1968 Coronet 440 2D HT -laittelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mopar B-Bodyt', aloittaja TimoN, 4.5.2015.

  1. ville623

    ville623 3rd gear

    Kaverilla toi right stuffin setti toimii kuin unelma mutta mulla ei oo toiminut päivääkään vaikka kaikki osat on uutta. Poljin on kivikova eikä mene pyörät lukkoon edes hiekalla. On kokeiltu muutamaa eri tehostajaa, pääsylinteriä, proportioning valvea, sähköistä alipainepumppua ja lisäsäiliötä eikä mikä muutu. Putket on uudet ja ilmatessa neste lentää komeassa kaaressa. Oli tossa jarrusatulat kädessä ja kaveri painoi molemmilla jaloilla jarrua hampaat irvessä ja hyvä kun männät liikkui eli täytyy niitä vielä tutkia. Tämä siis mun kokemus asiasta mutta en sen takia suosittele.
     
    TimoN tykkää tästä.
  2. TLE

    TLE 1st gear

    Mulla on toi right stuff sarja -68 Coronetissä kiinni ja hienosti toimivat. Pari vuotta sitten asensin ja muistelisin niin että jotain piti vähän muokata asentaessa. Siis ton setin osista. Olisiko satulaa tai satulan kiinnikettä vähän rälläkällä hiomaan.

    Ostaisin suoraan jonkun laatusarjan jos nyt ostaisin uudet.

    Ei siinä ettei tollakin pärjää, mutta menisin askeleen eteenpäin kuitenkin. On tuossa silti hieman halpiksen makua tuossa sarjassa.
     
    TimoN tykkää tästä.
  3. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Okei, nämä ovat hyvää tietoa itselleni. Samoin tuossa Summitin käyttäjäkokemuksissa joku oli kommentoinut ongelmia noiden kanssa. Sellaisia ongelmia, jotka selvästi viittaavat puutteelliseen tai ainakin vaihtelevaan laatuun. Ja sitten kun tuossa on tuo alkuperäisyyshomma; esimerkiksi tosiaan ne SSBC:n satsit ovat samannäköiset kuin näissä alun perin olleet levyjarrut olivat ja ne sopivat vaikka 14 -tuuman vanteille. Speksien mukaan toi Right Stuff -sarja ei sovi. Ja sit tullaan siihen, että jos ei hae alkuperäisen kaltaista, niin ennen kuin Right Stuffia, niin voisi laittaa halvemmalla vaikka Aspenin systeemit sinne. No, pitää miettiä. Toistaiseksi nuo toimivat ihan hyvin.

    Otti muuten hiukan paljon päähän, kun vein nipun osia (esim. laturin ja tehostinpumpun kiinnitysraudat) yhden kaverin työpaikkaan hiekkapuhallettavaksi ja saadessani osat takaisin, niissä oli kaikissa vielä ruostetta enemmän tai vähemmän. Kaveri oli kuulemma sanonut puhaltajalle, että tekee vaan kevyen puhalluksen. En kyllä tajua, että minkä helkutin takia, kun nimenomaan vein sinne vain niitä osia, joista oli tiedossa, että ne saa ihan niillä ammattivehkeilläkin puhaltaa normaalisti ilman huolta mistään vaurioista. Herkemmät osat kun puhalsin alun perinkin itse kotipihassa noilla kevyemmillä laitteilla. Lopulta sitten puhalsin itse ihan kaikki osat, kun ne teetetytkin piti itse tehdä uusiksi. :mad:

    Tässä mennään tällä hekellä. Vielä on hommaa ennen kuin pääsee käynnistämään, mutta vähän paremmannäköiseksi sain lohkoa meikattua. Toi on ihan vaan puhdistettu ensin ja vedettty pienellä siveltimellä väriä pintaan, eli ei mitenkään kovin oikeaoppisesti toteutettu. Aivan käsittämätön määrä likaa muuten oli lohkossa päällipuolella ennen puhdistamista.
    [​IMG]
     
    mikaa7146 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  4. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Noni, sain eilen laitettua osat takaisin paikalleen ja heitettyä koelenkin. Mielestäni ihan hyvin meni ja moottori on taas pykälän verran siistimpi kuin muinoin.
    [​IMG]
    Hihnapyörät ja värinänvaimennin, tuuletinsiivikko, vesipumppu kaikkine osineen, tehostimen pumppu, jakopään koppa ja laturin kiinnikeraudat saivat väriä. Vielä tuossa hommaa on; sähköt edelleen ovat vähän epähienot ja laturi ja pyyhinmoottori pitäis fiksata nätimmiksi. Jarrutehostin menee uusiksi jossain vaiheessa kuitenkin ja varmaan sytkäkin vaihtunee jossain vaiheessa kärjettömäksi. Sitten kun noiden lisäksi konepellin sisäpuolen vielä maalaa, niin alkaa konehuone olla suht asiallisessa vireessä.


    Tänään sit katsastusasemalle, ilman ajanvarausta menin ja ajattelin, että olen turhankin ajoissa, kun lähemmäs puoli tuntia oli liikkeen aukeamiseen, kun sinne menin. Olin silti vasta neljäntenä paikalla ja sit kun auto otettiin halliin, niin oli uskoakseni suhteellisen poikkeuksellinen tilanne sen puolesta, että peräkkäin oli kaksi 60-lukuista Coronetia:
    [​IMG]

    Itse katsastus meni hyvin. Jotain onnistunutta on auton jarruissa ainakin on, sillä itse en ole koskenut pääsylinteriä ja ilmaruuveja lukuun ottamatta ollenkaan jarruihin ikinä, ja heittoa oli tasan nolla prosenttia oikean ja vasemman välillä sekä edessä että takana. Seisontajarrussa sitten oli enemmän, mutta siinäkin alle puolet sallitusta heitosta. Ei hullumpaa.

    Silleen oli erikoinen tilanne, että ennen kuin mun autoa otettiin sisälle, niin siinä pihalla oli näiden kahden Coronetin lisäksi -71 Torino, -68 Charger, -67 Monaco, joku näitä selvästi vanhmepi jenkkipickup (jota en tunnistanut) ja käsittääkseni 60-lukuinen Cadillac. Ja sit vielä joku museokilpinen Bemari ja ikivanha Volvo ja ainakin yksi kuplavolkkari. Harvoin näkee sattumalta tuollaista kalustoa samassa paikassa.
     
    SK-, xarper, mikaa7146 ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Lowry

    Lowry 2nd gear

  6. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Jotain pientä taas tullut touhuttua. Puskurit olivat aika huonot, joten jo kauan sitten päätin niitä laittaa paremmaksi. Etupuskuri uskoakseni oli alkuperäinen ja aika mattaantunut sekä muutamasta kohdasta etupuoleltakin kuprulla. Takapuskuri taas on varmaan joskus vaihdettu sellaiseen, jossa kromaus on suht huonolaatuinen ja se on täynnä pientä pilkkua, joka ei sekään kiillottamalla parane, vaikkakin kauempaa katsottuna näyttää ihan hyvältä. Seuraavat puskurit ovat olleet tallissa odottamassa jo hyvän aikaa, ja nyt oli hyvän tuntuinen aika laittaa ne paikalleen.

    Poistettu etupuskuri on etupuoleltaan tällainen. Kiillottamalla saisi paremman, mutta hyvää siitä ei enää saa muuten kuin uudestaan kromaamalla. Edellisellä sivulla on muuten kanssa kuva, josta näkee, miltä se näytti ollessaan autossa vielä paikallaan.

    [​IMG]

    No, etupuskurin vaihto oli aika suoraviivainen. Puskuri tukirautoineen irtosi helposti ja tukiraudat sai puskuristakin irti suht vähällä vaivalla. Vain kaksi pulttia lopulta piti avata rälläkällä… Takapuskuri onkin sitten vähän toisenlainen puuha. Ensinnäkin tukirautojen kiinnityspisteet koriin olivat aika vähällä käytöllä; toisella puolella vain yksi pahasti ruostunut pultti ja toisella puolella yksi uudehko pultti ja lisäksi toinen, jonka kantaa ei ollut näkyvissä, koska joku aikaisempi ”korjaaja” on hitsannut siihen päälle pellin! Rälläköin peltiin aukon tuohon kohtaan ja yllätyin vain kevyehkösti siitä, että ei siinä pultissa enää edes ollut kantaa, vaan se oli joskus väännetty poikki ja jätetty se katkennut pultinpätkä reikään kantamaan pystysuoraa kuormaa. Se toisen puolen ainokainen pultti katkesi sitä vääntäessä, joten lopulta aika helposti kannakkeet irtosivat korista. Nyt pitäis saada katkenneet pultit irti kiinnitysraudoista ja korin puolelta avata enemmän paria kiinnitysreikää, jotka joku on joko ”korjannut” ja jättänyt kokonaan umpeen tai jättänyt reiät avaamatta kunnolla. Luultavasti ainakin edes kolme pulttia per puoli tuohon pystyy suht järkevällä vaivalla tekemään. Neljälle per puoli lienee alun perin ollut paikka.

    Korissa olevien kiinnitysrautojen reikien kuuluis olla tuollaiset, että niissä on säätövaraa vaakasuunnassa, ja vähän pystysuunnassakin, vaan sitä ei ole korjauspeltiin aikanaan maltettu niin tehdä… Ei se puskuri totta puhuen kovin suorassa kyllä ollutkaan ennen kuin sen irrotin. Toivottavasti seuraavan saisi fiksummin. Tuo oikeanpuoleisin reikä on ainoa kunnolla auki oleva ja sekin vain siksi, että sen avasin rälläkällä. Koitan avata ja avartaa nuo muut poralla ja viilalla oikeansorttisiksi.

    [​IMG]


    Sitten rupesin ihmettelemään kilpitelinettä. Sehän on tilttimallia, koska tankin täyttöputki on sen takana. Ei siinä muuten mitään, mutta joku aikaisempi remontoitsija on asentanut tähän nähtävästi johonkin Chevy pickuppiin tarkoitetun telineen ja kiinnittänyt sen poraruuveilla puskuriin, kun valmiit kiinnitysreiät eivät osuneet kohdalleen. Lisäreikien tekeminen ei todellakaan kuulostanut houkuttelevalta paremman puskurin kanssa, joten tuon kanssa pitää askarrella. Samalla totesin, että se teline on turhan alhaalla ja sitä paitsi hiton tyhmän näköinen, kun suomalainen kilpi peittää siitä vain yläosan, jolloin alaosan saranat ja jouset yms. jäävät aika rumasti näkyviin. Jostain syystä tuohon en ollut aiemmin edes kiinnittänyt mitään huomiota.

    [​IMG]

    Pitää siis rakentaa kilpitelineen teline. Tai kiinnike tai mikä se nyt sitten onkin nimeltään. Tavoite on, että jatkossa teline ei näy kilven alta ollenkaan. Se meinaa sitä, että kilpi tulee yläreunan sijaan telineen alareunaan, telineen paikkaa nostetaan vähän ylöspäin ja telineen yläosasta tempaistaan sen verran pois, että se ei kilven alta näy. Ja vain puskurissa valmiina olevia reikiä käytetään kiinnittämiseen. Ei pitäis olla kovin hankalaa, mutta katotaan ny…

    Telineen yläreunaa jo leikkasinkin tuossa. Osui hyvin siinä mielessä, että tässä autossa on vielä alkuperäiset remppaamattomat kannet, jolloin lyijyllinen bensa itse asiassa olisi enemmänkin toivottavaa. Nyt sai tuollaisen aiheettoman ohjeen poistettua. :) Vielä ku jostain sais autokäyttöön tarkoitettua lyijyllistä bensaa, niin se olis siinä. :D

    [​IMG]
     
    faffeli ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  7. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Nyt kun on taas ollut nättejä kelejä, niin oon koittanut Dodgellakin vähän ajella. Mahdottoman hauskaa hommaa se on kyllä. Ennen kuin pääsi liikkeelle, niin piti tietysti ne puskurit laittaa valmiiksi.

    Etupää ei kaivannut enää muuta kuin suojauksen ja lamppujen ja kilven kiinnityksen. Suojaksi on kovasti kehuttu Bilt-Hamber Autobalmia, joten tilasin sellaista ja sitä siihen levitin. Ei häävinen kuva, mutta on se ainakin kiiltävämpi kuin edeltäjänsä:
    [​IMG]

    No sitten, se rekisterikilven teline. Aiemmista kuvista saattaa nähdä, että saranat olivat kokonaan erilliset sinä ja molemmat oli ruuvattu puskurista läpi poraruuveila. Paikkahan on tällainen:
    [​IMG]

    Virittelin siihen tuollaisen kiinnitysraudan, johon saranat on ruuvaamisen sijaan hitsattu kiinni ja reikiä vain niissä kohdissa, joissa reikiä jo muuenkin on:

    [​IMG]

    Ja tässä sama värkki maalattuna (edellisessä kuvassa vasta hiekkapuhallettuna)
    [​IMG]

    Ja sitten vielä paikallaan:
    [​IMG]

    Ja kilven asemointikin on nyt siinä mielessä nätimpi, että teline ei enää näy kilven takaa käytännössä ollenkaan. Valaistus tuossa vähän tekee tepposia; ei se oikeasti sentään ole niin vino, kuin miltä varsinkin alareunasta näyttää... :)
    [​IMG]

    Niin, ja suunnilleen pyhällä hengellä enää kiinni olleet takapuskurin kiinnikeraudat ovat nyt kiinni kolmella kunnon pultilla per puoli.
     
    faffeli ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  8. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Kovasti vähäisesti on tullut viime aikoina mitään päivityksiä kirjoitettua, toisaalta ei paljon ole ollut aihettakaan. Reilut 2000km on takana tämän kesän aikana ja muita muutoksia en ole edellisen päivityksen jälkeen tehnyt kuin että heivasin sisältä lattialta rumat harmaat kumiset irtomatot pois ja laitoin Motonetin mustat tekstiilimatot tilalle. Eivät nekään mitkään erityisen hienot ole, ja aika nopeasti tuntuvat kuluvankin, mutta mielestäni silti hillitymmät ovat.

    Parissa cruisingissa on käyty, ihan mukavaa hommaa sekin. Sitten tilasin jo ennen lomia kärjettömän sytkän ja sain sen vasta jokusen viikon jälkeen noudettua. Asentamatta se on vieläkin, ja meinasin kysellä pari vinkkiä.

    Tää on siis alkuperäinen vuoden -68 moottori, 383 ja alun perin 2bbl. Sytkä, jonka olen hankkinut, on Proform 66993 (https://www.proformparts.com/produc...version-kit-fits-chrysler-361-383-400-engines). Tää pn myyjäliikkeen kokemusten mukaan toiminut hyvin, eikä ole pahemmin tullut palautuksia, niin sillä sen valitsin. Niin, alkuperäisen kaltainen ulkonäkö oli edellytyksenä kans.

    - Pitääkö suosiolla vaihtaa puola samalla? Ohje sanoo, että pitää olla vähintään 20kV, mulla ei ole mitään käsitystä, että millainen se nykyinen on. Oletettavasti alkuperäinen tai ainakin sen kaltainen, kun oli niinkin ruosteinen päällipuolelta.
    - Sit seuraava kohta koskee säätämistä. Ohje käskee ajella ensin alipainesäätöletku tulpattuna ja kuunnella nakutusta. Onko oikeasti jotain mahdollisuuksia kuulla nakutusta ajon aikana tommosesta härvelistä, jossa pakoäänet on vähintään riittävät ja peltisarjoista tulee joka tapauksessa läpi sitä tyypillistä säksätystä (tai miksi sitä nyt sitten kutsuisikaan)? Ja millä nakutuksen tunnistaa, kun en ole sellaista tottunut kuuntelemaan? Onkohan tossa suht matalapuristeisessa moottorissa muutenkaan isompaa riskiä siitä, että se ylipäätään alkaisi nakuttaa? 98E:tä olen käyttänyt.
    - Ja vielä, alipainesäädön säätäminen. Ohje käskee laittamaan alipaineletkun kiinni ja lämpimällä koneella nostamaan kierroksia ja kuuntelemaan, josko kuuluu nakutusta tai käynti aaltoilee. Ok, suht simppeliä, olettaen, että pystyy nakutuksen kuulemaan ja että mahdollinen aaltoilu johtuu nimenomaan sytytysennakosta. Silleen se kai on, että näissä sytytysennakon alipainesäätö on ihan vaan mekaaninen? Niin sitä vaan mietin, että pitäiskö sitä jo valmiiksi koittaa säätää niin, että vaikka rinnakkain pitäisi vanhan ja uuden ja kytkis ne samaan alipainelinjaan, johon testauspumpulla pumppaisi alipainetta pikku hiljaa ja koittaisi säätää uuden niin, että se ennakonsäätö kääntyy samassa kulmassa kuin vanhassakin? Vai onko tossa mitään järkeä, kun ei kukaan tiedä, kuinka kuoleentuneet jouset tai ryytyneet mekanismit tuossa vanhassa on?
     
  9. Hai

    Hai Double Gearhead

    Monta pitkää kysymystä. Yritetään vastata lyhyesti.
    -Puola, toimiva vanha toimii tod.näk. myös ilman kärkiä. Päivitys ei kuitenkaan ole huono idea. Suosin itse MSD Blaster II tuotetta. Hinta/laatu kohdillaan ja ulkonäkö muokattavissa museolookkiin.

    -Nakutuksen kuulee kyllä. Siihen harjaantuu. Tosin riippuu miten heikko kuulo on. :rolleyes:
    Jotkut sanovat, että nakutusanturi havaitsee paljon ennen, kun kuski.
    Sanooko ohje varmasti, että nakutusta kuunnellaan vakuumiletku irti? Epäilen.

    -Ennakkokäyrät (keskipako ja vac) voi piirrellä ruutupaperille kun on kierroslukumittari, säädettävä ajoituslamppu tai asteteippi dampperilla ja joku imua tuottava pumppu ja mittari. Eli voi kloonata vakion. Kannattaako, en tiedä?

    Itse tekisin seuraavasti.

    -Tarkistaisin ajoitusmerkin paikkaansa pitävyyden stoppari menetelmällä.
    -Kirjaisin vanhasta ylös (mekaanisen) perusennakon ja maksimin asteet ja millä kierroksilla ne tulee.
    -Ehkä kirjaisin ylös vanhasta vac alkamis alipaineen ja maksimin kulman minkä se lisää ja millä alipaineella.
    -Uusi kiinni
    -Perus ennakko 10 asteeseen
    -Tarkistus maksimiennakosta (ilman vac)
    -Alipaine letku kiinni ja ajoon, ohjeen mukaan säätö niin ettei kilistä.
     
    TimoN tykkää tästä.
  10. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Mä oon joskus nakutusta kuunnellu siten että letku konehuoneeseen nipparilla kiinni vaikka koneen kylkeen tms ja se letku koppiin. Sitte vanhat peltorit, ja siihen peltoriin reikä sille letkulle ja letku sisään. Peltorit päähän ja nilkka suoraksi. Muistaakseni pelasi noin ihan hyvin ja kuulu kyllä selvästi..
     
    TimoN tykkää tästä.
  11. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Joo, oli tosiaan monta pitkää kysymystä, hienoa, että joku kuitenkin silti perehtyy ja vastaa. :odwink:

    Pitää vissiin vaan yrittää opetella nakutuksen kuuntelua. Pitää zoomailla youtubesta tms. tai pyytää paikalle joku, joka osaa (ja opettaa). Jonkun asian kuunteluun - en muista minkä - joskus rakensinkin tommosen kuulosuojain - letku -värkin. Taitaa olla ne reiälliset kuulottimet vielä tallessakin.

    Joo, kyllä se tosiaan ohjeessa niin neuvotaan, että ensin ajetaan ja kuunnellaan nakutusta ilman alipainesäätöä. Ohje on pdf:näkin saatavissa, mutta siitä kopioituna, niin ensin tietty laitetaan mekaanisesti osat ja piuhat kiinni ja sitten:

    Step 18
    ...Temporarily plug the vacuum line from the intake or carburetor....
    Step 19
    Set the initial timing at 5 degrees advance ... Take a test drive with the vacuum line still plugged. If you detect any detonation sounds (sounds like "pinging"), reduce the time by 2 degrees. Once the initial timing is set and the engine has warmed up, unplug and reconnect the vacuum hose to the distributor.
    Step 20
    After the engine has warmed up with the vacuum line attached to the distributor make several part throttle tests. If detonation or surges are encountered you will need to adjust the vacuum advance. To do this, ... tässä mekaaninen ohjeistus, miten ruuvia väännetään, jotta saadaan vähennettyä alipaine-ennakkoa 2...3 astetta ...It is recommended you repeat this procedure if detonation or surging persists and adjust the vacuum advance accordingly.

    Koko ohje on tos:
    https://www.proformparts.com/images...ler_Electronic_Conversion_Distributor_Kit.pdf


    ...ja lisää kysyttävää. Oon sen verta noviisi, että toi stopparimenetelmä oli ihan uusi juttu. Kuvittelisin googlettamalla ymmärtäneeni periaatteen - eli tulpan reiästä stoppari pysäyttämään mäntä vähän ennen ykk, merkkaus dampperiin ja sit pyöräytys takaisinpäin stopparia vasten, toinen merkki, jolloin ykk on merkkien puolivälissä? Onko näissä vakiokansissa (906) riskiä siitä, että venttiilit osuvat stoppariin, kun konetta pyörittää? Millaseen kohtaan männässä se mahtaa osua, kun tässä on se kuoppa männän päässä? Sillä vaan mietin, että jos se osuu just siihen kuopan pyöreään reunaan jotenkin, niin voiko se luistaa sen verran, että menee mittaustulos ihan päin haitaria. Riippuu tietysti siitä, että mille korkeudelle sen pysäyttää.
     
  12. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Mä taisin paloautosta katella yläkuolokohdan semmosella painemittarilla joka näytti ali-ja ylipainetta. Vanhasta tulpasta eka sisukset veks ja hitsasin pitemmän putken siihen tulpan päähän johon sitte klemmarilla mittarin letku kiinni.
    Sitte vaan pyörittää konetta siihen kohtaan missä ei painetta ole.. Ja siinähän se pitäs sitte YKK olla.
     
  13. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Jaah, eipä ole hetkeen tullut kirjoiteltua tänne. Ollut vähän semmoinen vuosi, että jenkkiauton ruuvailu ei ole ollut etusijalla. Ensin alkuvuodesta isäni kuoli äkillisen sairauskohtauksen seurauksena ja siitä seurasi kaikenlaista lisähommaa ja muuta suunnitelematonta. Sitten vielä olin päättänyt pikaisesti tehdä talliin vähän pintaremonttia, joka ei tietenkään jäänyt ihan pikkuhommaksi, ja niinpä autoja on tullut laitettua vain ns. pakollisin osin ja muu aika on mennyt tallin kimpussa. Nyt on talli tältä erää kunnossa - aiemmin olen tehnyt laajennusosan ja nyt sitten laitoin edellisen omistajan tekemän puoliskon fiksumpaan malliin.

    Mitä tulee jutun autoon, niin reilut 2 200km sillä kuitenkin tuli ajelua tänä vuonna ja varsin ongelmattomasti se meni, ei oikeastaan tarvinnut muuta kuin laittaa bensaa (ja lyijynkorviketta) tankkiin, kerran öljyä laatikkoon, tehostimeen ja moottoriin, kun kaikki vähän vuotavat ja vissiin pari kertaa rasvaa niveliin ja siinä se. Mahdottoman kiva sillä edelleen on ajella.

    Viime viikolla sain viimein otettua Coronetin katoksesta talliin sisälle, jossa se nyt on pestynä ja öljyt ja suodatin vaihdettuna. Tommottis:
    [​IMG]

    En malta olla laittamatta vertailukuvaa tallista, jonkun aiemman ruosteenestokäsittelyn aikaan:
    [​IMG]
    Suunnilleen samasta kohdasta vähän eri suuntaan otettu kuva. On siinä aika iso ero, kun maalaamattomat seinät ja katto on vedetty valkoiseksi ja lattialla aiemmin suoraan karhean betonin ja jonkun laikukkaan tasoituslaastin päälle vedetyn kirkaslakan tilalla on vaalea epoksipinta ja sekalaiset loisteputkivalaisimet on korvattu useammalla kunnollisella valaisimella. Niin ja valaisimet on nyt sijoitettu niin, että kun auto on tossa nosturin kohdalla, niin lamppuja on edessä, takana ja sivuilla, jolloin toi seinän puoleinen kylki ei enää ole kokonaan pimennossa. Niin ja uudet 10cm leveämmät nosto-ovetkin ovat ihan kiva juttu monestakin syystä.

    Takaisin autoon; sähköjä meinaan nyt viimeinkin tehdä uusiksi, niin, että ainakin ampeerimittari poistuu käytöstä, jolloin samalla yksi tunnettu paloriski poistuu. Samalla sitten teen johdotuksia sille uudelle kärjettömälle sytkälle, joka yhä edelleen on paketissa kaapissa.:odmad:

    Onko muuten lukijoilla käsitystä tai kokemusta tommosista Piratejack -jarrumuutosseteistä?
    https://piratejack.net/dbk6272834-b...it-o-e-m-booster-conversion-w-casting-number/
    Tuo on nimittäin löytämistäni seteistä ainoa, jossa tehostin olisi (ymmärtääkseni) samannäköinen kuin se levyjarruissa olisi uutenakin näissä ollut, jos siis on Bendixin kaksikalvoinen tehostin.
    Mullahan oli jo aika vahva suunnitelma laittaa SSBC:n jarrusetti, ja laitoin sinne kyselyäkin joskus aiemmin, enkä saanut mitään vastausta. Sittemmin on vissiin mennyt nurin koko firma, joten ne pitää unohtaa. Toinen mitä meinasin kysellä, niin onko kokemusta / näkemystä MP Brakes -tuotteista? https://www.mpbrakes.com/product-category/dodge-coronet-1968.asp Noi olivat ainakin jenkkifoorumeilla yllättävänkin hyvää palautetta saaneet.

    Jostain syystä suurin osa noista muunnossarjoista tuntuu olevan autoihin, joissa ei alun perin ole ollut tehostinta ollenkaan. Pitää sitäkin selvitellä, että mikä setti sopii näihin, joissa tehostin on jo valmiina. Vissiin kiinnitys tulipeltiin tai poljinmekanismi on jotenkin erilainen.

    Nyt olis vaan otollinen aika laittaa etujarrut uusiksi, kun katsastusmies laittoi korjauskehoituksen alapallon suojakumista, joten se pitää ottaa auki ennen seuraavaa katsastusta. Samallapa siihen sitten kai vois ne uudet jarrutkin laittaa, kun se on pakko kuitenkin jossain määrin avata... Ainakin kolme eri katsastumiestä on muuten aiemmin sen saman suojakumin hyväksynyt ihan yhtä rikkinäisenä, ja nyt kun ekaa kertaa oli katsastamassa tyyppi, joka mainosti itse omistavansa -67 Belvederen, ja kävi vielä ilmi, että asuu melkein naapurissa, niin ei enää kelvannut revennyt kumi, josta kyllä näkee, että niveltä on aktiivisesti rasvattu. :lol:
     
    K_Sa ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  14. Chevette

    Chevette 3rd gear

    Elämä heittää aina jotain odottamatonta eteen ja kyllä näitä muitakin hommia pitää tehdä ettei pelkkää ropaamista.Itse vaihdoin kans kesällä jarrutehostimen Coronettiin,en muista valmistajaa mutta year Onesta kaveri oli tilannu.Samannäköinen mutta pulttijako oli eri joten porauspuuhia tuli (oli kyllä tarkoitettu b bodyyn)mutta vivusto sopi melkein suoraan
     
    TimoN ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  15. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Nyt alkaa olla jarrujen osalta jännät ajat käsillä. Tilasin juuri setin Doctor Diffiltä (https://www.doctordiff.com/), ja sieltä on nyt tulossa etujarrujen muunnospaketti, propoventtiili ja 2-kalvoinen, 8-tuumainen Bendixin näköinen tehostin + tukilevy ja vivut + pääsylinteri. Tai pitäisi ainakin olla tulossa, jos kaikki menee ok.

    Aivan halvin tuo ei ollut, mutta ei kyllä kalleinkaan. Pengoin noita eri vaihtoehtoja jarrumuunnossarjoista, ja yleisenä havaintona oli, että melkein ihan sama, minkä merkkisiä osia katsoo, niin samoja palikoita niissä näyttäisi pyörivän, esim. satulat ja jarrukilvet näyttivät olevan täsmälleen samoja useammilla eri merkeillä, mutta niissäkin oli sitten vaihtelua esim. sen mukaan, oliko kyseessä 11 vai 11,75 -tuumaiset levyt, joita molempia ihmettelin. Enemmän oli eroja sitten lähinnä tehostimissa ja pääsylintereissä, joita settien mukana tulee. Ja niitäkin on toki samanlaisia eri tuotemerkeillä. Jos nyt yhtään oikein ymmärsin, niin MBM niitä valmistaa ties kuinka monelle eri merkille. Mulla oli vertailussa The Ram Man Inc, Right Stuff Detailing, Moparshop.de, Pirate Jack ja Doctor Diff.

    Miksi päädyin tuohon viimeksimainittuun, johtuu siitä, että sieltä sai alkuperäiseltä näyttävän tehostin + pääsylinteripaketin ja satulatkin ovat alkuperäisen näköiset, pentastar -leimoja ja tekstejä myöten. Tosin satulat ovat väärältä aikakaudelta mun autoon, mutta sinnepäin kuitenkin. En ole ihan varma, olisiko tuota tehostinmallia saanut uutena juuri tämän 383 -tekniikan kanssa tilattua. Se on kuitenkin varmaa, että muut tarjolla olleet tehostimet olisivat olleet paljon pahemmin vääränlaisia.

    Toinen erittäin oleellinen juttu oli netistä luetut asiakaskokemukset ja hinta. Ram Manista luin paljon positiivista, hän on ilmeisesti asiansa osaava Mopar-mies, mutta kun toisaalta hänen asiakaspalvelustaan ja ikävä kyllä myös tuotteiden laadusta oli myös todella paljon negatiivista palautetta ja hinta kallein kaikista, niin ratkaisu oli siinä mielessä helppo. Moparshopista Saksasta saisi (ehkä) suht nopeasti ja ilman veroa, mutta se oli silti kallis ja sivusto ei oikein kovin hyvin opasta siihen, että saisi oikeat optiot valittua ja esim. proportionaaliventtiiliä en löytänyt ollenkaan. Pirate Jackin laadusta oli paljon huonoja kokemuksia porukalla, ja hinta ei ole erityisen halpa. Doctor Diffistä en löytänyt mitään muuta kuin positiivista palautetta keskustelufoorumeilta, mikä on poikkeuksellista. Varmasti jotain negatiivistakin löytyisi, kun tarkemmin hakisi, mutta tätä kaveria kehuttiin erittäin asiantuntevaksi ja hyväksi asiakaspalvelijaksi. Jotain laatucaseja heilläkin oli ollut, mutta ne oli vissiin hoidettu asiallisesti kuntoon. Nettisivu on selkeä, optiot helposti ja ymmärrettävästi valittavissa ja kun laitoin sähköpostiin lisäkysymyksiä, sain selkeän vastauksen siihen, mitä kysyin. Jää nähtäväksi, oliko tämä onnistunut valinta...

    Vähän kyllä harmittaa, että SSBC ei enää ole olemassa ja sen myötä alkuperäisen Kelsey-Hayesin näköisiä nelimäntäsatulaisia levyjarruja ei ole enää mistään saatavilla. Tai ainakaan en valmiina setteinä niitä missään nähnyt. Nehän olis olleet hienot ja tähän sopivat.

    Nyt menee muuten rengastus myös uusiksi, kun ihan tietoisesti tilasin jarrut, jotka sopivat minimissään 15-tuumaisten vanteiden kanssa...
     
  16. 528

    528 Gearhead

    Komea laite! Minkä levyinen tuo talli on tuossa kuvassa jossa Coronet ja w123?
     
  17. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Tänks! :odsmile:

    Tallin sisäleveys tuossa kohdassa on noin 6,4m. Jos kiinnostaa, niin olen laittanut aikanaan jokusen kuvan tallista remonttia ennen ja jälkeen ja remontin aikana, tänne:
    https://nozki.kuvat.fi/kuvat/Talli/

    Jarrusetti lähti muuten eilen liikkeelle Ameriikasta ja vanteet varasin niin, että US-Partsilta toimittavat sitten, kun heille tulee koko setti. Kaikkia ei siis ollut varastossa. US-Parts oli muuten äkkiseltään halvin paikka hankkia Wheel Vintiques peltivanteita, mitä itse löysin. Jenkeistä tietysti ostohinta on tosi paljon matalampi, mutta kun lisää ensin maarahdin Jenkeissä, sitten konttirahdin Suomeen ja päälle tulli ja koko touhun päälle ALV, niin kalliimmaksi tulevat ne Amerikasta itse ostetut. Voi toki olla, että sieltä joku halvempikin paikka olisi löytynyt kuin ne, mitä itse katsoin ja vertasin, mutta oleellista säästöä ei varmasti olisi ollut tarjolla.

    Renkaista muuten. Mitä raati on mieltä jos laittaisi Vitour Galaxy R1 Radial GT:t?
    https://rengasplanet.fi/catalog/tir...y-R1-Radial-G-T-white-letters-245-60-14-H-98/ Mainostavat tehokkaisiin jenkkiautoihin suunnitelluiksi ja muutenkin pitäis olla mahdottoman hyvät, mutta kyllähän sen järkikin sanoo, että halvin ei välttämättä ole ominaisuuksiltaan paras. Mutta kun ei näissä kokoluokissa kertakaikkiaan ole olemassa ns. laatumerkkien (Conti, Michelin, jne.) tuotteita. Jotain Avonia ja Pirelliä saisi tietyissä kokoluokissa aivan käsittämättömään hintaan kylläkin, mutta kuinkahan mahtaa niissäkään ominaisuudet olla, kun ovat ulkoisesti ikivanhojen renkaiden replicoita ja tuolla hinnalla luultavasti seisseet hyllyssä ihan hyvän aikaa...

    Samassa kokoluokassa tarjolla olisi lähinnä jotain Nankangia (niitä en ainakaan halua), sitten General Grabber HP (joka on oikeastaan maasturirengas ja vähän sen näköinenkin), Cooper Cobra GT ja BF Goodrich Radial T/A. Tuo Vitour on noista halvin, mutta kun sillä on EU-merkinnän perusteella parempi märkäpito ja sama tai parempi melutaso kuin kilpailijoilla. Goodrichilla tosin ei tuota merkintää edes ole, uskoisin johtuvan siitä, että se on niin vanha rengasmalli.

    Lisäksi sekä Cooperista että BF Goodrichista, vaikka niitä paljon näissä autoissa käytetään, on lukemieni kokemusten perusteella tosi monella sellainen näkemys, että huonon renkaan saa halvemmallakin, niin jotenkin arveluttaa. Vitoureista yleisesti mitä tälläkin foorumilla oli kokemuksia, niin kummoisemmin en löytänyt moitteita muusta kuin valkosivujen ruskettumisesta, eikä se tässä tapauksessa merkkaa mitään. Ja yksi havainto siitä, että ovat liukkaat märällä, mutta samoja havaintoja on noista muistakin. Olishan ne Goodrichit ja Cooperit klassisemman näköiset tietysti.
     
    69 tykkää tästä.
  18. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ite aattelin vitourej kokeilla kesällä. Coopereit on ollu kahet- ekat ja vikat.
     
  19. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Renkaista sen verran, että taidan itsekin tilata Vitourit. Sittenpä näkee, miten ne toimivat ja ei siinä ainakaan kovin korkealta putoa, jos ovatkin huonot.


    Uusi kysymysnippu liittyy takajousiin. Meinasin laittaa ympäriinsä uudet kunnolliset iskarit ja koko ajan on harmittanut se, että tässä autossa perä on omaan silmään turhan matalalla ja keula siihen nähden ylhäällä. Siispä, haluaisin saada perää vähän ylemmäs, jotta tuosta saisi ryhdikkäämmän. Jos perää saisi pikkuisen ylemmäs, niin keulan korkeuden voi sitten tarvittaessa säätää johonkin päin.

    No, en ajatellut tehdä korotusta laittamalla pitempiä jousien takariipukkeita, koska se näyttää mielestäni hölmöltä. En myöskään laita ilmaiskareita maavaraa korottamaan (koska mielestäni jousen tehtävä on kantaa kuorma ja iskari saa hoitaa varsinaisen tehtävänsä). Olettaakseni siellä on nyt paikallaan alkuperäiset 383 2bbl:n vakiojouset ja voisi niiden kuvitella 52 vuodessa jonkun verran jo kuoleentuneen.

    Saatavilla olisi esim. XHD – nimellä kaupiteltavat jouset, eli ovat (ainakin olevinaan) samat kuin R/T:ssä alun perin. Sellaiset voisi laittaa joko orkkistyyliin erilaiset oikealle ja vasemmalle tai sitten vaikkapa ne vissiin vähän pehmeämmät vasemmanpuoleiset molemmille puolille, kun tämä nyt ei ole mikään performance-auto. Eikä haittaisi, vaikka tuosta tulisi vähän nykyistä jämäkämpi ajettava. Ja tuommoisia saisi vissiin aika helposti ja nopeasti hankittua. Onko täällä näkemystä ja kokemusta:

    - Jos laittaa noi XHD:t, niin nouseeko sillä perä, jos niin kuinka paljon?
    - Muuttuuko niillä kyyti vakioihin nähden merkittävästi kovemmaksi / epämukavammaksi?
    - Onko joku muu syy, miksi niitä ei kannattaisi laittaa? Tuleeko esim. jousituksesta kovin epäsuhtainen, jos eteen jättää alkuperäiset vääntösauvat?
    - Vai onko joku muu parempi ratkaisu kuin XHD:t?

    Iskunvaimentimiksi meinasin Bilsteiniä.


    About tämmöinen se on nyt:



    [​IMG]
     
  20. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    TimoN tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!