Kaasutin ongelmaa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja rautapää, 11.9.2018.

  1. rautapää

    rautapää 3rd gear

    Hello.
    Ongelman ydin on laihalle menevä kaasutin tasakaasulla ajaessa ja siitä kevyesti kyyhdyttäessä. Eli kaasutin on quikfuel 680 alipaine toisiolla. Kaasutin on uusi. Moottori on SBC 350. Hyvin kevyt viritysaste! Noin kymppi puristus, afr 190 alukannet, rpm imari, vääntönokka(xe262???). Alipaine tyhjäkäynnillä 13-14, d-päällä 9, perus ajossa 10-15. Kokonais ennakko 36. (Eagle Racingin penkin jäljiltä.) Oon kokeillut Power valvea joka suuntaan, 2.5-10.5. isompaa kiihytyspumppua, suuttimien vaihtoa, koroketta (auki ja väliseinä mallia). Ja ruuvien ruuvaamista joka suuntaan. Ainut mihin en oo puuttunu on sytkä ku on penkityksen jäljiltä. Alipaine on läppien yläpuolelta.
    Kertokaa ihmeessä mitä kannattaa seuraavaksi tehdä.
     
  2. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Ei ole kammo homma koittaa laittaa sitä alipaineletkua läppien alapuolelle?
     
    Impala76 ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Paljon kierroksia kun on laihalla?
     
  4. rautapää

    rautapää 3rd gear

    Eli neuvo tyhmää mitä teen ku laitan jatkuvan alipaineen kellolle ja mitä saan hyötyä. (En oo ikinä niin tehny). Tarkkaa tietoa kierroksista ei ole ku ei oo kelloa mut noin pari tonnii.
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Enemmän ennakoita matalilla kierroksilla ni ei oo niin laihalla ja yleensä toimii paremmin muutenkin kun suoraan imusarjan alipaine.

    Siirtymävaihe melko varmasti laihalla, helppo testata kun otat pätkän rautalankaa ja laitat sen noihin ulompiin reikiin ja koeajolle.

    Luulis QuickFuelissa olevan vaihdettavat suuttimet noissakin?
    [​IMG]
     
  6. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Minkälaset oireet tai esim, afr arvot viittaa moottorin käyvän laihalla?
     
  7. rautapää

    rautapää 3rd gear

    Mittarit molemmissa putkissa, semmoset ledi mallit. Häviää kokonaan kartalta ku vähä kaasua avaa , votkeltaa ja ampuu kaasarin. Noihin suuttimiin laitoin langat ni meinas tukehtua onneensa, putken paksulta mustaa. Käy paksulla myös tyhjäkäynnillä, tai niin luulisin ku taju meinaa lähtee ku auton takanta kävelee. Ei oo lämmitettävät lambdat ni ei näytä tyhjäkäynnillä.
     
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Säädä se tyhjäkäynti soppa uusiks kun oot ne langat laittanu jos mustaa tulee putkesta, se vaikuttaa tyhjäkäyntiin ja pintakaasuun.
     
  9. rautapää

    rautapää 3rd gear

    Mites tuo sytkä, kone kun on hyvin mieto viriasteeltaan (365hv5200rpm/600nm3500rpm) ni kumpaa tyyliä kannattas käyttää, läppien yläpuolelta vai ala puolelta? Mikä vaikutus ja mihin?
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Alipainesäätimen kytkentä vaikuttaa tyhjäkäyntiin, ajossa ei väliä kumpaan on laitettu.
    Mitä sun perusennakko mahta olla ilman alipainetta?
    Minkä kokosia pääsuuttimia olet kokeillu ensiöissä?



    Ja onhan tuo kaasari aika reippaan kokoinen mietoon 350 mottiin, siinä on nimellisestä cfm-koostaan huolimatta kaasuläppien ja venturien kokokin suurempi kuin vaikka Holleyn 670 street avengerissa...
     
    Muokattu: 12.9.2018
    ministeri tykkää tästä.
  11. rautapää

    rautapää 3rd gear

    Puntaroin pitkään et kumman ostan, tän nykyisen vai streetin avangerin ja miulle kehuttiin et ota tää... Ois ollu prikulleen saman hintasetkin. No joo, turha pyristellä ku paska on syvällä pöksyissä! Eli oon lähtenyt vakio 70 pienentämään ja nyt 65. Ajo seokset aikas hyvät. Äske säädettiin just TAAS pyssyjen ja pakokaasu testereiden kanssa ja saatiin ees vähän sinne päin. Perus ennakko nyt 10, ennen 8. Co 2.5, O2 noin 5 mut HC ei mene alle tonnin vaik kääntäs koko paskan katolleen.
     
  12. rautapää

    rautapää 3rd gear

    Vanhaan juttuun lisää ihmeteltävää, oon ahkerasti jatkanut kyseisen lotkottimen säätämistä ja nyt on alkuperäinen vaiva melkein pois. Eli suurensin niitä ensiöpuolella olevia Idle feed restrictor (tai sinnepäin) suuttimia ni paremmin toimii tuo pieni kaasun avaus!
    Mutta, heti tämän jälkeen tuli ku lyö laitan pohjaan ni menee laihalle, miettii noin 2-3 kolme sekunttia ja sit lähtee.
    Kiihytyspumppu 50cc ja 35 nokka mist penssa tulee. Mitähän nyt pitäs tehä???
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kiihdytyspumpun purkaussuutin siis ilmeisesti 35, mutta se nokka joka sitä pumppua käyttää vois tarvita olla 50cc pumpulle tarkoitettu, ellei jo ole. Ja voi sitä purkaussuutintakin kokeilla suurentaa.

    Oletko vieläkään kokeillu sytytyksen säätöä, se 8-10 astetta tyhjäkäynnillä on kovin vähän.
    Perusennakoksi voisit kokeilla vähintään 15 astetta ilman alipainesäädintä. Jos toimii paremmin niin rajoitat täyttä ennakkoa vastaavan verran.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  14. rautapää

    rautapää 3rd gear

    Joo on veivattu ennakoita, oon kokeillut molemmin puolin läppää ja nyt oon säätäny 12 perus, 33-34 täys ennakko.
    Se muovi nikale sen pumpun vivun alla on vaihdettu ja säädetty aika rajulle kartalle.
     
  15. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Power valven kanavien koko voi olla pieni varsinkin kun olet pienentänyt pääsuuttimia, niiden poraaminen vaan on vaikeampi palauttaa takaisin. Tarttee takasinpäin tultaessa jotain tuon näköistä: https://www.summitracing.com/int/parts/aed-7900/overview/
     
  16. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Komppaan tätä.. Säädä vaikka se maksimiennakko siihen 36 takaisin mikä korvakuulolta on aikahyvä..
    Sitten se alipaine imusarjalta jakajalle niin se korjaa heti sitä pientä tyhjäkäynnin perusennakkoa..
    Tulet hämmästymään kuinka kaasuunvastaavuus paranee sekä tyhjäkäyntipakokaasut ”ohenee”..
     
    xarper tykkää tästä.
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    ^ Joo, kyllähän alipaineletkun sijoittelulla voi säätää tyhjäkäynnin laatua, mutta kun lähdetään raskaammalla kaasulla niin se ei ole mukana enää kuitenkaan, olipa sit kytketty minne tahansa.

    Perusennakon lisäämisellä hain lähinnä sitä että ennakkoa olisi myös polkaistessa tarpeeksi.
    Tyhjäkäyntiennakko 15-20 asteen väliin ilman alipainesäädintä, niin sitten se ehkä alkaa tottelemaan niitä kaasarisäätöjäkin jollain tavalla.
     
    cutlass cruiser tykkää tästä.
  18. rautapää

    rautapää 3rd gear

    Mistähän tää koko ongelma vois alkujaan johtua? Eikö riitä virtaus imupuolella?? Liian isot imukanavat tommoseen smokey moottoriin??? Väärä nokka?? Vai ihan romu kaasutin?? Vai kaikki...
     
  19. Weijari

    Weijari Gearhead

    Tuo mitä Artsit ja muutkin yrittää ehdottaa, eli liian pieni sytytysennakko palotilojen palonopeuteen nähden. Jos sulla on sellainen jakaja, josta ei ilman kikkailua voi rajoittaa mekaanista ennakkoa, niin dynoukko on laittanu niin paljon kuin pystyy peruaennakkoa jottei kokonaisennakko mee liian korkeaksi ja paria astetta vielä pois jotta on turvallisella alueella. Ei moottria niinkään voi säätää, että pistää ihan rajoille ja antaa avaimet käteen ja sanoo good luck ja sitten jysähtää seuraavaan ylämäkeen. Mulla on pikkulohkossa ennakot 38 maksimi ja perus 22, Mekaanista tulee tuo 16 lisää, kun perusjakajassa tulee yleensä 20-22. Alipaine on rajattu silleen, että maksimit mitä saa ulos kokonaisennakkoa on 54.
     
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    AFR:n kansissa tuskin on varsinaisesti kyse "hitaasta" palotilasta, vaan siitä että pienillä kierroksilla sylinterin täytös on aika heppoista johtuen kansien ja imusarjan kanavakoosta, nokasta ja sen overlapista, venttiilikoosta yms. ja silloin tarvitaan ennakkoa enemmän.

    Kierroksilla ja huipputehon tuntumassa asiat toimii eri malliin, eikä maksimiennakkoa kannata liikaa laittaa.
    Max:in Brodix kantisessa 350:sessä kokeiltiin tehon muutosta 34-38 asteen välillä, ja 34 asteen jälkeen tehon nousu oli alle hevosvoima/aste. Katsottiin viisaaksi jättää maksimit 34 asteeseen.
     
    max tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!