Volvo amazoniin B23

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Härski Hartikainen, 15.1.2005.

  1. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Lakihan on ollut tuo jo 90-luvulla (ellei peräti 80-luvulla), koskien muutoskatsastuksella hyväksyttäviä isompia moottoreita. Jos menee noista yli niin joutuu anomaan muutosluvan eli nykyään puhutaan poikkeusluvasta. Ja tähän homma tökkää: muistaakseni 1998 muuttunut laki edellyttää että luvan hakijan on perusteltava miksi muutos halutaan tehdä. Kilpailukäyttö tms. muu vanhaan aikaan kelpuutettu peruste ei enää pelitä.

    240 saa muutoskatsastuksella Roverin 3,5 litraisen käyttämällä V6 konetta vertailumoottorina, isommat on em. perustein koko lailla utopiaa.
     
  2. Sittana

    Sittana 1st gear

    Joo eli amazonia ei saa enään millään leimattua roverin kasille.
    M46 on se vahvempi laatikko. M47:ssa ei vitonen kestä, muuten kyllä. M90 on vahvin takaveto volvon laatikoista ja niistäkin uudempi malli vahvin. M90 ei vaan istu enään pikkutyöllä M45-M47 laatikon tilalle.
     
  3. Niin saattaahan siinä olla,mut strömberin yx kaasarisella on varmaan 90...mulla itellä on ruisku b20:ssä...varmaan jostain muusta volvosta...
     
  4. Pitäs varmaan löytää jostakin 740 tai 240 josta vois irrottaa koko tekniikan..ois tiedossa kone ilman ruiskuboxeja yms. mut työlästä etsiä osia siihen!jos joku tietää pohjois-karjalan suunnalta 740:stä tai 240....
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tehokkain amazonin kone on ollu B20E eli ruiskukone ja voimaa on ollu tarjolla 130 SAE heppaa tai 120 DIN heppaa.
    B20A SAE 90hv
    DIN 82hv
    B20B SAE 118hv , tupla SU kaasarit
    DIN 100hv
    B20F SAE 125hv
    DIN 115hv
     
  6. Sittana

    Sittana 1st gear

    Kerroppa missä amazonissa on ollut B20E ruiskukone??? Voin kertoa ettei missään.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Muisti teki tepposet....B20E ja B20F pataa on ollu tarjolla vaan pyhimykseen ja 140 sarjaan.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Re: amazon

    Tehokkain oli viimeinen Sport-versio, -69 ja -70, 118 heppaa.
     
  9. Timmo

    Timmo 1st gear

    Muutamia huomioita:

    Mulla oli tuo sähkövaihdeloota eikä mitään ongelmia ollut. Tuttu korjaaja sanoi että 90% viat on sähkövikoja johtuen haparoista johdoista jne... Ja joskus voi ne öljyt ja suodattimen katsoa kanssa. Vitonen ei mene päälle kuin nelosvaihteella jos systeemi on oikein kytketty. Toki näitä masentajia on aina välillä varsinkin jos systeemiä sovitetaan johonkin toiseen autoon.

    240 ja 260 volvot katsotaan eri mallisarjoiksi joten V6 ei käy vertailumoottoriksi 240-biiliin. Näin sanoi konttori. En tiedä mikä sitten on viimeinen totuus.
     
  10. Timmo

    Timmo 1st gear

    Re: amazon

    Jotenka 118 * 1.2 = 141.6 hepoa maksimit
     
  11. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Viimeinen totuus on se että myös Volvo 240-sarjaa on saanut 2,8 litraisella V6-koneella. Muistaakseni 240 GLT. Samaa autoa on kuitenkin pääsääntöiseti myyty 2,3 litraisella 4-koneella, koska tehoissa on vain pieni (taisi olla 1hp) ero.

    V6-Volvossa on aina vahvempi perä ja jäädytetyt levyt edessä. Toki näitä löytyy myös neloskoneisista malleista.
     
  12. Aaron Henriks

    Aaron Henriks 1st gear

    Sori, voi mennä vähä offiks, kun en näistä volvoista paljon mitään tärkeää tiedä, mutta tuleekos toi mallisarjan ero siitä 260:n pidemmästä akselivälistä(144 ->164) ? :eek: Vai onkos se edes pitempi ? :odroll:
    Ja onks toi V6 moottori se Maseratti-kone jota oli rellussakin käytössä? :eek:
     
  13. Timmo

    Timmo 1st gear

    Missäs tuosta Volvo 240 2.8 V6 mallista olisi faktaa, ainakaan pikainen googletus ei tuottanut hirveästi tuloksia. Ajovalo.net tuntee tuon mallin (244 GLT) vuosilta 1980-81 155 heppaisena. Jos tuon kelpuuttavat niin sehän olisi hieno homma.

    Maksimi iskutilavuus olisi 3.5 litraa ja teho 186 hummaa...
     
  14. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    260 ja 240 -sarjoissa on sama akseliväli. Niitä edeltävissä 140 ja 160 -sarjalaisissa oli tosiaan eri, kun 160:ssä käytettiin suoraa kuutosta. 260 ja 240 ovat kyllä peruskoriltaan ihan samat. Ero tulee ainoastaan pultattavista osista. (kuten: maskista,lampuista, sisustasta, akselistoista yms. ) 260 ja 240:n konehuone on alunperinkin kasille mitoitettu, kun tuosta V6 -koneesta piti tulla V8... Kiitos energiakriisin, ei sitten tullut. V6 -konetta on käytetty mm. Volvossa (240,260,760,780 ja 960) Isoissa Renaulteissa, Peugeoteissa, Citroeneissa, DeLoreanissa, Alpinessa, Lanciassa, Venturissa, Eagle Premierissä ja (yllätys yllätys) Dodge Monacossa. Konetta käytettiin vuosina 1975-1996. Niitä on todella monen tehoisia (alkaen ~140hp ja päättyen tuohon Venturin ~550hp:n tupla turboon) Tilavuuksia on ainakin (noin) 2.5, 2.7, 2.8, 2.9 ja 3.0 -litraisia.

    www.volvolandia.com <---tuolta voi kysellä lisää.
     
  15. mie

    mie Gearhead

  16. Sittana

    Sittana 1st gear

    Vuonna -80 oli 244 GLT:ssä 140 heppanen 2.3 neloskone. Vai onkos GLT:tä saanu V6:llakin? Mietityttää vaan että mistä tuo 155 heppaa ilmestyny?
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyseessä on kai 264 GLE elikkä se niin sanottu arabimalli, missä oli ulospäin näkyviä eroja mm. maski, enemmän listoja ym. Muista varusteista esim. 2,7 V6 kone, nahkasis. ja ilmastointi....
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Volvo

    Minä vuonna 264 valmistus loppui?
     
  19. Timmo

    Timmo 1st gear

    Tuolla väittävät: http://www.ajovalo.net/Historia/volvo_240.htm
     
  20. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kopioin tuolta ajovalo.net:stä:

    2849 OHC (B28E) 155 MPi 80-81 (244 GLT, 264 GLE)

    Viimeiset 260:et tais tulla joskus 81-82, 760-sarja korvasi ne.
     

Kerro tästä muillekin!