305 sytkä paukkuu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MANONTHEMOON, 21.7.2018.

  1. MANONTHEMOON

    MANONTHEMOON 3rd gear

    Eli ostin hetki sitten tommosen buick le sabren, chevyn 305 koneella.

    Koneeseen tehty ainakin
    Edelbrock 600 kaasari
    Performer imusarja
    Performer pakosarjat
    Compcams nokat (ei tietoa jyrkkyydestä)
    HEI jakaja
    Ilmeisesti myös compcams venttiilit ja nostajat
    Kannet avarrettu yms.

    Nyt sitten ensimmäisten ajojen aikana huomannut että etenkin kylmänä tosi kovaäänisesti ja epäloogisessa järjestyksessä ilmeisesti hakkaa jakaja?
    Säksätys ääni mutta kova ja ei loogista järjestystä.

    Ei lyö putsariin, eikä pakosarja vuoda. Ja ääni kuulostaa niinkun tulis tuolta jakajalta.

    Kone toimii ok, pätkii satunnaisesti täyskaasulla kiihdyttäessä.
    Ilmeisesti käy vähän laihalla.

    Kaasaria tutkin ja säädin aavistuksen rikkaamalle, ei auttanut.

    Eli, onko sytytyksen ajotuksessa nyt vika? Itse en ole ikinä säätänyt sytkää niin en viitsi mennä ronkkimaan ilman faktaa.

    Löytyisköhän pk seudulta joku joka vois tarvittaessa auttaa jos täältä ei löydy apuja?

    Kiitos jo etukäteen.
     
    Muokattu: 22.7.2018
  2. mika.p

    mika.p Gearhead

    Ajoitushan olisi nyt ensin hyvä olla kohdillaan ennen muuta ihmettelyä.
    Ja kaasarin ruuveista rikkaammalle kääntäminen ei vaikuta kuin tyhjäkäynnin seoksiin joten ei poista ongelmaa täyskaasu kiihdytyksessä.

    Eli sytkä ja mahdollisesti neulojen kanssa leikkimistä.
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kirjoituksen perusteella kannattaa heti etsiä se auttaja, eikä jatkaa itse.
    Jos olen väärässä kirjoittajan osaamisesta, niin ehken sitten asian esittämisen opettelu voisi olla paikallaan.
     
  4. MANONTHEMOON

    MANONTHEMOON 3rd gear

    Pakko myöntää että on kyllä epäselvästi kirjotettu

    Mutta joo, kaasaria säädetty muuttamalla kiihdytyspumpun tangon paikkaa lähemmäs kaasaria, helpotti vähän kaasun vastaamiseen ja alakierroksilla pätkimiseen. Ei tässä ensimmäistä kertaa olla kaasarin kimpussa, sytkä homma vaan vähän vieras kun en ole ikinä moista vikaa kohdannut.

    Täytyy nyt varmaan ensimmäisenä varmistaa että jako on kohdallaan eikä ole hyppinyt paikaltaan, jonka jälkeen sytkän säätöä.

    Edelleen jos täältä löytyy joku jolla on enemmän kokemusta tosta sytkästä, niin mielelläni otan avun vastaan että tulee kerralla oikein ja oppii itse siinä mukana. :)
     
  5. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Alipaine mittari on hyvä apu sytkän säädössä,kaikki koneeseen tehdyt muutokset vaikuttaa siihen mikä on oikea ennakko,pelkällä ajoitus lampulla ja asteita tuijottamalla mennään usein pieleen.Kun saa alipaineet järkevälle tasolle on ennakkokin melko lähellä oikeaa.
     
  6. MANONTHEMOON

    MANONTHEMOON 3rd gear

    Kiitos tästä neuvosta!
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Alipainemittarilla saa kaasarin seostakin sinnepäin tyhjäkäynnillä. Joskus menee vaan liian paksuksi jos parasta alipainelukemaa metsästäö.
     
  8. MANONTHEMOON

    MANONTHEMOON 3rd gear

    Kuinkahan tarkkana kyseisen koneen kanssa saa olla noissa seoksissa ja säädöissä muutenkin? Niinkun aikasemmin sanoin niin kuulostaa kun kävisi vähän laihalla nyt, mikä tietenkin vähän jännittää. Tarkoituksena tottakai saada säädöt kaikinpuolin hyväksi, mutta koska kesä on parhaimmillaan niin ei millään malttaisi seisottaa tallissa:odroll:
     
  9. MANONTHEMOON

    MANONTHEMOON 3rd gear

    Vähän päivitystä.
    Sain valmiiksi hiljasemmat putket leimaa varten. Kävin ajamassa lenkin ja totesin seuraavaa.
    Eli ääni on symmetrinen sittenkin. Kuulostaa siltä kun yhden pytyn kohdalla ainoastaan kuuluisi toi ääni.

    Kattelin pikaisesti tulpanjohdot läpi sulamisen ja mahdollisen maadotuksen pois sulkemiseksi, ja kaikki oli ehjiä.

    Muuttuuko koko homma vai voiko vika edelleen olla tuolla jakajassa/ sytkän säädössä?
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Oliskohan se kuitenkin vaan tulppa- tai tulpanjohtovika, mittaa piuhat vielä vastusmittarilla ja vaihda tulpat, ellet ole jo sitä tehnyt.

    Tuskin se sytkän säädöstä johtuu jos yksi pytty pätkii, mutta jakajan kansi kannattaa myös tarkistaa mahdollisilta halkeamilta.
     
  11. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Katoitko tulpat? Mulla oli vasta yks pimeänä.
    Tai ei täysin, välillä tuntui käyvän tasasesti ja välillä 7:llä..
     
  12. MANONTHEMOON

    MANONTHEMOON 3rd gear

    Täytyy huomenna vaihtaa tulpat ja mitata varmuudeksi noi johdot.

    Mietityttää vaan että voiko toi alakierroksilla rykiminen ja täyskaasulla kiihdyttäessä röpeltäminen johtua vaan siitä jos yksi tulppa huono.
    Ja etenkin toi hakkaava ääni.
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Pätkimistä, röpeltämistä ja hakkaava ääni, liittyykö nää millään tavalla toisiinsa vai ihan eri ilmiöitä?
     
    TimoT ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  14. MANONTHEMOON

    MANONTHEMOON 3rd gear

    Yks ja sama vika. Ainakin näillä näkymin. Oli hankala aikasemmin tulkita kun putket oli mallia suorat ja lyhyet. Nyt alkaa hahmottumaan paremmin.

    Tarkennus. Siis paikaltaan kun lyö lapun lattiaan niin röpeltää hetken ennne kuin kierrosten noustessa vasta alkaa vetää ja koko kierrosauleen läpi kuulostaa siltä kun kävisi laihalla, eli paukuttaa (hiljaa). Ei pauku suoranaisesti putkessa, vaan miedommin, eli kuvailisin ääntä röpeltämisenä.

    Lisäksi tuo hakkaava ääni jakajalta.

    Edit: kun ajossa kaasun laskee pois ja antaa auton valua ns moottorijarrulla niin ääntä ei kuulu ollenkaan.
     
    Muokattu: 22.7.2018
  15. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

  17. MANONTHEMOON

    MANONTHEMOON 3rd gear

    Useampaan autoon oon alipaine mittarin asentanut. Mutta ei ollu mitään käsitystä että noin laajasti näkee eri asioita sillä.
    Meinaa vähän olla kiven alla ko. Mittarit näköjään, joitakin vuosia sitten joka varaosa kauppa myi alipaine mittareita autoon :odeek:
     
  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    TimoT tykkää tästä.
  19. MANONTHEMOON

    MANONTHEMOON 3rd gear

    Tulpat vaihdettu. Ei vaikutusta..
    Kone käy aavistuksen laihalla, vanhat tulpat ei olleet valkoiset mutta harmaat.

    Tosiaan, kolkutus ei hävinny mihinkään.

    Edit: seuraavaksi luultavasti pakosarjan irrotus että voi varmasti pois sulkea sen.
     
    Muokattu: 23.7.2018
  20. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Tutki/tutkituta myös mahdolliset alipainevuodot (muistakaa tsekata myös jarrutehostajan kalvo, jos alipaine tehostimella).
     

Kerro tästä muillekin!