Kysymys harrastajille!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Virtuaaliperkele, 4.6.2018.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Perus huolto-osiin ei taida kannattaa lähteä. Jäärät hakee ne hyllystä Suomesta ja fiksut tilaa ite usasta.

    Vaan nää osat missä rahti on kova...
     
    xarper tykkää tästä.
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Eli kaikille pitäis myydä samalla hinnalla, sekä yrityksille että normi oven kuluttajalle? Jälleenmyyjät ei sitten ostais yhtään. Ne kumminkin elää osaltaan sillä nettosisäänostohinnan ja kuluttajalta veloitettavan hinnan erotuksella...
     
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Jos nyt kummiskin lukisit aloittajan kysymyksen uudelleen ja miettisit sitten uudelleen kantaasi. Etkä oman bisnettisi takia.
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Hm. Mites se jälleenmyyjän leivän leveys on sun ongelmas? Vai oletko nyt siis itse se jälleenmyyjä, jolloin ymmärrän yskän.
    Toisaalta kuluttaja on yleensä sen verran nihilisti että ei sitä kiinnosta jälleenmyyjän elättäminen.
    Ja itsekin tosiaan tilaan Rokista tai muualta hinnoista riippuen, ja kiiretilanteissa sitten maksan mukisematta paikallisessa tuplahinnan siitä hyvästä että pitivät osaa hyllyssä minua varten, tai hankkivat sen seuraavaksi päiväksi.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  5. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Kukahan määrittelisi nuo yleisimmät varaosat kaikkii 1900-2018 mallisiin Suomessa oleviin amerikkalaisiin autoihin? Ja tietenkin, kun arviot ja ennusteet on menneet syystä tai toisesta vituralleen hyllyyn jääneet varaosat menevät yrittäjän piikkiin. Ei kenekään yrittäjän perse kestä tuollaista.
     
    vivve, leivonharri ja isalmela tykkäävät tästä.
  6. f34

    f34 Double Gearhead

    Jos noihin varaosatoimituksiin olisi helppo, kustannustehokas ja nopea ratkaisu, niin eiköhän sen olisi jo joku tehnyt.
    Onhan noita varaosakauppoja tullut, ollut ja mennyt.
    Yleisesti ottaen suuntaus tuntuu kaikessa kaupankäynnissä olevan, että kivijalkakaupat lopettaa ja kuluttajat ostaa verkosta tai laitattaa korjaamolla osat paikalleen.
    Isolla volyymillä suomessa varaosia ostaa käyttöautojen korjaamoketjut ja merkkikorjaamot. Ne muutamat tuhannet ihmiset, jotka vielä tänäpäivänä korjaa itse, ei pysty elättämään esim rock-auton varastoa Suomessa.
    Esim. mulla on muutama sata työkaveria ja taidan olla meistä ainoita, jotka viitsii itse vaihtaa jakopäätä käyttöautoon, saatika jarrupaloja.
     
    Karpov tykkää tästä.
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tämmöistä en kyllä ole vielä huomannut, että ne olisi 1/3 Suomen hinnoista.
    Lähtöhinta kyllä on monesti halvempi mutta rahdit ja tullit+alv vie yleensä hyvin lähelle Suomen hintoja.

    Se mikä on omalla kohdalla ollut hyvä juttu, niin sieltä on saanut semmoisia osia TOYOTAan, mitä ei vaan Suomesta löydy. Tosin alkaa nekin vähenemään, kun aika moni paketti on ollut ns. NOS-osaa.
    Ja ei rockautolla taida olla mitään suurempaa kivijalkamyymälää, vaan ne listaa jollain tapaa eri myyjien varastoja tai siis eri myyjät ilmoittavat vissiin sinne mitä on tarjolla ja mihin hintaan, ehkä jotain vanhoja varaosaliikkeiden loppuvarastoja tms. tyyliin harvinaisissa osissa ja tietysti osa myy uusiakin.

    Itse tilasin tässä kerran 60-luvun toyotan takajarrusylinterin, osa jota ei ole saanut Suomesta 20 vuoteen, rockauton luettelossa oli yksi kappale. Rahat amerikkaan ja pakettia odottamaan. Kun se paketti saapui, niin lähtömaa oli Japani, siis suoraan jaappanista Suomeen, rahastaja oli vain rockauto.
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    En tiedä miten tai mitä oot sieltä tilaillut kun saat hintoja lähelle Suomea.

    Viimiset kaks osatilausta rokista: pontiacin maf. 80€ sis kaikki kulut. Suomessa 250€.

    Chevy pickup iskarit (monroe) 70€ 2kpl sis kulut. Usparts myy gabrielia 63€ kpl... + 10€ postit päälle.



    Ja esimerkkejä vois laittaa satoja lisää, mutta nää tosiaan oon just ite tilannut ja Suomesta verrokilla.
     
    Jussi289 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  9. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Rockilla ei oo kivijalkamyymälää edes jenkeissä, se on yksi syy sen menestykseen maailman parhaan varaosa verkkokauppasivuston lisäksi. Suomessakin kivijalkakaupat tuntuu käyttävän rockauton sivustoa varaosakirjanaan
     
    Pertti K tykkää tästä.
  10. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Aina oppii uutta, totahan en tiennyt että niillä ei mitään kivijalkamyymälää missään ole.

    Jamantilla hyvä pointti edellisen sivun lainauksessa....
     
  11. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Juuei, varastointi ei kannata. Mikä olis Suomen yleisin jenkki? Montako nitä olis? Corollaa on tuhansia (nettiautossa 1000 myynnissä) eikä niihinkään kannata pitää mitä vaan varastossa. Kivijalkaliikkeitä meillä on jo muutama, eikä niilläkään kovin helppoa (hattu ylös esmes Jamantille).

    Jos joku rokkiauton kimppatilaussysteemi olis...

    Ainoa asia, johon rockauton kulurakenteessa on, on se rahti. Osa maksaa NN ja tulli NN, näistä ei enää oikein voi tinkiä.

    Eli jonkun näköinen kimppakontti 2x vuodessa osille joilla ei ole kiire? Lähetys keväthuoltoon ja toinen syksylle tallitalvea varten? Tilaus puoli vuotta etukäteen ja jos konttiin ei saada tarpeeksi materiaalia, pitäis pystyä sanomaan asiakkaalle, että tilaa kuriirilla. Sijoitetun pääoman riski asiakkaalle. Ollaan sen verran epäluotettavia juoppoja, että puolessa vuodessa ehtii tapahtumaan kaikkea ja juuri silloin on pätä vähissä, kun osa on kädessä.

    Olisko edes näillä eväillä mahdollisuutta saada välistä niin paksua siivua, että maksaa itselleen palkkaa homman järjestämisestä? Tuskin.
     
    T&S ja Pertti K tykkäävät tästä.
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Jeepin etunavat taisi olla viimeksi, hintaa en muista mutta erotusta ei kyllä tullut kuin muutama euro, ei kannattanut tilailla.
    Ja aiemmin oli joku anturi, missä ei ollut eroa ollenkaan.
     
  13. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Onhan niitä halpojakin osia tilattavissa. Mutta kun ynnäilin vaikkapa Polaraan ilmastoinnin kompuran magneetti kytkimen hintaa niin alle15 juuroa oli eroa rokkiauton eduksi. Joten Lahden Varaosaekspertin tiskiltä noudin.

    Mikä sitten on se totuus harrastajan osatarpeista??

    Mä en ole esimetkiksi koskaan tarvinnut yhtään peltiosaa. Syy on se kun hitsaus ei onnistu ja ne muutamat käikäleet teki peltiseppä suorasta plootusta.
    Tulpat 1 kierros, mt-öljyn suti ja öljyt /vuosi. Loput kilkkeet on sitten harvempaa tarvetta.
    Polaraa ja Waldoa kun rakensin niin kilpailuttaminen antoi aika hyvin alennusta. Toki kerrasta pitää ottaa isompi läjä osia. Vaatii toki kerralla isomman summan kiinni osiin.
    Sitä yhtä sytytystulppa kierrosta kun on turha kilpailuttaa...
     
  14. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Onhan noita konttirahtauspalveluja jo olemassa useempi, itekkin tulee otettua kaikki isot ja painavat osat sekä isommat kertatilaukset sellaisen kautta jos ei oo kiire. Pienet yksittäiset paketit kannattaa ottaa lentorahtina kun niissä ei juuri säästä kontittamalla johtuen lähinnä lähetyskohtaisista palvelumaksuista
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Esim pikappiin vois korjauspeltiä ostaa ok rahdilla esim lokasuojat mutta rahti tais olla 500€. Lokari 50€.

    Nyt sitten hitsaillaan. Tosi on että mikä sitten on menekki? Toisaalta konttia ei tarvi liian vajaana tuoda eli jos ei tarpeeksi löydy niin ei hätää.
     
  16. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Teetä GM-leppäfarkun takalasin tiivisteitä 100 kpl.
     
    jariha ja wiwwe tykkäävät tästä.
  17. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Niin, no ne kohtuuhintaiset peltiosat erinäisiin vehkeisiin mutta nekin pitäisi olla tilattavissa, ei niitä ehken kannata varastossa pitää, jos oikein markkinatalouden ehdoilla mennään.
     
  18. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    ite tilaan rokista.
    rahteineenkin ainakin puolet halvempaa kuin suomessa ja toimitus nopeempaa kuin helsingistä turkuun.
     
    Karpov ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  19. Jukkaw

    Jukkaw 1st gear

    - Hyvä nettikauppa, kyllä se on nykypäivää, että osia voi selailla ja etsiä suoraan sieltä nettisivuilta. Hyvät tiedot osista ja kuinka kauan kestää toimitus (hyllyssä/tilaustavaraa) Itellä ainakin loppuu mielenkiinto ruveta soittelemaan kaikkia toimijoita läpi ja kyselemään puhelimella onko tällaista ja tällaista kikkaretta, siihen ja siihen autoon. Sitten siellä vielä vastailee (jos vastailee) joku elämään kyllästynyt "hätähousu", joka kaiken hyvän päälle rupeaa vielä aukomaan päätään. Yleensä on aina ensimmäinen ja viimeinen kerta kun kyseisestä puljusta osia kyselen.
    - No tuossahan se toinen pointti jo melkein tulikin, eli hyvä asiakaspalvelu. Siis oikeasti hyvä palvelu ei mikään sellainen paperilla ja kaverille hyvä.
    - Nopeat toimitukset, tässä esimerkkinä pari pakettia tilailin justiin suomen isoimmasta ja seuraavana päivänä sai hakea osat paikallisesta matkahuollosta. Joten eipä tuota nopeampaa voi edes odottaa.

    Siinä muutamia pointteja mitä itse kaipaan, jos palvelu pelaa niin kyllä siitä aina on valmis myös jotain maksamaan.
     
  20. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Eipä ollu näille kummoista kysyntää kun sit tuossa taannoin utelin kun sain omaani priimayksilön mistä ois voinu muotin ottaa.....

    Plus että näitäkin saa nykyään olikohan peräti opgilta tms. Uutena. Nimim. Holley muistaakseni sen johonkin keskusteluun linkkasikin o_O
     
    leivonharri tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!