Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Silmiin osui vanha viesti.

    Onko kukaan tehnyt omaan autoon tällaista viritystä. Moni varmaan on kuullut ainakin, mutta itselle oli uusi juttu.

    Lueskelin kokemukset ja nyt tuntuu siltä, että pitäs alkaa nikkaroimaan.



    TPS/PCM -HUIJAUSOHJEET

    Totta vieköön.
    Loota pelaa potentiometri-TPS:llä paremmin kuin toimivalla TPS:llä!!!

    Muutin sen aikaisemman kuvalinkin suojaamattoman 1M potikan tilalle 20k lineaarisen umpinaisen tarkkuuspotentiometrin joita mm. teollisuudessa käytetään.
    Oli aivan liian herkkä säädettävä tuo aikaisempi versio ja muutenkin arka likaantumaan ym.

    Kaasun "asennoksi" siis säädin kiinteän 1.6V, eli pintakaasua vastaavan jännitteen.
    EDIT: Amerikasta sain tarkennuksen, jännite pysyvästi 2V, tällöin governorinkin paineet ovat kohdillaan ja laatikko pitää yhtä hyvin kuin toimivallakin TPS:llä

    Mittauksia:
    Turbiinin lukko menee päälle yli 80km/h nopeuksissa kun TPS -signaali *ylittää 1.25V. Ylivaihde kytkeytyy pois jos auton nopeus (VSS -signaali) menee alle 75km/h, jarruun kosketaan TAI jos TPS -anturin voltit menevät alle 1.20V.

    Ylivaihde tippuu pois mikäli TPS -signaali menee yli 2.65V JOS turbiinilukko ei ole päällä.
    Turbiinilukko tippuu pois päältä jos vauhtia on alle 90km/h JA TPS -signaali menee yli 3.0V, eli WOT -asennon.

    Summa summaarum:
    Kun TPS -signaali on kiinteä 1.6V, kaikki vaihteet JA lukko toimivat oikein.
    Kick Down jää pois toiminnasta, mikä on Cumminsin vääntökäyrä huomioiden erittäin hyvä juttu.
    Esim 60km/h nopeudesta kaasun linttaaminen pohjaan ei aiheuta vaihtoa 4 -> 3 välillä ja kone vetää huomattavasti paremmin.
    Samoin +80km/h vauhdissa kaasun linttaaminen EI tiputa lukkoa pois vaan kone vetää heti hyvin.
    Sokerina pohjalla loota toimii myös hyvin letka-ajossa maantiellä, jos edessä oleva löysää ja kaasupedaalin joutuu nostamaan ylös, tippuu lukko alkuperäis -TPS:llä heti pois vaikka vauhtia olisikin yli 80km/h.
    Muutoksen jälkeen ei.

    Eli: turha lukon vemputtaminen jää pois kokonaan ja loota vaihtaa aina isompaa mahdollisimman pienillä kierroksilla! :rotfl: :rotfl:

    Suosittelen kaikkia heittämään toimivankin TPS:n mäkeen ja korvaamaan sen potientiometrillä! :eek::D

    Ohjeet:
    -1kpl 20k ( 0-20000 ohmia) tarkkuuspotentiometri, maksaa 2-3€
    -1mm2 johtoa 1-3m

    Potikka kytketään niin että keskinapa tulee signaalijohtoon(puna-valko).
    Potikan reunimmaiset (kätisyydellä ei väliä) tinnit kytketään TPS -piuhan maahan (musta) ja syöttöön 5.11V (sini-valko).
    Lopuksi yleismittari kiinni TPS -signaalijohtoon (puna-valko) ja toinen mittajohto akun miinukseen.
    Auto käyntiin, valot, puhallin ym apulaitteet päälle ja käyttö lämpimäksi etteivät hehkut ole enään päällä.
    Potentiometri pyöritetään sellaiseen asentoon että mittari näyttää PCM:lle lähteväksi signaaliksi 1.50-1.70V (omani säädin 1.6XV).
    EDIT, säätö tasan 2V jännitteeseen.
    Sitten vaan potikan säätö lukkoon ja menoksi!
    Ja taas vältyttiin maksamasta 400€ Aro -yhtymälle! :lol: :lol:

    Kaikkea tuo ihmisen köyhyys teettää, varakkailla jenkeillä ei vissiin ole riittänyt edes mielikuvitus kokeilemaan moista viritystä, en ainakaan itse muista missään moista ohjetta bonganneeni.
    Panevat vaan kylmasti uuden tilalle tai tekogengittävät vanhan TPS:n kuntoon erilaisilla poppaskonsteilla.

    P.S.
    1mm2 johto tinatulla päällä passaa muuten auton orggis-naarasliittimeen kuin nakutettu eikä auton omia johtoja tarvitse katkoa.
     
  2. nakkertton

    nakkertton 3rd gear

    On ollut, enkä tykännyt. Mulla on lukolle oma kytkin joka on parempi kuin potikka hässäkkä.
     
  3. turbosleeper

    turbosleeper 3rd gear

    En kyllä suosittele laittamaan tuota. Ennemmin laittaa uuden tps:n jos voltit heittelee
     
  4. smgt

    smgt 3rd gear

    Minä tykkäsin niin kauan kunnes potikka alko mennä huonoksi ja arvot heittelee. Laitan uuden potikan kuhan koppeudun.
     
  5. Pertura

    Pertura Gearhead

    Mulla on ollut potikka ties kuinka pitkään, yksi parhaista tekemistäni muutoksista. Ainoa tilanne missä se on ollut haitaksi, on reilun kuorman tai ison kärryn kanssa rampista kiihdyttäminen, kun vauhtia on juuri sen verran että turbiini on lukossa. On siinä vaiheessa aika odottava tunnelma, mutta kaasu-jarrulla siitäkin pääsee. Kaikessa muussa sitten lootan käytös onkin tosi paljon parempi kuin TPS:n kanssa.
     
  6. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    Joka kerta räpläät nappulaa?

    Mulla on potikka sekä pakko-nappula. Ihan toimiva.
     
  7. nakkertton

    nakkertton 3rd gear

    En, yleensä laitan pakkolukon esim maantiellä ni ei pudota lukkoa pois kun ottaa jalan kaasulta. Nämä on taas niitä makuasioita, kokeilemalla selviää tykkääkö vai ei.
     
  8. turbosleeper

    turbosleeper 3rd gear

    Laittaa kunnon turbiinin niin ei tarvi kikkailla
     
  9. smgt

    smgt 3rd gear

    Itellä on lowstalli mutta on se lukko päällä silti paljo mukavempi ajaa.
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ei ollu muun lootarempan lisäksi rahaa ku JN-Tradingin turbiiniin. Nii että pakko pärjätä sillä......
     
  11. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Ei kai sillä kunnon turbiinilla ole mitään tekemistä sen lukon päälle ja pois pomppimisen kanssa?

    Tai sit oon ymmärtänyt väärin.
     
  12. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Meinaavat lähinnä että jo pelkästään low stall turbiinilla sais kierrokset pysymään ajossa alhaalla. Onhan se niinkin, en vaan oo kuullu että kovinkaan moni suomipajoista ainakaan olis kovin kireetä turbiinia saanut tehtyä Cumminssin perään. Tai jos on saanutkin niin maastoajo kärsii pikkupuolella, mut eihän näillä metässä möyritä nii :D

    Kyl ne vähän semmosia makujuttuja tahtoo olla mitä vuosien aikana oon seurannut, noita tps-juttuja. Mihin autoaan käyttääkin ja silleen.
     
  13. tsipi

    tsipi Gearhead

    Eipä minulla ainakaa kovin herkästi puota lukkoa pois jos painaa hitaammin sitä pedaalia pohjaan. Jossain tilanteissa kyllä perin kettumaisesti puottaa ku vahingossa survasee.. Ei se pumppu kuitenkaa anna heti kaikkia, jos afc toimii. Ohi tuntus pääsevän autoista tuolleenkin. Olisin kyllä itelle tps modin tehny jo, jos ois tuo jarruvalon katkaisija kytketty pcm:ään. Sit vois tarvittaes puottaa jarrulla turbiinin pois päältä.
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Mikähän muuten on reilu kuorma tai iso kärry? Tulin kotijo joku aika sitten Dodgen lava täynnä ja kevyt pv täynnä märkää puuta. ei nyt ihan lavakaaren tasolle mutta yli puoleen väliin ja kärri minkä uskalti ettei akseli katkea. Ajelin ilman o/d niiku jenkkijoet suosittaa, mutta olikohan hätävarjelun liioittelua? Ameriikoishan tolla sais 15500kg vetää ja ymmärrän että silloin se vois luistaa mutta pitäskö jo muutaman tonnin kuormalla ajaa ilman ylivaihdetta? Pikkasenhan se pitkällä pikitiellä huutaa siinä 1900rpm korvilla ilman ku muuten menis noin 1300rpm/80km tunnissa. Nyt tuntuu kun on kohta vuoden ajanu rempan jälkeen että paranee käytös vaihdoissa ja turbiinin käytöksessä ilman kuormaa ajaessa. Jotenkin pirteempi tuntu.
     
  15. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Ei mullakaan putoa pois jos rauhassa painaa poljinta.

    Letka-ajossa se on karseeta kun aina kolahtaa lukkoa päälle ja pois kun joutuu nostamaan jalkaa kaasulta tai painamaan jarrua.

    Mulla on isoin kuorma toistaseks siemenperunaa ~1400kg lavalla ja kärryssä ~3000kg + kärryn paino. Vakio moottori eikä hirveemmin tuntunut.

    Posotin ihan normaalisti 1300Rpm / 80km/h menemään ja nauroin.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minen uskaltanu, oon kerran ottanu pois lootan ja turbiinin. Toipuminen on vieläkin kesken ja terapia.....

    Ajoin siis varuksi ilman ylivaihdetta ettei nyt vaan sattuis mitään. Jos sinulla on 1300rpm tolla nopeudella ja lukko päällä niin kuulostas että turbiini on vaihdettu? Letkassa ajaminen on kyllä ikävää. Kun ei viittis ajaa yli 80km/h ettei taas välähdä tolppa niin jotkut kun nytkyttelee 70-80 km/h välillä ja ohi kun menee niin ne kiihdyttelee rinnalla. Niiku se intin hilux kuski. Äijä peitty tojotineen nokeen ja jäi ku tikku paskaan siinä tolpan jälkeen suoralla.
     
    tappokinnas tykkää tästä.
  17. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    En tosiaan tiedä mikä turbiini alla on. Kauhee mehulinko se on ja koe-ajolla Nätkin meinasi, että on vakiolimppu.
     
  18. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    ei mulla potikan kanssa ainakaan lukkoa pudottele muuta kuin nopeuden alentuessa tai jarrua painaessa.

    1100kg vaunua olen ainakin surutta kiskonut ylivaihteella. jos mäkistä ja hitaampaa ajoa niin sitten ilman.

    Laskin just vaunun kanssa kulutusta, 15,9. ei paha, mutta jotenkin kuvittelisin että sieltä vois muutaman desin tai litrankin saada pois? 11-12 toi vie ilman kärryä matka-ajossa.
    Savuruuvia vois varmaan vähän ottaa aukipäin ja säätää sen jälkeen afc:n jousta, tupruttelee jonkun verran savua jo 5-10psi paineella minkä ahtaa pieneenkin kinkamaan vaunun kanssa.

    Siihen ei taida olla muuta säätökikkaa kuin testata että sopiva säätö löytyis? joskus otin liikaa auki niin sitten ei enää ahdin herännyt.

    Ainiin sellainenkin ongelma on vaunun kanssa, että jossain 20psi ahdon paikkeilla alkaa sakkaamaan, ei sakkaa koskaan ilman kärryä. kai se sen verran enempi vastustaa niin alkaa ahtamaan liikaa.
    Jos painaa enempi kaasua niin ei sakkaa..
    Mitäköhän tohon keksis? tehoa en halua yhtään vähempää, mutta toimivuutta kyllä :)
     
  19. Pertura

    Pertura Gearhead

    Jonkun matkaa toista tonnia kun on lavalla, niin alkaa kattila rauhoittumaan ainakin mulla sen verran, että ihan pikkukiekoilta ei lähde kovin joutuisasti sylkemään.

    Ja kannattaa kärryä kiskoessa nostaa vauhtia suosiolla vähän ylemmäs siitä kahdeksasta kympistä, niin ei joudu loota niin koville ja ole pakolämmöt taivaissa. Jenkkijoet suosittelee niiden jäähalliensa kanssa jostain 1800-2000 kierroksen välimaastosta, toki 3.54 välityksellä alkaa kotimaan rajoitukset vähän tulemaan vastaan. Mutta enemmän kierroksia on parempi. Mulla taitaa olla vaa'alla pikkusen reilu 7,5 tonnia isoin paino minkä kanssa olen liikennöinyt, oli sepeliä autossa ja kärryssä. Pikkusen vaille satasta oli hyvä painaltaa motarilla, ei ollut sellaista väännättämisen menoa siinä touhussa, vaan kone kävi aika vaivattoman oloisesti ylivaihteella.
     
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, ne juttelee siä back in states että menee löpöä enemmän ku ajaa ilman o/d mutta säästyy ylivaihteen levyt palamiselta. Kuulemma se mikä luistaa enksteks. Jotenkin vaan tuntu hölmöltä ajaa nuinkin kevyellä kuormalla ilman mutta 1900rpm oli siinä mittarissa kiekkaa.
     

Kerro tästä muillekin!