Sytytysennakon alipaine säätö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Impala76, 4.6.2018.

  1. tapio

    tapio Gearhead

    Tämähän on viihdyttävää :)

    Sama keskustelu aika ajoin samoilla hienoilla perusteluilla "mulla toimii ihan hyvin ilman mitään ennakoita, mutta mulla onkin kiinteällä ennakolla varustettu billet-jakaja ja virinokka jne... Täysin turha virikoneissa ja bensankulutus ei merkkaa mitään..."
     
    Jussi289, tabs ja saresks tykkäävät tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Saahan sen tyhjäkäynti/alakierrosennakon laitettua isommalle ilman alipaineitakin. Itse oon muokannut jakajan siten, että tekee keskipakoennakkoa 8-10 astetta. Kumpikin pää on haettu erikseen passeliksi ja sitten miggiliimaa ja viilaa koneistolle siten, että sai jouset pitämään puntit alakierroksilla kotiasennossaan. Yhtään kun ei vipota keskipakoennakko ajoituslampun alla, niin ei huoju tyhjäkäyntikään. Ja miggiliimalla ja viilalla koottu alipainekello on myös säädetty niin pinkeälle, ettei sen aktivoimiseen tarvittavaa imua esiinny kuin matkavauhdin kierroksilla. Tää toimi tällä koneella ja seuraavassa ei vältsisti esiinny alipaineita sen vertaa että olisi signaaliksi asti.
     
  3. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Tosiasia on se että sitä ei aina tarvita jos haluaa hyvin säädetyn moottorin. Yleensä alipainesäätimestä on hyötyä. Vaikuttaa koko moottori siihen miten saa hyvän ja miten eu
     
  4. saresks

    saresks Gearhead

    Joo ihan turhia nuo ennakot, jotai saastejuttuja, vittuun vaan. Tai korkeintaan voi olla joku vipu, mistä antaa syttyä kun vauhti kasvaa, toimii parhaiten, en oo kokeillu.

    Sytkäennakon säätösysteemit (perus, keskipako, kuormitus jne.) yrittää kaikki samaa: sytyttää seoksen oikea-aikaisesti eri sylinterin täytöksillä ja siten saada mahdollisimman iso huippupaine ilman, että detonoi. Jos mekaanisesti kovaruttuinen moottori ei anna osakuormalla yhtään lisää , se todennäköisesti toimii jo tilanteessa detonaation rajoilla ja/tai pumppaushäviöt kasvaa nopeampaa tahtia kuin lisätyn sylinteripaineen tuoma hyöty = mäntä puskee liikaa vastapalloon ennen YKK.
    Nykymoottoreissa on kovat teholliset keskipaineet ja isoja staattisia puristussuhteita. Silti kaikista tuotantoautoista taitaa varmana sytkäkartoista löytyä kuormituksen mukaan säätyvää sytytystä. Onko se sit saasteshaissee, on mulle ihan yhdentekevä kysymys; motit toimii ja pitkään ja bensaa menee nuukasti, tehoakin on/litra, verrattuna vaikka tuplapumppu-kiintee ennakko-toteutukseen.
    Mut ne onkin käyttöön tehty, ai kummato_O

    Ääni ported vacuumille; Vakaa tyhjäkäynti ja kiva "boosti" kun raottaa läppiä. Tulee toimeen vähän pienemmällä kiihdytysruikalla. Vaatii OMASSA koneessa keskipakoennakon rajoittamista ja säätöä sekä alipainekellon säätöä, kuten slantti totesi.
     
    cutlass cruiser tykkää tästä.
  5. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Onko joku muuta väittäny? Kaikki moottori kombinaatiot ei vaan tarvitse osakaasulla tai tyhjäkäynnillä lisää alipainekellon tuomaa ennakkoa
     
  6. 401

    401 2nd gear

    Täälläpä onkii päätetty että se manifold vacuum on ainut ratkasu vaikkei se toimiskaan sillä.ei liene ainut totuus mikä on jo ennalta päätetty vähä niinku eduskunnassa konsanaan.
     
  7. saresks

    saresks Gearhead

    Ei ollu sulle suunnattu. Sarkasmia vain kun tajusin että alipainesäätöhän on saastelaite kun vaikuttaa kulutukseen. Eihän reisinkikäytössä sitä tarvita kun on kaasulla tositoimissa vain lähinnä kaksi asentoa. Mut muuten osa- ja täyskaasulla palorintama etenee eri tahtia, ja kait sitä kannattaa käyttää jos vain voi.
    Eri asioita nuo sanat ei tarvitse ja ei voi.
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mäkin luulin "kireän" koneen ja holleyn kanssa että alipaine-ennakkoa ei tarvita. Onneks edelbrock ja MANIFOLD vacuum pelasti :D
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Sit täytyy tehä tollasta jos ei tosiaan alipainetta ole, yleensä tehdaskuntosissa moteissa sitä on yltiömäärim. Mun ymmärtääkseni puhuttiin vakio ja suht vakio koneista ja siitä miksi tehtaalla joku on alipaineletkun pistäny portediin eikä manifoldii
     
    Muokattu: 5.6.2018
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Saat vielä paremman boostin kun käytät imusarjaennakkoa, kuten myös vakaamman tyhjäkäynnin sekä voit entisestään vähentää kiihdytyspumpun pensamäärää.

    Syy on se että kun sulla on täysennakko tyhjäkäynnillä ja lähdet kiihdyttämään jollon ennakko lähtee pois. se ennakko auttaa siinä kohtaa kun olet avaamassa läppiä. Ported vakuumissa sulla ei ole ennakkoja missään vaiheessa muuta kuin perusennakko jollon sun täytyy tuupata sinne kiihdytyspumpulla enempi soppaa ettei se kone stumppaa laihuuteen.

    Tyhjäkäynnin vakaudesta, onko kukaan ikinä nähny konetta missä järjellisissä rajoissa pysyttäessä tyhjäkäynti huononisi kun lisää sytkäennakkoa? Itellä ei ole vielä tullu sellasta vastaan. Isoilla ennakoilla sietää laihaa seosta paremmin jollon ei talvelakaan tartte ryyppyä pitää niin kauaa päällä mitä ported vakuumilla.
     
  11. saresks

    saresks Gearhead

    Mainitsin tikkukirjaimin, että OMASSA tapauksessa. Motti tuottaa 11-13" alipainetta alle tonnissa. En saa yhtä tasaista käyntiä imariin kytketyllä alipaineella, joka aiheuttaa käynnin aaltoilua vakuumin seilatessa. Lisäksi pykälän päälle laitto romahduttaa vakuumit ja sen myötä ennakot ja kiekat putoavat ja käynnin laatu, jos ei tyhmäseokset ole ylirikkaalla.
    Missään ei sanottu, että puhutaan vain vakioista laitteista ("cruisailukäytössä")

    Mulla on tyhjäennakot 22 ast. Kun avaan läppiä, tuo ported vakuumi puolen sekunnin viiveellä vähän lisää ennakkoa kun alipaineet tasoittuu nopean notkahduksen jälkeen. Ennakko ei siis putoa läppiä avatessa, kuten imarivakuumiin kytkettynä. Ja vaikka runttaa läpät auki ja vakuumin nollaan, ei mene alle 22 ast., mites imarivakuumissa?
    En edes ymmärrä mitä meinaat että portedin kautta ei missään vaiheessa ole muuta kuin perusennakko??
     
    cutlass cruiser ja Diktaattori tykkäävät tästä.
  12. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Tossa imusarja alipaineessa on vielä se etu ettei moottorijarrutuksessa römpötä ja pauku putkessa, kun ported römpötti ainakin mulla toi pelkkä 12 astetta römpötti.
    Korvakuulolta laitoin ton 26 astetta kun siinä oli käynti parhaimmillaan, 30 astetta alkoi jo kuulostaa väkinäiseltä.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    sun tapauksessa sulla on liian jäykällä alipaine ennakon jousi.


    Tuota, miksi siellä ported vakuumissa olisi alipainetta sillon kun imari vakuumissa ei sitä ole?

    Kun avaat läppiä ja lähdet kiihdyttämään tyhjäkäynniltä ei siellä imarissa ole mitään alipainetta jollon alipainetta ei ole ported vakuumissakaan. Tyhjäkäynnillä portedissa ei ole alipainetta jollon sulla ei ole muuta kun perusennakko siinä kohtaa kun avaat läppiä. Imarivakuumissa on alipaine ennakko tyhjäkäynnillä joka sitte menee pois kun avaat läpät. Tän vuoksi se imarialipaine on "cruisailukäytössä" parempi.
     
  14. marko84

    marko84 2nd gear

    Itellä tuo kärjetön jakaka sen vertta iällä et uutta suunnittelin niin mikäs olis hyvä vaihtoehto, jossa hyvät säädöt? Moparin -70 isolohkoon.
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ymmärrän kyllä tuon Sareksin filosofian tuossa ported kytkennässä, ilmeisesti hänen koneensa ei kaipaa enempää ennakkoa tyhjäkäynnille, että kestää sen vaihteen päälle laiton hyvin kun alipainesäätäjä ei silloin tiputa ennakkoa pois, jolloin tyhjäkäynti kangertelee hänen tapauksessaan? Näin itse sen ymmärsin?

    Sit kun Sareks pääsee liikkeelle ja kierroksia on jo vähän enempi -> kone tuottaa alipainetta niin se alipainesäätäjän antama lisäennakko on jo toivottavaa ja kruisailussa käytännössä on jo kivasti ennakkoa kun sitä tulee ported kytkennästä alipainesäätäjälle.

    Kyllä itsekin muistan kun yhtä kohtuu vireätä pikkulohkoa säädeltiin edes sinne päin niin päädyimme ported kytkentään, en silti sano että jos sitä sytkää olis iän kaiken hieronut niin olis onnistunut myös imarikytkennällä, mene ja tiedä. Positiivisen puolena oli tässä säätöpolitiikassa myös se että iso nokka antoi kuulua itsestään, kun tyhjäkäynnille ei ihan niitä viimeisiä asteita hierottu:D
    Pelas kuitenkin hyvin ja kesti vaihteen laiton turhan kireellä turbiinilla kokoonpanoon nähden ja lähti kuumanakin hyvin käyntiin eikä lämpöongelmia esiintynyt, perus ennakko oli riittävä tohon koneeseen tuonne tyhjäkäynnille.
     
  16. tapio

    tapio Gearhead

    Ajattelin, että en puutu tähän keskusteluun, mutta laitan kuitenkin jakoon erinomaisen John Hinckleyn artikkelin aiheesta. John on GM:n entinen insinööri, joka oli aikoinaan mukana suunnittelemassa GM:n teknisiä ratkaisuja.

    Kannattaa lukea, yrittäkää sisäistää ja pliis älkää enää postatko typeryyksiä :)

    http://www.camaros.org/pdf/timing101.pdf
     
  17. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Hyvä selventävä linkki. Mutta ainahan noi jutut voi kyseenalaistaa.:eek::)
    Mulla on ainakin se periaate, että alkuperäis tekniikalla säilyneet vekottimet pyritään säätämään tehtaan arvoihin ja letkut kiinnitetään niille kuuluviin paikkoihin. Sitten kun aletaan tekniikkaa rakentelemaan on vain mielikuvitus ja lompuukin paksuus rajana.
     
  18. peltsi

    peltsi Gearhead

    Artikkelissa oletettiin että moottorin seokset on säädetty oikein mutta käytännössä aika harvalla ne taitaa olla kun katselee näitä kokemuksia mitä täällä jaetaan.
    Väärin säädettyä kaasaria voi sitten koittaa peittää erillaisilla sytkävirityksillä.
    Lopputulos on sitten koneen lämpöongelmat, korkea kulutus, karstoittunut kone, nykivä cruise yms.
    Tämä yleistys piti artikkelista poimia jos vaikka alkuperäinen kysyjä haluaisi jonkinlaisen lyhyen ja ytimekkään vastauksen kysymykseensä
    "Don’t believe anyone who tells you that ported vacuum is a good thing for performance and drivability – it’s not."
     
    tapio ja xarper tykkäävät tästä.
  19. saresks

    saresks Gearhead

    Nooo, pakkohan tässä on jatkaa typeryyksiä, ei GM tai muutkaan valmistajat keksineet ported vakuumia saastelaitteiden (AIR, EGR) tueksi, vaan on ollut käytössä jo kauan ennen EPA:aa, esim. herrasmiesmäisestä ajettavuudestaan tunnetussa 1940-vuoden Oldsmobilessa , kun oldsistahan tässä ketjussa on aloittajalla kyse;)

    sivu 240 tuolta:
    http://redirect.viglink.com/?format...ww.oldcarmanualproject.com/m...ical_Radio.pdf

    Gm inssi kertoo, että:
    The vacuum advance still worked at highway cruise, but
    not at idle, which caused all manner of problems. “Ported Vacuum” was strictly an
    early pre-converter crude emissions strategy and nothing more

    Höpöhöpöä, mutta tavoitteiden edestä työskennelleiden kanssa tavallaan taas ei. Sovelsivat ported vakuumia juuri silloin ja niissä raameissa. Käyttivät "väärin" toisiin tarkoituksiin alunperin tarkoitettua tekniikkaa. Niinkuin minäkin näitä yli 50-v konstruktioita raiskatessani. Enkä kysy insinööreiltä, yrittänyt niiden kanssa joskus välillä jotain touhuta, mutta eihäs siitä mitään tahdo tulla o_O

    p.s. 4d sedan tulkitsi oikein, sbsfb taasen käsitti lähes kaiken väärin.
     
    Diktaattori ja cutlass cruiser tykkäävät tästä.
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Juu täytyy sen verran typeryyksiä vielä laukoa että mitä teen alipainesäädöllä maantiellä kun kaikki koneen sietämä ennakko on käytössä 2000jenkan jälkeen ja satkun vauhdissa on lukko päällä 2400 jenkaa ja seosmittari näyttää 14.5:1. Toinen typeryys on kulutus, ainoa kerta kun sen olen mitannu tarkkaan oli yks linnaruisinkireissu. Koko päivän keskikulutus 17litraa satkulla. Kone kuitenkin ihan kohtuu tehoinen.
     
    Diktaattori ja xarper tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!