SBC 350 -> 383

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Gary Grand, 28.1.2018.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Yks 383 patti kävi dynossa. Vääntöö 1300Nm:lol:.
    [​IMG]
     
    cellu, Larry, caprice305 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Onko minkämoisella ahtimella? Hyvänkuulonen nyyttönimäärä kyllä ;)
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Porosarkkeri.
     
  4. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Juu meinasinkin ihan mallia udella kun yrittäny funtsia tohon sitsueisonin koneeseen riittävää mallia :D

    Tällä hetkellä v7ysi ollu mielessä vortechilta o_O
     
  5. rautapää

    rautapää 3rd gear

    Tosta puheenollen, mikä ois tommosen 383 stroukin ehdoton yläraja puristukselle jos ihan pikkusen ahtais? Tyyliin max 0.5-0.6 baaria.
     
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Riittääkö se "ihan pikkasen" pitempään kun sen viikon? :rotfl:
    Nälkä kasvaa syödessä?
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Riittää se kunhan auton ajo-"omituisuudet" on riittävän huonot :poff:
     
    xarper tykkää tästä.
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Jooh tuttu tunne, tai ei mua pelota kovaa ajaa tolla Satellitella mutta se jarrutus onkin sit episodi kerrassaan :poff:
     
    Gary Grand ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Niin sulla tais olla joku jo ihan reipas 383:nen, ajattelit varmaan lisätä vaan ahtimen ilman muita muutoksia. Paljonkos siellä nyt on ruttua?
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Varmaan suoraa vastausta on vaikea sanoa, riippuu niin monesta tekijästä ja palikasta jota kombinaatiosi pitää sisällään, nokka ja palotilojen malli/kansimateriaali nyt varmaan tärkeimpänä.
    Seuraavana muuttujana on polttoaine mitä meinasit käyttää, ja ahtamistyyli. Huonoimpana tuossa mielessä sanoisin rootsiahdettu ja pumppubensalla, parhaimpana vaikka interkooleroitu keskipakoahdin, polttoaineena etanoli.

    Noiden lisäksi tärkeänä asiana on ahtoilman lämpö, siis että sekä ahtimien/-en imuilma on kylmää ja sit se kuuleri on tehtäviensä tasalla että ahtolämpö pysyy aina kurissa, sen aikaa siis kun sitä täyttä tehoa aikoo käyttää.

    Sinänsä tuollainen 0,6bar kun kaikki säädöt on kunnossa eikä esmes ennakkoa tarvitse tolkuttomasti leikata pois niin onhan se jo mukava määrä. Jos nyt vaikka otetaan reilu 400hp(oikeesti, ei kuviteltuja heppoja) kone ja sille toi paine syötetään niin ollaan 600hp lukemissa, onhan se meno ihan erilaista kuin sillä 400hp:lla, sit on kiva sihautella liipissä noiden alle 400hp:en ohi!

    Jos nyt jotain tosta puristuksesta kuitenkin sanois, että muuta saa olla eri mieltä, niin jotain 9,5-10:1 pitäisin maksimina bensalla, etanolilla jotain 10-10,5:1?

    Mekaaninen kestävyyskin on sitten yksi asia, kestääkö männät, veivit, lohko etc.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  11. rautapää

    rautapää 3rd gear

    Tollasta prosarkkeria ois tarjolla kaikkine hiluineen. Aattelin et sitä kautta siirtyä viinaksiin ja se oli kaverille liian pieni eli ei varmaan siis ylittäs tota miun ajatusta. En muista mallia. Nyt on puristukset noin 11 mut jos laittaa paksummat pahvit esimerkiksi ni sithän se laskis.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos tiputat puristukset 11:1 ->10:1 paksummalla pahvilla niin ei se tilanne parane oikeastaan yhtään koska mäntä jää myös yhtä paljon kauemmaksi kannesta. Paljeraon kasvattaminen lisää nakutusherkkyyttä.
     
  13. fenix

    fenix 3rd gear

    Nokalla saat tiputettua dynaamista puristusta.
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ehkä enempi on tossa puristussuhteessa kyse siitä että mikä on sopiva mihinkin käyttöön? Voit toki ahtaa 11:1 puristeista konetta, noin esimerkkinä vaikka 2psi ahtopaineella, ja voit jättää ennakkoakin kaikki 10 astetta eykk, saavutitko sitten sillä ahtamisella mitään? Saman tehon kuin vaparissa ja kaikki ahtamisen riemujen negatiiviset puolet, noin karkeesti sanottuna.

    Kannentiivisteellä tosiaan huono puristuksia laskea paljealuetta käyttävässä palotilassa, mäntiä vaihtamalla itse lähestyisin onglemaa.

    Nokallakin voi dynaamista puristusuhdetta laskea, mutta onko sellainen sitten sopiva ahdettuun koneeseen, mun mielestä ei.
     

Kerro tästä muillekin!