdfsd ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  6. Bighouse

    Bighouse 3rd gear

    Seos hieman rikkaalla ettei käy vahinkoa niin helposti ja sytytys aikaisemmalla ennemmin kuin myöhäsemmällä. Kyllähän tuo 25+litraa/100km lämpöäkin tuottaa. Griffinin 2-rivinen on myöskin pienempi kuin vanin pikkupillinen syylari.:odeek:

    Maantiellä flektiä ei paljoa tarvitse, mutta kaupungissa välttämätön.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Se tuottaa lämpöä jos se 25l sadalla tulee siittä että sytkä myöhäsellä tyyliin 70- luvun saastekoneet jotka on vakiosäädöissään tosi lämpöä tuottavia ja janosiakin. Oha sulla siinä autossa alipaine ennakkosäädin? Se auttaa tähänkin vaivaan.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    En kans ymmärrä
     
  9. Bighouse

    Bighouse 3rd gear

    Saattaa se osasyy olla myös koneen koko, portatut kannet, jne....kulutukseen/lämpöön siis:odbiggrin:
     
    Muokattu: 21.5.2018
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Koneen koko tietty jos se on jossain ahtaassa konetilassa on yks lämpöjen nostaja.
     
  11. Weijari

    Weijari Gearhead

    Noi heitetäänpä raatiin tällainen paketti:

    Griffinin 1-25221-X jäähy + 2x mitsumoton 11" propelli ja kunnon kaapu. Jäähdytettävänä on Chevyn "hurja" 305:nen Trickflown alukansilla. Vesipumppu on Edelbrockin Alumiininen hiflow, pakosarjat pinnoitetut ja lämpöerkatut pitkät hookerit, keula on tilkitty siten että ilma kulkee jäähdyttäjän läpi ja näillä keleillä lämpiää sekä kevyessä kaupukiajossa että Motarilla.

    Kalikat on Buickin Skyhawkin keulassa. Ennakkoa on perus 22 ja kokonais 38, alipaine on kiinni, maksimi 54. Seokset yms säädetty dynolla osaavana kaverin puolesta. Ei nakuta eikä muitakaan oireita, esim höyryä tms. pakoputkesta. Termari löytyy 175F ja fläktien kytkin on 190F.

    Missä on vika? Ahdashan tuo konetila on, mutta saa sen kuumaksi myös paikallaan pelti auki flektit päällä tai kansi kiinni flektit alusta asti päällä.

    Aloin tänään epäillä että olisko jo kuitenkin löytynyt sellainenkin vesipumppu jolla neste kiertää liikaa termarista huolimatta..
     
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Missä on flektien anturi?
    Ajonopeuksiin tehostaksi kokeille pienä spoileria/lippaa jäähdyttimen alle. Tekee enemmän alipainetta auton alle ja pois kuumaa ilmaa paremmin konehuoneesta.
    Edit, eihän toi 190f ole kuin 87c... ihme jos fletit huutaa. :D Monessa euro/japsi autossa 1 nopeus lähtee päälle jossain +95C ja 2 vaihde 105-110c...
     
  13. Weijari

    Weijari Gearhead

    Ei kyse ole siitä että flektit huutaa (nehän on tehty huutamaan :) ), vaan siitä että lämmöt nousee yli 220F. Loppua en ole viitsinyt kokeilla. On katsottu termarit ja kytkimet sekä keittämällä että lämpömittarilla ja mittarit toimii. Näköjään oli 195 toi flektien kytkin.

    Ylävesiletkussa on tuo flektin kytkin, mutta lämpötila-anturi on imusarjassa.
     
  14. xarper

    xarper Gearhead

    Ei se neste edelleenkään voi kiertää liian nopeesti...
    Eikö alukannetkin helpota jäähdytyksessä omalta osaltaan vähän varmaan? Ja pakosarjat vuorattu tuolla sarjojentuhooja teipillä ni kai sekin vähän laskee konehuoneen lämpöjä?

    Eikai toi iso vaiva olis kokeilla ihan vaan mekaanisella vesipumpulla mitä tapahtuu jos kaikki muu on jo kokeiltua?
    Onko vesipumpun piuhat oikeinpäin varmasti esim.? Eikö sähkömoottori pyöri väärään suuntaan jos laitat piuhat väärinpäin?

    Ootko jollain infrapunamittarilla mitannut koneen ulkopuolelta lämpötiloja pitääkö se lämpömittari oikeesti paikkansa.

    Jos vesipumppu on riittävä ni eihän se voi olla enää kun paskat flektit jos kaikki on uutta muuten? Tai jotenkin huonosti asennettu ne flektit?

    Tartteeko tommonen "hi flow" pumppu kaveriks "hi flow" termarin ettei rupee kavitoimaan tjsp?
    Silppua sinne yhestä termarista sisukalut pois ja laita vaan kuoret paikalleen ja kato mitä käy?
     
  15. fmila

    fmila Gearhead

    On teillä hirmuisia tuulimyllyjä koneen edessä ja silti jää lämmöt konehuoneeseen?

    Oleellista on, että lämpö puhalletaan/tai imetään syylarin läpi niin, ettei se pääse kiertämään takaisin syylariin. Siinä hommassa on tunneli ehdottomasti tehokkain apu. Kaverin n 400 hp voortissa oli kanssa hirmuiset sähkön syöjät ulvomassa hätäänsä, mutta asennettu niin, että se kuuma ilma pyöri ympäri syylarin, eikä poistunut minnekkään. Poistin molemmat sähköflektit, tilalle alkuperäinen, tiivistetty tunneli ja vesipumpun päähän vanhanliiton taipuvasiipinen flekti hihnavedolla. Ongelmat loppui siihen, eikä akkuakaan tarvinnut enää ladata ajojen välillä, kun latauskin riitti hyvin ilman noita "tuulimyllyjä".

    Omassa rukissakin "pieni" 2-rivinen 6-koneen syylari, alkuperäinen tunneli ja vesipumpun päässä rosteripeltinen taipuvasiipinen "ralliflekti". Joskus kun venttaa pääsyä Kauppatorille Cruisingin parkkiin, kipuaa lämmöt 95 C:n paikkeille, eipä juuri yli. Mutta silloin on tarvinnut seistä jonossa jo yli puoli tuntia.

    Jos syylarin etupuolella on jo valmiiksi kuumaa ilmaa tyrkyllä, ei mikään flekti sillä voi vettäkään riittävästi jäähdyttää. Lukkopellin ympärykset tukkoon, syylari tiiviiksi lukkopeltiin, ilman tulo aukko kohilleen ja konehuoneen puolelle sen verran tunnelia, että kuuma ilma ei pääse takaisin kiertämään, siinä perus asiat. Jos tuo ei riitä, konepellin takareunaan sitten rakoa, niin pääsee se kuuma ilma poistumaankin. Myös motonetin vedetön jäähdytysneste auttaa kummasti. Tallikaverin 454:n ahtaassa konehuoneessa, lämmöt tippui 10 C:ta pelkästään tuolla nesteellä.

    t.AM
     
    rane58, kasimo ja xarper tykkäävät tästä.
  16. rautapää

    rautapää 3rd gear

    Jaa, no lämpöä tulee ja lämpöä toivottavasti kohta myös menee. Oon itekkii miettiny et onkoha tuo vesipumppu osasyy noihin lämpöihin?? Joku Moroson rillikka tos on paikallaan ja ei ole alipaine kelloa jakajassa. Seokset pitäs olla suht kohdallaan, tai ainakii hyvin toimii. Dyno ukkelin säätämät.
     
  17. xarper

    xarper Gearhead

    Vaihtaisit sinäkin nykyaikaan ja heittäsit ne tehosyöpöt mäkeen sieltä konehuoneesta, Volvo on nykyaikaa :D
     
  18. fmila

    fmila Gearhead

    Hmm. Kumpikohan on suurempi tehosyöppö?? Jos se (ne?) sähköflektit pauhaa kaiken aikaa, vai taipuvasiipinen joka oikenee nilkan liikkeen myötä?? Ei se laturikaan ilmaiseksi sähköä tee, eihän?? Taitaa olla laturin hyötysuhde huonompi, kuin suoravetoisen flektin? Siis jos molemmat on päällä koko ajan.

    Jotain oleellista on kuitenkin jäänyt huomiotta jos ei lämpötilat putoo normaalisti. Sähköflektikin pitäisi saada tiiviisti kiinni syylariin ja sen teho paranee selvästi jos sen laittaa tunnelin päähän, joka imee ilmaa läpi koko syylarin kennoston alueelta, eikä mistään muualta!
     
    rane58, lpr, kasimo ja 1 muu tykkäävät tästä.
  19. xarper

    xarper Gearhead

    Ei se laturi ota kun murto-osan siitä mitä tommonen "joustava" mekaaninen flektikin.



    ps. se taipuvasiipinen on ihan täys paska :poff:
     
    Muokattu: 21.5.2018
  20. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Konepeltiä jos nostaa takareunasta, niin se auttaa vain paikoillaan ollessa. Ajossa tuulilasin alareunaan muodostuu ylipaine ja se puskee konehuoneeseen sitä kautta ilmaa ja heikentää että syylärin läpi menee ilmaa.
     

Kerro tästä muillekin!