Pontiac 400cid

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 13.1.2005.

  1. SK

    SK Gearhead

    Pontiacin 400:n on erittäin hyvä kone, eikä sitä ole ihan ensimmäiseksi tarpeen FB:n konehuoneesta pois heivata (goatista puhumattakaan...). Toki riippuen siitä, mitä haluaa: mitään 50x:n alukantisen Chevyn tehoja ja kierroksia siitä ei kuitenkaan saa, ja taatusti SBC:n rakentaminen tulee halvemmaksi.

    Jos Ponun tekniikka kiinnostaa, kannattaa katsoa USA:n Performance Yearsin Tech Boardia, siellä tuntuu olevan aiheesta asiantuntemusta.

    Esim. seuraavat linkit kannattanee vilkaista läpi:

    http://forums.performanceyears.com/eve/ ... 1236033391

    http://forums.performanceyears.com/eve/ ... #245100155

    http://forums.performanceyears.com/eve/ ... 8766047762

    Ko. kirjoitusten mukaan muskeliajan korkeapuristeinen 400:n tuottaa pienin muutoksin (merkittävin nokaksi Crover 60916) > 400 hp.

    Kierroskestävyydestä:

    http://forums.performanceyears.com/eve/ ... #301605803

    Jos edes harkitsee 400:n (tai minkä tahansa Pontiacin koneen) kutittelua, kannattaa tutustua ko. palstaan. Ilmeisesti eräs tällekkin palstalle kirjoittava henkilö vaikutti tyytyväiseltä remontoidun 400:nsa tehoihin ja käytökseen 72:ssa GTO:ssa.

    Laatikosta: ethän T5:llä tarkoita sitä mm. 305 Camaroissa ollutta laatikkoa? Sitähän GM ei uskaltanut laittaa edes 350:n perään, PY:n tyyppien mukaan 400 rikkoo sen välittömästi kaasua syvemmälle painettaessa, ja se voi tehdä kipeää myös matkustamon puolella. Olen itse kaivannut M20:n tilalle 5:ttä vaihdetta (3:90 perä ei naurata moottoritiellä), ja vaihtoehtoja vaikuttaisi olevan lähinnä 2: Richmond 5-speed (mennee heittämällä M20:n tilalle, mutta ei ole ylivaihdelaatikko l. pitäisi vaihtaa peränvälitys) tai Tremec(TKO), joka taas vaatinee pohjan koputtelua ja tarjonta käytettynä on olematonta.
     
  2. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Varo ettei siitäkin tuu vene, vai onks vesi jo laskenut siellä rannikolla :rotfl:
    Kesällä auto nähtäneen varmaan joskus Kouvolan cruisingeissa kuitenkin :wink:
     
  3. Midnightbandit

    Midnightbandit 1st gear

    Loota on sama mitä ne on käyttänny nois uudemmis mustangeis(siis manuaali) Ja pitäs kuulemma kestää aikamoisen rääkin jo valmiina mut sen näkee sit. yhtenä vaihtoehtona ois ollu viperin 6-lovinen loota mut sen hylkäsin rahan takia(kallis ainakin minulle). Juu toivottavast ei venettä tule :lol: kyllä varmasti auto tulee pyörimään sielläkinpäin jos aikaa on...
     
  4. SK

    SK Gearhead

    Siis kumpi:

    http://www.fortesparts.com/tremec.cfm

    Tuossa vielä tarinaa vanhemmista T5:sta

    http://www.fortesparts.com/article2.cfm

    Ymmärtääkseni noiden uudempien Mussejen laatikko on tuo tremec, mutta siinä on kytkinakseli(n rihlat tms.) Fordin malliset eikä se siksi kävisi heittämällä GM:ään.

    Noihin saa Aftermarkettina GM:ään sopivat palikat, ks. mm.

    http://www.keislerauto.com/gm/transmiss ... _68-72.asp

    mutta tuo bolt-on paketti sitten jo jotain maksaakin.

    6 vaihteiselle ei taida olla oikein (ainakaan Suomessa) käyttöä, tuollainen 5-speed Tremec 2.87:lla 1:sellä ja 0.64:lla 5:sella piisaisi ainakin minulle enemmän kuin hyvin.
     
  5. Midnightbandit

    Midnightbandit 1st gear

    se on tuo tremec. mikäs 350 ja 400 koneissa on ku rikkoo ton T5? ainakin kaverilla kestänyt toi T5 hyvin vaik on tehoo 402hv koneessa... :eek:
     
  6. SK

    SK Gearhead

    Vääntö. 80-luvun tehtaan linjan perus t5:lle luvataan kestoa 265 ft lbs:ää, TremecT5:lle n. 300 ft lb, Tremec3550:lle 425 ja siitä jalostetulle TremecTKO:lle 525 ft lbs:ää. Varmaan myös auton paino (pikkumusse vs. esim. gootti-poncho) ja kaasujalka vaikuttavat ikään.

    Eli tuskin tuo kaverisi laatikko ainakaan tuo perus t5 on? Jos on, niin kerro toki minullekkin, niitä saa Ebaystä 1/2-ilmaiseksi.
     
  7. Midnightbandit

    Midnightbandit 1st gear

    Taitaapi olla ihan perus loota. kaverin auto on 80-luvun lopun ponuja ja alun perin 305 koneella ja tolla lootalla nyt 350 ja sama loota ainakii tähän päivää asti hyvin kestäny ja rääkätty ihan tarpeeksi...
     
  8. Senior

    Senior 1st gear

    T5 80-luvun lopulla sai tyyppimerkiksi "World Class" ja on aika lailla kestävämpi kuin 80-luvun alun T5. Kuin kaksi eri lootaa....
     
  9. GTO cab69

    GTO cab69 1st gear

    Nyt tulikin mielenkiintoinen aihe. :)
    Pakko päästä ens suvena ulkoiluttamaan omaakin Pontsoa.
    Vanhus vaan vaatis hiukan enempi huolenpitoa kun se on viime
    vuosina saanu. Ompi jääny vähän näiden kaksipyöräisten varjoon.
    No, meni hiukan aiheen sivusta.
    Onkohan kukaan kokeillu ahdinta sovittaa 455:n päälle?

    Ei ole riemulla rajaa kun avolla ajaa... 8)
     
  10. GN 87

    GN 87 1st gear

    Taidanpa olla se kaveri, joka on PY:n sivuille kirjotellut ja joskus tännekin ja omassa GTO:ssa on just toi kiristetty 400 tolla crowerin 60916 nokalla. Paketissa on myös #62 kannet rosterivenoilla, 9:1 puristukset, orkkis imusarja ja Q-jet. Peltisarjat on tietty myös ja laatikkona th 400 ja stall speed 2000 rpm. välitys on 3.55:1 ja matka-ajo ei oo mitään herkkua 275/50 renkailla. Paikaltaan toi poistuu kyllä ihan riittävästi jos pitoa vaan löytyy. Itse en Pontiaciin mitään chevyn konetta laittais, mutta tää nyt on ihan makuasia. Dynotettu tota ei ole, mutta engine analyzer antaa tolle combolle muistaakseni noin 425 hv. Samaa ne ovat dynottaneet jenkeissä vastaavista paketeista, tosin puristuksia ollut ehkä aavistuksen enemmän. Onko tossa sitten oikeasti +/- 400 hv sitä on vaikea sanoa, mutta ainakin mulle riittää. Laatikkovalintaan kannattaa kiinnittää huomiota, koska VÄÄNTÖ tossa on ihan tautinen, vaikka noi jenkkiheput varoitteli, että alakierroksilla voi olla laiska. EI varmasti ole ainakaan noilla välityksillä ja rengaskauppiaalle on asiaa usein jos on raskas jalka. Jenkkien mukaan Pontiacin vakioimusarja riittää varsin pitkälle ja Q-jetin kanssa ovat myös saavuttaneet teho/ajettavuussuhteen kannalta parhaita tuloksia. Halpaa ton koneen rakentaminen ei ole ja osia saa metsästää varmasti enemmän kun chevyn koneeseen, mutta itse halusin pitää autossa orkkiskoneen. Rundeja toi ei kestä kauheasti, mutta eipä ole tarpeenkaan.

    Jos perstuntumalla pitää verrata kulkuja samassa taloudessa oleviin 5.9 ltd Grand Cherokeehen ja 94 Trans Am LT1:een 6 v manuaalilla, vie GTO kiihdytyksessä "selkeän?" voiton. Huipuissa T/A taas vie sitä kuin vierasta sikaa ja niin taitaa viedä Jeeppikin, koska GTO:ssa loppuu välitykset kesken aivan liian nopeasti. Tää taas puoltaa joko T5 tai T56 lootaa koneen perään. T56:lla voi huiput taas nousta lähelle lentoonlähtöä... Mun suositus: säästä se Ponchon kone vaikka sit sen chevyn koneen sinne kampeisitkin. Jälleenmyyntiä silmälläpitäen kannattaa säilöä se "inkkarikone". Tsemiä projektiin!!
     
  11. Midnightbandit

    Midnightbandit 1st gear

    No nii nyt ollaa astetta verran viisaampia, edellisiä viestejä meinaan. juu ja kyl pontiacin kone säilyy tallissa niin kauan ku autokin ku toi lohko on viäl 4pulttisel alakerral :lol: onko muuten kuin harvinainen lohko? joku muistaakseni joskus puhu et ei noita ainakaa liikaa oo tarjol... viisaammat korjatkoon jos olen väärässä.
     
  12. SK

    SK Gearhead

    400:ssa on 4-pulttista lohkoa tehtaalta lähtien vain RA-koneissa. Esim. 69:ssä RAIII + RA IV. Toisaalta voi olla, että siihen on kairattu lisäpultit myöhemminkin. Mikäs koneesi koodi (2-kirjainta repsikan kannen alta koneen edestä) + miltä vuodelta se on, sillähän asia selviää.

    Vielä tosta laatikosta: WC T5:n kestävyyttä epäillään aivan kuten perus T5:n, sen sijaan Tremec3550:sen/TKOn ei:

    http://forums.performanceyears.com/eve/ ... 8656068082

    Ei minulla ole omakohtaista kokemusta laatikon rikkomisesta eikä mieleenkiintoa sen pitkällisempään inttämiseen, mutta mm. GN87:n palautteen mukaan PY:n TechForumilta saa hyviä neuvoja. Ko. palstan kommenttien ja laatikon valmistajan/jälleenmyyjän max. vääntösuositusten perusteella on vaikea uskoa, että USA:n tyypit laittaisivat huvikseen uusia +2000 usd Tremecejä autoihinsa, kun romikselta Mussen laatikon saa 500 taalalla.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest


    :-? Eikös se FB ole kovakatto versio ja kone vaaaan 502 kubiikkinen !??!
     
  14. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    En mää vaan tiedä. Näin tuon kyseisen kapineen viime kevättalvesta siellä sen omistajan tallilla kun haettiin itelle se ponun koneelle liian pieni 850 dp ja miten mä muistelisin (niinkuin ilmeisesti tallilla käynyt rebel58:kin) että se olis ollut vaan sellanen köyhempi kangaskattoinen malli :wink: ja samalla reissulla on jäänyt sekin mielikuva että siihen tullut kone oli 509 ja semmosilla palikoilla ladattu että niistä nähdään ite vaan märkiä unia :odroll:
     
  15. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Näytettäis sitäkin syntiä harjoitettaneen.

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!