ASENNUSAPUJA! HAYDEN 3647 SÄHKÖ,FLEKTIN TERMOSTAATTISARJA

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ebalen, 17.3.2014.

  1. jpe

    jpe 3rd gear

    Volvon flekti ottaa sitten virtaa aika reilusti, ainakin tuollainen 70 sarjan kaksinopeuksinen, joka tuli myös itselle asennettua niin 40A rele on turhan pieni isolla nopeudella.

    Haydenin ohjeessakin sanotaan että tuota, olikos ne nyt vihreä, AC piuhaa voi käyttää pakko-ohjaukseen. Itse kytkin hitaan nopeuden Haydenin termarin perässä olevaan releeseen ja pakko-ohjauksen vaihtoreleellä nopeaan.
     
  2. Riuska-Petteri

    Riuska-Petteri 3rd gear

    Mulla aikomus käyttää Volvon omaa relepakettia samasta autosta mistä flektikin niin silloin ei pitäis ongelmia olla releen mitotuksen kanssa.
    [​IMG]
    Lisäksi systeemin ohjaus alavesiletkuun tulevalla palikalla ja BMW:n anturilla jossa on kaksi kytkeytymislämpöä jotka ohjaavat flektin hidasta ja kovaa puhallusta (malli)
    [​IMG]
     
  3. jpe

    jpe 3rd gear

    Aika helmi tehdä noin. Voisi rakennella samalla lailla sitten kun tuo haydeni hajoaa.
     
    Riuska-Petteri tykkää tästä.
  4. Riuska-Petteri

    Riuska-Petteri 3rd gear

    Tilapäisratkaisu mullakin on tuo Hayden. Noissa Volvon releissä ja BMW:n antureissa on se hyvä että niitä saa nettikaupoista uutena muutamalla eurolla. Esim. Volvon rele 13,61€ ja BMW anturi 4,87€ postikuluineen (Aliexpress mistä itse tilasin).
    Tuo kuvan anturi on 91/99 asteinen, se on liian korkea alavesiletkuun. Mutta on olemassa myös toinen (BMW #61311378073) 80/88-asteinen jota itse ajattelin käyttää.
     
  5. HT

    HT Gearhead

    Ilmoittele miten lämmöt asettuu, kun tuollainen alavesiletkussa
     
  6. Riuska-Petteri

    Riuska-Petteri 3rd gear

    Viikko sitten laitoin Haydenin, katotaan hetken miten se kestää/toimii :)
     
  7. Riuska-Petteri

    Riuska-Petteri 3rd gear

    Onko sun flekti mistä vuosimallista? Tuo Volvon rele käy näihin flekteihin:

    1992-95 960/940
    1998-00 S/V 70
    1998-04 C70 Turbo
    1992 740
    S/V 90 kaikki
    850 kaikki
     
  8. jpe

    jpe 3rd gear

    Flekti näyttää samalta kuin kuvassasi, mutta tunneli erilainen. Pitää tutkia mistä vuosimallista on.

    Melko hyvin romiksella näitä oli. Ei kyllä kannata mitään mototnetin flektiä ostaa kun tällaisia saa puoleen hintaan tunneleineen ja tehoa taatusti riittää.
     
    Riuska-Petteri tykkää tästä.
  9. Wesku

    Wesku Gearhead

    Mulla kesti Haydenin setti noin kuukauden. Eli ei maksa vaivaa asentaa sellaista Oman kokemuksen perusteella.
     
    Riuska-Petteri tykkää tästä.
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tuurilla ehkä jotain flektiä. Noissa releissä on aikas optimistisia noi DC kestoarvot. Ikäni elektroniikkaa korjanneena en ohjaisi suoraan tolla vehkeellä ku laitetuuletinta.
     
    Filth tykkää tästä.
  11. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Just näin. Piirikorttien releen kärjet ei tule kestämään flektin virtaa (jos vielä vinkuintian tekele niin.....) kun ne flektit ottaa helposti sen 40A. HUOM kunnon puhaltimet ei mikään kevät tuulenvire puhallin :D .
    Sähköstä vielä sen verran että P=UxI Jos oletetaan että se hiirenpaskakortti "kestää" 20A virtaa ja auton akusta ajossa tulee noin 13v on helppo laskea kärkien tehon kesto 20Ax13v=260w Tolla teholla ei se ilma siirry MIHINKÄÄN!

    On noita sähköjä tullut tehtyä reilu 30v joten ehkä jotain pientä mututuntumaa on tullut....
     
  12. Riuska-Petteri

    Riuska-Petteri 3rd gear

    Näitä Volvoja löytyy purettuna vähän joka nurkalta, yleensä niissä on vielä releen pikaliittimet ja sulakkeet tallella niin on helpompi kytkeä. Itse ostin kaksi settiä yksityisiltä myyjiltä 20-30 kympillä koko paketin, sai vielä nuo liittimetkin mukaan.
    [​IMG]
     
    Muokattu: 9.6.2018
    kime2 tykkää tästä.
  13. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Tuskin tuolla hinnalla mitä nuo kiinankeksinnöt maksaa kovin laadukkaita kärkiä releistä löytyy. Mulla tuo ohjaa 6" mopon flektiä laatikon jäähyssä ja siinä kestää kyllä vaikka ei mistään myrskytuulesta voi puhua mutta ajaa asiansa tuossa kohtaa.
    Jos nyt haluaa skottilaisuuden asiassa jalostaa niin kai tuo vois ohjata sitten isompaa relettä eikä siltikään kustantaisi vielä montaa euroa. Ite tykkään kun on tuo kiinan termari laitekotelossa ja jemmattuna kojetauluun, niin siitä näkee vielä lämmönkin ajaessa.
     
  14. HT

    HT Gearhead

    Itelläkin tulossa flektin uusiminen. Syylärin koko ritilöiden kohdalta on 66x43 cm ja tuo volvon flektitunnelin koko ilmeisesti on 67 x 43,5 cm, joten sehän on ihan just! Teho tästä puhaltimesta ei pitäisi loppua.
    Kytkennät siten, että moottorilämmöt ohjaa täyttä tehoa, ja ilmastoiti käyttää pienempää tehoa.
     
    xarper tykkää tästä.
  15. hitsaa

    hitsaa 1st gear

    Miten teillä on nuo bemmin kytkimet kestäneet. Nyt meni kolmas pas2 puolentoista vuoden sisään.. rockautosta tilattuja Uro -merkkisiä.
     
  16. xarper

    xarper Gearhead

    Kyllä riittää ihan hyvin tommonen 40A rele sen kaa täysilläkin.
     
  17. Riuska-Petteri

    Riuska-Petteri 3rd gear

    Mulla vielä Hayden käytössä kun toimii toistaiseksi, tosin aika vähällä käyttökokemuksella. Melko huono kestävyys noilla Uroilla? Jotain erikoista pitää olla jos 3 jo mennyt?
     
  18. Jussi289 ja Riuska-Petteri tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!