Sytytysennakon alipaine säätö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Impala76, 4.6.2018.

  1. Impala76

    Impala76 Gearhead

    No niin eli mikäs se oikea tapa on kytkeä jakajan alipainesäätimen letku? Imusarjan alipaine vai kaasuläpän yläpuolinen ns”ported vacuum”?
    Googlettamalla löytyy molempien puolestapuhujia.. Kumpi parempi? Perusteluja? Kyseessä cruisailuläytössä oleva 69vm 350 Olds...
     
  2. xarper

    xarper Gearhead

    Imusarja.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Useinhan se on tehtaan jäljiltä ported vacuumissa. Kun alipainekello on suljettu tyhjäkäynnillä pois piiristä ja kun ennakkojouset ovat oikein mitoitetut, eikä keskipakoennakko vielä toimi tyhjäkäyntialueella, tuloksena on tasaista tyhjäkäynnin kierroslukua ylläpitävä moottori.

    Tietty sitten kun on rakenneltu moottori, niin vakioon sopivat säädöt eivät välttämättä ole parhaat.

    Tenu-Dartin poisnukkuneen koneen resepti oli 18 astetta joutokäyntiennakkoa, 26 astetta alkaen 2500-3000 kierroksella ja valtavat 5 astetta alipaine-ennakkoa imusarjasta kuristimen läpi vedettynä. Ilman kuristusta tuli mielenkiintoisia ilmiöitä pintakaasulla ajellessa.
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    sori mut ported vacuumin tuloksena on vähän saasteita tuottava surkeemmin käyvä ja enemmän kuumeneva kone verrattuna imusarja vakuumiin ja isompiin tyhjäkäyntiennakoihin.

    Eli ehdottomasti imusarjan alipaineeseen kytketään alipaine ennakot. Ne kaikki termariventtiilit ja ported vacuumit on saasteajan pakkopullaa. Samalla akannattaa hommata sellanen alipainekello millä saat säädettyä sitä alipainetta millä alipaine ennakko menee päälle sekä alipaine-ennakon määrää.
     
    kapa73, Jussi289 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  5. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Ääni myös imusarjalle, täällä perusennakko 12 astetta ja alipaine säädettävällä kellolla 14 astetta eli tyhjäkäynnillä 26 astetta.
     
  6. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Pieni tarkennus tuohon ported vacuum alipaine lähtöön, se on ollut käytössä moottoreissa jo paljon aikaisemmin kun saasteajan lisälaitteet.
    Ported vacuum lähtö on sijoitettu kaasuttimeen johonkin siihen kaasuläpän kohdalle ja ainoastaan noin tyhjäkäynnin alipaine on siitä estetty. Sitten kun kaasua painaa enemmän tai vähemmän on aivan sama tai lähes sama onko alipaineletku kiinni ported vacuumissa tai imusarjassa.
    Kokeilemalla selviää kumpi on parempi.
     
    cutlass cruiser tykkää tästä.
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Imusarjalle myös ääni.

    T: entinen ported mies.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Minun kokemukseni eivät ole kertaakaan osuneet tukemaan tuota. Oli sitten vakiokone tai rallinokallinen.
    Mutta toisaalta, onhan niitäkin, jotka väittävät alipaine-ennakon olevan täysin tarpeeton ihan kruisailuautossakin. Ja ihan tosissaan...
     
    sdfsd ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  9. tabs

    tabs Gearhead

    Mitä vinkkejä tälläiseen:
    350 .030, 400 kampuralla ja veiveillä. Puristukset 10.5??
    RHS alsakannet, compin xe274 laahuri, Air Gap, 650dp, msd Pro billet. 3.07 välitys, th350, 2500 stallia. -66 Impala.

    Entisillä omistajilla ei alipaine ennakko käytössä, kuulemma ei ole saanut pelaamaan? En ole katsonut vielä lampulla nykyisiä ennakoita, hienosti käy, eikä naulaa vedettäessä.

    Millä arvoilla lähtisitten kokeilemaan? Eli perus, maksimi ja paljonko kellolla lisää, olettaen että tossa on säädettävä kello? Vai voiko muka olla ettei tuota saisi toimimaan???!?
     
  10. Impala76

    Impala76 Gearhead

    No mullakin on tossa toisessa harrastepelissä 69 chevellessä vähän piristetyssä 454ssa alipainesäätö vallan kytkemättä.. Parhaiten sain toimimaan kun säädin maksimit 36 asteeseen ja keskipakosäätimeen kaikkein löysimmät jouset.. all in ennakko tulee noin 2000-2300 rpm paikkeilla. Tämä antoi tyhjäkäyntiennakoksi noin 16-17 muistaakseni..
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Hankkisin säädettävän kellon ja löhtisin mahdollisimman pienillä ennakoilla yrittään.
     
  12. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Sain minä sen pelaamaan kun se minulla oli ennekuin myin sen täältä Savosta. Rajoitin mekaanisesti sitä kellon liikerataa ja käytössä olikin manifold vacuumissa, mutta vastoin kaikkien väitteitä sain toimimaan parhaiten 34max ennakolla löysillä jousilla ja mustalla rajoitin kiekolla. Perus ennakko oli sit jotain 16. Ei lämmennyt ikinä liikaa enkä kyllä kulutuksissa eroa huomannut kaiken vei minkä tankkasin. Ja mitenkäs se manifold vakuumi silloin kun on reilumpi nokka ja laitat parkilta vaihteelle? Monesti alkaa turhankin herkästi pyörimään liialla ennakolla. Ymmärrän kyllä että hyvä asia se alipaine ennakko on siksi ostin semmosen pro billet jakaja siihen missä kello oli. Mutta miks laskea jotain kulutuksia jenkkiautosta jota vielä virittää? Tai huolestua olemattomista lämpöongelmista? Vakiossa kovalla osakaasu ennakolla kulkee herkästi mutta viritetyssä ei aina välttämättä. Eli se ei sitä mihinkään tarvitse
     
  13. tabs

    tabs Gearhead

    Kiitos selvennyksestä! Ei ole tavoitteena sen kummemmin bensan säästö tai lämpöongelmien ratkaisu. Lähinnä uteliaisuus miten ja miksi mikäkin toimii tai ei toimi. Ja missä tulee raja vastaan, ettei lisäennakosta ole hyötyä pintakaasulla körötellessä. Mutta jos kerran olet kaiken jo kokeillut,niin mitäpä tuosta. Tarkoitus kuitenkin siirtyä käyttämään ens talvena Sniper Efiä ja samalla vois päivittää jakajan Dual Sync malliin jolloin boksi saa hoitaa ajoituksen. Ja tämäkin siksi että saa auton toimimaan "helpompana" joka(kesä)päiväiseen ajoon soveltuvana. Vaikka nostalgia jutuista itse tykkään, niin kaiken ei tarvi toimia vanhan liiton malliin. Kuten kylmäkäynnistykset ilman ryyppyä, osakaasu jne...
     
  14. xarper

    xarper Gearhead

    Jos kesällä ajaa bensalla ni ei se kyllä oo kun avaimesta käyntiin, jotain vikaa jos ryyppyä tarttee tai älytöntä polkemista. Turha koko efi kesäajoon.
    Kun ei etanolin kanssakaan tartte ryypytellä kesällä, talvella kyllä on ihan kiva apu siitä.
     
  15. tabs

    tabs Gearhead

    Jaa.. makunsa kullakin. Saahan sitä harrastaa jos haluaa. Siis efiäkin.
     
    Diktaattori tykkää tästä.
  16. peltsi

    peltsi Gearhead

    kylmäkäynnistimet ja alipainesäädöt on jenkkiautoissa aivan turhia.... jos pitää seokset sikarikkaalla.
    Jos on tyhjänkäynnillä ja cruisella seokset siellä 13 ja alle niin alipainesäätimestä ei pahemmin ole ku haittaa.
    Sitten kun rupee tavoittelemaan 14-15 seoksia niin homma menee kimurantiks ilman säädintä.

    Ported vacumista kun ottaa säädön niin cruisen voi kääntää lähemmäks optimi seosta mutta tyhjänkäynnin seokset pitää olla melko rikkaalla.

    Imusarjasta kun ottaa alipaineen niin voi molemmat tilanteet säätää lähelle optimia.

    Makunsa kullaki. Omassa autossa ollut jossakin vaiheessa kiinteä sytkä mutta kyllä piti ottaa käyttöön alipaine ja ns. keskipakosäätö et sai hiukan paremmin kadulle sopivat seokset koneeseen.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos on kova dynaaminen ruttu niin kone ei tarvii eikä edes siedä isoa ennakkoa. Ite koitin muutaman päivän saada alipaine-ennakon toimimaan mutta turhaan koska kone ei kaivannut sitä alipaineen tuomaa lisää. Ruisinkiseos laajakaistan kertomana 14.5:1 ja veti kikottelematta het tyhjäkäynnilta asti.
     
    Diktaattori tykkää tästä.
  18. peltsi

    peltsi Gearhead

    Jaa-a.. mulla on 11 ruttua mutta dynaamista en oo laskenut. Cruise vaatii aika lailla ennakkoa että voi vetää seokset sinne 15 lähelle. Perusmaksimi ennakko jossakin 26 asteen paikkeilla mut tää on LS alukone joka ei muutenkaan kaipaa paljoo perusennakkoa. Tyjänkäynti parani alipaine-ennakolla tosin sitä ei tuu kuin 5-7 astetta kun sielläkin perusennakko on jo 18 astetta.
     
  19. grantorino

    grantorino Gearhead

    Kovin on paksuja seoksia, mutta eikö noin rikkaat seokset karstoita ja nokea konetta?
     
  20. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Minulla alumiininen ls1 kaasarilla max ennakko 36astetta. Nokka on tosin vaihdettu. Jostain syystä kaasarilla pelaa paremmin isommalla ennakolla. Ruisku ls1 taitaa vakiona ainakin tykätä alle 30asteen ennakoista
     

Kerro tästä muillekin!