Kauhava. LSK Businesspark ja muutakin.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja enzo, 28.3.2018.

  1. kari6767

    kari6767 3rd gear

    Mites monta kertaa hra katiska on ollu leimalla? Omasta autosta tarkastettu sfi lätkiä myöten kaikki mitä pitääkin,toki joka kerta niitä tuskin katsotaan. Jos itse kannatat noin kovasti kadunmiehen kisoja niin kannattaa varmaan kommentoida niitä palstoja,eikä esim. täällä yrittää vesittää fhra sääntöjä. Kannustaa pitäisi kuskeja lähtemään oikeisiin kiihdytyskisoihin,ei niihin muutoksiin paljon rahaa mene ja omaksi turvallisuudeksi ne on sinne määrätty,ei vittuiluksi.
     
  2. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    En tie koska Catiska on viimeks käyny nois kadunmiehen tapahtumissa. Mut meil on tallilla jokunen auto, ja aika yksimielistä on jengi siitä et ei niis oo edes tollasella 11 sekan autolla mitään mieltä hangata kun olosuhteet on mitä sattuu. siit ei saa oikeen aikaan ku ihmetystä et miks viineks meni näin ja nyt noin.
     
  3. Onko jollain uusia kuvatuksia Kauhavalta?
    Olisi mukava nähdä miten projekti etenee.

    Toivotaan ettei käy ku oppikirjojen projektin hallinnassa. Projektin viimeinen vaihe:
    - Projektin päättäminen ja projektiin osallistumattomien palkitseminen


    ah
     
    GS tykkää tästä.
  4. supo

    supo Double Gearhead

    Tänään alkaa radanreppaus eli aikataulussa ovat.Ps.Aulis,missä siinä rullaustiellä oli se betonilatta paksu?
     
  5. En tiedä muuta kuin että burn out alue, lähtöalue ja n. 60jalkaan asti on betonia.
    15cm sanoi viisaammat kun kyselin. vai onko joku sanonut että betonia ei olisi ollenkaan?

    tai sitten vain en ymmärrä tuota kysymyslausettasi, kun siinä on vähän sanat väärässä järjestyksessä tai vääriä sanoja.
     
    Muokattu: 1.8.2018
  6. Catiska

    Catiska Gearhead

    Eipä sitä ole leimattu kuin kahdesti. Kerran Motoparkissa, kerran Alastarossa.

    Kyllä minä kannatan kadunmiehen tapahtumaa ensimmäiseksi kokeilupaikaksi tai sitten test&tune päivää jos sellainen osuu kohdalle.
    Sillä on hyvä lähteä liikkeelle perus katuautolla.

    Jotta ei anneta liian ruusuista kuvaa ensikokeilusta SM kisoissa niin seuraavat asiat tulee olla kunnossa:
    Lisenssi. Se maksaa jotain ja tarvitsee matkustaa lisenssikuulusteluihin sekä käydä ajamassa ne viisi lähtöä. Siihen menee väkisinkin hieman rahaa riippuen matkasta lisenssin kuulustelupaikalle. Itse aikanaan kyselin onnistuuko kilpailun yhteydessä mutta ymmärrettävästi kiirettä on muutenkin, joten ajoin Hesaan suorittamaan lisenssikuulustelun.

    Tekniset säännöt:

    Äänenvaimennus pakollinen ja desipbeliraja 110db. Katuautossa nämä on kunnossa eikä ainakaan minulta ole koskaan mitattu möykkää. (tuon joutaisi mielestäni poistamaan säännöistä jokseekin turhana)

    Takajousitukselle saa sääntöjen mainitsemien materiaalivahvuuksien puitteissa tehdä melkein mitä vain. Etupää on tiukemmin määritelty, siellä saa alkuperäisestä muuttaa vain ohjauksen osalta:
    "Ohjauslaitteisto sekä etujousitus: Tehtaan alkuperäinen kyseiseen malliin toimittama
    järjestelmä säilytettävä tai vaihtoehtoisesti jälkituotantona valmistettu
    ohjausjärjestelmä sallittu. " (tuohonkin minä sallisin aftermarket tukivarret)

    "Turvakaari vaaditaan 10.00 - 11.49 (avoautot 10.00 – 13.49) sekuntia kulkevissa
    autoissa. Katso Tekniset Yleissäännöt 20.4.10 TURVAKAARI "

    Tuo turvakaari tulee jo nopeissa katuautoissa vastaan vaatimuksena, eli sen rakenteluun kannattaa varautua.

    Polttoainejärjestelmä
    Jos tankki on takakontissa kuten minulla, on takakontti eristettävä ohjaamosta teräs- tai alumiinipellillä tiiviisti. Tankin huohotuksessa oltava järjestelmä joka estää polttoaineen valumisen tankista jos auto kaatuu.

    Polttoainelinjoja varten on melko tiukat säännöt:
    "Kaikki polttoaineputket, myös ne jotka menevät tietokoneelle tai
    mittareille, on oltava metallisia, metallipunosletkua tai NHRA:n hyväksymiä "woven tai
    woven-pushlock". Painepuolella vain puristus- tai kierreliitokset sallittu, letkuklemmarit
    kielletty."
    "Kytkinkoppa-alueella kulkevat polttoainelinjat (paitsi
    metallipunosletkut) on suojattava seinämältään vähintään 3 mm (1/8") paksulla,
    vähintään 400 mm (16") pitkällä tukevasti autoon kiinnitetyllä, teräsputkella
    suojaamaan linjaa repeämiseltä."

    Päävirtakatkaisija on toteutettava niin että sillä auto sammuu (normaaleissa "asennuksissa" latausvirta pitää auton käynnissä) ja katkaisija tulee olla käytettävissä auton ulkopuolelta takaosassa autoa.

    Jäähdytysjärjestelmälle nesteiden ylivuotosäiliö

    Jos on mekaanisia mittareita (öljynpaine, polttoaineenpaine tms) pitää niiden mahdolliset nylon-letkut muuttaa sääntöjen mukaisiksi.

    Huohotinsäiliö
    "täytyy olla johdettu kiinteästi asennettuun säiliöön, jonka tilavuus on vähintään 3.75 litraa (paitsi mikäli mainittu ryhmäsäännöissä). Säiliö on oltava väliseinitetty siten, että se
    estää öljyn joutumisen radalle. Huohotin/huohotinputki on oltava molemmista päistään
    mekaanisesti varmistettu (nippuside ei kelpaa) liittimeen ja liittimet lukittu molemmista
    päistä."

    Manuaaleissa kannattaa katsoa vaatimukset SFI hyväksynnöille. Omani on monilevykytkimellä joten se vaaditaan mutta luonnolliseti sitä on aika vaikea tarkastaa...

    Kardaanilenkki (tämä kyllä on hyvä olla jokaisessa katuautossa mitä on viritetty edes kohtuullisesti)

    Vauhtipyörä
    "Alkuperäistyyppisten valurautaisten vauhtipyörien ja paineasetelmien käyttö kielletty. SFI 1.1, 1.2, 1.3 tai 1.4 vaatimusten mukaisten osien käyttö pakollista, kuten mainittu ryhmäsäännöissä."

    Kytkimen suoja
    "kytkimellä varustetut 11.49 ja nopeammat autot varustettava SFI 6.1, 6.2 tai 6.3
    suojalla. Katso kohta 2:6 Kytkimensuoja & Moottorilevy:"

    Automaatissa pitää öljytikku muistaa lukita. Alle 11sek autoissa pitää käyttää automaatin kanssa räjähdyssuojaa.

    Jarruletkut vaihdettava teräspunosletkuihin

    Kuljettajan istuin on tuettava myös takaa
    "Kuljettajan penkin tulee olla alta ja
    takaa tuettu runkoon tai kehikon poikittaisputkiin. Penkit tulee kiinnittää pohjastaan
    neljällä ja takaa yhdellä pultilla (aluslevyt ja mutterit) poikittaisputkiin siten, että kaikki
    pultit kiinnittyvät runkoon tai poikittaistukiin, paitsi kuten mainittu SFI vaatimuksissa."

    Turvavyöt sääntöjen ohjeiden mukaisesti, leiman oltava voimassa.

    Kypärä. Prätkäkypärä ei kelpaa, ks säännöt

    En minä kannusta vesittämään Fyyran sääntöjä, en minä niitä ole laatinut enkä niitä valvo. Oikeastaan toivoisin että niitä sääntöjä valvottaisiin jos kerran ne on kirjaan laitettu.

    Siinäpä tärkeimmät katuautoluokan osalta. Nuo kun laittaa kuntoon niin pärjää katsastuksessa. Paitsi jos auto osoittautuu nopeaksi, sitten tulee pitkä liuta lisää. Mutta, jos on intoa ja hiukan rahaa niin hauskaakin siellä tulee olemaan. Mutta yksittäisen kokeilun vuoksi en viitsisi lähteä tuota kaikkea tekemään...
     
    Cumminski ja atobee tykkäävät tästä.
  7. Kalu

    Kalu Double Gearhead

  8. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kyllä näyttää hyvältä!! Jos ei olisi mennyt lusikat jakoon niin olisi ollut hieno lähteä ajamaan ensimmäiseen kisaan uudelle radalle! Nyt ei ole edes käynnistetty autoa tänä vuonna. Katsomoon pitää yrittää päästä kannustamaan muita!
     
  9. Eikö oo Supo vitun hienoa. On ilmaa hengittää ja ei ole päällekaatuvia puita tai paskoja rakennuksia pilaamassa näkymää. Tämmösen kun sais sinne savoonkin niin siitä se ylämäki alkaa.... Olen menossa ensviikolla yritysmeetingiin varkauteen, pakko ajaa motoparkin kautta ja ottaa parit kuvat. Siellä kuulemma uusi omistaja ja toki odotamme että siellä satsataan rahhoo ja paikka palaa loistoonsa. Kukapa ei muistelisi niitä kultaisia muistoja....

    Jaska, voisi niitä kuvia panna tännekin, kun kaikkia ei kiinnosta pätkän vertaa faset ja muut hiphopit. Toki nyt tuommonen linkki näyttää sen verran että saa kuvista selvää. Ettei vaan ois tämmönkin foorumi/palsta kohta nostalgiaa ja tulee taas ryntäys niistä hip hopeista tänne missä on kaikki vakosamettihousumiehet kököttänyt koko nousukiitoajan.
     
  10. supo

    supo Double Gearhead

    Ei kun aikaisemmin kehuit että asfaltin alta kunnon betoniplatta ennen kuin alkoivat tehdä rataa mutta ei siellä ollutkaan vaan hiekkaa.Nyt on kun on tehty ja näyttää hienolta sillä kaidetta jo radalla ja alkaa tosiaan Pinolan porukka tekemään kunnon rataa.Ps.Motopark voi hyvin ja tulee vielä kuntoon jos joku järjestää kisoja mutta jos ei kisoja niin ei myös tapahdu mitään kun investointi menisi hukkaan!Mites montako mainosta myynyt Kauhavalle kavereiden kanssa,niitä sinä kehui hankkivan?Mene vaan suoraan sinne minne olet menossa sillä sinua ei siellä Motoparkissa tarvita!
     
    Muokattu: 1.8.2018
    Source, artsiracing, nalle71 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Paljon on asiaa ennen kun kiihdyttelee. Mut tolleen käsittää kun ajattelee että jossain isossa maailmassa niitä kokeilijoita on parisataa(kö) per ajopäivä (ei varmaan riitäkkään?) ja sielä muutamalla valahtaa öljyt radalle, ja sitä sitten putsaillaan ja pyyhitään, ja saattaa se vaikuttaa muiden ajoon sellanen liukaste.. ja sielä malttamattomat odottelee että koska pääsee ajamaan. Ja odotellaan, ja odotellaan.. ja pinnoja palaa ja yleisö ei villiinny ja poistuu..

    Tämmösen näyn koin ja ajattelin jakaa :poff:

    Billetti flexplate kyllä jo löytyis Rambosta, 29.3 luokitus. Vielä paaaaljon muutakin sitten pitäis, pa-linjat, ja lootasuoja ja kuskin istuin ja ja ja, nojoo..:odoops: Mut dieselpäät ois taas innoissaan kun lukemat putoo kokoajan :cool:
     
  12. josu

    josu Gearhead


    Pakko kysyä onx sulla kaikki inkkarit kanootissa?
     
  13. nalle71

    nalle71 Gearhead

    Ei kaadu puut niskaan joo eikä tartte katsella paskoja rakennuksia vaan pelkkää vitun aukeeta jossa tuulee aina ja vettä ei tule kuin kraanasta lukuunottamatta jotain paskasta ojaa missä virtaa yhtä paskainen vesi ja rakennukset harmaita betonineliöitä seassa muutama peltikyhäelmä ja tämä ainoastaan sinulle aulis kiitoksena arvostuksestasi pohjoismaiden vanhimpaan ja edelleen toimivaan kiihdytysareenaan jota on koitettu kuopata jo useampaan kertaan yrittäjinä viherpiipertäjät ym. mielensäpahoittajat viimeisimpänä joku olevinaan parempi mossen rakentaja seinäjoelta
     
    v.isoaho tykkää tästä.
  14. Tais osua ja upota. Tervetuloa pohjanmaalle katsomaan kisoja !

    Eläkä huoli, mää käyn ottamassa kuvat motoparkista ja siitä olen ylpeä että teillä savolaisilla riittää vain kovasti uskoa rataan, mutta montako lanttia olette itse siihen sijoittaneet?

    Muista että eletään vuotta 2018, kuka nyt menneitä muistelisi vaikka olihan ne kulta-ajat paavo väyrysellä, motoparkilla ja venäjän kaupalla. Tai oisko noilla millään historiaa, jos ei ois valkoiset ajaneet pois ja tappaneet punaisia , jos nyt historiaa nalle haluaa muistella tippa silmäkulmassa.

    savolaiset kommunistit voi ajaa mossella, täällä semmosia ei ole ollut sen jälkeen kun viimeiset punaiset lähti kälppimään. Mutta jos nyt kuitenkin uteliaisuuttasi haluat nähdä mitä yrittäjät ja FHRA ovat saaneet aikaan, käy ny samalla katsomassa täällä niin voidaan yhdessä muistella 80luvun loppua meidän kaikkien amerikkaa eli motoparkkia. Kaffeet ja hautajaispullat tarjoan (pitkopullaa) ja se on paljon savolaiselle se.
     
  15. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Onpas äreetä porukkaa!:(Tämä ei sitten kehenkään henk.koht. erityisesti kohdistunut!
     
    kapa73 ja Pertti K tykkäävät tästä.
  16. Ei, mutta savolaisia harmittaa aina kun FHRA ei satsaa motoparkkiin, kaikki syrjii ja vie kisoja muualle,..... näin se markkinatalous vain toimii. ja onko se jonku vika jos sattuu jossain muualla olemaan yrittäjiä jotka haluaa panostaa. Ei ainakaan ole pois keneltäkään, mutta harmitusta se ei poista, kun se harmitus on niin syvällä ihon alla....
     
  17. nalle71

    nalle71 Gearhead

    Jep ajat muuttuu ehkä sunkin kannattas ja tokihan se on Motoparkin pyörittäjien vika, jos jotkut idiootit valituskierteen aloittaa niin ettei ole mitään tietoa radan tulevaisuudesta ja vihdoin kun on varmuus sitten ammutaan alas rata pelkästään idioottimaisuuttaan voipi olla, jos Motoparkissa tehdään sama päätös kuin Alastarolla eli lopettaa kiihdytysajot kokonaan voipi olla että kuskit sekä katsojat kaikkoaa, koska turhan ykstoikkossa jossain tuulenpieksämällä aukealla ajella 5-6 kertaa kesässä mutta sitähän aulis haluaa vaan tuskimpa se rata pelkästään sun rahoillas pyörii sinne tarvitaan katsojia ja kuten on nähty muutaman huippuvuoden jälkeen Alastaronkin katsojamäärät romahti ja kilpailijamaksuihin tuli roima korotus joka taas karsi osanottajia aika runsaalla kädellä ja sehän on edessä myös siellä aakeellalaakeella vaikka kuinka alis pyristelis vastaan
     
    Source ja Diktaattori tykkäävät tästä.
  18. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Taidat ite olla kunnon korpikommunisti ku kiihdytkiin niinku kommunisti. Ootko saanu savolaiselta pataan ku noin harmittaa?
     
    Inlinee ja nalle71 tykkäävät tästä.
  19. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Nää on niitä tosi(ssaan)harrastajia.
     
  20. KKOSKINEN

    KKOSKINEN Gearhead

    Saattaapa nalle olla oikeassa.
     

Kerro tästä muillekin!