Sähkövinssi traileriin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja vernando de hoto, 14.10.2018.

  1. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Nyt tuli mitta täyteen manuaalivinssin veivaukseen > sähkövinssi hankintaan. OD:n käyttäjien kokemuksia/suosituksia vinssimerkeistä ja asennuksista kaivataan.
     
  2. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Avo- vai umpikärry?

    Akku tai sen lataaminen on haaste. Et halua autosta vetää isoja kaapeleita ladataksesi akkua tai otatko sit virrat auton akulta?

    Itse laitoin umpikärryyn katolle Harbor Freightin aurinkokennot, kärryyn hyllylle kennojen säätimen ja lattian alle akun. Vinssiksi HF 12000lbs kaukosäädöllä.

    Hyvin toimi ja kiva oli yksin autoja sisään "ajella" kaukosäätimen kanssa.

    Kärryn myin ja seuraavaan teen samalla lailla. Nykypäivänä saa vinssejä ja kennojakin jo Suomesta sopivasti. 5v sit piti HF ostaa.

    Muista että liian isoa vinssiä ei ole...
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  3. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Avo kärry. Käsivinssi on muistaakseni 2000...2400kg ja on auttamattomasti liian pieni. Jaa tuota virransaantia en ole miettinyt yhtikästään. Jotenkin ajatellut vaan autonperäkärry pistokkeesta. Taitanee vaan olla liian heppoinen.
     
  4. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Juu ei kärryn pistokeesta oteta. Ladata ehkä vois mut kun ajat vinssillä akun tyhjäk ja alat lataa ni sit taas kulkee niin paljon et savu nousee. Vinssi tarvii väh. sen 15-20mm2 toimiakseen hyvin. Akkukin saa olla miel 70-100A ettei heti lopu kun pitää alkaa töitä tekee. Kyl auto tasa maalla rullaa kevyesti mut sit kärryyn veto vaatii virtaa.

    Noilla halvoilla mönkijän (800kg!?!?) vinsseillä ei menetä ku hermot. Sellainen on pajassa et saa halvaantuneen auton sisään pajaan.
     
  5. valpas

    valpas Gearhead

    Mulla on umpi traileri, jossa kuuppa on irrotettavissa. Vinssi on siellä kuupan sisällä, eikä oo mikään iso homma ottaa virta veturin akusta. Semmonen mönkkärivinssi, joka on riittäny minun käyttööni. En nyt muista montako libsiä on, mutta välipyöriä lisäämällä saa voimaa lisää, vetomatkan kustannuksella. Vähän vaatii tekemistä, mutta aina on kalut kyytiin nuossu.
     
  6. CJ-57

    CJ-57 Gearhead

    Mulla on vanha Warnin 8000lbs vinssi ollu pakun tavaratilassa lattiaan pultattuna. Sinne kun viitsii hitsailla vastamutterit niin vinssin irroitus ja kiinnitys käy nopeasti. Lisäakun lataus ja kaapelointi olis helppo toteuttaa mut mä olen kyl pärjänny ihan irtoakulla. Tallissa on sit nosturissa kans reiät mihin saa saman vinssin kiinni.
     
  7. T&S

    T&S Gearhead

    On varmaan helpoin laittaa iso akku takaluukkuun mistä ottaa virran ja latailee sitten kotona.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Mutta minulle ei oo iso juttu avata konepeltiä, ja laittaa piuhat vinssille. On ladattu akku aina mukana. Kun harvoin tarvii, niin ei tuu yhtä huolehdittavaa lisää.
    Jos jatkuvasti tarvii, niin sitten vaikka omalla polttomoottorilla, tai agregaatilla kunnon vinssi.
    Ite oon varmaan neljä kertaa tarvinnu vinssiä. Autot on liikkunu yleensä omin voimin kärryyn.
     
  9. OpaS

    OpaS Gearhead

    On sitten olemassa semmoisia hydraulisella kipillä varustettuja kevytperävaunuja, missä on hydraulikoneikko ja akku siellä kärryssä ja lataus on tarkoitettu tapahtuvaksi vetokoukun pistokkeen kautta.

    Aika kauan nekin vaan kippailee vaikkei se lataus sieltä onnistuiskaan.
     
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    CTEK Dual laturi traileriin akun kaveriksi...lataa tehokkassti akkua autosta ja kun traileri ei ole käytössä, tökkää vaan 240V piuhan kiinni traileriin ja akku on aina täynnä kun tarvii lähteä.
    Siihen voi kytkeä myös sen aurinkopaneelin ja CTEK ottaa sieltä virtaa jos 240V ei ole käytössä :odwink:
     
  11. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    No mulla oli maasturissa aikoinaan runvan kiinavinssejä ja sitten yksi jenkkiläinen Ramsey ja viimeisenä sitten Warn. Laatu parani siis ajan hankinta kerrallaan. Sanoisin et offipalstalta kun hankit muutamalla satalappusella jonkun vähänkäytetyn 12000lbs kiinanrimpulan langattomalla kaukosäätimellä menee trailerikäytössä todella pitkään.
    Kunnon pedin väsäät plootusta ja iso akku pikkurillin paksusilla kaapeleilla ja kunnollisilla kaapelikengillä niin sillä vetää sen trailerin vaikka puuhun.

    https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=154800&highlight=Vinssi
     
  12. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Tuollainen Warrior Samurai 3636kg vetokyvyllä ja synteetisellä köydellä on listan kärkipäässä.
    Traileri on alumiinista mutta käsivinssi on siinä pysynyt ongelmitta. Koska traileria käytettään useammalla autolla, voisi kelalle kelautuva kaapeli olla hyvä. Sillä sitten suoraan vetoauton akulta syöttö.
     
  13. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Vihdoin viimein sain asian mietittyä loppuun tuli tilattua pykälää suurempi Warrior Samurai 9500 lyhyellä rummulla ja synteetisellä köydellä. Samalla tuli tilattua venetraileriin Warrior Ninja 3500 sekin synteetisellä köydellä. Johan loppuu se pirun veivaaminen. Sai muuten reilusti halvemmalla tilaamalla Englannista.

    Sitten vielä hommattava akku. Taidan mennä irtoakulla ja akkutelineellä.
     
  14. vekku

    vekku 2nd gear

    Pohtinu, että onnistuisko vinssin pyöritys isolla akkukoneella? Samalla sais koneen renkaanvaihtoon.
     
  15. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Taitaisi tarvia vinsiin sellaiset välitykset, että tulee aika pitkäksi tai normi välityksillä loppuu akkuporakoneesta vääntö.
     

Kerro tästä muillekin!