Venttiilinkopan tiiviste vuotaa, millä kuntoon?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 22.10.2018.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kyseessä 2.8 v6 volkkarin kuskinpuolen koppa.

    [​IMG]
    Tiiviste tuon mallinen, koppa alua ja siinä on ura tiivisteelle. Kierretapit ohjaa tiivisteen sivuilta kannessa paikalleen ja päissä on myös kansissa ura.

    Olen kahdella eri tiivisteellä kokeillut tiivisteliiman ja silikonin kanssa ja ilman. Koppa on suora.

    Olen laittanut 10nm momenttiin, myös kovempaan ja kiristänyt ristiin ja tehtaan ohjeella

    Aina se saatana vuotaa 1-2cm matkalta etureunasta kuskin puolelta. Siellä eniten öljyä kun ketju vieressä.


    Aika mällin tarttis silikonia jos ei tiivistettä laita lainkaan + kolniopitäs päädystä leikata sitten erikseen irti.


    Mitä teen väärin? Vuotokohta on varma se ei vuoda muualta.
     
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Hiushalkeama jommassa kummassa, kannessa tai kopassa?
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  3. cdi

    cdi Double Gearhead

    Karpov on suurten linjojen mies ei se tommosiin pikkujuttuihin puutu.
     
  4. cellu

    cellu Gearhead

    laita liimaa kaveriksi
     
  5. f34

    f34 Double Gearhead

    jääkö joku kantamaan kopan ja kannen välissä. Eli jos kokeilee ilman tiivistettä, niin jääkö väliin rakoa?
    Jos jossain vaiheessa vaihtunut eri konetyypin koppa?
     
  6. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    laita kaks.
     
    Pertti K ja KajS tykkäävät tästä.
  7. KajS

    KajS Gearhead

    Ooppelinkorjausniksi...
     
    Pertti K tykkää tästä.
  8. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Eikös noissa oo ne pohjaavat pultit? Tai ainakin niiden muovikoppien kanssa on, että puristuuko varmasti tiivistettä vasten? Jos normipultit ni sit vaan teet nöölin rtv:stä, annat nahkottua vähän ja sit vasta asennat paikoilleen niin täyttää vähän mukavammin o_O
     
  9. 3964

    3964 3rd gear

    Onkos noissa pultin alla kumiprikka jos on ne täytyy uusia muuten ei purista tiivistettä sopivalla momentilla.
     
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Onko tossa tiipparissa muuten holkit? Kun ei saa selvää tosta kuvasta o_O
     
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Vuotaa kannen ja lohkon välistä, meleko varma arvaus, ei mitenkään harvinaista näissä.

    Just vastaavan diagnoosin tein yhteen vastaavaan.

    EDIT: Ai oletkin varma mistä se vuotaa (olevinaan ainaskin :rotfl:)
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    en oo löytänyt. Kannessa ei ainakaan ole. Öljy pysyy siinä kolossa missä ketju ja pyörä

    Kokeiltu on ihan tiivisteliimaa sekä erilaisia tiivistesikikoneja
    ilman koppaa en ole kokeillut, tasainen se on kun erikseen olen kattonut. Auto 240k ajettu ja kaikki ollut alkuperäistä. Outoa jos olis kanteen kajottu. Vw ja audin stanssit siinä on joten pakko olla oikea kone. Vanhempaa 2.8 kun oli vaan audissa

    heh

    siinä on tapit ja muttereilla tulee koppa kiinni. Kumia ei välissä. Olen osakiristänyt ja heti kiristänyt, käyttänyt pientä momenttia ja kovempaa niin ettei ole käynyt mitään vahinkoa. Esim tojotan öljypohja oli just sellanen että raskaasti pyöri mutterit koko matkan, eli olis äkkiä jollain 10nm jäänyt mutteri puoleen väliin.

    Ei oo tosiaan kun pelkät mutterit
    Tiivisteessä on ura koppaan päin ja kanteen päin päädyissä. Kolme tappia per pitkä sivu pitää sen paikallaan + päätyurat
    kannen ja lohkon öljyvuoto tuskin sotkis venakopan tiivistettä (sormella koittaen aina siitä tihkuu) ja pakosarjan päälle käryttää. Kannen ja lohkon vuoto jäisi pakosarjan alle. Sieltä on kone kuiva.
     
    KajS tykkää tästä.
  13. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu. Se ei vuoda nokan tulpasta. Se ei valuttaisi tuohon ja kannen päädyt kuivat.

    Just kun oot bräkeenillä kuivannut kaiken ja laittanut uuden tiivisteen. Pieni lenkki ja sormella sivelee niin vuotokohta löytyy tutusta kohtaa. Tässähän kone oikeinpäin konehuoneessa joten vuoto ei ole millään poppakonstilla tai peilin avulla arvottu :)
     
  15. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Ja turha varmaan kysyäkkään koska varmasti olet sen uran kannesta putsannun ja tarkastanut aaiiivan helkutin tarkasti ettei ole mitään knööliä siinä vuodon kohdalla, sori tyhmä kymysys :eek:
     
  16. xarper

    xarper Gearhead

    Siis nyt siis oikeesti jos:

    1. Molemmat pinnat on putsattu hyvin
    2. Liimat kannessa ja kopassa
    3. Tiiviste välissä
    4. Asennettu oikein
    5. Annettu liiman kuivua RAUHASSA

    Ei se vaan yksinkertasesti voi vuotaa?
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Olen juu ja joka kerta koko kanne pessyt oikeen bräkleenillä. Myös sieltä ketjun vierestä olen rätillä imettänyt öljyt ettei se pääse heti valumaan tiivisepintaan
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nii-in!

    Tää on vähän kun se saatanan tappelu paskaklemmarien kanssa chevyn alavesiletkussa.


    Miks se toinen puoli on kuiva minkä vaihdoin ekalla kertaa ja tein ihan samat toimenpiteet?
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Gasket maker no1, permatex ultra black ja plastic padding gasket on aineet mitä oon käyttänyt.

    Alunperinhän tiiviste ei ulos vuotanut vaan noi rinkulat tulpanreikien ympärillä. Tulpat oli kaulaa myöten öljyssä. Ne sentään nykyään pitää
     
  20. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Missään kohdin et vastannu kysymykseen; eli onko siinä joko tiivisteessä/kopassa tms. Jotain mikä toppaa sen tiettyyn korkeuteen vai pystytkö halutessasi kirimään sen kopan vaikka kannenpintaan asti kiinni? Kun tossa kuvassa näyttäs että on holkit noissa pulttien rei'issä mutta niinkun sanoin niin kuvasta ei voi sanoa varmaksi?? o_O

    Koska varsinkin japseilla jne. On tapana että on joko holkit tiipparissa/kopassa tai sit pultit on "pohjaavia" eli voit kiristää vaikka tuhat nm kunhan ei katkea niin koppa ei tapaa kantta koskaan
     

Kerro tästä muillekin!