Kompuran messinkiliitin murtui

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja RikuK, 10.9.2018.

  1. RikuK

    RikuK 1st gear

    Olin taas saanut kuningas-idean; nostan 100L kompuran säiliön seinälle, lohkon sekä moottorin hyllylle tärisemään..

    Lohkolta säiliön takaiskuventtiiliin menevä alumiini"pilli" oli tietenkin korvattava letkulla,
    ja kun väänsin auki lohkon kyljessä olevaa messinki- liitintä, se otti ja napsahti poikki.! Otin lamellilaikalla krämmäleet pois ja siistin reikää vähän.
    Nyt olenkin sormet suussa, kuinka minä saan tuon messinkiholkin pois, että saan siihen paikalle toisen, vaikka pikaliittimen letkua varten..?? Tuo holkki, mikä siihen jäi, on seinämiltään melko paksu, ja mietin, että josko siihen voisi tehdä uudet jengat.

    Tuon kokoista, ehkä 14-15mmsisähalkaisija. Ulkopuolelta noin 21mm.
    En osaa muuttaa noita tuumiksi, voisiko joku fiksumpi auttaa minua??!

    Eihän edes kaupoissa ole tuon kokoisia tuumakierretappeja..?
    Kuinka minä otan tuon holkin pois? Jotain kiinan liimaa siellä varmaan on. Lohko on kaiketi alumiinia, eli sekin halkeaa jos oikein riemastuu, vastakierretappia jos miettii.
    Noinkohan tuo kiinalainen kierreliima antaisi periksi kaasuliekille, ennen kansipahvia..?

    Jospa uskaltaisi lämmittää toholla/ hioa Dremelillä varovaisesti aukkoa ja naputella..???
    Help..
     
  2. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Mirkelöi nelikulmainen kartiotappi minkä naputat siihen liittimen nysään.
    Sitten vaan jakoavaimella kierrät sen pois.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  3. RikuK

    RikuK 1st gear

    Tuota voisi kokeilla!
    Millaisia nuo Strong Linen kierreliimat on, auttaakohan jos toholla lämmittää, vai palaakohan se tykkänään kiinni..?

    Kiitos sinulle!
     
  4. f34

    f34 Double Gearhead

    Pikkutoholla jos antaa kuumaa nysään ja jähdyttää vaikka kylmäspräyllä tai kylmällä vedellä, niin lämpöliike rikkoo liiman. Ja sitten ota huomioon, jos hakkaat yllämainitun kartiotapin liian tiukkaan, niin laajentaa nysää tiukempaan. Mutta tuolla tavalla pitäisi kyllä onnistua.
     
    Rotten tykkää tästä.
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Mulla katkes ihan sama pätkä purkaessa tota omaa kompuraa... 4kw strongline.
    Kerro ja laita kuvia ratkasusta sit? Kuhan nyt saa aikaseks uuden lohkon tilata itelle ni ajankohtasta.
     
  6. tamrokki

    tamrokki 1st gear

    Jos ei yllä olevilla neuvoilla lähde voi kokeilla lyödä sopiva torx ja vääntää sillä auki ,tai sitten porata pois ja uudet kierteet
    kannattaa tehdä R-kierre siihen löytyy hydrauliliikkeistä osia
    kierretappia löytyy esim. ikh liikkeistä
    jonkin lainen kierretaulukko
    Ulkokierre
    R 1/8"
    R 1/4"
    R 3/8"
    R 1/2"
    R 3/4"

    Sisäkierre
    Rc 1/8"
    Rc 1/4"
    Rc 3/8"
    Rc 1/2"
    Rc 3/4"
    10.2
    13.6
    17.2
    21.7
    27.1


    8.3
    11.0
    14.5
    18.0
    23.5
    7.4
    11.0
    11.0
    15.0
    16.3


    7.4
    11.0
    11.4
    15.0
    16.3
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kaupasta ostettu versio tuli heti ekana mieleen, mutta tämä vinkki laitetaan korvan taakse.
     
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Noin isoa torxia ei välttämättä löydy joka autotallista?
     
  9. RikuK

    RikuK 1st gear

    En osannut laittaa kuvan linkkiä, eli tuo minun nykyinen "Avatar"-kuva on nyt sitten tuo murtunut messinkiliitos jonka tasoitin lamellilla sileäksi.

    Tuo messinkirengas joka jäi tuonne lohkoon on noin 13mm leveä, eli kaipa siihen kierteet saisi, mutta nuo ulkopuoliset tuumakierteet on aika syvät, kierteen harjalta pohjaan. Jos minä alan vääntämään tuohon narttujengoja, niin voi tulla liimaiset kierteet vastaan..

    Voisi kokeilla sitä kuuma/kylmä- konstia, taikka lyödä se ovenkahva tuonne rööriin..
    Viimeinen konsti on Dremelillä, mutta aika kiikkerää on silläkin lähteä noita liimoja tuolta jengoista vinguttamaan..?
    Huoh..
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Riippuen kohteen koosta, niin myös torx avaimet on aikas käteviä. Pitää vaan hioskella se pää "kupille", että muuttuu leikkaavaksi, niin sen voi lyödä reikään ja tekee paikan itselleen.
     
  11. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Lämmittämällä lähtee tai sahaat sen halki rautasahan terällä melkovarmasti tuo on normaali 1/2"r putkikierre
     
  12. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo Gearhead

    Tätä ideaa olen joutunut käyttämään usein,joskus kuviosahalla pystyy tekemään.On ollut hyvä keino
     
  13. f34

    f34 Double Gearhead

    Ota kansi irti lämmityksen ajaksi, noissa on muistaakseni ihan pahvinen kannentiiviste, saattaa palaa lämmityksen aikana.
    Voi käyttää uudestaan.
    Ja ei jää metallimurut sylinteriin.
     
  14. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

  15. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuollaista isoa vastakierretappia uskaltaa käyttää, mutta pari kertaa tullut katkaistua tuollainen pienempi tappi reikään. Sen jälkeen riemukasta kun karkastu tappi pitäisi vielä saada pois...
    Sellainen paikka, mihin ei mahdu hitsaamaan edes mutteria nysään.
    Tullut vähän isompi rojekti. Torx-kärjet ollut parempia, ei ole katkennut reikään.
     
    Powerstroke ja OpaS tykkäävät tästä.
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Pienissä vastakierretapeissa on koko homman järkevyys aina hieman ihmetyttäny. Kun siinä väkisin jää seinämävahvuus heikoksi, ja tapissa jyrkähkö kartio. Se vaan levittää kirratessa ja tiukkaa paremmin sen katkenneen sinne reikään. Siksi kaikki sinne reikään tungettava (esim. se torx) on muokattava leikkaavaksi, eikä "kiilaksi".
     
    f34, OpaS, puna niska ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    meillä on röissä tämmönen, erimerkkinen. Porataan reikä, koputellaan puikko sisään jossa on pitkittäisiä teräviä korokkeita. Puikon päälle pudotetaan kuusioholkki jota kiertämällä katkennut ruuvi nousee. Usein (aina) kun sitä tarvii niin juur siitä koosta puuttuu joku osa.

    http://tuotteet.etra.fi/fi/g23484324/bahco-1418s-ruuvin-ulosvetajasarja
     
  18. OpaS

    OpaS Gearhead

    Tossakin vois olla vasenkätiset porat.

    Muuten: Kaikenlaista kierteiden liimausta olen onnistunut paineilmajutuissakin välttelemään aika hyvin käyttämällä hydrauliikan USIT-tiivisteitä ja kaksoisnippoja.
     
  19. RikuK

    RikuK 1st gear

    Hain honkkarista 6-kulmio Finbullet- kivipiikin, semmoiset 30cm. joka on neliön muotoon teroitettu, ehkä 25mm. Katkaisin kärjen, lämmitin toholla, löin sen piikin tuonne reikään ja väänsin niin lujaa kuin uskalsin, mutta ei mitään tapahtunut!
    Jos olisin vääntänyt voimakkaammin, olisi voinut kansi murtua. Käytin Wurtin, ehkä 50cm jakoavainta, eli melko lujaa.

    Sitten otin Dremelin, ja siihen kumilieriön päällä olevan hiomapaperin ja 37000 kierrosta. Ei muuten mennyt kun hetki niin alkoi kannen jengat tulemaan esiin.
    Lopulta messinkikrämmäleet lähti nätisti, senkun otti pois!

    Kummastelen vain sitä liimaa, jota tehdas käyttää, se ei välitä edes tohon liekistä, ja lujaa on kun mikä!?
    Myydäänköhän tuota jengaliimaa jossain?

    No, minä kiitän kaikkia raatiin osallistuneita! Hyödyllinen topikki tästä tuli, vaikka itse olinkin vain kysyjä, heh..

    Kiitos ja hyvää ja siunattua syksyä kaikille..!
     
    Morbidelli ja Harri S tykkäävät tästä.
  20. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Jos en ihan väärin muista niin jotkut lukitteet antautuu kun käikäleet lämmittää 300 asteeseen. Ei pelkkä tohon "näyttö" riitä.
     

Kerro tästä muillekin!