Nettiautosta bongattua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Rüsselsheim, 28.4.2006.

  1. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Se tietysti on ongelmallista museoajoneuvoissa, että ei voi olettaa kaikkien tarkastajien pystyvän selvittämään, että onko tarkastettava auto oikeasti aikakauden mukainen. Ei varmaan tarkastaja tiedä, saiko Charger 500:seen 440 -konetta vai ei tai että vuonna -57 ei vielä ollut tarjolla 413 -konetta Coronettiin (joka yllä oli linkitetty). Ja sitten kun kerran se museoleima on saatu, niin voi olla, ettei sen jälkeen seuraava omistajakaan sitä tiedä, ja myy ajoneuvoa eteenpäin täysin uskoen siihen, että just tämmönen se uutenakin oli. Varmaan moni on tarkastuttanut museoautoksi eri härveleitä itsekään tietämättä tarkemmin, että mitä oikeastaan on tarkastukseen viemässä.

    Mun muistaakseni ohjeiden mukaan se on niin, että auton omistajan pitää pystyä osoittamaan autonsa alkuperäisyys esim. jollain aikakauden mukaisilla dokumenteilla tarkastuksen yhteydessä, mutta tuskin niitä paljon kysellään, jos ei ole joku tosi harvinainen auto tai muuten räikeästi väärältä vaikuttava. Väitän, että moni tarkastaja luulee tietävänsä paljon enemmän kuin tietääkään, eikä edes ymmärrä kysyä mitään dokumentteja, vaikka aihetta ehkä olisikin joissain tilanteissa.

    Silloin muuten kun itse ajoneuvoani tarkistutin, niin moottorista katsottiin oikein numerokin kyljestä ja verrattiin kantakorttiin. Ja se ei ollut multa mitenkään pois. :)
     
  2. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Museoinnin vaatimuksena riittää että noudattaa sen aikakauden rakentelua. Toisinperin voidaan sanoa että museoon saa esim vuoden 1968 auton vaikka se olisi kuinka rakennettu, kunhan ei sisällä sellaisia osia mitä ei vuonna 1968 ole saanut. Voi olla moottorit ja sisustat vaihdettu jne. Ja tuolloinkin kestää muutamia huomautuksia tulla ja silti laite menee museoleimalle.

    Kunhan auto on aikakauden mukainen ja pinnat ehyet ja ruosteettomat ympäri auton niin nuo jutut on ne suurimmat mitkä pitää olla kohdallaan.
     
  3. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Toisaalta se on just noin mutta sitten taas toisaalta juuri se mun autoa tarkastanut ukko kertoi, kuinka hän oli saanut hirveät moitteet juurikin omasta kattojärjestöstään, SA-HK:lta, kun oli epähuomiossa hyväksynyt Mersun, jossa oli oikeasti 240D moottori, kun papereiden mukaan se oli 220D. Päällepäin moottoreissa ei mitään eroa ja molempia oli tuolloin saatavilla, eli hyvinkin olis voitu pitää aikakauden mukaisena rakenteluna. Eli asiasta on erilaisia tulkintoja ja se on aika epäreilua. Myös niitä tarkastajia kohtaan, kun ei tunnu heilläkään olevan ihan selvää ohjeistusta siitä, että miten heidän kuuluisi toimia.

    Jaa pitäisköhän mun ny lopetella offtopiccia tältä erää... :odwink:
     
  4. rb

    rb Double Gearhead

    Nojoo….

    Toivottavasti ne, jotka halajaa 70 000:- autoa ymmärtää, että museotarkastus ei ole tae vielä mistään, vaan alkuperäisyyden määrittelyyn on hyvä ottaa vaikka se kyseisestä automallista kaiken tietävä numeronikkari mukaan...
     
    Charger´69 ja TimoN tykkäävät tästä.
  5. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    No sehän on selvä että museoautossa pitää tekniikka täsmätä siihen mitä rekisteriotteessa lukee, jos se ei siellä lue, niin eihän museotarkastaja tiiä saako sen siihen laitettua virallisesti. Eli täytyy sen noudattaa ainakin jossakin määrin kuitenkin Suomen muutoskatastuksen pykäliä jne. Ei varmaan olisi ollut ongelma jos se Meisseli olis ollu muutoskatsastettu sille motille ja se ei olisi ollut uudempaa vuosikertaa kuin itse auto.

    Mutta oikeassa olet, eri tulkintoja tulee ja noissa vintage museo ukoissa jotka noita tarkastaa niin on rajuja eroja, se toki ei ole hyvä juttu.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Välillä näkee myynnissä museoautoja joissa katsastus lähellä. Siinä mukava ylläri kun tuleekin ylimaalausta ja muuta halpaa jos meinaa statuksen pitää :D
     
  7. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Niin joo, tuoltahan se kieltämättä kuulosti mun kirjoittamana (ja saattoi niin ollakin), mutta kun kuulin sen tarkastajan kertomuksen, niin sain nimenomaan sen käsityksen, että se suurin ongelma oli se, että oli erilainen moottori kuin oli alun perin ollut. Ei niinkään se, että oli jäänyt muutoskatsastamatta. No, turha spekuloida sen kummemmin, kun ei voi tietää.

    Jotta palattaisiin aiheeseen, niin tässä yksi nettiauton löytö:
    https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/240/10004044

    Tossa päinvastoin kerrotaan olevan 2,2 -litrainen moottori 240:ssä. :) Ja ei ole vielä museoauto, mutta myyjän mukaan "museo rekisteriin ei pitäisi ihmeempiä olla". En nyt muuten kommentoi kuin että toi 240 lienee vaan näppäilyvirhe, koska kyllä toi varmaankin 220D on, kuten muut tiedot kertovat.
     
  8. Siltalankulma

    Siltalankulma 1st gear

    Tuo mese on korinvaihto. Sitä ei hyväksytä museoon. Kuten ilmoittaja toteaa niin jotain pientä voi olla...
     
  9. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "Varmaan moni on tarkastuttanut museoautoksieri härveleitä itsekääntietämättä tarkemmin, että mitäoikeastaan on tarkastukseenviemässä."

    Kun tarkastutin 66 chevellefarmia niin ei jäänyt epäselväksi.
    Tarkastaja: Mikäs auto tämä on?
    - Chevrolet Chevelle Malibu
    - milläs sinä sen perustelet?
    ...sitten tulkkasin vin-koodin ja trimtagin mitä ne tarkoittaa
    Eli halusi vähän kysellä mitä tiedän autosta.
     
  10. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Hehkutteles naapurille tai työkavereille:

    "Autoni on museorekisterissä ja sen vakuutus on vain muutaman kympin vuodessa"

    Niin jo alkoi ajopäivistä tukkimiehen kirjanpito.
     
    mikkis83 ja viikinki75 tykkäävät tästä.
  11. jarona

    jarona Gearhead

    Onko se niin kauheeta jos joku pääsee vähemmällä?
    Jep, kiitos ja anteeksi avautumiseni.
    Meitä on moneksi, autoja samaten.
    Miksi emme soisi tilaa kaikelle virityksille ja
    meille onnettomille virittäjillemme?
    Olkaa kuin teitä eis näkyisikään, mopilistit.
     
  12. jarona

    jarona Gearhead

    Sohaisinko?
     
  13. jarona

    jarona Gearhead

    Mulkut ovat täysin käypäsiä makkarissa, ei yleisesti heilutellessa...
     
  14. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Jahas, ärripurri on noussut kolostaan :D
     
    mikkis83 ja isalmela tykkäävät tästä.
  15. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Tästä tulikin mieleeni,olimme vuosia sitten Thaimaassa lomalla kaverien kanssa ja pyysimme neitokaisia sanomaan "ärrin purrin perkele",eivät osanneet vaan sanoivat ällin pullin pelkele"!
    Jotenkin "ärrän" sanominen sielläpäin vaikeeta!:D
     
    Pertti K ja viikinki75 tykkäävät tästä.
  16. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Oliko neitokaisten suu tyhjä...? :rolleyes: :D
     
    mikkis83 ja Roju tykkäävät tästä.
  17. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Juu,oli!Tietysti voisin tarinoida enemmänkin Thaimaan reissuista!Olin siinä minä maalaispoika ihmeissään!Ai tämmöistä
    tää sitten onkin!Hui!:p
     
  18. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Juu, ei niitä kaikkia kannata tänne netin syövereihin laittaa, muistelee vaikka ennen kuin
    nukkumatti tulee niin on hyvinkin mahdollista kun aamulla herää on hymy huulilla... :odcool:
     
  19. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Carpenter on aika cool,silti arvioisin monia kiinnostavan mpowerin seikkailut eteläidän ihmemaassa!:p
     
    wilburi tykkää tästä.
  20. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Kiitos kuitenkin, vaikka "säälipisteiltä" vaikuttivatkin... :D
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!