Peltisepänkirjoja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja 1300TI, 7.3.2017.

  1. 1300TI

    1300TI 2nd gear

    Tähän voisi kerätä vinkkejä hyvistä korityökirjoista, uusista ja vanhoista. Itse olen kerännyt vuosia osto- ja myyntiliikkeistä 1920-50-luvuilla painettuja kaasuhitsauskirjoja vaikken asiaa oikein osaakaan, sillä ajatuksella, että ostan aina kun niitä vielä halvalla saa. Amerikkalainen Key to Metal Bumping on hyödyllinen klassikko jonka saa Mobitivelta tai googlella Pdf:änä ja avasi ainakin minulle monta perusajatusta pellin muokkaamisesta, mutta löysin juuri tällaisen artikkelin kuin http://www.musclecardiy.com/bodywork/automotive-bodywork-how-to-form-fit-and-smooth-sheetmetal/# ja tuolta kun menet linkin taakse itse siteerattuun kirjaan, niin sitähän voi lukea suoraan kustantajan sivuilta ainakin hyvin pitkälle. Eipä ole kalliskaan, parikymppiä .pdf-muodossa. Suosittelen!

    Hmm... Hyvä juttu tämäkin http://www.oldcarsweekly.com/resto_series_number_2_sheet_metal_basics

    Mielelläni kuulisin kokeneemmilta muistakin opuksista ja hyvistä artikkeleista, joita olette löytäneet. Minusta aihe on todella mielenkiintoinen! Vastaavaa ketjua en ole ainakaan suomenkielisiltä harrastefoorumeilta löytänyt, kumma kyllä. Jos tämä on väärällä osastolla, niin toki asiasta saa huomauttaa ja siirtää linkkini parempaan osioon.
     
  2. 1300TI

    1300TI 2nd gear

    Ei kirja mutta hyvä linkki. Näin helppoa se on, Ron Cowell näyttää hymyssä suin mallia roadster-korin valmistamiseen suorasta pellistä.

    Nyt sitten harjoittelemaan perässä!
     
  3. valpas

    valpas Gearhead

    Kunnon peltiseppä tekee tuon ilman puumuottia.:D
     
  4. 1300TI

    1300TI 2nd gear

    Lasikuitupajalla kasvanut kaverini totesi minulle kerran, että missä taidot loppuvat, kitti alkaa.

    Tässä kittipommin tekoa Touringin pajalla. Hienosti näytetään, kuinka Superleggera tehdään.



    Laajennetaan tätä keskustelua siis myös videoihin, joissa on jotain oikeasti uutta ja kekseliästä peltitöistä.
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

  6. 1300TI

    1300TI 2nd gear

    Kannattaa etsiä antikvariaatista tai rompetorilta Autoteknillisen käsikirjan osa Kori tai koko sarja (jonka kaikki osat hölmöyttäni joskus myin pois), on tarpeeksi vanha ollakseen hyvä. Alfamerin kirjakin minulla on, mutta se ei ole niin perusteellinen.

    [​IMG]
     
  7. klunssila

    klunssila Gearhead

  8. Tomaso

    Tomaso 3rd gear


    Tähän tapaan


    Kyseisen mestarin nimellä hakemalla löytyy lisää videoita.

    Ja muuten muotoon leikattujen vaneripalasten avulla voi naputella vaikka lattiapelteihin kuuluvia muotoja.
     
    Roberto ja 1300TI tykkäävät tästä.
  9. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Tuo autoteknillinen käsikirja on tosiaan yllättävän hyvä. Youtubesta löysin jokin aika sitten tällaiset Metalman sweden pätkät. Yksinkertaisilla työkaluilla kaikkea mielenkiintoista tässä esim. louversin tekoa
     
  10. valpas

    valpas Gearhead

    Tuossa oli tekijät työssä. Varmanäppinen vasaroitsija. Vanhoja äijiä nuokin......
    Ei se oikeen sitä muottia vasten aina onnistu naputttelemalla. Kyllä sitä itsepeltiä pitää erikseen muokata, ainakin kutisteleminen, ja laajempi venytteleminen esim. Englannin pyörällä.
    Itsellä on kans samanlainen projekti suunnitelmissa. Mulla on orkkis takanurkka (koko lokasuoja katon reunaan asti) Datsun Finn Coupeen. Peilikuva pitäs tehdä. Eli on ihan vastaava kuin tuo videossa oleva, pikkusen vaan pienempi. Kyllä sen jossain vaiheessa teen.
    Minä olen käyttänyt kopioinnissa sellaista vahvaa paperia, tai oikeestaan alkaa olemaan jo pahvia. Siihen saa pokkauksista muodot ihan kynnellä ja sormellakin painamalla. Siihen saa leikattua viillot niihin kohtiin, joihin tulee kutistus, tai venytys. Ne näkee sitten, kun laittaa sen paperin suoran pellin päälle.
    Nyt minulla on sähkösinkittyä peltiä käytössä, mutta seuraavaksi otan mustaa syvävetolaatua. Sähkösinkityssä tulee murtovenymän max. vastaan liian aikaisin. Se olis kyllä monessa paikassa hyvä, jos ei tarvi kovin paljoa muokata. Uusittujen peltien ruosteenestokäsitely on haastavaa. Sähkösinkitys auttaa pikkusen.

    En muista kenellä se Datsun Finn sedanin orkkis takalokasuoja pohjanmaalla oli. Jos joku tietää, niin nyt sen ottasin. Tekisin sillekkin peilikuvan.
     
    Muokattu: 2.5.2017
  11. valpas

    valpas Gearhead

    Kaikkein parasta olisi, jos pääsis ihan omilla käsillään päästä kokeilemaan pellin muokkauskaluja.
    Selviäis heti, kannattaako omia alkaa hankkimaan. Sitä voi innostua sitten kovinkin.
    Kirjoista saa tietenkin pohjan, mutta se konkreettinen tekeminen paljastaa sitten, mistä siinä oikeesti on kyse.
    Pitäsköhän alkaa myymään kokeilupäiviä?
    Nyt, kun on yli 40 vuotta tullu pellin myötörajaa yliteltyä suuntaan jos toiseen, niin jollekkin vois olla mentoroitavaa? Ainakin virheitä on tullu tehtyä.......
    Tällä hetkellä Hallissani on niin ahdasta, että sinne mahdun just ja just minä itteni kanssa.
    Videoita olen nyt tekemisistäni alkanut ottamaan. Riistakamera, ja pari autokameraa pyörii hallissani koko ajan. Voi ainakin vaimolle ne näyttää, kun kysyy, mitä olen hallissani nyt tehnyt. Korvaa Emmikset, Salkkarit, ja Uuden päivän.:D
     
  12. urho3

    urho3 Gearhead

    Torafors ainakin ilmoitti näistä kursseista että jos ei ole liian kaukana niin kannattaa sieltä kysyä niin saa oikeeta oppia.
     
  13. valpas

    valpas Gearhead

    Oikeeta, ja oikeeta. Pellin kanssa pystyy työskentelemään niin monella tavalla. Periaatteessa se on kutistamista, ja venyttämistä, ei sen kummempaa. Käytettävissä olevat työkalut sanelee sen sopivimman menettelyn. Aina parempi, mitä pienemmillä jäljillä pääsee. Eli kerralla kohdilleen on paras.
    Nuo kurrssit on aika lyhyt kestoisia, ja sopii sellaisille, joilla on rahaa laittaa opetteluun.
    Toimintatapoja kun katselee ensin, niin sitten vaan tekemään. Kyllä sitä silläkin tavalla saa peltiä mutkalle.
     
  14. urho3

    urho3 Gearhead

    Toki pystyy ammattilainen pölkynpäällä tekemään vaikka bugatin mutta ehken nuo kurssit kuitenkin niille jotka joutuu turvautumaan aputyökaluihin on ihan hyvä. Ei tarvi kaikkee ite alusta opetella vaan saa jotain oppia.
     
  15. valpas

    valpas Gearhead

    On sekin kivaa, kun itse opiskelee yritys erehdys systeemillä.:)
    Nuo videot, joita täälläkin liikkuu on paljon tehneellekkin ihan opettavaisia. Niissä vaan on sitä "turhaa" höpinää liikaa, ja sitten monta työvaihetta on ohitettu.
     
  16. ValluRaivo

    ValluRaivo Gearhead

    Tuo 2 osainen teos on aika mittava materiaaliltaan ja hinnaltaan. Bengt Blad: Panel beating and body work. vol. 1 ja vol.2
     
    1300TI tykkää tästä.
  17. ValluRaivo

    ValluRaivo Gearhead

  18. rokki383

    rokki383 Gearhead

    mulla on vaha 1966 kirjotettu autotekn. käsikirja osa kori. ei pahemmin käsittele pellin muotoilua vaan hitsausta ja kolarivaurioiden oikomista, mutta vasarrukset yms on kyllä kerrottu seikkaperäisesti, oon siitä jotain tipsejä saanut omaan tekemiseeni. pillillä kutistamiset yms on selitetty ymmärrettävästi.
     
  19. valpas

    valpas Gearhead

    Nyt en ole viimeaikoina noita kirjoja lueskellut, mutta lueskelin niitä monesti silloin alkuaikoina, joitakin vuosia, tai kymmeniä sitten. Kirjat on enempi painottuneet kolarikorjauksiin.
    Kolarikorjaus on hivenen eri asia, kuin tehdä suoraan peltiin muotoja, vaikka samasta myötörajan ylityksestä murtorajaan asti onkin kyse.
    On tullut uusia laitteita pellin vääntelyyn. Kolari korjaukseen on tullut ns. nyppykone, jota voi käytää muussakin pellinmuotoilussa, ainakin loppuvaiheessa. Ei noita kutistusleukojakaan muistaakseni korikirjoissa juurikaan mainita. Pulmax on tietenkin ollut.
    Puomit, ja korinoikaisupenkit on jäämässä vähemmälle käytölle, koska suurlujuusteräskoriset autot menee paaliin helposti pienehkössäkin kolarissa. Isoja korikorjauksia ei tehdä enää, kuin jossain Latviassa, ja virossa?
    Videot ovat se nykyajan juttu, kun vaan löytää sopivat osoitteet. Niissäkin tahtoo olla puhetta enempi, kuin tekemistä.
    Aika hyvä video tuon Superleggeran tekemisestä. Kyllä ammattimmiehiltäkin tahtoo vasarajälki jäädä. Se on hienoo, jos pellissä ei näy se vasarankaan jälki, vaan kaikki on sileetä, hiomatta, ja ohentamatta peltiä.
    Tekemällä oppii parhaiten, kunhan on ensin ymmärtänyt, mitä tarvitaan pellin myötörajan ylittämiseen missäkin tilanteessa. Ja koska tulee murtoraja vastaan.
     
  20. 1300TI

    1300TI 2nd gear

    No nyt löytyi kerrankin selkeitä suomenkielisiä peltisepän opetuspätkiä ja vieläpä Fiat 1400:n äärellä. Lisää moisia!
     

Kerro tästä muillekin!