Mopar 9" jarrut "cid.raja"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja timppa, 7.1.2005.

  1. timppa

    timppa Gearhead

    Minkähän kokoista konetta noilla 9" jarrulla tohtii viellä mennä muutosleimalle tarjoamaan (63-66 A-body)?
    Siis tarkoituksena kilpien säilytys, ennen varsinaista ajoon ottoa pitäisi laittaa levyt eteen ja isommat rummut taakse.

    Tehothan noissa 9-tuumasissa ei tahdo riittää edes 273:lle varsinkaan toistuvissa jarrutuksissa...
     
  2. firebreather

    firebreather 1st gear

    Kuulemma -64 on saanu 273cid 9" rummuilla ympäriinsä, siitä eteenpäin (65-66) pitäny olla 10" edessä pikkulohkon kans. Kyllä se kympeillä jo pysähtyy.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    olisi tossa hyväkuntoiset kympin pikkujako jarrukamat jäämässä ylimääräiseski.mikäli jotakuta kiinnostaa?
     
  4. Adam

    Adam 1st gear

    Mahdollisesti kiinnostaa....

    Laitatko viestiä, niin keskustellaan tarkemmin.

    mika.nikander@pp.sak.fi
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mopar 9" jarrut "cid.raja", jos multa kysyttäis niin se olis suunnilleen kolme. Noihan ei riitä edes kutoselle, lämpenee parissa stopissa satasesta sen verran, ettei useempaan minuuttiin oo mitään hyötyä painaa sitä pedaalia. Mutta meillä oli tollaset isolohkollisessakin :D
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eipä noilla Moparin 11 tuumasillakaan rummuilla mutkatiellä juhlita, sillä ei ne montaa jarrutusta satasesta kestä kuumenematta ja katoomatta, ainakaan B-korisessa.

    Tosin, kyllähän kaikki autot pysähtyy, joissa on edes jonkinlaiset jarrut, sillä kuljettajahan pitää aina huolen siitä, että pystyy pysäyttämään ajoneuvon tien näkyvissä olevalla vapaalla osalla, ja ennakoi liikennetilanteita siten, ettei joudu paniikkijarrutuksiin. Ainakaan useampaan sellaiseen, ainankaan ihan peräkkäin. Rata-ajo onkin sitten ihan oma lajinsa.
     
  7. kole

    kole 3rd gear

    mopar 9

    Taitaa ne ysit olla ns. kutoset ja kasille tarvii kympit. On ollut parikin -66 tarttia muutettuna kutosesta kasiksi ja kummassakin ysituumaiset rummut. Siitä on kyllä aikaa :cry: . Tosin 273:sen kanssa uskoisin vielä niiden menevän vaan 318 tulee rajaksi, mittaavat ne kuitenkin.
    Perustuu omiin kokemuksiin, ei välttämättä faktaan. Mutta kuten Mopeman sanoi, ei niistä mutka-ajoon ole. Johan kymppituumaisia laitettiin 225 koneisiinkin jo vakiona -66 vuonna. Mutta 225:sia oli kuitenkin ysillä ja sen takkii pitäis mennä 273 samoilla hiluilla läpi?
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    ei ehken kympit vakiona ollu 66 225 koneella...optiona saanu...
     
  9. 67pete

    67pete 1st gear

    v.1986 riittivät 9 tuumaset rummut 318lle 65 dartissa..
     
  10. kole

    kole 3rd gear

    mopar 9

    Juu, ei ehkä vakiona vaan olikos se 270 mallisarja jossa oli kympit
    vaikkei kasia ollutkaan, tai sitten puhelen taas paskaa :oops:
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Noi jarrut on vähän sama kun hiinä ja hiinä oleva jäähdytysjärjestelmä; kyllähän niiden kanssa elää jos ei kauheen huono tuuri oo, mutta jos asianlaidan joskus korjaa, ihmettelee, että miksen mä tehnyt tätä jo sata vuotta sitten.
     
  12. challenger500

    challenger500 Gearhead

    Tai sitte pitää tarkastella ajotapaa :wink: ... eikös se suomen tieliikennelaki oo täynnä jotain hassuja rajoituksia, eikai niita ny kukaan riko :soosoo: ..
     
  13. 440Magnum

    440Magnum 1st gear

    Minkäsmoiset jarrut pitäs olla 360 kanssa :oops: ? riittääkö vielä kympit joka nurkassa vai pitääkö hommata eteen aspenin levyt?

    joskus kuulin hurjan tarinan että '72 roadrunnerissa (??) ois ollu kutiteltu 383 ja joka nurkassa kympit :eek: onkohan pysähtyny ihan kunnolla joka tilanteessa :-?
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nopeuttahan jarrut tappaa eikä tehoa? Jos ei auton paino muutu merkittävästi, on ihan sama pysäyttääkö kutoskoneisen satasen vauhdista vai äärimmilleen viritetyn isolohkon samasta vauhdista? Eihän silloin kaasua paineta, kun hiljennetään, siis normaalisti, harrastuskäytössä nyt väliin voi käydä noinkin...

    Mutta kyllä ne tehtaan jarrut yleensä on mitoitettu kestämään ainakin yksi paniikkijarrutus täydestäkin vauhdista. Levyt on kyllä paremmat, jos haluaa mutkatiellä kaahailla, sillä ei semmosta rumpua tahdo ollakaan, josta jarrut ei ala häipyä, kun enemmin kaahailee ja jarruttelee. Tosin isojen rumpujen lämpeneminen kestää kauemman, mutta kuumenee nekin.
     
  15. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    GM:n liuhuissa, vaikkapa GTO:ssa on ollut vakiona käsittääkseni 9" rummut, joten noi mopsin jarruthan vaikuttaa suorastaan vaarallisen ylimitoitetuilta.
     
  16. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    osaako joku sanoa suoraan että mikä on 9" rummun ulkohalkaisija? kun auton remontti siinä siinä vaihees et en voi ottaa pyörää ja rumpua pois mitatakseni sisähalkaisijaa..

    eli ulkohalkaisija omassani on noin 275mm eli 10" vai 9" ???
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos ulkohalkaisija on 11 tuumaa, se voisi hyvinkin olla 10 tuuman rumpu, ellei mitta ole jäähdytysripojen päältä otettu. Harvoin yli puolen tuuman ainevahvuuksia minkään henkilöauton rummussa on. Kannattaa kumminkin mitata, ennen kuin alkaa osia tilaamaan.
     
  18. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Se mopsin 9" on aika leveä. 10" a bodyn kenkä on jo paljon kapeampi. Taitaa senkin "liuhun" kenkä olla aika kaponen?

    273:ssa oli vakiona vuonna 64 ysituumaiset. Kelsey Hayes levyt ja 10 tuumaiset tuli vasta seuraavana vuonna commandon kanssa, ja taisipa niitä saada optiona farkkuihinkin.

    Ysituuman rummut alkaa olla jo kiven alla. Niin ovat kelsey-hayesitkin..
    Mutta jos kymppituuman vermeet on vapaalla, perimätiedon mukaan zhigulin takarummut käyvät, kun muuttaa keskiötä... ja ne on alumiinia...
     
  19. mopster

    mopster Gearhead

    10" tuumasiin on kahden levyistä kenkää, 1 3/4", ja 2,5".
     
  20. mopster

    mopster Gearhead

    Nii joo, siis kapeempi on just se A-body malli.
     

Kerro tästä muillekin!