Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Otitko tappokinnas samalla sen pa-lämmittimen pois käytöstä, siis pois imulinjasta? Kun ohitin sen omassa niin tuntu että kyllä se melkoinen jarru siellä on, imupumpun ottopuolikin olovana on isompi
     
  2. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Kyllä otin sen pois. Ei ollut mitään sulanutta siellä pinnien juuressa, eli varmaan joskus vaihdettu se lämmitin.

    Heitin sen sieltä kuikkaan ja vaihdoin myös siirtopumpulta lämmittimelle/esisuodattimelle menevän 90 asteen kulmassa olevan polttoaineletkun, kun siinä oli pieni halkeama.

    [​IMG]

    Sellaista kulmaa ei vaan mistään löytynyt niin metrin mittaisella letkulla kun laittoi kiertämään niin tuli sen verran loiva kurvi, että ei painu lyttyyn. :D

    Siirtopumpun vaihtoon:

    Alakautta jos vaihtaa, niin startti pois ja etukardaani irti akselista ja kiinnittää sivuun narulla, niin tulee tilaa paremmin. Ei kannattane yrittää muuten niin kuin minä alkuun.

    Polttoainesuodatin pois ja samoin suodatinjalasta siirtopumpulle menevä banjoputki. Yläkautta saa hyvin siirtopumpun päällä olevan polttoaineputken pois ja esisuodattimelle menevän letkun.

    Sitten siirtopumpun kaksi kiinnityspulttia auki ja pumppu pois. Kannattaa olla tarkkana, ettei pumpun tappi putoa koneen sisään, kun se voi olla tosi väljä vanhuuttaan.

    Sitten kannattaa katkaista kahdesta pitkästä samalla kierteellä olevasta pultista kannat ja kiertää ne lohkoon pumpun kiinnitysreikiin kiinni. Kahdella mutterilla lukitsee ja kiertää piukkaan, sitten poistaa mutterit. Niihin on sitten tosi helpoo pujotella tiivisteet, pumppu ja se esisuodattimen kiinnityslevy. Lopuksi vaan mutterit päähän ja kiristys.

    Mä en saanut niitä tiivisteitä ja kaikkia romuja pysymään kasassa ja kiertämään pultteja kiinni. Yritin helvetin kauan. Akseli jos on väärässä asennossa niin aika mahdoton painaa sitä pumppua sinne pyörittämättä konetta, jotta akseli vaihtaa asentoa.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niitä on myytävänä asennus settejä joissa tiivisteet, pinnapultit, mutterit ja tiivisteet jotka kai jotain vahvistettuja. Samalla kauppaavat just sitä letkua joka halkee niinkuin edellä näkyi. Kuulemma se esisuodatin tsydeemi ja tiivisteet kannattaa myös tsekata vuotojen takia. Ellei siis poista kokonaan.
     
  4. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Jos tänään laittas tämänkin viimein.

    [​IMG]
     
  5. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Mä tökkäsin uuden tulopuolen letkun pään (letkua vain loppuosa, tankilta tulee koneelle asti nylon-putkea) suoraan pa-pumpun imupuoleen kun sattu sopivasti olemaan sisältä 12mm. Herkkyys kaasun kyllä parani huomattavasti :cool: Onhan se tietysti hyvä se sihti siellä ennen sitä siirtopumppua, pitäis kai keksiä linjaan joku kun ei oo enää alkuperäinen käytössä.

    Siinä on muuten yllättävän paljon sykliä siinä paluupuolessa, huomasin sen kun otin lavan pois. Sen suorastaan näkee letkuista kun kone käy. Overflow-venttiili on mulla uusittu.
     
  6. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Mitä tuo overflow venttiili tekee?
     
  7. tsipi

    tsipi Gearhead

    Pitää määrätyn paineen pumpussa.
     
  8. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Eiks se sitten olis regulaattori?

    Kysyy tosikko.....
     
  9. tsipi

    tsipi Gearhead

  10. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Mitä oireita tuolla sitten korjataan? Voimanpuutetta ja heikkoa käyntiinlähtöä lukee sivuilla ilmeisesti.

    Mulla on varmaankin alkuperäinen tuo valve pumpussa.
     
  11. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    Siirtopainetta se säätää.

    Mulla ainakin veti paineet nollaan ihan paikallaankin polkaistessa.

    Mulla on vuoden ollut ihan normaali pa-paineensädin käytössä, hyvin tuntuu toimivan.
     
  12. dustez

    dustez Gearhead

    Komeen värinen, kannattaa muistaa jälki kiristellä tota pitman armin mutteria.
     
  13. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Joo niin on.

    Vaihdoin pitman armin vuosi sitten ja nyt oli mutteri ihan löysällä kun laitoin ton dss:n paikalleen.

    Laitoin kierteisiin lukitetta ja väänsin piukkaan. Vähän oli ton tukilaakerin ja simpukkaan tulevan tapin sovitus väljä, mutta kyllä se silti auttoi pirusti. Voi olla, että pyöräytän tiukemman tapin sinne joskus jos jaksan.
     
  14. simu_l

    simu_l Gearhead

    Minä vaihoin sen pumpun aikonaan rengaskotelosta, sieltä kai se helpoin on... toki mulla korikorotus että ilman sitä ei varmaa onnaa...
     
  15. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Oli kohtalaisesti väljää ohjausakselissa. Tai siis sen ristikoissa.

    Kiskasin ebaystä tulemaan borgesonin vastaavan. Sitten näkee tekeekö sillä mitään.
     
  16. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    Tekee. Aivan eri kaliiberin tavaraa kuin se orggis.
     
    tappokinnas tykkää tästä.
  17. smgt

    smgt 3rd gear

    Ainakin se yltää korinkorotuksen kans paikalleen ilman jatkoa
     
  18. simu_l

    simu_l Gearhead

    Mää laitoin just köyhyyksissäni iha tavis akselin rokkiauton listoilta. Hassua ku ei ookkaa enää tyhjää ratissa :D
     
  19. masajuss

    masajuss 1st gear

    Olisiko kenelläkään ehjiä jarrusatuloita jouten nelikko ramiin?
     
  20. tsipi

    tsipi Gearhead

    Tänään sitte grillasi kiinan sammutussolenoidi ittesä... Eipä se kestäny näköjään.. Niin kyllä sapetti, että taidan virittää pilkkimallin tohon ihan pysyvästi. Kai se 63 vuoden autossa saa silleenki toimia...

    Tuli myös huomattua että siellä ei taida olla sulaketta tuolle solenoidille. Ainakaan minun tapauksessa... Toivottavasti ei ny piuha oo sulattanu sitte jotain ranteen paksusta johtonippua..
     

Kerro tästä muillekin!