Palaneen moottorin kunnostus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja bjusmsix, 1.8.2018.

  1. bjusmsix

    bjusmsix 1st gear

    Miten pitäs tollasta palaneessa hallissa ollutta moottoria lähtee korjaileen? Sulaakohan siitä kaikki sisältä, vai riittääkö kun lyö öljyt sisään ja kattoo mistä tiputtaa? Kansi varmaan vetää ainakin kieroon, jos sen kattois ainakin. Vai mitä raati, mielellään kokemuspohjalta sanoo?
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Voi olla sisältä hyvin ruosteessa pytyt ym. Voi olla pieni homma tai kunnon savotta.
     
  3. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Eikait moista voi purkamatta tietää? Sit vielä et mitkä lämpötilat on ollut, onko mahdollisesti palokunta suihkinut vettä tulikuuman koneen päälle? Vois kuvitella et jonkinsortin karkasu tapahtuu öljyä sisältävässä metalli möykyssä, mitä vielä mahd jäähdytetään.
     
  4. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jos kärventynyt niin paljon, että on pelko kannen vääntymisestä, on jokatapauksessa kaikki kumiosat kärventyneet, eli lähtökohtaisesti palasiksi ja katsoo mitä tarvii, jos apuvälineistö siinä kuosissa, että saattaa koettaa käyntiin, niin käyntiin ;)
     
    caprice305 tykkää tästä.
  5. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Jos moottori karkaisulämpötilassa on ollut niin ei sillä tee mitään, alumiinitkin olisivat sulaneet.
     
  6. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Ite mietin samaa ku paikallinen purkaamo möi aikanaan vöyrys mersun moottoria. Mersu oli palanu kokonaan. Mut meinas purkaamon pojat et iha toimiva on kone. Ne laitto sen koneen omaan rojekti merssuun. Tietääkseni se myös kävi. Mut en sen enempää tiedä
     
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jos kone kärvähtää käyttökelvottomaksi, sen kyllä huomaa päältäpäin, yhtään maalihiukkasta ei varmaan missään ole, alumiiniosat sulaneet jne.
     
    caprice305 tykkää tästä.
  8. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Jos semmonen on jostain syystä päätynyt nurkkiin ni ite ainakin vaihtasin öljyt ja löisin pukissa käymään ja kattosin mistä alkaa kusemaan ja mitä? Koska tuurillaan ei oo muutakun korkkiset venakopan ja ö.pohjan tiipparit menny ni vittuako sitä koko konetta avaa? ;)
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Täälläpäin noita nosturien koukkuja viedään vähän väliä hehkutukseen jotta kestävät.
     
  10. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Tuttu fixas joskus palanutta pakua, palo oli alkanut konehuoneesta. Koneen lisälaitteet otti toisesta autosta. Kyllä se käymäänkin lähti loppujen lopuksi mutta huohotti öljyt mittatikun reijästä mäelle. Männänrenkaat jumissa.
     
  11. bjusmsix

    bjusmsix 1st gear

    Noo ei se sentään ihan paskalta näytä, vähän kiiltävääkin tais näkyä kyljessä ei sitten muuta kun moottorikaupoille, ja tutkimaan. Kyllähän moottorit tietysti lämpöä kestää muutenkin, niin hyvällä säkällä pääsis vähällä.
     
    mikkis83 tykkää tästä.
  12. f34

    f34 Double Gearhead

    Jos löytyy vielä kiiltävääkin, niin voi toimiakin. Kumi ja muoviosat kannattaa tarkastaa.
    Mulla oli nuorena miehenä joskus 30v sitten tulipalossa tuhoutunut kupla.
    Sen kone oli päällisin puolin aika pahan näköiseksi mennyt.
    Sain sen kyllä käymään pikku puuhastelun jälkeen, mutta tehot oli hävinneet, kun ilmeisesti männärenkaat olivat jumittuneet.
    Veikkaan, että vesijäähdytteinen kone, jossa nesteet sisällä, selviytyisi paremmin tulipalosta.
     
  13. bjusmsix

    bjusmsix 1st gear

    Tää on ilmajäähykone. Huomasin mujten että vaikka ko vehje mujten on sulanut, niin johtosarjoistakin paikoin näki värejä. Kyllä töstä siis moottorin tekee!
     
  14. Väne

    Väne Gearhead

    Koulussa joskus vaihdettiin b2200 mazdaan moottori, lohko oli peräisin pahasti palaneesta autosta, alumiini kansikin puoliksi sulanut ja joku oppilas oli sen remontoinut, saattoi olla porattukin.
    Asiakas tais ajaakin autolla jonkun päivän mutta sitten rupes vuotamaan öljyä. Koneen etupäässä öljykanavan tulppa oli luiskahtanut ulospäin, liimat väliin ja ajoon..
    Seuraavaksi vuoti koneen takapäästä saman kanavan tulppa, laatikko ja kytkin irti ja tulpan liimaus ja ajoon..
    Öljyä söi reilusti vaikka vuodot saatiin kuriin, ja olikohan kansipahvi ongelmaakin, lopulta vaihettiin alakerta toiseen..

    Toinen tapaus, ford 6.4 powerstroke, josta sulanut alumiiniosia. Esim toinen venttiilikoppa puoliksi hävinnyt mutta silti suuttimien ja keinujen muoviosat vain vähän sulaneet ja polttoaineputkissa puhdas dieseli. Visko sulanut kokonaan mutta silti vesipumppu tuntui melkein käyttökelpoiselta.
    Sammutusvesi oli päässyt yhteen pyttyyn mutta ruosteet sai putsattua kohtuullisesti, vähän väriä tais jäädä.
    Tämä kone näytti pahemmalta kuin olikaan.
    Jos sammutusvedet ois kuivattu samantien niin konetta ei ois tarvinnut purkaakaan.
     

Kerro tästä muillekin!