Edelbrock/Carter ikävän paksuilla kuumana käynnistäessä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jussi289, 13.7.2018.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Vaan ei koskaan oo ollu tota ongelmaa.
     
  2. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Mulla kokemus neljästä edelbrokista eri mopareissa ja kaikissa sama ongelma eri laajuudessa. Osassa on eristyslevy välissä ja osassa ei.

    Vaihdoi ylikiehuvan kaasarin isän pontiaciin ja ei minkäänlaista vaivaa. Pontiacissa näyttää olevan bensapumpulla myös paluulinja eli liittyskö siihen että kiehahtaa enimmäkseen bensalinjassa ja neulat ei jaksa pitää. Pontiacin pumppu päästää ylimääräsen tankkiin eikä oireile?

    Mulla on projektina testata pahoten oireilevassa ramchargerissa regulaattoria paluulinjalla jos korjais oireet.

    Oireista vielä sen verran että ainakin mulla kuuman koneen sammuttua muutaman minuutin päästä alkaa bensa haisemaan ja jos ottaa ilmanputsarin pois niin näkee kuinka kaasari rykii tavaraa imusarjaan
     
    artsiracing tykkää tästä.
  3. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Ainakin sbc mekaanisen pumpun kautta bensa tulee aika kuumana kaasariin ilman paluulinjaa, mulla kummassakin sbc sähköpumppu ja ei oo mitään ongelmaa edeleillä.
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Olisko niin, et kohokammiossa kiehuva bensa heikentää kohon kelluntaa ja päästää vielä lisää bensaa pumpulta...
    Kun sais edes viileetä ilmaa putsarille, mut on etuseinä aikas tiivis.
     
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Mulla myös kahdessa sbc-koneisessa sähköpumput paluulinjalla (x-tbi), eikä kuumakäynnistysongelmia.

    Mutta suorastaan surkuhupaisaa on että siinä uudemmassa vakiossa monipisteruiskussa on juuri tuo helvetin pitkä kuumastartti jos ei heti muutaman minuutin kuluttua käynnistä! :mad:
    Se käyttäytyy juuri täsmälleen niin kuin kiehuva kaasari.
     
  6. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Vois olla perää. Mulla on vähiten oireita sellasessa combossa jossa on edeli ja carterin sähkönen pumppu paluulinjalla. Sekin sahuuttaa vähän pidempään just sopivan ajan jälkeen kun on kuumana sammutettu mutta ei mitään verrattuna ramchargeriin jossa on vakio mekaaninen pumppu
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eikös niissä pitäs olla se "hot fuel handling" toiminne, joka kierrättää bensaa jäähdytysmielessä sammutuksen jälkeen kuumana?
     
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    ^ En tiedä mitä kaikkia toimintoja siinä lieneekään, mutta ilmeisesti jotain huollon tarvetta kuitenkin.
    Huvittaa vaan kun tuollanen nykyaikainen ruisku on niin etevä että se osaa jopa imitoida kaasaria! :p
     
    Rotten, Camino'79 ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  9. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Mulla poistui tuo samanlainen ongelma aikoinaan -64 Bel Airissa 350 koneessa uuden edelbrockin kanssa laittamalla puoli tuumaa paksu alumiininen korokepala kaasarin ja Imarin väliin. Se musta varttituumainen GM eriste ei riittäny... Sekin pelasi muuten täydellisesti, mutta esim. kaupassa käynnin jälkeen sai sahata sen väkisellä röpötyksen saattelemana käyntiin. Ei tehny sitä enää kertaakaan alumiini spacerin laiton jälkeen.
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ehkä tässä on sittenkin kyse muusta, kuin bensan kiehumisesta kohokammiossa. Jos ei nyt sitten aivan minimaalinen kylmä lisäbensa muuta tilannetta oleellisesti.
    Nimittäin, se minun koskaan tajuamaton temppu antaa kaasua vähän samalla kun sammuttaa koneen, auttaa tähän vaivaan. Kokeiltu nyt verraten useita kertoja. Kun antaa vähän kierroksia ja sammuttaa, niin kuumastartti hetken päästä on ihan helppo.
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Aijai, legendaarisen hiutalesammutusmiehen ohje sammuttaa auto kierroksilla.


    Tästä on od:lla ennenkin keskusteltu ::webmaster:



    Väitän että tuon hyöty on korkeintaan se, että se hötäsee enemmän bensaa kaasarista pois just ennen sammutusta kuin tyhjäkäynnillä, eikä varastoimista.
     
  12. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    Jos löytyy neula/jousi/suutinsarja ( EDE 1479 tms) niin pykälää löysemmillä step up jousilla voisi kokeilla ( 5" Hg--> 4" Hg)...siinä kohtaa kun kone yskäisee niin neulat laskee hieman nopeammin? Toisaalta tää vaikuttaa siihen missä kohtaa rikastus tulee mukaan mutta kokeilemalla selviää.
    Eemeli on aika kiehumisherkkä kaasari, integroidut kohokammiot joissa on melko pieni bensamäärä.... heti kättelyssä niin korkea spacer kun vaan sopii.
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eiköhän ainakin toi hv-pumppu pidä sen ihan yhtä täynnä. Se kuitenkin lutkii pidempään kierroksilta.
     
  14. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Edelin kiehumistaipumukseen ei oikein auta muunkin kunnollinen lämpöeriste imarin ja kaasarin väliin..
    Tilanne vielä pahempi orggis imusatseissa missä on se kaasarin lämmityskanava...
     

Kerro tästä muillekin!