Nettiautosta bongattua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Rüsselsheim, 28.4.2006.

  1. Rust Devil

    Rust Devil Gearhead

  2. leemu

    leemu Gearhead

    Muistan nöösinä lukeneeni koeajoraporttia jostakin autolehdestä.
    Tiesi jo silloin, että harvinaiseksi jää. Hinta oli kai aika tähtitieteellinen.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nimimerkki jaronallahan on tuollaisia useampikin? :cool:
     
    belair66 ja Pertti K tykkäävät tästä.
  4. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Subaru SVX:n parisivuinen esittely on ainakin Tuulilasin numerossa 2/1992. Hinta oli silloin 414 000 euroa jolla rahalla olisi saanut tuolloin myös Corvetten tai Mersu 230CE:n joten eihän SVX:iä tuolloin laman painaessa pian päälle paljon myyty.

    On noita silti silloin tällöin näkynyt. Joskus vuosia sitten täällä meidän nurkilla aika-ajoin näkyi tummanpunainen tuommoinen. Massasta erottuva aikansa tuote.
     
    miguelo tykkää tästä.
  5. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    Eikös 1992 ollut vielä markat käytössä...? Tosin mittava summa kuitenkin.
     
  6. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Markkoja, euroja, mitä näitä on. :odoops: Juu siis 414 000 markkaa.
     
    Tuplawee tykkää tästä.
  7. jarona

    jarona Gearhead

    Jep.
    Mullahan näitä on, yksi ajossa, toinen projekti ja kolmas varaosa-autona ilman konetta.
    Ajoltaan vallan mainio nelivedon ja automaatin kera.
    Mutta varaosat olen järkiään joutunut tilaamaan amerikoista,
    sinne näitä on viety eniten, n.14000 kpl.
    Eurooppaan vasemmanpuoleisella ohjauksella n.2500 kpl ja
    loput 8500 ovat oikeanpuoleisella ohjauksella.
    Silloin kun tätä olin hommaamassa niin toisina vaihtoehtoina olivat
    Jaguar XJ6 ja MB 560 SEC.
    Niitä en kerennyt katsomaan kun olin jo rahaton ja onnellinen.
    Olenko enään?
    Vähän on mennyt yli tämä harrastaminen tämän kanssa
    mutta en nyt itkekkään...
     
    mikkis83, riviera56, Pertti K ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Osuttiin viime keväänä sattumalta samaan aikaan katsastukeen tämän kanssa:
    https://www.nettiauto.com/dodge/coronet/9934311

    En sitä silloin niin tarkkaan katsellut, mutta sellainen käsitys jäi, että oikein siisti auto se on.

    [​IMG]
     
  9. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Laitetaan nyt toinenkin:
    https://www.nettiauto.com/dodge/charger/9635685

    En tiedä, onko vika vaan minussa, kun toisinaan ei meinaa mennä jakeluun nää museoautojutut. Välillä on niin armottoman tarkkaa kaikkien yksityiskohtien kanssa, että pitää olla juuri niin kuin oli tehtaalta lähtiessään, enintään joidenkin aikakauden mukaisten lisävarusteiden kera (tai sitten se konservoitu vaihtoehto tietysti).

    Ja sitten on näitä, kuten tämä. Yleiskuntohan kyllä näyttää kuvien perusteella tosi siistiltä, eikä mitään näytäkään olevan pielessä niin kauan, kuin konepelti on kiinni, pl. noi kumimatot. Mutta kun tuo on ollut alun perin pikkulohkolla ja kun se nyt edelleen on Charger 500 vuodelta -70, niin siihen ei tehtaalta ole ollenkaan ollut tarjolla tuota 440 moottoria, 383 oli suurin, mitä siihen sai. Konehuonekin on pääosin kyllä siisti, mutta Mopar Performancen venttiilikopat, MSD:n tuon näköinen sytkä ohjausbokseineen ja tee-se-itse -paisuntasäiliö eivät mun mielestä kuulu museoautoon. Ilmastointikin siinä olis kojelaudan perusteella, mutta konehuoneesta näyttäis puuttuvan ainakin kompura ja letkut.
     
    päivystäjä tykkää tästä.
  10. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Lisätään nyt vielä yksi 60- ... 70-luvun B-body:
    https://www.nettiauto.com/dodge/charger/8737487

    Tässä itse autossa ei sen kummemmin ole ihmeteltävää, myydään alkuperäisenä R/T Six Packinä ja siihen viittaa myös auton VIN-koodi (johon muuten viranomainen on virheellisesti kirjannut O-kirjaimen nollan sijasta kuudenneksi merkiksi, joka kertoo valmistusvuoden). Mutta kun kattoo Trafin palvelusta tiedot, niin sen mukaan tämän moottori on 383, mikä ainakin itsestä kuulostaa hyvin erikoiselta ja hämmennystä vois lisätä ilmoitukseen merkitty 8 litran iskutilavuus. Tuota on kyllä näköjään jonkun kerran muutoskatsastettu 80-luvulla, joten olisiko siihen silloin muutoskatsastettu pienempi moottori ja myöhemmin palautettu alkuperäisen tyyppinen kone ilman muutoskatsastusta. Tiiä sitte, kunhan veikkauksia heittelen...

    Hieno auto näyttäis tämäkin olevan, ei siinä mitään.
     
    päivystäjä tykkää tästä.
  11. Jan79

    Jan79 3rd gear

  12. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    "Museokatsastettu Charger joka toimii vaikka jokapäiväisessä ajossa. " ...ja palkokasvi lähestyy sierainta.
     
    mikkis83, Pertti K ja päivystäjä tykkäävät tästä.
  13. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tuo on nyt pientä tämän rinnalla: https://www.nettiauto.com/dodge/coronet/9047442

    Tuossa moottori on kokonaan eri vuosikymmeneltä eikä sitä ole saanut ko autoon uutena. Silti kelpaa museoleimaan ihan maininnan kera.
     
  14. Mitä noista nyt harmittelemaan. Minä olen aina tiennyt ja nähnyt useita tapauksia, joissa museokilvissä tai sanotaanko museokatsastettuna (kilvet on mitkä on) on jenkkiautoja, joissa on aivan väärän ajan moottori, etukelkka, jarrut, taka-akseli ja jopa sisustan materiaalit vääriä.
    Jos on niin pösilö museokatsastaja tai kuuluu hyvä veli systeemiin katsastettavan auton omistajan kansa, niin sitten se vain on niin.

    Ei ole minulta pois ja mieltä on turha pahoittaa.

    Tosin sitten museokatsastajia harmittaa pienetkin virheet.... Kysyin kerran tapahtumassa museoautokatsastajilta että menisikö tämä 1940 ford panel delivery läpi museoleimasta ja sain vastauksen "vanteet on kyllä varmaankin väärän väriset ja renkaat kuuluisi olla saman kokoiset edessä ja takana". "lisäksi tämä patinoitunut tavaratila ja moottoritila pitäisi maalata ja tehdä ylös"..... Hahaaa, eivät tajua alkuperäisyydestä mitään patinoituneisuuden osalta, tosin en meinaisikaan museoleimata yhtään autoa, ihan höpöhommaa. Mulla on vara maksaa se 150-200e /vuosi (50-100e / puoli vuotta) vakuutusmaksu ja valtiolta tuleva maksulappukaan ei ole järin suuri per auto.

    Mutta, tosiasia on se että näissä museotautohommissakin on eroja naamavärkin, paikkakunann, puoluetaustan ja kumiteräsaappaiden koon mukaan... eikä vieläkään se ole keltään pois.
     
    mikkis83, viikinki75, jarona ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Museokatsastetulla ja siihen rekisteröidyllä ajoneuvolla voi olla ns. normaali liikennevakuutus
    jolloin käyttöpäivien määrää ei ole rajoitettu.
     
    päivystäjä ja Charger´69 tykkäävät tästä.
  16. Hai

    Hai Double Gearhead

    Tuo auto on aito R/T SE SixPack A833+ Dana, mutta koko numerot täsmäävä tekniikka on hävinnyt vuosien varrella kaakon kulmalla. Olen itse nähnyt tuon auton alkuperäisen build sheetin ja on ihan mielenkiintoinen. Joskus 10 vuotta sitten tein laajempaa remppaa koneeseen, kun oli vedet karanneet isoa kovaa vedettäessä. Samoja aikoja laitoin tuon six packin. 500:nen stroker oli keulilla aiemmin, noin 2005.
    Pitää tietysti muistaa, että tällä autolla on pitkä kotimainen harrastushistoria ja eri muutoksia ja korjauksia on "kerrostumin".
     
    Muokattu: 26.10.2018
    TimoN tykkää tästä.
  17. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Elekää olko huolissanne niistä jos joku auto menny museoleimaan vaikka ei ihan kaikki kriteerit täyty. Ensinnäkin museotarkastuksessa SAA JÄÄDÄ muutama huomio ja se menee silti museoleimaan, eli ei tarvi pykälät täyttyä ihan 100%:sti ja se on vaan hyvä homma. Ja se ei ole keltään pois jos joku auto on museoleimassa, kaikki nuo vanhat harrastelaitteethan pitäs saada harvemman katsastuksen ja pienempien kulujen piiriin, vai onko tästä joku eri mieltä?

    Olkaa ennemmin huolissaan niistä mitkä ei mene museoleimaan jonku pikkujutun vuoksi, näissä kun todellakin vaikuttaa kuka tarkastaa ja varmasti vähä pärstäkerroinkin. Museoleimako tulee niin siitä kannattaa kaikkien olla vaan tyytyväinen. Keskittykää niihin tapauksiin missä leima jää saamatta jonku turhan muotoseikan vuoksi.

    Ja lisäksi museoautolla voi ajaa vaikka 365 päivää vuodessa, maksatte vaan normaalin liikennevakuutuksen, sekään ei ole näissä vanhoissa jenkeissä mitenkään kallis jos on täydet bonukset että turha imeskellä palkokasveja sieraimiin jos naapurin Hantella on museoauto ja se ajaa 32 päivää vuodessa teidän kirjanpitonne mukaan.
     
    päivystäjä, belair54, TimoN ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. TimoN

    TimoN 3rd gear

    No täsmennetään nyt sen verran, ettei kukaan ymmärtäisi mahdottoman väärin, niin en mä niinkään kritisoinut tuon yksittäisen auton museostatusta, vaan nimenomaan sitä, että systeemi on juuri mm. Charger'69:n tekemän huomion mukainen, että jotkut autot jäävät ilman museostatusta jostakin naurettavasta pikkusyystä ja samaan aikaan jotkut muut päätyvät museoajoneuvoiksi, vaikka siihen ei pitäisi olla mitään perusteita. Eikä toi mun linkittämä Charger todellakaan ole läheskään pahimmasta päästä, mutta se on epäreilua, että monet tarkastajat jättäisivät sen about 100% varmuudella hyväksymättä, kun taas toisille sekä tuo että jotain paljon pahempaakin on ihan ok.

    Auliksen kanssa olen eri mieltä siitä, ettei olisi keneltäkään pois se, että naamavärkillä ja muilla mainituilla ei-ajoneuvoon-liittyvillä tekijöillä on vaikutusta museotarkastukseen. On se siltä pois, joka tosissaan haluaisi saada museoajoneuvoksi kulkineensa ja se jää saamatta syistä, joilla ei ole tekemistä sen kulkineen kanssa. Mutta tuon asian korjaaminen jotenkin hyvin on tosi vaikeaa, eikä mulla siihen ole mitään ratkaisua.

    Mitä taas tulee siihen, että tuota em. Chargeria mainostetaan "vaikka päivittäiseen ajoon" soveltuvaksi, niin äkkiseltään se lienee lähinnä hassusti ilmaistu myyntilause. Tuskin nyt kukaan ostaa tai edes vakavissaan myy tuollaista autoa ympärivuotiseen päivittäiseen ajoon, kai tuolla lauseella haetaan sitä, että se on niin toimiva ja hyväkuntoinen, että sillä voi vaan ajella sen sijaan, että pitäisi jokaisen tai joka toisen reissun päätteeksi ruuvata jotakin.

    Ei mua kiinnosta pätkääkään, ajaako joku enemmän kuin jonkun tietyn määrän päiviä vuodessa museoajoneuvollaan, eikä kiinnosta selvittää, minkälaisen liikennevakuutuksen kukakin on museoajoneuvoonsa hankkinut. Sitä kylläkin pidän systeemin hyväksikäyttämisenä, että ennen taksilain muuttumista oli näitä tyyppejä, jotka hankkivat museomersun ja ajoivat sillä taksiajoja ilman ajoneuvoveroa ja tiettyjä muita normaaliin taksiliikenteeseen kuuluvia maksuja. Laitontahan se ei ole (eikä ollut), mutta siinä määrin lain hengen vastaista / jääneen porsaanreiän hyödyntämistä, että pitempään ja laajemmin jatkettuna se olisi melko varmasti johtanut lakimuutokseen, josta olisi hyvinkin voinut olla harmia niille, jotka touhuavat museoajoneuvojensa kanssa tavalla, jota on ajateltu, kun laki aikanaan on tehty. Tuosta tuli mieleen sen Vintagetaxin pystylyhtymersu - oli muuten todella rujossa kunnossa myynti-ilmoituksessa parin vuoden taksiajojen jälkeen. Jos katsastaja on yhtään hereillä, niin se ei olisi enää mennyt katsastuksesta läpi museoajoneuvona, kun oli niin ruosteinen. Museoajoneuvoluokka kai on aikanaan saatu siksi, että se parantaa vanhojen autojen säilymistä, toi oli hyvä esimerkki just päinvastaisesta lopputuloksesta.

    Oma kokemukseni museoajoneuvon parhaasta edusta tietty halvempien kustannusten lisäksi on se, että sen kanssa ei tarvitse miettiä, että milloin ottaisin sen keväällä liikenteeseen ja milloin syksyllä tai syystä tai toisesta kesken ajokauden laittaisin pois liikennekäytöstä. Se on itselleni hämmästyttävän suuri helpotus, jota en edes ajatellut ennen kuin muutoskatsastin yhden ajoneuvoni museoautoksi.
     
    päivystäjä ja isalmela tykkäävät tästä.
  19. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Allright, mielenkiintoista lisäinfoa. Hienoa, että on saanut takaisin alkuperäisen kaltaista tekniikkaa ja ulkoasuhan tosiaan on komea.
     
  20. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Verottajallako ei ole mitään mielipidettä jokapäiväisessä ajossa olevasta museoautosta? Alrighty then.
     

Kerro tästä muillekin!