X-rungon alusta.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja zero, 22.7.2018.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tehostettunahan toi kierrosmäärä ei lopuilleen haittaa, aika äkkiä oppii käyttään sormea urakkanuppina. Voimaahan siihen hommaan ei tarvita.
     
  2. zero

    zero 3rd gear

    Joo pirun köykäinen toi ohjaus on, toisinaan ehkä liiankin kevyt... Tutkein vähän niin 22:1 on tuossa välitys, jos olisi tehostamaton niin olisi 26:1, että on siinä sitten jo aika pirun iso ero kun toi myytävät muutossimpukat on 14:1.
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sopii muuten hyvin tän aiheen alle, kun ohjauksesta puhuttiin... Naputtelee tuo ohjaus vähän irtonaisesti, varsinaista väljää en löydä. Olisko tehostimen ohjauspaineventtiili? Jotenkin tuntuu, et pelkästään sepelipinnalla ajokin saa ohjauksesta sellasen irtonaisen äänen aikaan. Tosin jotenkin enemmän vielä oikean etupyörän liike antas selvemmän "napinan".
     
  4. zero

    zero 3rd gear

    Sama homma itsellä, karkeammalla tielle, varsinkin jos on nimismiehenkiharaa, niin joku kolisee. Kaikli nivelet oon käymyt läpi, enkä ole mitään irtonaista mistään löytänyt... Sit kävin konehuoneenkin lävitte, ajattelin jos joku sisälokasuoja on löysässä tms mutta ei löytynyt kolinan syytä. Joten koliskoon niin kai se joskus itsestään ilmoittaa :D
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  5. rb

    rb Double Gearhead

    Kolinan kuopissa saa aikaiseksi, jos raidetankoja säätäessä ei muista tarkistaa, et lepotilassa pallot ois nollakulmassa.


    [​IMG]

    Ihan vaan tuli mieleen, kun itse tuossa keulaa säätelin ja olka-akselin puoleinen pallo jäi vinoon.. :odoops:
     
    Seevu ja zero tykkäävät tästä.
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Joo, ihan jo karkeella murskepinnalla ajaessa se tulee jo esiin.
    Täytyykin tarkistaa toi nivelten asento vielä jossain välissä.
     
  7. zero

    zero 3rd gear

    Olisko sulla kuvia tästä hammastanko toteutuksesta? Olisi mielenkiintoista nähdä on toteutettu, lähinnä mietityttänyt että miten sen saa passaamaan rattiakseliin :)
     
  8. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Rattiakseliin ostin ristiniveliä 2 kpl. Toinen mikä passaa hammastankoon ja toinen oli ns. 3/4" DD nivel ja pitkäkatosta kasaan menevä tanko noiden väliin. Rattitangosta hioin kylkiä sen verran että meni niveleen sisälle. Paskoja kuvia pari kpl.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Täytyy varmaan ajaa huomenna porukoilla montun päälle niin saa parempia kuvia ala puolelta.

    Rattiakseliin sovittaminen ei ole mikään kummoinen juttu. Vähän rintapellin jälkeen akseli poikki ja hioo molempia kylkiä että se nivel sopii. Tuollaisia osia. DD tangon ostin purkuautosta ja se menee kasaan.

    https://goo.gl/images/vmss1V
     
  10. zero

    zero 3rd gear

    Mistäs tällaisia niveliä löytää? Entä mikä on DD?
    alkoi tosissaan kiinnostaa tämä homma, kun pitkään miettinyt että hammastanko ohjaus olisi pirun hieno, mutta ajatus on jäänyt sille asteelle että "mahtaako olla kauhea homma saalistaa ja sovittaa kaikki osat keskenään yhteen". Mutta jos kerran suomesta löytyy jo toteutus niin asia muuttui aikatavalla :) metallityöt ei ole ongelma, koneistustöitä teen... Mutta se oli ongelma että mistä osista sitä alkaisi väsäämään.
     
  11. zero

    zero 3rd gear

    Mitenkäs raidetangot, mites ne sovitit? Käytitkö alk.per RT päätä ja teit väliin sopivat tangot?
     
  12. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Vaikka tuolta. Löytyy erilaisia. https://www.uspartsperformance.fi/viritysosat/jarru-ja-alustanosat/ohjaus?us_osa2=7278

    Tai laita vaikka ebay hakuun dd u-joint tai steering u-joint.

    Toi intrepidin tanko on keskeltä ohjaava ja tein siihen 10mm levystä palan mihin orkkis raidetangon päät menee kiinni ja ulommat on samoin orkkikset. Sitten se säätöholkki on katkaistu keskeltä ja hitsattu pätkä saman kokoista putkea siihen väliin kun sisemmät päät on nyt lähempänä toisiaan kuin orkkis systeemissä. Pitäisi teettää saumattomasta putkesta kunnon säätöholkit mutta tuo väärän kätinen kierre on vähän ongelma kuin ei kaikilla ole tappeja siihen.

    Tuossa keskustelu jota käytiin aikanaan http://www.overdrive.fi/forum/threads/hammastanko-ohjaus-63-impalaan.260030/
     
  13. rb

    rb Double Gearhead

    DD
    [​IMG]
     
  14. zero

    zero 3rd gear

    Kiitos näistä!
     
  15. zero

    zero 3rd gear

    Kuinkas paljon renkaiden kääntökulmassa hävisi?
     
  16. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    En osaa tarkkaan sanoa kun en mitannut, mutta muistaakseni jouduin droppi spindleistä ottaa stoppareista pois kun ei kääntynyt tarpeeksi. Eli ei käyttänyt koko hammastangon liikerataa edes. Nyt menee laidasta laitaan.
     
    zero tykkää tästä.
  17. zero

    zero 3rd gear

    Yksi kysymys viellä, skulaako ihan alk.per pumpun kanssa?
     
  18. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

  19. zero

    zero 3rd gear

    Väsäilitkö itte kiinnikkeet vai löytyykö jostain uudemmasta valmiiksi sopiva rauta?
     
  20. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!