Mig-juottaminen peltitöissä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja jonski, 31.5.2018.

  1. jonski

    jonski 3rd gear

    Kokemuksia auton peltihommissa esim. cusi3 langalla haetaan. Onko tuollanen juotettu sauma miten hyvin hiottavissa tasaseks? Onko kestävää?

    Järki menee näillä taidoilla hitsata fe-langalla, kun polttelen reikiä aina, vaikka kuinka yrittää säätää konetta..
     
  2. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    helpompaa se juote on hioa kuin rauta. Kestää melkein saman ku hitsattukin sauma.
     
  3. Tunaman

    Tunaman 3rd gear

    Laita hakuun kaarijuotto niin löydät monta viestiketjua aiheesta.
     
  4. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    mitäs se tollanen kusilanka on?
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Onkohan jotain nyt siinä hitsaushommassa pielessä kun reikää vaan pukkaa? Meneekö uusi 0,8 ja 1mm pelti kuitenkin ongelmitta, ettei niissä sitä ongelmaa esiinny?
    Monesti tullut vaihdettua 0,6mm lanka koneeseen kun on enempi peltihommaa tiedossa, sillä saa mun mielestä parempaa jälkeä ohuisiin aineisiin, vaikka kyllä se 0,8mm lankakin on ihan hyvä yleispätevä tuote autohommiin.
    Kokeilin tota kaarijuottookin migillä lainavehkeellä aikoinaan, ja en kyllä kauheasti innostunut siitä, mutta sit taas kaarijuotto tigillä on mun mielestä ihan asiallinen menetelmä kun tekee vaikka öljypohjaa, ylivuotosäiliöö yms.
    Että varmaan enempi henkilöstä kiinni. Varmaan on kaarijuotollekin vähäisemmän vetelyn ansiosta paikkansa, siitä vähäisemmän vetelyn syystä ite tykkään tigillä juotella.
     
    valpas tykkää tästä.
  6. valpas

    valpas Gearhead

    Kannattas muttaa sitä melkein sanaa olemattomaks.
    Varsinkin silloin, jos sen pellin pinnalta hioo sen lisäaineen pois, niin pitää olla siellä toisella puolella hyvä kupu, ettei tuulessa irtoo. Juotettiin sitä aikasemminkin messingillä, mutta ei päittäisliitoksia, vaan pellit piti olla aika isolta alalta limittäin.
    Pintapelteihin, joissa ei tarvita lujuutta, käy tuo kusisauma, muttta ei mihinkään suurlujuuspeltiin.
    Miksi ei voi opetella hitsaan oikeilla menetelmillä. Tuo kusisauma on vain siksi, että sen ei pitäis pilata sitä sinkitystä.

    Teeppä kusisauma, ja hio molemmilta puolilta se pellin tasoon, ja taivuta peltiä. Mistä murtuu, ja kuinka helposti?
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  7. atobee

    atobee Gearhead

    Offipalstalla tuollainen tieto: "Tänään tossa kokeilumielessä juotin 2 leikkurilla leikattua 0.75mm sinkittyäpeltiä puskusaumalla, uskomattoman kestäväliitos. Ei petä liitoskohdasta vaikka kuinka taittelee. Jos vastaavan sauman tekisi tavis langalla ei olisi epäselvää mistä pettää..."
    https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=39941
     
  8. passerby

    passerby Gearhead

    Mäkin alottelija hitsaamisessa ja reikiä tulee välillä helposti mut ongelma tuntu helpottavan ku pienensin langansyöttöä. Tiedä sitten.
     
  9. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Kysyn kun en tiedä, että tarkoittaako tämä sitä että lanka juoksutetaan sulana peltisaumaan ja onnistuuko tämä ihan tavan mig hitsauskoneella. Mitähän tuo juottolanka on ja pitääkö olla joku tietty suojakaasu?
     
  10. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Tais vastaus jo löytyy tuolta offipalstalta.
     
  11. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    No mitäs vittua tämä nyt on, ko en oo kuullukkaan?
     
  12. valpas

    valpas Gearhead

    Se kusilanka on pehmeetä, ja myötää kyllä, mutta lujuus puuttuu.
    Onhan sillekkin paikkansa kohdissa, joissa ei tarvita lujuutta.
     
  13. OpaS

    OpaS Gearhead

    En mä varsinaisesti aiheesta mitään tiedä, mutta joku ehkä tietää vielä vähemmän. Niinpä toteankin tähän:

    Juottamisessa vain lisäaine sulaa, perusaine ei.
    Hitsaamisessa sulavat molemmat.
     
    cdv70 ja valpas tykkäävät tästä.
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Valokaarella saa sen perusaineenkin sulamaan, jopa reikä syntyy helposti. No helposti, ja helposti....
    Periaatteessa perusaineen ei pitäis sulaa. Se, mitä sinkki siinä välissä tekee, niin en tiedä, mutta olen kuullut, että sitä ei kaarijuotoksessa tarvis poistaa?
     
  15. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Niin tuolla CuSi langallakin ko sais perusaineen sulamaan?
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kaarijuotossa ei ole tavoitteena perusaineen sulattaminen, eihän se muuten olis juottamista.
    Tigillä(enempi kuin migilä) onkin oltava tuossa tarkkana kun ohkasia peltejä juottelee, tahtoo aloituksissa sulaa myös perusaine, jälki silloin suttuista. Lisäainelangan vahvuudella tota voi jeesata, ohuelle pellille ohut lisäaine.
     
  17. valpas

    valpas Gearhead

    Se on vähän sama, kuin MIG:llähitsais kylmänä, jolloin sen hitsipalon saa siittä helposti irti. Sillä erolla, että MIG-palko on aika kova, ja sitten taas se kaarijuottoaine on pehmeä, vailla lujuutta.
    Edelleenkin sillä kaarijuotolla pystyy saamaan tiiviin sauman aikaiseksi päittäisliitoksissakin, jolla pellit pysyy jollakin tavalla toisissaan kiinni. Kunhan ei joudu kovin suurien voimien kanssa tekemisiin varsinkaan, jos hiotaan molemmilta puolilta pellin tasoon.
    Vois sanoo, että se on jonkun tasonen kovettuva liima.
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Puhuin tuossa aikasemmin migillä vs tigillä kaarijuottamisesta, en migillä hitsaamisesta, mikäli niin ymmärsit?

    Kyllä se päittäisliitos on aina huono kaarijuotokselle, pari milliä minimissään pitäis peltien mennä päällekäin että juotokselle tulee tarvittava pinta-ala. Kaarijuotokselle olis siis aina syytä valmistella limi- tai pienaliitos.
     

Kerro tästä muillekin!