taas pukkas uutta veekasia...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja tampio, 14.12.2005.

  1. ValluRaivo

    ValluRaivo Gearhead

    Kaipa on vanhuus tullut, kun uusinta lehteä 5/2018 lukiessa näytti siitä jääneen osa punaisesta painomusteesta Viroon?
     
  2. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo Gearhead

    Wheels on ollut lehti jota ei ole tullut moitittua koskaan.Joskus tuli V8 mutta oli tuossa ruotsalaisessa silloin enemmän asiaa minun mieleen.Viimeinen julkaisu picupeista on näitä teemajulkaisuja varsinaisen lehden lisäksi,92 sivuinen kylkiäinen.Nykyisin ei ole tullut ostettuakaan vaikkei nämä kirjoitukset vaikuta ostopäätökseen.Toivoisinkin tuollaisia pariin automerkkiin kohdistuvia teemanumeroita niin tulisi varmaankin perustietojen vuoksi ostaa.Tilaaminenkin voisi tulla kyseeseen taas jossakin vaiheessa.
     
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Taitaa olla eka kerta kun sama auto on esitelty kahdessa lehdessä...Dodge Challenger Pro Touring -70 SRT...Amerikan Rauta 4/2018 ja V8 5/2018.
     
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Niinpä näkyy olevan.
    Joo...

    Kukahan ne nuo kuvatekstit oikein kirjoittaa V8:ssa, tämän vihreän challengerin osalta on yhdessä kuvatekstissä ajatus ollut kyllä ihan muualla kuin työssä... :)
     
    1purehell tykkää tästä.
  5. oolanti

    oolanti Gearhead

    Eipä ole ensimmäinen eikä varmasti viimeinenkään kerta. Nyt on viime aikoina ollut sama auto muutaman kerran molemmissa lehdissä, jopa liki samaan aikaan. Ns. ensiesittely on voinut olla ensin kummassa lehdessä tahansa. Sitä ennen AR esitteli jälkeenpäin useammankin auton, joka oli ollut aikanaan esiteltävänä Veekasissa. Mutta eipä siinä ole mitään ihmeellistä, koska jokainen lehti ajattelee ensin omia lukijoitaan eli jos kyse on jostakin erikoisesta taikka muuten vaan hienosta autosta/Harrikasta, on aika luonnollista tuoda ko. kohteen tarina luettavaksi myös ns. omalle lukijakunnalle. On toki niitäkin, jotka lukevat molempia mainittuja kahta lehteä, mutta silloinhan sitä voi toteuttaa vanhaa hyvää viisautta eli "kertaus on opintojen äitee"... ;)

    Voisin samalla kommentoida vielä tuohon yllä olevaan kuvateksti-kommenttiin, että kyllä ne kuvatekstit pitäisi olla tietääkseni aina jutun tekijän aikaansaannoksia. Ja vieläpä kohteen omistajan tarkistuslukemina. Aina ei omistaja toki halua tarkistuslukea stooria etukäteen, jolloin on aina vaara pieniin tulkinnallisiin "kömmähdyksiin". Tosin joskus kun on joku tehnyt taiton ja yhdistellyt esim. kahden valmiin kuvarin tekstit yhdeksi, niin on saattanut jutun kirjoittajasta tuntua hieman hassulta kuvarilta juuri siihen ko. kuvaan yhdistettynä, kun jotain tiettyä asiaa ei kuvasta varsinaisesti hahmota, mutta asiasta kuitenkin mainitaan kuvarissa... o_O

    Hyvvöö juhannusta kaikille! Pysykee pinnalla! :)
     
    arskazone tykkää tästä.
  6. rapa-ripa

    rapa-ripa Gearhead

    jepu. meinasin tuolla sitä, kun boori sanaa käytetään spooreista puhuttaessa...;)
     
  7. budweiser

    budweiser Gearhead

    Höh, täällä syvässä idässä kun ei tuolla ruotsinkielellä ole pskankaan vaikutusta niin kukaan ei ymmärrä tuota spår-sanasta väännettyä spooria joka on siis yhtä kuin ura...kertokaa vielä mikä on se koholla oleva / urospuolinen vetarin spline oikealla suomella..? Eli siis se osa joka menee tuohon ”spår - uraan?
     
    Muokattu: 21.6.2018
  8. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Spline: kääntäjä antaa sanan "liukukiila" , sehän se on kyllä mutta en ole kuullut käytettävän. Ura-akseli?o_O
     
  9. Auttas paljon jos kirjoittajat itse olisivat joskus koneistaneet, tehneet peltejä, parit vaihdelaatikkoremontit aasta ööhön, seetitöitä ja muita moottorikoneistuksia, sorvanneet jarrurumpuja tai muita akselien juttuja.....mutta kun taitaapi olla niin että nämä kirjoittajat ovat vain "joka homman tietäjiiä" ei joka homman osaajia edes sen vertaa että olisivat yhden auton rakentaneet nippeleistä valmiiksi.

    Työ tekijäänsä opettaa, niin se vain menee ja sen näkee sitten jälkeenpäin esim. tämmöisessä kirjoitustyössä.

    Aulis
     
  10. Impalas

    Impalas 1st gear

    Niin, mitä siitä tulisikaan jos kirjoittaa saisivat vain alan ammattilaiset?
    Vai onko esim. Jääkiekko- tai urheilulehtien toimittajat itse liigapelaajia?
     
    impala67 ja vernando de hoto tykkäävät tästä.
  11. splitti

    splitti 2nd gear

    Kirjoittaa saa kuka vaan, mutta ainakin itselle eniten toimii ne artikkelit missä kirjoittaja on alan ammattilainen. Esim fudiksessa kuuntelen paljon mielummin litmasen kommentteja kuin jonkun random ylen toimittajan tai lätkässä selänteen. Eli ihminen joka on ollut siellä tilanteessa ja kokenut sen pystyu antamaan ihan erilailla infoa, kuin joku koulunpenkillä istunut reportteri.
     
  12. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Vaikka olis minkälainen hot rod-jumala, niin ei sekään takaa sitä, että olis jotain annettavaa kirjoittamiseen. Sen huomaa monesti ihan tätäkin foorumia lukemalla.
     
    Peeaa, Gary Grand, vernando de hoto ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. nixxon

    nixxon 3rd gear

    Se taitaa olla kam. Josta tulee myös sana camshaft eli nokkaakseli, mutta esim vetari (vetoakseli) ja spooli niihin on
    Molempiin koneistettu urat on vain aloitettu eri kehästä.

    Kolme autoa jotka alkaa R-kirjaimella????
    -Rotke
    -Ratsuni
    -Riiseli-mersu
     
  14. Impalas

    Impalas 1st gear

    Niin koska Teemu tai Jari on kirjoittanut tekstiä lehteen?
     
    impala67 tykkää tästä.
  15. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    No ei kai lehti mikään Alfamerin korjausopas ole. Autoissa on mielestäni paljon monipuolisempaa tietämystapaa kuin vaikka fudiksessa, jossa siinäkin valmentajalta ja pelaajalta ja vedonlyöjältä syntyy kovin erilaisen lähtökohdan artikkeli.

    Ihan samalla lailla pikkusormi pystyssä espressoa siemaileva kromifiilari, kaikki maailman mallit ja moottorit tietävä muistisankari ja näpit rasvassa elävä härski hartikainen kirjoittaa täysin eri lähtökohdista. Kaikilta syntyy mielenkiintoisia juttuja tai on syntymättä, jos ei osaa kirjoittaa. Ja kun pitäisi osata kirjoittaa vielä deadline-maailmassa, jossa ei odotella kuukausia sitä inspiraatiota. Ja sitten niitten omistajien yhteydenpito on joskus ala-arvoista. Jotain kun kysyy niin vastauksen saaminen kestää viikkoja ja siinä vaiheessa juttu on jo taitettu ja painettu.

    Jokainen osaa jotenkin raakkua, mutta harva laulaa oopperaa. Ei kirjoittaminen ole yhtään sen helpompaa vaikka aakkoset osaisikin. On menestyneissä kaupallisissa autolehdissäkin ihmeen sitkeesti annettu kirjoitustilaa ihmisille, joista ei vain siihen ole. Ja jotkut eivät tunnu edes kehittyvän yhtään vaan vuodesta toiseen samaa kylätoimikunnan kesäraporttitasoista sanapyörittelyä.

    Vallankin jos on viritetty auto josta en ymmärrä hevon kukkua, niin on ollut tapana kirjoitella omistajasta pitkiä stooreja ettei paljastaisi omaa ymmärtämättömyyttä. Ja siis minähän en osaa kirjoittaa, mutta kun ei kukaan muukaan ole suostunut niin tätäkin on tullut kokeiltua muutaman vuoden sivuharrasteena. Tajusin sentään, ettei kannata yrittää siitä oikeaa ammattia.

    Niin ja esimerkiksi sen kromifiilarin tekemä juttu rasva-apinan suosikkimallista voi olla kovinkin antoisa, juurikin koska näkökulma on jotain muuta kuin se oma.
     
  16. impala67

    impala67 Double Gearhead

    kaameeta kitinää taas. kirjotusvihreitähän tullee kaaeekille yhtenään, varsinkin kun hosuu ja näputtää kännyllä. jepjep. jenkkiautolehden toimittajan tärkein ominaisuus joka mielestöni tarvitaan; innostus. roiskukoon rappaus, siinä liukee lateksi! antaa palaa vaan, lisää toki nippelidataa kehiin jos innostus kromikeihäiden uusiin kuvakulmien hakemiseen ei riitä. Kai Salmiolla ainakin on oikea, vilpitön tekemisen meininki. Kiitos!
     
    Lowlow tykkää tästä.
  17. On kuulemma mun nimi avustajana V8 Lehdessä. Ei pidä paikkaansa, minä en avusta lehteä, jonka toimittajat kirjoittavat paskajuttuja. Ei, kaikki jutut ei ole höpöä, mutta kyllä yleinen juttujen taso on aika alhaalla.

    Paljon voisi tehdä juttuja, mutta en kannata sitä että maksetaan 700-1000e per paska juttu.
    Tuo on ok summa, jos juttu on hyvä. Asiakkaat/tilaajat itse päättäkööt mikä on hyvä taso ja mikä ei.

    En tue mitään yritystoimintaa, jossa hommia tehdään vasemmalla kädellä vähän sinne päin.
    Muutaman kerran sanoin Markkaselle että pitää vaatia kirjoittajilta enemmän,.... mutta ei niin ei ja se on hänen päätös. Siksi en ole avustajana, vaikka nimi lukisi missä lehden tiedoissa. piste.

    Aulis Hämeenkorpi
     
  18. emil knievel

    emil knievel 2nd gear

    Mä en varsinaisesti ole kiinnostunut tekstin asiapitoisuudesta, kunhan se ei sisällä varsinaisia asiavirheitä...
    Yks ärsyttää yhtä ja toinen toista. Henkilökohtaisesti yksi suurimmista ärsytyksen aiheista on "tulipelti". Arvoisat toverit, se on rintapelti... Siis se siinä kojetaulun (ei KOEtaulun) takana.

    Ei aikakauslehden tarvitse olla ammattikoulun oppikirja, ja parempi ettei yritäkään...

    Mä ainakin kaipaan elävää tekstiä. Moblassa osataan ja Veikko Ennala oli kova jätkä. Long live Hunter S. Thompson!!! ja Henrik v S.... :)
     
  19. Holley

    Holley Gearhead

    Hyvä herra, eikun kojeLAUDAN takana, kun on oikean näköinen kojelauta, joka sellaiselta näyttääkin, eikä miltään hiton kosketusnäyttöautomaatilta.
     
  20. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Amerikkalaisissa auto-lukemissa fire wall on usein suomennettu palomuuriksi.. :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!