Mopar laturin mittaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Pexi1979, 27.5.2018.

  1. Pexi1979

    Pexi1979 1st gear

    Tere,

    Dodge coronet 74.

    Tuli ongelma Vesivehmaan vetojen jälkeen eli akku oli heittänyt nesteitä pihalle ja lataa enää 12v aika tarkasti eikä muutu mihinkään vaikka antaa kierroksia. Valot kun laittaa päälle ni tippuu 11.8-11.9. Laturin hiilet on vaihdettu aiemmin ja akku nyt vaihdettu uuteen mistä nyt häviää pikku hiljaa virtaa.

    Yritin etsiä ohjetta miten ohitetaan jännitteensäädin laturista et olisin nähnyt onko laturi rikki vai säädin.

    Eli onko jollain yksinkertaista ohjetta millä testata tuo polttamatta kokoautoa?

    Eli jos oikein ymmärsin niin siinä on ne field johdot ja niistä toinen maihin ja mihin sen toisen laitan? Ja riittääkö että ottaa sen jännitteensäätimen pistokkeen irti?
     
  2. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Ei kannata yrittää jännitteensäädintä ohitella, koska jos se onnistuu niin latausjännite nousee ehjällä laturilla niin kovaksi että akku kiehuu ja palaa kaikki polttimot ja pahimmassa tapauksessa muutkin sähkölaitteet.
     
  3. Hai

    Hai Double Gearhead

    Vakaa 12v ja niiaa 11,8v valoista, niin ei se lataa ollenkaan.
    Säätimen voi ohittaa noissa kahden kenttänavan latureissa just niin kun mainitsit. Toinen maihin ja toiselle akun 12v. Ei kannata tehdä kiinteää kytkentää sille minkä vedät akulle, vaan ensin yleismittari akkuun ja sitten loikkarijohdolla "koitat nopeasti". Jos laturi toimii, niin jännite ampuu helposti 15-18volttiin. Sammuta kaikki muut sähkölaitteet.
    Tarkista myös säätimen liitokset ja maa. Se maadottuu kiinnityksistään.
     
    Ana67 tykkää tästä.
  4. Pexi1979

    Pexi1979 1st gear

    Ok kiitos avusta. Tuli löysät housuun ku oon just laittanu ruiskun ja muuta sähköä ni enpä uskalla testata. Tilasin uuden laturin missä jännitteensäädin itsessä. Se olikin viimenen vanha osa kyseisessä mopessa. Pitää testata nuo sit joskus ku ajokausi on ohi.
     
  5. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Olisiko alkuperäinen ongelma tohon akun keittämiseen että se jännitteensäädin saanut väärää tietoa akun varauksesta.Vanhat piuhat,huono maa niin jännite putoaa liiaksi ennen kuin saavuttaa säätimen ja säädin luulee että akku lopussa ja näin sit lataa reippaasti.

    Itsellä loppu tuo ylilataaminen kun laitto releen akun ja säätimen väliin eli ku sytty päällä niin releen kautta menee säätimelle akun jännite. Olikohan säätimelle sininen piuha..syttypäällä kuuluu tulla akun jännite,jos liian alhainen niin lataa liikaa tilanteesta riippumatta.
    Säädin tarvitsee hyvän maan. Helppo ja nopea korjaus jos säädin vielä ehjä.
     
    Ranee ja Ana67 tykkäävät tästä.
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    MAD konversio kannattaa myös tehdä jolla pääsee eroon ampeerimittarin ja tulipellinläpivienti ongelmista.
     
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Ja sit vielä laittaa sinne nykyaikaemman laturin ni häviää loputkkn ongelmat.
     
  8. Pexi1979

    Pexi1979 1st gear

    Kiitos avusta. Uusi powermaster tuli ja hyvin lataa vaikka on kaikki sähkövehkeet päällä. Vanhat laitteet tutkitaan myöhemmin. Taas sai siistittyä konehuonetta muutamalla johdolla. MAD sana pakotti lukemaan pari vanhaa sarjakuvalehteä ja sen jälkeen toteamaan että kaikki oli ennen paremmin. Edellinen oli tuon konverssion tehnytkin siitä oli silloin ostaessa puhetta. Pitää harkita josko ensi talvena jo raaskisi tilata painlessin johtosarjan ja uusia noi kaikki piuhat. Tulisi samalla revittyä kaikki vanhat patentit pois.
     
    Ana67 tykkää tästä.
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Painless ei toimi Mopareissa. Mopareiden maadoitukset yms on tehty erilailla kuin muissa.
    Muutama on yrittänyt noita sarjoja C-bodyissä ja roskiin on mennyt.
     
  10. Jalmari84

    Jalmari84 3rd gear

  11. Latva jr

    Latva jr Gearhead

    Entäs joku EZ-wiring sarja? Ihan pätevän oloinen itsessään, 12 ja oisko ollu 17 piirisiä käpistellyt. Halvemmat kuin Painlessin vastaavat.
    Kytkentäohjeet tosin aivan p***at eikä mistään löydy kaaviokuvia yli-innostuneille.
     
    xarper tykkää tästä.
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  13. Pexi1979

    Pexi1979 1st gear

    Evansista ehdin jo innostua mut eihän tähän autoon sopivia osia löydy mistää ku puhutaan 74 vuoden omista osista. Pitää tutkia tuo ez wire myös. Toi painless on kyl jännä et on puolesta ja vastaan mut se ilmeisesti on totta et nimi on harhaan johtava.
     
  14. Jalmari84

    Jalmari84 3rd gear

    Painless ainenkin melko helppo kytkeä. Hyvät kytkentä kaaviot. Johtojen värit vastaa alkuperäisiä ja johdoissa selkeät merkinnät.
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos vähä opettelis, ja korjais sen alkuperäsen johtosarjan kuntoon? Ihan ampeerimittareineen kaikkineen... :odroll:
     
    pimeroolis tykkää tästä.
  16. Pexi1979

    Pexi1979 1st gear

    Nii ei toikaan pöllömpi ajattelutapa. Edellisten omistajien toimesta johdot on jo aika miehekkäästi raiskattu ja oon niitä setviny ja muovipussillisen turhia repinyt pois tosin autossa oli jälkiasennettu varashälytin ja nmt puhelimen lataus varustus mistä sain metri tolkulla piuhaa varastoon.

    Jos sieltä ei ens talvena enää mitään ihmeellistä löydy niin varmaan vanhan ehostan. Täl hetkel vaan tuntuu et olis helpompi alottaa nollasta ku metsästää noita patentti johtoja/ niiden syytä miksi tehty.
     
  17. f34

    f34 Double Gearhead

    Siinähän sitä hyvin oppii kun joutuu tutkimaan ja miettimään.
     

Kerro tästä muillekin!