K-jetronic kertomus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja k-jettiläinen, 16.8.2018.

Tags:
  1. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Käytin koneen lämpimäksi asti letku paikoillaan ja irroitin tukkien sen=ei vaikutusta. Eli tehostin kunnossa?

    Unohdin mainita, että katsastuksessa pakoputkessa oli vuoto. Eikö sekin vaikuta happiarvoon?
     
    Muokattu: 17.8.2018
  2. Joo, se pakoputken vuotaminen vaikuttaa happiarvoihin.

    Kyllä toi testi minusta osoittaa, että tehostin on kunnossa. Ne mustat tulpat ja se, että se käy paremmin ilman tukkimista ja saa lisäilmaa sitä kautta viittaa minusta just rikkaaseen seokseen.
     
  3. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Siltä kyllä näyttää. Mitähän tässä kannattais tehedä? Jos kokeilisin säätää laihemmalle seosta? Tein kyllä jo osatiedustelun virranjakajasta koska epäilen myös hall-anturia.
     
  4. k-jettiläinen tykkää tästä.
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Hall-anturi vika aiheuttaa, että kylmänä lähtee hyvin käyntiin. Mutta ei ota kierroksia yli 3000-> yms. Ja käynti huononee kokoajan, mitä enemmän kone lämpiää. Kunnes anturi tilttaa jossain vaiheessa kokonaan ja ei lähde käyntiin ollenkaan.
    Ainakin vamhemmissa -80luvun jakajissa sen anturin saa vaihdettua yläkautta. Eli ei tarvii tapella alapään ratasta irti.
     
  6. Jm-vallin

    Jm-vallin 1st gear

    Onko kylmä käynnistys suutinta erikseen? Ota siitä johto irti ja koita sitten. Määräjakajan lautanen onko keskellä siihen kartioon nähden.? Tommoset nyt tulee mieleen.
     
  7. username

    username Gearhead

    Tarkista että määräjakajan lautanen liikkuu vapaasti siinä suppilomaisessa osassa,
    tuon juuttuminen/huono liikkuvuus voisi aiheuttaa kuvaamasi ongelman.
     
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ja onko tosiaan k-jetti vai ke?
     
  9. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    K-jetti
     
  10. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Tarkistettu moneen kertaan. Myös määräjakajan keskellä oleva bensamäärän säädin (jota lautasen varsi liikuttaa ylös-alas) liikkuu takeltelematta. Öljysin sen jossain vaiheessa.
     
  11. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Kylmäkäynnistyssuutinta olen käyttänyt irti, ei vaikutusta ja kokeillut toista vastaavanlaista suutinta myös. Lautanen istuu paikalleen hyvin eikä ole lepoasennossa liian alhaalla tai ylhäällä.
     
  12. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Aloin jo ottamaan selvää, miten venttiilit säädetään, mutta Alfamerin korjausoppaassa neuvotaan vain hydraulisten venttiilinpainimien tarkastus. Venttiiliremonttikin on teetetty paikallisella koneistamolla vuosi sitten ja auto ei ole ollut oikeassa ajossa sen jälkeen.

    Ohjauspaineen säätimenkin otin irti, aukaisin ja puhaltelin kunnolla paineilmalla. Tosin sen jälkeen kylmäkäynti katosi. Kuitenkaan varsinainen vika ei ollut siinäkään.
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    No, noin sen ei tasan kuulu toimia. Peukalo tukkeena sen pitää käydä oikein. Vikaa on siis.
     
    Sounderi tykkää tästä.
  14. GULF

    GULF Gearhead

    On sellainenkin tapaus tullut vastaan että jarrutehostajan stefa on takaosastaan
    vuotanut jarrunestettä tehostajaan. Sieltä neste siirtynyt sitä alipaineletkua myöten
    ruiskuun. Sotkee käyntiä mukavasti.

    Tämän saa helposti testattua laittamalla tehostimen alipaineliittimestä ohuen letkun
    tehostimen pohjalle ja suorittamalla reipas imaisu letkun päästä.
     
  15. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Käytin koneen lämpimäksi asti letku paikoillaan ja irroitin sitten tukkien sen peukalolla=ei vaikutusta käyntiin. Ainoastaan silloin kun letkun pää on tehostajalta irti, mutta ei tukittuna. Silloin kierrokset nousevat kun saa lisäilmaa.
     
  16. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Alipaineletku on molemmista päistä aivan kuiva ja jarrunestesäiliön pinta pysyy samana. Kiitos kuitenkin vinkistä, voi olla, että tuommoinen testi kuitenkin kannattaa varmistuksena tehdä.
     
  17. mach1_70

    mach1_70 3rd gear

    Onko nokan ajoitus kohdallaan? Siis ettei koneistajalla ole mennyt nokkahihna hampaan verran pieleen?
     
  18. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Hihnan laitoin itse ja sen takia onkin tullut tarkistettusa merkit jälkeenkin päin moneen kertaan. Niiden pitäisi kyllä olla kohdallaan: nokkapyörän moottorinpuoleinen viivamerkki on tasan venttiilikopan tiivistepinnan kohdalla samalla kun vauhtipyörän ykk merkki on vastamerkin kohdalla.
     
  19. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Joissain nokkapyörissä on merkit molemmin puolin. Miksi näin on en tiedä. Mutta koska 1.8 8v koneet on vapaasti pyöriviä, niin se prkle käy huonosti ja pyörii jos nokkahihnan pyörä on väärin päin. Arvaa etsinkö vikaa omast nimittäin muutaman päivän, ennen kuin otin venakopan irti ja katoin onko YKKssa venat kiinni. No ei ollut.
    Nokka-akselista hihnapyörä irti, pyöräytys toisten päin, merkit kohdilleen ja johan rupes toimimaan.
     
  20. GULF

    GULF Gearhead

    Itse viikonloppuna tuollaisen kanssa leikkiessä huomasin että löytyy kahdenlaiset
    ajoitusmerkit alapäästä. 1,6 ja 2.0 merkit siivapyörässä ja laitetaan kohtaamaan
    muovikotelon nuolen kanssa. 1,8 merkit hammaspyörissä joten apuakselin ja
    kampiakselin merkki laitetaan kohtaamaan. Näin kertoi alfamer korjausopas.

    Itsekkin laitoin ensin ulkomuistista siiivapyörän merkkeihin. Käy hyvin tyhjää mutta
    kierroksia ottaa tosi huonosti:):)
     

Kerro tästä muillekin!