Chevy C1500 Käsijarruvalo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Jenkki Jesse, 25.9.2018.

  1. Jenkki Jesse

    Jenkki Jesse 1st gear

    Tollasessa pelissä palaa kokoajan E-brake valo. Ei vilku, mutta valosemmaksi muuttuu kun käsijarrun laittaa. Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa?
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Jos jarruvalot toimii, niin varmaankin se RWAL moduli mennyt eli se musta muoviboxi siinä jarrupääsylinterin vieressä.
    Järjestelmä estää takajarruja lukkiutumasta...virheellisesti sanotaan takapään "ABS", jota se ei todellakoon ole.

    Siellä on sisällä sellanen silicon-rae pussukka, joka aikaa myöden imee ittensä vettä täyteen ja polttaa piirilevyn kohdiltaan.

    Vikakooditkin voi koittaa lukea sieltä:

    https://www.aa1car.com/library/abs_kelseyhayes_rwal.htm

    Uusi GM osa maksaa n.250e, purkamolta tai ebay:sta saa käytetyn tai korjatun.

    Tuossa korjattu.
    https://www.ebay.com/itm/Reman-ABS-...ash=item46793faced:g:QvgAAOSw--5bl~zc&vxp=mtr
     
    Jenkki Jesse ja caprice305 tykkäävät tästä.
  3. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Ihan mielenkiinnosta, kauanko olet pickuppeja harrastanut, kun sulla tuntuu olevan laaja tieto näistä?
     
  4. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kurkkaa jarrunestesäiliöön ;)
     
    KajS tykkää tästä.
  5. Terok

    Terok 1st gear

    Mulla teki samaa. Jostain syystä ensimmäisen talviseisonnan aikana homma loppui, oli akunkenkä irti koko talven ja sen jälkeen ei ole valo palanut (jatkuvasti). Joku kosketushäikkä vissiin oli?
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Myös toinen vuotava jarrupiiri sytyttää sen valon.
     
  7. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Palautuuko poljin täysin ylös ettei makaa kytkimen päällä?
     
  8. Jenkki Jesse

    Jenkki Jesse 1st gear

    Joo oon kattonu että palautuu kunnolla ja että sielä sijaitseva katkaisin anturi tai jokin ottaa kosketuksen kun on päällä ja reilun etäisyyden maahan kun on pois.
     
  9. Jenkki Jesse

    Jenkki Jesse 1st gear

    Jarrunestettä järjestelmä ei vuoda, mutta onko tuossa missä jarrunestesäiliön anturi jos se olisi rikki?
     
  10. Jenkki Jesse

    Jenkki Jesse 1st gear

    Ihan Btw yritän siis korjata tätä katsastuksen alta pois. onko tuo hylkäys peruste?
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Nesteen pintaa ei mitata. Mutta jarrupiirien paine-eroa kyllä. Jos takapiiri yhtään valskaa (syö innokkaasti ruoste takaputkia), niin propovena sytyttää valon.
     
    KajS tykkää tästä.
  12. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Lainattu edelleen tuosta aikaisemmasta linkistä :

    https://www.aa1car.com/library/abs_kelseyhayes_rwal.htm

    When a fault is detected, the amber ABS warning light on Ford and Dodge applications, or the red brake light on GM applications, will come on and the ABS function will be disabled. The red brake warning light may also come on if a hydraulic failure occurs in the brake system, or the parking brake has been set.

    In GM applications, the brake warning light will be brightest when grounded by the parking brake, a little dimmer when grounded by the hydraulic system and dimmest when grounded by the ABS controller.

    To determine the cause of a red brake warning light in a GM application:
    1. Set the parking brake. If the light gets brighter, the problem is not the parking brake.
    2. Unplug the connector from the combination valve by the master cylinder. If the light remains on, the fault is in the ABS system and further diagnosis is required.
    Valolla on siis kolme eri kirkkaus astetta, kirkkain on seisontajarru, keskimmäinen kun Combination Valve maadottanut, esim. jos jarrujärjestelmässä on vuoto/ilmaa tms toisessa jarrupiirissä ja himmein valo on silloin jos RWAL-järjestelmässä vikaa, esim. boxi kärynnyt.

    Irrottamalla Combination Valve:lta lähtevä johto irti liittimestä, jos valo jää edelleen palamaan, niin vika on RWAL-järjestelmässä.
    Combination Valve tai Proportion Valve sijaitsee siinä pääsylinterin vieressä ja vähän alas, ohjausyksikön vieressä, sellainen hieman kulmikas osa, jarruputket kiertää sen kautta, johtoliitin on ihan keskellä.

    5. Pääsylinteri
    6. "ABS" venttiilit, voi olla vain yksi isokin 88 - 89.
    7. Combination Valve
    8. Ohjausyksikkö


    [​IMG]


    Tuolla saa ainakin haarukoitua onko vika RWAL- vai jarrujärjestelmässä.
     
    pimeroolis ja Jussi289 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!