Jäykkien taka-akseleiden vertailua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Vermilion, 8.10.2018.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Haisen perissä on tihiäpiikkistä ja harvapiikkistä välitystä. Olisko lukollinen ollut tihualla ja lukoton harvalla vaikka välityssuhde on sama.
     
  2. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Hitsi kun en muista missä se hajonnu hiacen perä oli. Motoparkissa oli kisat se oli joku Carina tai Nissani/Datsuni joka tapauksessa se pinioni ratas oli hajonnu sinne sisään vetarit ehjät mutta muuten ihan romua täynnä.
     
  3. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

  4. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Tietoa GM:n 10 pulttisten parhaasta versiosta 8.5 tuuman lautaspyörän halkaisijalla.

    First appearing in the 1970 the 8.5-inch 10-bolt was used in many different models by every GM division, with the exception of Cadillac. Another benefit of the 8.5-inch is that carriers and gears are easily interchangeable.
    The smooth round 10-bolt cover with a bulge for the ring gear identifies this axle assembly as an 8.5-inch 10-bolt. The two square corners on the lower casting at the 5 and 7 o’clock positions are also identifying features.

    Original gear ratios above 2.73:1 can be swapped without having to change carriers (except for the trucks 30-spline axles). The 8.5-inch pinion diameter is 1.625 inches. An important thing to note is that the ring gear bolts are .4375-inch left-hand thread on all 8.5-inch differentials. The reliability of the axle tube and bearing are the only problem spots you are likely to encounter with the 8.5-inch rear end.

    The 8.5-inch is often referred to as the "GM corporate 10-bolt" because of its multiple uses, and it is a semi-float axle, meaning it has only one axle bearing per side, mounted inside the axle tube. Most 8.5 10-bolts are C-clip axles, so a C-clip retains the inner end of the axle shaft inside the carrier.

    A rare variant of this axle assembly was used in 1969–1972 BOP cars and the 1970–1972 Monte Carlos. These axle assemblies had bolt-in axles and were used sporadically in A-Body wagons as well.

    The car versions were in production from 1971 to 1987.
    The 8.5 is limited to 30-spline axles, but can withstand 1,000 hp with slicks when properly built. The factory installed the 8.5-inch 10-bolt in the Buick Grand National, and that’s the biggest claim to fame for this OEM axle.

    Original gear ratios were 2.41:1, 2.56:1, 2.73:1, 3.08:1, 3.43:1, 3.73:1 and 4.10:1.

    The aftermarket fully supports the 8.5 10-bolt. Gears of all sizes, limited-slip or Posi-Traction, lockers, and spools are offered.

    You can find a 10-bolt 8.5-inch differential in any of these cars or trucks:

    1971-'76 Chevrolet full-size cars
    1994-'96 Impala
    1971-'81 Buick full-size cars
    1973-'77 Buick Gran Sport
    1972-'77 Pontiac GTO and Le Mans
    1970-'81 Chevy Camaro and Z28
    1970-'81 Pontiac Firebird
    1971-'77 Olds Cutlass and F-85 and Pontiac Grand Prix
    1971-'79 Chevy II, Nova, Buick Skylark and Olds Omega
    1973-'77 Chevelle, Malibu and El Camino
    1971-'77 Pontiac Ventura and Phoenix
    1971-'81 Pontiac Bonneville
    1973-'77 Monte Carlo
    1973-'77 Buick Apollo, Regal and Century
    1980-'94 Chevy ½-ton and ¾-ton pickups
    1977-'94 GMC Jimmy and Chevy Blazer
     
    J.J. tykkää tästä.
  5. OpaS

    OpaS Gearhead

    Niitä eurooppalaisia Fordin periä on
    -"englantilaisia"
    ja
    -"saksalaisia" ("Atlas").
    Enkku purkautuu eteenpäin ja saku taakse.

    Saksalaisia on kahta eri kokoluokkaa.

    [​IMG]
    Ylempi on se "iso Atlas".
    Alempi on hentoisempi "miniature Atlas" ja se löytyy tyypillisesti mm. sieltä 1,6 Taunuksen alta.

    Molempia on sitten eri leveyksiä ja erilaisilla kiinnityksillä. "Baby Atlas" on Escorttiin sopiva iso Atlas.

    (Kähvelsin tuohon jostain netistä tommoisen hienon kuvankin, se on itseasiassa kyllä mun Paintilla piirtämä jostain vuosituhannen vaihteesta...! Tuosta se mun foorumeille kirjoittelu alkoi, oliskohan tähän hyvä lopettaa?)

    Edit. Poistettu termi "Salisbury" (oli väärässä paikassa).
     
    Muokattu: 11.10.2018
  6. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Sierrassa ei ole atlas perää, vaan erillisjousitettu.
     
  7. kepuri

    kepuri Gearhead

    Lava riesassa on normaali taka-akseli
     
  8. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Lava sierras (p100) on isoatlas pikkuransiitin pulttijaolla (ehkä transit vetarit?)
    Ja näistä on ne 4.63 välitykset mitä rallihommiskin on.
     
  9. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Noita tiheitä välityksiä isoon atlakseen on saanut ihan ford alkuperäisosana 4.63 ja 5.14
     
  10. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Joo se onkin P100 (made in portugal) eikä sierra ja taitaa olla transiitin runkokin hitsattu sierran hytin jatkoksi, eikä tosiaankaan oo mikään tukevan näkösesti ja silti kantavuutta 1200kg:)
     
  11. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ahaa, sitten transitin perä on Salisbury-tyyppiä vaikka onkin kölniläinen. Murikka lähtee kokonaisena eteenpäin, eihän siinä taida olla kunnon luukkua taakse.
     
  12. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    -86 uudemmis transiteis on eteenpäin laukeeva akseli, eri kuin vanhemmis.
     
  13. Yritin aiemmin selittää noista termeistä. Tässä vielä sama lontooksi Hot Rodista:

    "The most common rearends are the Salisbury and the Hotchkiss types. The Salisbury rendition, common to virtually all GM products, has a cast, non-removable center-section (or coconut), pressed-in steel axle tubes, and is stronger (in some cases) than the Hotchkiss design. The Hotchkiss has a removable center housing and a sheet-steel housing, the most notable being the Ford 9-inch. Happy hunting, and remember to watch your butt."
     
    OpaS tykkää tästä.
  14. OpaS

    OpaS Gearhead

    Joo. Vähän väärinhän se meni, mitä tonne ulkomuistista kirjoitin. Eli ne eurofordilaiset perät onkin, niinkuin nyt muistankin jostain joskus lukeneeni...

    -"saksalainen" eli "Salisbury"/"Atlas"
    -"englantilainen"

    Eli se "Salisbury" onkin siis näköjään yleisnimi tolle tyypille, missä valurautamötikkään tulee akseliputket ja peltinen takakansi.
    Ja se levystä prässätty tyyppi on siis "Hotchkiss". Siitä nimityksestä en ollut kuullut puhettakaan...

    Hyvä.

    Kiitos!

    Edit. Poistin aiemmasta viestistäni "Salisbury" -sanan.

    Niin ja se "Atlas" on sitten vaan kutsumanimi nimenomaan eurofordilaiselle "Salisbury" -tyyppiselle akselille.

    Muistin siis väärin että "Salisbury" olisi vastaava kutsumanimi sille Fordin "englantilaiselle" perälle.
     
    Muokattu: 11.10.2018
  15. Sattuuhan sitä muistikatkoja itse kullekin. En tiedä, onko noi termit edes kovin yleisiä Suomessa. Yleisempää on ilmaista, että mihin suntaan se purkautuu.
     
  16. OpaS

    OpaS Gearhead

    Kävinpäs vähän mittailemassa lautaspyöriä.
    Atlas 7,5"
    Miniature Atlas 7"
     
  17. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Väärin ks P100 joka on minusta Sierra! Erona moneen muuhun atlaksen 5x108 pulttijako kun muissa on 4x108. P100 atlaksessa tais olla aina 25% lukkokin näin olen kuullut.
     
  18. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Elikä miniature atlas "enkkuperä" siis vai?

    Tässä kuva mun perästä joka nyt autossa kiinni.
    https://1drv.ms/i/s!Ak0ev910-aPVmFWr-CtAaQ9oczGG
    Ja kyseessä tuo 7,5" Atlas 50" leveänä.
     
  19. Väärin. P100:ssa on sama 5x160 jako kuin Transitissa. Katsele, vaikka semmoisen kuvaa..

    [​IMG]
     
    Jape105 tykkää tästä.
  20. No näyttääkö sun perä enkkuperältä omasta mielestäsi? Tässä on enkkuperän kuva:

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!