K-jetronic kertomus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja k-jettiläinen, 16.8.2018.

Tags:
  1. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    "Moottori on vw 1.8i 66kw, jossa kärjetön sytkä. Tämä on käsittääkseni melko yleinen moottori vanhemmissa volkswageneissa.

    Lähtee nätisti käyntiin ja käy aika tasaisesti, mutta pätkii putkesta niin, että vaikuttaa sytytysongelmalta, mutta en ole varma. On siis sellaista terävää epäsäännöllistä jatkuvaa pätkimistä, mutta periaatteessa muuten käynti on tasaista. Ottaa kierroksia johonkin asti (kierroslukumittaria ei ole, mutta arvelisin 2000-2500rpm) kaikilla pytyillä tasaisesti, mutta sitten alkaa käymään epätasaisesti röpeltäen ihan kuin ei kävisi enää kaikilla.

    Ajossakin pintakaasulla/puolella kaasulla toimii nätisti, mutta heti kun painaa pohjaan niin alkaa röpeltäminen. Vauhdin saa juuri ja juuri 80km/h ja lievässä alamäessä kulkee ajoittain jopa yhdeksää kymppiä. Huomasin, että virranjakakan kannesta puuttui kokonaan se pyörijän keskelle osoittava hiilitappi. Vaihdoin uuden kannen ja se vaikutti käyntiin ja kiihtyvyyteen melko paljon, mutta tyhjäkäynti pätkiminen säilyi ja ajossa on edelleen sama röpöttäminen kun moottori joutuu vääntämään vähänkin. Eli helpotti, mutta varsinainen ongelma on edelleen jossain muualla. Aikaisemmin vaihdoin kaikki tulpanjohdot, puolan ja puolanjohdon, mutta niillä ei ollut vielä mitään vaikutusta. Tulpat ovat kolmepäiset ja jokainen on samannäköinen, vaaleahko, joka ilmeisesti tarkoittaa, että kävisi hiukan laihalla eli ei sais bensaa tarpeeksi?

    En ole mikään moottoriteknikko, mutta veikkaan itse väärää sytytysennakkoa. Toinen on imuilmavuoto, mutta täsmääkö oireet siihen ja miten saisin yksinkertaisesti testattua imuilmavuodon? Mitä muita ehdotuksia teillä kokeneemmilla vw/moottorimiehillä olisi tarjota? Olen kiitollinen kaikesta!"



    "Kyseessä varmaan Golf 3:n kone. Mun mielestä haiskahtaa polttoaineen saannin ongelmalle. Bensapumppu?"



    "Jos siinä kerran onkin k-jetronic eikä mikään sähköinen ruisku, niin bensanpaineetkin pitää olla eri luokkaa.

    Ja tosiaan herkkä imuilmavuodoille k-jetronic, kun siinä ei muuta ohjaussignaalia ole kuin läpän asento määränjakajassa."




    "Vika löytyi. Nelosen suutin oli sen verran heikompi kuin muut, että tippui kierroksilla pois pelistä. Vaihdoin sen ja auto toimi vähän aikaa kunnes ilmeisesti tankista kulkeutunut roska tukki toisen suuttimen. Nyt on kaikki suuttimet uudet.

    Mutta mikä on kun ei kestä edelleenkään antaa kaasua. Puhdistin sekä tankin fosforihapolla, että kaikki polttoaineletkut ja määränjakajan paineilmalla ja kaasuttimen puhdistusaineella. Nykyään kone pelaa kaikilla pytyillä, mutta ei ota kierroksia juurikaan ja vähän enempi kaasua kun antaa niin tukehtuu (ei kuitenkaan sammu missään vaiheessa). Äkkinäisesti ei voi antaa kaasua yhtään. Moottori käynnistyy aina hyvin ja pysyy käynnissä sekä käy kaikilla sylintereillä, tosin pätkii hiukan.

    Akun jännite on auton käynnissä ollessa vain reilu 12-volttia, ja kone sammuksissa sama. Jos laturi ei lataa ja jännite on alle 14V niin voisiko se aiheuttaa tuollaista oiretta, että ei ota kierroksia? Huomasin aikaisemmin suuttimia testaillessani, että akun varauksen ollessa heikko ei pumppu (sähköinen) jaksanut tuottaa riittävää painetta suuttimille. Ladattuani akun tuli suuttimistakin paljon reilumpaa suihkua/sumua.
    Suuttimista pitäisi tulla ihan kelpo sumut. Testattu siten, että suuttimet irti ja limsapulloihin sitten virrat päälle ja määräjakajan lautasta nostamalla suuttimista bensaa pulloihin.

    7.8 puolilta öin huomattua: laturin/akun merkkivalo mittaristossa ei syty kun laitan virrat päälle, joten silloinhan laturi ei lataa? Hiilet eivät näyttäneet loppuun kuluneilta omaan silmään."



    "Kokeilin toisella laturilla eikä korjaantunut. Nyt on Bilteman pumppu (https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000031349) tilauksessa. Katsotaan, jos pumpun vaihto auttaisi asiaa, joka tapauksessa pumppu näyttäis alkuperäiseltä eli ei ole koskaan vaihdettu ja mittarissa yli 400tkm."



    "Jos yhteys herätejohdolta on poikki laturin merkkivalolle, ei laturi lataa. Tai tarkemmin: jos yhteys virtalukko - latausvalo -laturi on poikki, niin ei lataa. Riittää että lamppu on rikki.

    Tarkista vielä ettei ole vastukselliset tulpat + vastukselliset tulpan hatut. Vastusmittarilla näkee tulppahattujen vastuksen ellei sitä ole merkitty hattuun. Jos tulpassa on R tyyppinumerossa, niin on vastuksella. Jos molemmissa on vastus, niin kipinä on pitkäaikainen (hyvä tyhjäkäynti pienillä kierroksilla), mutta ei kestä minkäänlaista painetta, esim. kaasun painamista."




    "Tulpanjohdoissakaan ei ollut vika.

    Avasin ohjauspaineen säätimenkin ja puhdistin paineilmalla, ei vaikutusta.

    Tein seuraavan testin sovellettuna eli määräjakajan paluulähtöön letku ja avaimesta virrat päälle. Sain noin 0,5litraa puolen minuutin aikana:

    ""Tuon pumpun tuoton voi testata irroittamalla iskaritolpan kohdalla olevasta liitoksesta bensanpaluu letkun. Sitten vaan hyppyjohto bensapumpun releen paikalle ja mittaamaan miten paljon bensaa tulee 30 sekunnin aikana tuosta paluu letkusta.
    Bensaa pitäs tulla vähintään 0,5 litraa.""

    Kokeilin myös ehjää lisäilmaluistinta eikä auttanut.

    Oire on kokoajan sama eli tukehtuu kun antaa kierroksia tietyn rajan yli. Vaikuttaa siltä, että toimii hyvin siihen asti kun toinen kaasuläppä aukeaa: sillon tukehtuu ja jakajan ja imusarjan välinen haitariletkukin "supistuu" kun antaa kierroksia, ja huohotusletku supistuu myös :odroll: . Eikö tuo haitariletkun supistuminen tarkoita sitä, että imusarjaan muodostuu voimakas alipaine? Imusarjankin olen käyttänyt irti ja puhdistanut paineilmalla.

    En oikein enää tiedä, missä vika voisi olla. Jollakin oli joskus ollut samankaltaiset oireet ja polttoainepumpun (rele oli kipinöinyt kärjet rikki. Elikkä pumput pyöri mutta releen kautta ei kulkenut tarpeeksi virtaa että pumppu olisi kuormituksen alla jaksanut pitää painetta.)

    Tuon releen voisi tarkistaa, missähän on tuon releen tarkka paikka?"




    "Tarkista nyt ne paineet ihan mittarin kanssa koneen käydessä, ettei sulla olis vaan tavallinen ruiskun pumppu, eikä k-jetronicin pumppu. K-jetronicin pumpussa paineet luokkaa 5bar kokoajan.




    "Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö alipaineen tulisi olla korkeimmillaan tyhjäkäynnillä ja pienimmillään läppien ollessa auki. Vain virtausnopeus ja ilmamäärä on suurimmillaan täydellä kaasulla. Ei kai siellä ole trasselitukkoa ilmanputsarissa? Tai jokin läppä taittuu eteen kun virtausnopeus kasvaa. Jos jossain imuletkussa on voimakas mutka, saattaa ilman pyörteily aiheuttaa virtauksen sakkaamisen.

    Tarkista nyt vielä vaikka ilman putsaria onko oireet samat, niin on ainakin yksi vikakohde eliminoitu."




    "Pumpulta lähtevän paineen sekä suodattimen jälkeisen paineen ennen määräjakajaa tarkastan ensi viikolla kun saan sopivan letkuliittimen painemittariin. Samalla pumpulla auto kuitenkin aikaisemmin toimi, mutta on tietenkin mahdollista, että pumppu on väsymässä.

    Mutta tuo tukehtumis oire ilmeni välittömästi kun sain remontin jälkeen kaikki kasaan ja käynnistin. Ennen tuota ensimmäistä käynnistämistä vaihdoin tukkeutuneen suuttimen tilalle uuden (3/4 suuttimesta on nyt kaiken kaikkiaan vaihdettu uusiin) sekä putsasin kaikki polttoaineletkut paineilmalla sekä pesin tankin fosforihappoliuoksella (yön yli liuokset tankissa). Lisäksi vaihdoin suuttimiin O-renkaat ja tilasin kaikki uudet suutinputket Finjectorilta (muoviletkut määräjakajalta suoraan suuttimille).

    Tarkastelin konehuonetta ja en havainnut missään alipaineletkuissa ahdistavia kohtia ja ilmansuodatin ei ole käytössä tällä hetkellä vaan putki suoraan ilmamäärälautaselle.

    Tänään kokeilin, että sammuuko moottori, jos pitää kaasua päällä tarpeeksi kauan, mutta kun annoin kaasua pari-kolme sekuntia niin määräjakajan ja imusarjan välisessä putkessa paukahti/poksahti niin voimakkaasti, että säikäytti. Kone ei kuitenkaan sammu, toistin saman pari kertaa.

    Kiertää erittäin kevyesti siihen asti kun avaa riittävästi kaasuläppää, silloin tukehtuu täysin. Lähtee moitteettomasti käyntiin ja käy aika tasaisesti, toki pientä pätkimistä on."



    "Possauttelu vaikuttaa siltä että käy laihalla. No tarkista ne paineet..."
     
  2. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Aloitusviesti on kopioitu ja muokattu toiselta foorumilta.

    Nykytilanne:

    Paineet heti pumpun jälkeen ennen paineenvaraajaa vajaa 7bar ja ennen määräjakajaa 6,2bar. Tarkistin kaikkien suuttimien sumut limsapulloihin ja pieniä eroja on, mutta pitäisi toimia niiden puolesta koko kierroslueella. Tyhjäkäynti on jossain määrin pätkivää ja aaltoilevaa, mutta ottaa kierrokset tosi herkästi alhaalta siihen asti kun toinen kaasuläppä alkaa aueta: silloin alkaa karmea paukkuminen ja nyt se tulee putkesta se pauke mustan savun kanssa. Aikaisemmin suorastaan tukehtui ia jos piti kaasua niin paukahti kerran, mutta nyt paukkuu vähän kuin kierrosten rajoitin ottaisi vastaan.

    Voisko tää olla sytytyspuolen vika? Hall-anturi? ohjainyksikkö? Puola on kunnossa ja sytkäjohdot on uudet sekä tulpat on hyvässä kunnossa. Jakajan kansikin näyttää päällisin puolin aivan ehjältä, melkein uudelta sekä pyörijä. Jakajassa ei ole mainittavasti väljyyttä mihinkään suuntaan.

    Kiitän etukäteen mahdollisesta avustanne!
     
  3. Noihin vanhoihin Boschin ruiskuihin löytyy aika hyvin tietoa netistäkin. Tässä on esim. vianetsintätaulukko, josta voisi olla apua:

    [​IMG]
     
  4. GULF

    GULF Gearhead

    Oletko tutkinut imuvuotojen osalta volkkarin perusvian eli jarrutehostajan alipaineletkun?
     
    Karpov tykkää tästä.
  5. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Onko jakajan akselissa välystä?
     
  6. Latvis

    Latvis 2nd gear

    En ole tuommoista k-jettiä nähnyt muutakuin kuvassa, mutta minusta ongelma lukee tuossa:

    "... kun toinen kaasuläppä aukeaa: sillon tukehtuu ja jakajan ja imusarjan välinen haitariletkukin "supistuu" kun antaa kierroksia, ja huohotusletku supistuu myös...

    Ja korjausehdotus on tässä:

    "Ei kai siellä ole trasselitukkoa ilmanputsarissa? Tai jokin läppä taittuu eteen kun virtausnopeus kasvaa. Jos jossain imuletkussa on voimakas mutka, saattaa ilman pyörteily aiheuttaa virtauksen sakkaamisen.

    Tarkista nyt vielä vaikka ilman putsaria onko oireet samat, niin on ainakin yksi vikakohde eliminoitu."
     
  7. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Alipaineletkusta en löytäny vuotoa, mutta epäilen kyllä jarrutehostajan kuntoa. Jarrujen ilmaus onnistui ihan hyvin, mutta kun pumppaan kevyesti jarrupoljinta niin tyhjäkäynti nousee, kertooko se jostain (tehostimen kalvossa vuoto?)?
     
    Muokattu: 17.8.2018
  8. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Pystyvälystä on jonkin verran, mutta ei muuten oikeastaan ole.
     
  9. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Kaasupolkimen kestää laittaa pohjaan tyhjäkäyntinopeudesta niin ettei tukehdu tai pätki vasta kun kierrokset nousevat (kierroslukumittaria ei ole niin vaikea arvioida) niin alkaa poksahtelu, joka tulee putkesta pelkästään. Eli jos kaasupolkimen polkaisee nopeasti pohjaan asti tyhjäkäyntikierroksilta niin tukehtuu ja poksuu ehkä noin 1500-2000rpm alueella eikä kierrokset nouse sillä polkaisulla enää.

    Kevyesti kaasuttamalla kone kyllä kiertää hienosti, mutta jos yläkierroksilla survasee kaasun pohjaan niin pamaus on aivan kamala. Sellainen, että sen kuulee parin korttelin päähän.

    Tulpat ovat aivan nokiset, että nokisemmat ei voisi olla, mutta ei ollenkaan märät. Noet saa pyyhkäisemällä pois. Johtuisko nokisuus tyhjäkäyntikaasuttelusta vai käykö rikkaalla? Voisin kokeilla puhdistaa tulpat ja käyttää kone lämpimäksi kaasuttelematta ja antaa käydä esim. puolituntia ja katsoa sitten tulppien väri.

    Kylmäkäynnistykseenkin on tullut vikaa, eli ei tahdo pysyä kylmänä käynnissä ellei nosta hetkeksi tyhjäkäyntiä kaasuläpän tyhjäkäynnin säätöruuvista ja kun käynti nousee lämmetessään niin ruuvia takaisin kiinni päin.

    Kokeilin säätää seoksia aivan varovasti molempiin suuntiin korkeintaan varttikierroksen, mutta ei auttanut varsinaiseen ongelmaan ollenkaan.

    Muokattu klo 14:59
     
    Muokattu: 17.8.2018
  10. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Tosiaan ilmanputsari ei ole paikallaan ollenkaan ja en tiedä, mikä läppä missä kohtaa taittuisi eteen?
     
  11. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Kiitos. Tämä on tuttu taulukko.
     
  12. Latvis

    Latvis 2nd gear

    Niin, minunkin arvaukseni oli lähinnä "yleisellä tasolla".
    Mutta jos imuputki ja huohotinletku supistuu kierroksia annettassa, niin tulee väkisin mieleen, että joku ahdistaa ilmamäärämittarin kohdilla ilman virtausta liikaa.

    Siis pelkkää arvailua minun taholtani... Toivottavasti oikea vika löytyy nopeasti!
     
    k-jettiläinen tykkää tästä.
  13. Oletko mittailut pakokaasuja pakokaasuanalysaattorilla? Jos olet, niin minkälaisia arvoja sieltä on tullut?
     
  14. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Katsastuksesta: CO 3.58 HC 1464 CO2 4.6 O2 11.05 lambda 1.571

    Lamdaahan ei tässä mallissa ole.
     
  15. Sillä lamdda-arvolla kuvataan seosta. Tästä:

    "1 kg polttoainetta tarvitsee teoriassa 14,7 kg ilmaa (tai vastaavasti n. 10 000 l ilmaa yhden bensiinilitran polttamiseen) palaakseen täydellisesti. Tätä polttoaineen ja ilman suhdetta kutsutaan stoikiometriseksi sekoitukseksi (eng. AFR, Air-Fuel Ratio) ja sitä kuvataan kreikkalaisella kirjaimella λ (lambda). Sekoitussuhde 14,7:1 (AFR = 14,7) on valittu lambdan arvoksi 1. Kun lambdan arvo on pienempi kuin 1 kutsutaan seosta rikkaaksi (ilmavajaus) ja vastaavasti, kun lambda on suurempi kuin 1 kutsutaan seosta laihaksi (liikaa ilmaa)."

    Elikkä toi seos on erittäin laihaa. Se voisi tarkoittaa ilmavuotoon, kuten myös toi korkea HC-arvo.
     
  16. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Jos se on laihaa niin voisiko yksi mahdollisuus olla ettei pala kunnolla? Tai jarrutehostin vuoto? Toisaalta tulpat on aivan nokiset.

    Minä en näistä päästöjen näyttämisistä ymmärrä itse mitään.

    Kun ajoin katsastukseen niin auto rupesi käymään kolmella, päästömittauksessa ei siis toiminut kaikilla pytyillä. Kotiinpäin ajaessa vaan paheni. Nelospytyn suuttimesta ei tullut enää juurikaan mitään. Mutta nyt on kaikki suuttimet uudet.
     
    Muokattu: 17.8.2018
  17. Itsellä on joskus ollut vuotava jarrutehostin ja se tekee juuri ilmavuodon, ja korkeat HC:t. Se myös näkyi raskaana jarrupolkimena, koska tehostin ei tehosta niin hyvin.

    Voit eliminoida sen mahdollisuuden tukkimalla sen tehostimen alipaineletkun ja kokeilemalla, että vaikuttaako se käyntiin.
     
  18. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Pumppaamalla tyhjäkäynnillä kevyesti jarrupoljinta (alipaineletkun ollessa paikallaan) käynti nousee jonkin verran ja tasoittuu. Mutta jos annan enemmän kaasua- pumppaamalla samalla jarrua- paukkeet on samat eli kierroksilla se ei auta. Viittaisiko tuo tyhjäkäynnin koheneminen jarrua pumppaamalla juuri tehostimen vuotoon? Mutta miksi se ei poista tuota käyntiongelmaa kierroksilla?
     
  19. En osaa tuohon sun kysymykseesi vastata. Mutta se alipaineletkun tukkiminen kertoo minusta enemmän.
     
  20. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Irroitin letkun tehostimelta: käytin peukaloa letkun tukkeena. Aina kun otin peukalon pois niin käynti parani huomattavasti, mutta kun tukin sen niin meinaa sammua. Lämpimänä kone pysyy hyvin käynnissä kun alipaineletku on molemmista päistä paikallaan. Pitäisikö irroittaa se imusarjan päästä vai tarkoititko juuri nin, että tehostajalta?
     

Kerro tästä muillekin!