Mekaaninen rullanokka katukäytössä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja voima, 16.9.2018.

  1. voima

    voima 3rd gear

    Valmistumassa Pontiacin 462 cid . hyllyssä olis Compin solid roller mutta onko järkeä laittaa kadulle,ajosta suurin osa kruisailua ja matkaajoa.
     
  2. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Onko rampit jotain racea vai street roller mallia?
     
  3. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    15 000km ainakin compin kovalla rullalla menty. Vena välyksii toki joutuu tarkkaileen.
     
  4. J.J.

    J.J. Gearhead

    Itse tuossa jokuaika sitten myin hydyrullan pois kun ei uskalla sitä tuohon Pontiaciin laittaa.
    Minulla on kanssa tuollainen 462cid mylly.

    Tosiaan mekaanista rullaa meinasin laittaa tilalle ettei tarvisi murehtia nostajien kestoa.
    Haaveissa olisi jos löytyisi noin 295 kokonaisasteilla ja 255 .05 asteilla oleva nokka ja nostot 1.65 vipoilla sinne vähän päälle 0.6".
    Aattelin että ainakin joku tuon suuntainen olisi kadulle ihan soiva keppi automaatti firebirdiin.

    Minkälaista meinasit itse laittaa ja minkälaisia muilla on ollut /kokemuksia?
     
  5. voima

    voima 3rd gear

    Nokka on muistaakseni 288/288 .50 243 ja nostoa .550 1.52 vipalla
     
    Muokattu: 16.9.2018
  6. rautapää

    rautapää 3rd gear

    Letukan pikkulohkolla oon käyttäny mekaanista rullaa muutamat kesät ja oon ollu tyytyväinen. Kerran kuussa tsekkaa välykset ni ei iso homma. Herää kivasti alhaalta.
     
  7. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Tollaset mietonostoset streetroller tyyppiset ovat hyvin varmoja, niiden jousipaineet ei vielä ole mielettömiä. Sen verran niit kantsii seuraa et jos rupee kuuluu jotain ääntä ni sit tsekkaa. Ja pitää kirjaa jos joutuu muuttelee et onks aina sama ja kuinka paljon. Ku kaik kunnossa ni kerta vuoteen ptiäis riittää ihan hyvin säätelyä.
     
  8. Leppälän Manu

    Leppälän Manu 1st gear

    Miulla on letukan 400:ssa compin 12-771-8. 288/286 ja 0,50 242/248. Nostoja 0,570/0,576.

    Pykälää miedompi ehkä sais olla miun ajoon, mutta toimii hyvin jo 1600rpm ylöspäin.

    Venttiilinvälykset just säädin. 0,10mm oli välykset kasvaneet 6000km aikana.

    Mukavankuuloiset 16kpl heinäsirkkoja pellin alla...
     
  9. 3964

    3964 3rd gear

    Mikä näissä antautuu kun kuulostaa että ihmiset säätää venttiilin välyksiä joka tankkauksen tai viimeistään öljyn vaihdon yhteydessä?

    Itsellä mitä mekaanisella nokalla olevia vehkeitä ollut niin aika huolettomia on olleet,itse asiassa huolettomampia kuin Hyde nokat jotka rapisee tai naksuttaa vaikkei se ääni niihin kuulu.
     
  10. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Sopiiko tiedustella, millaiset puristukset koneessa staattiset/dynamiset ja millä kansilla ?
    Onko yksi- vai kaksitasoimusarja ja kuinka ylös tuolla nokalla on vetoja ?
    Onko compin omat nostajat vai tarvikkeet ?
    Onko nokka miten ajoitettu ?

    Pähkäilen itse 383:n suhteen kumpi nokka olisi parempi 12-771-8 vai 12-770-8.

    IS
     
  11. Leppälän Manu

    Leppälän Manu 1st gear

    Sopii tietysti.

    Koneessa Proben 12339 -männät. AFR- kannet 195cc / 74cc. Kaksitaso Airgap RPM -imusarja. Vetojahan kyllä olis riittäny, mutta dynossa on lopetettu 5400rpm ja 460hv. Venttiilinjouset on jätetty löysäksi ja ovat sitä edelleen niitä viimosia kaakkeja ajatellen. Mie pärjään kyllä näillä nykyisillä, kun 90% ajosta on kierrokset 2000 tai alle. Talvellakin ajattelin kurvailla enemmältikin. Compin omat nostajat kyllä on.

    Se on varmaan vähä että mitä haet?? Sama nokka ku miulla vai löysempi.
     
  12. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Rollerinokan hyötyjä laajalla käyttöaluella eli voisi herätä jo pian 1500 1/min jälkeen ja saisi olla vetoja tuonne 6500 1/min tienoille asti. Auto on hiukan alle 1500kg:n painoinen ja perävälitys 3.42:1, turbiini noin 2400 1/min.

    Hyvin virtaavat alukannet ja staattista ruttua tavoittena 10.5 ja dynaaminen saisi jäädä 8.5 nurkille. Ei siis mitään viimeisintä racea mutta laaja teho/vääntöalue tavoitteena ja toimiva kombo. 12-770-8 olisi oman arvonnan suhteen lähempänä tavoitetta. Kovat nostajat kuitenkin siksi, että kärsisi sen 6500 1/min kierrokset ilman välitöntä pelkoa venttiilien sekoamisesta.

    IS
     
  13. Leppälän Manu

    Leppälän Manu 1st gear

    Noilla palikoilla on saatu aikaan kuminauhakone. Parista tonnista alkaen 560Nm ja tasaiseen kasvaa tuonne 5400rpm saakka jolloin 600Nm. Kaasuttimena 750 Edelbrock vac.

    Pykälää tiuhempi perä miulla on ja 2200 turbiini. Painava mörkö on autokin (kuvan farkku). Varmaan jotain 1800kg kaikkine vetokoukkuineen. Laatikkona mukava th700, joten moottoritienopeuksissa ollaan vasta 2200:n kierroksen paikkeilla. Matkaa työnnettäessa tosi pieniruokainen. Joutseno-Elimäki-Joutseno 12,2L/100km reilun satasen vauhdilla.

    No mutta kuitenkin......en ole hydraulisia nostajia kaivannut.
     
  14. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Tuohan kuullostaa todella hyvälle, jos tuolla 12-771-8 nokalla lähtee noinkin alhaalta ja teho/vääntö on nousujohteista vielä 5400 1/min tienoilla. Tuo kaksitasoimusarja tuon kaasuttimen kanssa varmaan auttaa alakierrosten suhteen. Jos haluaa mennä yksitasoimusarjalla, lienee parempi päätyä tuohon pykälää loivempaan 12-770-8 nokkaan. Loivemmalla nokalla venttiilikoneistokin pääsisi helpommalla. Olen lueskellut amerikan foorumeilta satunnaisista laatuongelmista noiden compin omien nostajien suhteen.

    IS
     
  15. 383

    383 Gearhead

    Ei ne nostajat ikuisia ole
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla oli 377 kikkarassa toi 12-769-8 . AFR 195 kannet ja Weiand stealth imusatsi. Loistava yhdistelmä ja kohtalaisen tehokaskin oli. Jos vastaavan patin vielä itelle teen niin toi 12-770-8 nenu siihen tulee. Sillä pitäis mennä tollanen 1700 kilon lahna jo 11 sekan puolelle.
     

Kerro tästä muillekin!